1

وظایف و مأموریت سپاه در خطر نفوذ

  • کد خبر : 174946
  • ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۸:۲۹

منافع ملی دارای سه حوزه اصلی شامل امنیت، اقتصاد و ارزش‌ها می‌باشد و هر یک از این حوزه‌ها اگر با خطر جدی مواجه گردد سپاه برای مقابله با آن خطر مأموریت دارد.

روزنامه «جوان» در سرمقاله شماره امروز خود به قلم «یدالله جوانی»نوشت:

یکم ـ رهبر معظم انقلاب اسلامی در چند ماه گذشته بیش از ۷۰ بار کلمه نفوذ را در اظهارات مختلف خود به کار برده و خطر نفوذ دشمن را به عنوان اصلی‌ترین راهبرد دشمن در دوره پسابرجام به ملت و مسئولان متذکر شده‌اند. معظم‌له در تاریخ ۲۵ شهریور سال جاری در دیدار فرماندهان و مسئولان سپاه پاسداران در این خصوص فرمودند: «امروز نفوذ دشمن یکی از تهدیدهای بزرگ است برای این کشور، دنبال نفودند. نفوذ یعنی چه؟ نفوذ اقتصادی ممکن است که البته کم اهمیت‌ترین آن نفوذ اقتصادی است و ممکن است که جزو کم‌اهمیت‌ترین هم نفوذ امنیتی باشد. نفوذ امنیتی چیز کوچکی نیست اما در مقابل نفوذ فکری و فرهنگی و سیاسی، کم‌اهمیت است.» ایشان در ادامه افزودند: «از همه مهم‌تر نفوذ، نفوذ سیاسی و نفوذ فرهنگی است. دشمن سعی می‌کند در زمینه فرهنگی، باورهای جامعه را دگرگون کند؛ و آن باورهایی را که توانسته این جامعه را سرپا نگه دارد جابه‌جا کند. خدشه در آنها وارد کند. اخلال و رخنه در آنها به وجود بیاورد. خرج‌ها می‌کنند برای این مقصود؛ این رخنه و نفوذ فرهنگی است.»

دوم ـ آیا سپاه پاسداران نسبت به تهدید نفوذ دشمن وظیفه و مأموریتی دارد یا خیر؟ پاسخ به این سؤال از این جهت مهم است که اقدام چند روز پیش سپاه پاسداران در بازداشت چند نفر از عوامل شبکه نفوذ دشمن، با واکنش منفی برخی از جریان‌های سیاسی داخلی و تعدادی از رسانه‌ها و چند نفر از مسئولان مواجه شد. نوع برخورد رئیس‌جمهور با موضوع و ادبیاتی که ایشان به کار گرفت، به‌گونه‌ای بود که گویا این اتفاق نباید می‌افتاد و از نفوذ به شکل جناحی سوءاستفاده می‌شود. علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس هم مانند رئیس‌جمهور نسبت به اقدام سپاه واکنش منفی از خود نشان داد و در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «نباید طوری شود که کلمه نفوذ هم مثل کلمه فتنه به صورت ابزاری برای به حاشیه راندن رقبای سیاسی و سرکوب منتقدان در آید.»

مطهری به‌گونه‌ای اظهارنظر کرد که گویا از اساس ورود سپاه به عرصه با وجود وزارت اطلاعات و قوه قضائیه،‌کار درستی نبوده است و این موضوع به سپاه ارتباطی ندارد. آیا اینچنین است؟ آیا سپاه در قبال خطر و تهدید نفوذ دشمن هیچ مسئولیتی ندارد؟ برای پاسخ به این سؤال باید گفت، سپاه پاسدار انقلاب اسلامی است و باید حافظ منافع ملی باشد. اگر منافع ملی به صورت جدی به خطر افتد،  سپاه نسبت به عوامل تهدید باید چگونه عمل کند؟ پاسخ روشن است. سپاه باید نسبت به عوامل تهدید منافع ملی به صورت جدی وارد شده و از منافع ملت ایران در برابر خطرات و تهدیدات محافظت نماید. منافع ملی دارای سه حوزه اصلی شامل امنیت، اقتصاد و ارزش‌ها می‌باشد و هر یک از این حوزه‌ها اگر با خطر جدی مواجه گردد سپاه برای مقابله با آن خطر مأموریت دارد. اکنون دو حوزه از سه حوزه منافع ملی، یعنی حوزه آرمان‌ها، ‌ارزش‌ها، باورها و اعتقادات مردم ایران از یک سو و حوزه اقتصاد کشور از دیگر سو، با خطر نفوذ دشمن مواجه شده است.

سوم ـ طبق قانون اساسی، اساسنامه سپاه مصوب مجلس شورای اسلامی و تدابیر فرماندهی معظم کل قوا، سپاه پاسداران در برخورد با تهدیدات سه‌گانه سخت، نیمه‌سخت و نرم مسئولیت دارد. خطر نفوذ فرهنگی از مصادیق جنگ نرم است و باید سپاه آن را جدی گرفته و با آن به صورت هوشمندانه و قاطعانه برخورد نماید. در این خصوص مقام معظم رهبری در دیدار فرماندهان و مسئولان  سپاه در شهریور سال جاری خطاب به پاسداران می‌فرمایند: «وقتی شما می‌گویید من پاسدار انقلابم، یکی از معانی پاسداری و یکی از ابعاد مفهومی پاسداری این است که انقلاب مورد تهدید است؛ بله. اگر تهدید نباشد، پاسداری هم لازم نیست. آنجایی انسان پاسداری می‌کند که تهدید وجود دارد؛ پس شما هم وجود انقلاب را دارید با اسم خودتان تأیید می‌کنید، هم تهدیدهایی را که متوجه انقلاب است دارید تبیین می‌کنید و از وجودشان خبر می‌دهید.

خب اگر پاسدار انقلابیم باید این تهدیدها را بشناسیم. یکی از کارهای اساسی سپاه، رصد مسائل بین‌المللی فقط برای شناخت تهدید‌ها است. رصد کردن مسائل بین‌المللی و حوادث بین‌المللی و خبرهای بین‌المللی باعث می‌شود که ما بدانیم تهدیدها چیست؛ و همچنین رصد حوادث داخلی کشور؛ بنابراین سپاه یک موجود سر به زیر کنار نشسته سرگرم کارهای اداری خود نیست، یک موجود آگاه، ناظر، بینا، متوجه اطراف ـ هم متوجه اطراف در کشور،‌هم متوجه اطراف در سطح بین‌المللی و در سطح منطقه ـ است، دارد نگاه می‌کند، مثل یک موجود زنده بیدار، برای اینکه ببیند از کجا تهدید وجود دارد؟ نسبت به چه کسی یا نسبت به چه چیزی تهدید وجود دارد. اینجا شخص مطرح نیست، بلکه تهدید وجود دارد نسبت به انقلاب. لذا رصد دائمی باید بکنید. بخش‌های اطلاعاتی سپاه و هرآنچه پهلو می‌زند به مسائل اطلاعاتی سپاه ناظر به این معنا است.»

چهارم ـ براساس این وظایف قانونی، سپاه با رصد و اشراف اطلاعاتی شبکه نفوذ دشمن در عرصه رسانه‌های داخلی را شناسایی کرده، تعدادی از عناصر آن را با حکم مرجع قضایی بازداشت نموده و این امر را به اطلاع عموم ملت ایران رسانده است. بدیهی است که عناصر بازداشت شده به اتهامات‌شان در دادگاه صالحه رسیدگی خواهد شد، سؤال این است که چرا برخی از مسئولان، جریان‌های سیاسی و مسئولان به جای تقدیر و تشکر از این هوشمندی، درایت و اقدام به هنگام سپاه در مقابله با خطر نفوذ دشمن، اینگونه فضاسازی علیه سپاه می‌کنند؟ آیا بهتر نیست که برخی از مسئولان به جای نگاه به منافع ملی از دریچه تنگ جناحی، واقعیات را نگریسته، تهدیدات را مشاهده کرده و با کسانی که در خط مقدم مقابله با انواع تهدیدات، با دشمنان مبارزه می‌کنند همراه شوند.

 

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=174946

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر