3

ضرورت کاربردی کردن پژوهش های صورت گرفته در حوزه مدیریت بحران کشور

  • کد خبر : 178988
  • ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۶

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور خاطرنشان کرد: اساس کار این سازمان پیشگیری و پیش بینی است و با توجه به وجود آمیزه های دینی و همراهی مردم و حس انسان دوستی آنان در حوادث مختلف، این سازمان در مقابله با بحران ها احساس تنهایی نمی کند.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه شاخص پژوه، مهندس اسماعیل نجار پیش از ظهر امروز با حضور در مرکز نوآوری پژوهشگاه شاخص پژوه در تهران و در جمع مدیران، دانشجویان و پژوهشگران این پژوهشگاه به ارائه دیدگاه های خود در حوزه مدیریت بحران پرداخت و گفت: در طول قریب به ۴۰ سال فعالیت خودم تا به این میزان به حساسیت مسئله مدیریت بحران نمی اندیشیدم.
وی با تاکید بر اینکه هر بحرانی که در هر منطقه از جهان اتفاق می افتد باید به دنبال کسب تجربه از آن باشیم ادامه داد: متاسفانه من به این باور رسیده ام که باور به بحران در مسئولین کشور وجود ندارد و به مسائل بحرانی در کشور تنها به شکل مقابله می اندیشیم و تلاش ما در سازمان مدیریت بحران این است که این باور را در همه ایجاد کنیم و خوشبختانه در این خصوص توفیقاتی نیز حاصل شده است.
نجار از جمله موفقیت های این سازمان در ماه های اخیر در حوزه افزایش حساسیت ها و توجهات به بحران به تغییر نگرش مردم و رسانه ها به بحران ها، مصوبات اخیر مجلس و پیگیری مجدانه مباحث مربوط به بحران ها از سوی کمیسیونها اشاره کرد و گفت: در سالهای گذشته اعتبارات بسیار خوبی برای مدیریت بحران کشور مصوب شد که مقرر گردید ۵ درصد از بودجه کشور، معادل ۱۲ هزار میلیارد تومان به مدیریت و کنترل بحران ها اختصاص یابد که ۳ درصد از این ۵ درصد به مباحث پیشگیری و پیش بینی و مابقی به مقابله تخصیص پیدا کند.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: در ماه های اخیر نیز پیشنهادات جدیدی به رئیس جمهور محترم در خصوص رفع برخی نواقص و کمبودها ارائه دادیم که در صورت موافقت بخش اعظم مشکلات مدیریت بحران کشور رفع می شود.
وی به مراکز فرماندهی و کنترل بحران برخی کشورها همچون روسیه اشاره کرد و گفت: سازمان های مدیریت بحران در برخی کشورها نهادهای بسیار عریض و طویل با امکانات گسترده هستند و در همه زمینه ها شبیه سازی های لازم را انجام داده اند و به طور معمول مانورهایی که این کشورها در حوزه بحران داشته و دارند بسیار وسیع و قابل توجه است و ضرورت دارد در این خصوص الگو برداری لازم را داشته باشیم.
نجار به برخی نواقص موجود در حوزه ساخت و ساز واحدهای مسکونی در کشور اشاره کرد و گفت: مکان یابی مسکن مسئله مهمی است که در برخی اماکن به فراموشی سپرده شده، به عنوان مثال در برخی از گسل های تهران ساختمان های مسکونی مرتفع احداث شده که هیچ گونه توجیهی برای آنان وجود ندارد و علاوه بر این ضرورت دارد در خصوص وضعیت خاک در مناطق مختلف، آزمایشاتی صورت گیرد و سپس اماکنی در آن مکان احداث شود که این مسئله نیز به فراموشی سپرده شده است، علاوه بر این آموزش نیروهای کارگر ساختمانی نیز مسئله ای مغفول مانده است که در این زمینه نیز نیازمند به تغییر و تحول در آموزشهای فنی و حرفه ای به کارگران این بخش هستیم.
وی بر ضرورت افزایش حساسیت ها در خصوص انجام نظارت بیشتر بر ساخت و سازها تاکید کرد و گفت: در بحث نظارت بر روی ساخت و سازها همچنان با مشکلاتی مواجه هستیم و به نظر می رسد دستگاه های دولتی در این خصوص وظیفه بیشتری بر عهده دارند.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور خاطرنشان کرد: اساس کار این سازمان پیشگیری و پیش بینی است و با توجه به وجود آمیزه های دینی و همراهی مردم و حس انسان دوستی آنان در حوادث مختلف، این سازمان در مقابله با بحران ها احساس تنهایی نمی کند.
نجار در بخش دیگری از سخنان خود به سیلاب های اخیر وقوع یافته در کشور اشاره کرد و گفت: بروز این حوادث و خسارات جانی و مالی آن مایه ناراحتی است، ولی ذکر این نکته ضروری است که بیش از ۹۰ درصد تلفات انسانی حوادث سیلاب اخیر ناشی از بی توجهی افراد به توصیه نهادها و عدم اتخاذ تصمیم صحیح در زمان بروز بحران از سوی افراد بوده است، علاوه بر این به این نکته نیز می توان توجه داشت که در شرایطی که ۳۲۰ شهر کشورمان با تنش آبی روبرو هستند، بارش های اخیر در صورت کنترل صحیح مایه خیر و برکت خواهند بود.
وی بر ضرورت حضور بخش خصوصی در عرصه مدیریت بحران کشور تاکید کرد و گفت: بخش خصوصی دارای توانمندی هایی در این بخش است و در ماههای اخیر نمایشگاهی با حضور بخش خصوصی برگزار کردیم، علاوه بر این اراده سازمان مدیریت بحران کشور، استفاده از امکانات بخش خصوصی به منظور پیش بینی، پیشگیری و مواجهه با بحران های طبیعی است.
نجار در ادامه سخنان خود به تلاشها و فعالیت های صورت گرفته در پژوهشگاه شاخص پژوه نیز اشاره داشت و گفت: من اعتماد و ارادت ویژه به این پژوهشگاه دارم و در بازدیدهایی که از اصفهان و از این پژوهشگاه داشتیم ارادت خود را به این مجموعه اعلام کردم و به طور حتم از توانمندی این پژوهشگاه در بخش های مختلف استفاده خواهیم کرد.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور بر ضرورت کیفی سازی پژوهش ها در دانشگاه ها و پژوهشگاه ها تاکید کرد و گفت: تصور من این است که ساختار سازمان مدیریت کشور بهترین جایگاه را دارد و وضعیت ساختاری این نهاد مورد قبول است، البته عملکردها هنوز قابل قبول نیست و با توجه به حوادث زیادی که در کشور داریم باید تلاش بیشتری در خصوص مدیریت بحران در کشور داشته باشیم.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=178988

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر