2

شرکت نفت با ۵۰۰ میلیارد بشکه نفت خداحافظی کرد

  • کد خبر : 170254
  • ۲۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۴

یک مقام مسئول با بیان اینکه هم اکنون ضریب بازیافت مخازن نفتی کشور ۲۴ درصد است، اعلام کرد: از مجموع ۶۵۰ میلیارد بشکه نفت ذخایر نفت تنها ۱۵۶ میلیارد بشکه نفت قابل برداشت است.

محمد کرامتی با بیان اینکه هم اکنون ۲۴ درصد ذخایر شناخته شده نفت کشور قابل استحصال و استخراج است در حالی که نرخ متوسط برداشت از چاه‌های نفت جهان ۳۵ درصد است، گفت: برخی کشورها همچون عربستان، نروژ و قزاقستان به دنبال افزایش نرخ برداشت خود تا ۷۰ درصد هستند.

رئیس پژوهشکده مطالعات مخازن و توسعه میادین پژوهشگاه صنعت نفت تصریح کرد: از مجموع ۶۵۰ میلیارد بشکه نفت شناخته شده در ایران، تنها ۱۵۶ میلیارد بشکه نفت آن با فناوری های امروز قابل استحصال است و این بدان معنی است که بیش از ۴۹۰ میلیارد بشکه نفت کشور از دسترس خارج است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه هر یک درصد افزایش نرخ برداشت، معادل استحصال ۶.۵ میلیارد بشکه نفت خام است، اظهار داشت: این رقم میلیاردها دلار ارزش و ثروت در کشور ایجاد می کند.

وی با اشاره به اینکه ارتقای توانایی در حوزه ازدیاد برداشت نیازمند ارتقای فناوری و سرمایه گذاری در میدان‌هاست، افزود: سرمایه مورد نیاز در حوزه ازدیاد برداشت از محل برداشت باید تامین شود.

کرامتی اضافه کرد: برای ارتقای فناوری ازدیاد برداشت، نیازمند تعامل با مراکز دانشگاهی داخلی و خارجی و همچنین استفاده از توان شرکت‌های خارجی صاحب فناوری ازدیاد برداشت هستیم.

کرامتی با اشاره به تعامل وزارت نفت با مراکز دانشگاهی داخل کشور، اظهارداشت: از ابتدای دولت یازدهم مدیریت یکپارچه برخی میدان‌های بزرگ همچون میدان نفتی اهواز که سومین میدان نفتی جهان است، به مراکز علمی ایران از جمله پژوهشگاه صنعت نفت و دانشگاه های بزرگی چون تهران، امیرکبیر و شریف سپرده و تمام موارد مربوط به فناوری ازدیاد برداشت به این مراکز واگذار شد.

رئیس پژوهشکده مطالعات مخازن و توسعه میادین پژوهشگاه صنعت نفت همچنین با اشاره به تاریخچه و اهمیت ازدیاد برداشت، گفت: این موضوع باعث شد شرکت های بزرگ نفتی جهان که در دهه ۱۹۶۰ حدود ۸۰ درصد نفت جهان را در اختیار داشتند حتی بعد از ملی شدن صنعت نفت کشورها و کاهش سهم آنها به حدود ۲۰ درصد، درآمدشان تغییری نکند.

وی افزود: حتی شوک نفتی و کاهش ۲۰ دلاری قیمت نفت در سال ۲۰۱۱ موجب نشد درآمد این شرکت‌های صاحب فناوری در حوزه ازدیاد برداشت کمتر شود که همین مطلب نشان دهنده اهمیت موضوع ازدیاد برداشت در حوزه تامین و ثبات منافع است./مهر

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=170254

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر