1

تفاوت معاینه پزشکی سیاسیون و خانواده‌هایشان / پزشکان دچار آسیب آخوندی نشوند

  • کد خبر : 197172
  • ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۹:۳۵

وزیر دادگستری گفت: وقتی ما سیاسیون پیش پزشک می‌رویم کاملاً به حرف‌هایمان گوش می‌دهند ولی وقتی زن و بچه‌مان نزد آن پزشک می‌روند حتی اجازه ندارند که حرف بزنند، بنابراین به آسیب ما آخوندها گرفتار نشوید که می‌گوییم ما اهل علم هستیم ولی اهل عمل نیستیم.

به گزارش خبرگزار افق، حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی در سمینار جامع پیشگیری از خطاهای پزشکی با پرداختن به مشکلات بیماری‌ در خانواده‌ها اظهار داشت: وقتی یک بیمار در خانواده وجود داشته باشدی آرامش آن خانواده به هم می‌ریزد و همه اعضای خانواده دچار مشکل روحی می‌شوند بنابراین ما به عنوان مسئولان و کارگزاران از فعالین نظام سلامت نسبت به فعالیت‌هایشان قدردانی می‌کنیم به هر حال خانواده بزرگ پزشکی از جایگاه و حیثیت اجتماعی قابل توجهی در کشور برخوردار است.

وی ادامه داد: خوشبختانه از نظر علمی، فنی و حرفه‌ای جایگاه پزشکی کشورمان بالا است و در عرصه‌های جهانی و بین‌المللی به خوبی درخشیده‌اند و باعث افتخار است. همچنین پزشکان نقش اجتماعی فراحوزه‌ای خودشان را نیز انجام می‌دهند از جمله اینکه در مجلس کنونی بالغ بر ۳۴ نفر از نمایندگان پزشک هستند و در کابینه دولت نیز به جز وزیر بهداشت، وزیر علوم نیز پزشک است و ما شاهد حضور پزشکان در فضای سیاسی کشور نیز هستیم که این یک سرمایه برای ملت است.

وزیر دادگستری در ادامه با اشاره به اینکه جامعه ما زیادپسند و پرتوقع است و از ما دولتمردان نیز توقع زیادی دارند، عنوان کرد: البته این مقوله را نباید منفی نگاه کرد بلکه سقف  توقع جامعه بالا است و انتظار خدمات بیشتری می‌خواهند بنابراین اگر از نگاه مثبت تلقی کنیم این امر یک ظرفیت‌سازی برای تلاش بیشتر است. به هر حال سوابق تمدنی جامعه ایرانی نیز این بار ادعا را بیشتر کرده است کما اینکه تعارض و تقابل نیز ایجاد می‌کند زیرا ما در همه حوزه‌ها زیر ذره‌بین هستیم مثلا وقتی نظام ایران منتقد نظم کنونی جهانی نسبت به روابط ناسالم دنیا است باید منتظر نقدهای آنها نیز باشیم.

پورمحمدی ادامه داد: مثلا وقتی دکتر زالی رئیس سازمان نظام پزشکی آمار می‌دهد که سومین عامل مرگ آمریکایی‌ها خطای پزشکی است آنها نیز رفتارهای سیاسی و مقولات دیگری چون پزشکی ما را زیر ذره‌بین قرار می‌دهند و آن هم به دلیل نوع شعارهایمان است.

وی با توصیه نسبت به ویزیت بیماران در سر زمان معین توسط پزشکان گفت: هرچقدر به مراجعان و بیماران احترام گذاشته شود مسلما احترام متقابل می‌گذارند به هر حال نظم و قول و قرار یک فصل جدی بر همه مناسبات اجتماعی است و جامعه منظم به همه جا می‌رسد ولی جامعه نامنظم از اهدافش دور می‌شود.

وزیر دادگستری با تاکید بر اینکه حق حیات اصی‌ترین اصل برای انسان به حساب می‌آید و در تمام مبانی حقوق برش مهم است، گفت: از آن طرف ما می‌بینیم حق سلامت بالاتر از حق حیاط است بنابراین همه شهروندان جامعه حق دارند سالم زندگی کنند و در صورت بیماری از همه نوع خدمات برخوردار شوند زیرا در قانون اساسی به این اصل پرداخته شده است و در دولت یازدهم نیز طرح تحول سلامت به عنوان یک کار بزرگ در سخت‌ترین شرایط اقتصادی صورت پذیرد به هر حال طرح تحول سلامت با هزینه‌هایی بالایی که داشت ولی دولت به آن اهمیت ویژه‌ای داد. کما اینکه دچارش مشکلات و منابع مالی هم هست و اطلاع دارم به زودی طلب‌های بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها و… زیاد شده است زیرا دکتر هاشمی وزیر بهداشت همیشه در جلسات از برخی عدم حمایت‌های مالی از این طرح گلایه می‌کند.

پورمحمدی با اشاره به اهمیت طرح تحولات سلامت عنوان کرد: آقای اوباما نیز مهمترین بحث او در انتخابات ریاست جمهوری مقوله سلامت بود کما اینکه براساس اطلاعاتی که به بنده ارائه شده است ما بیشتر از آنها در حوزه سلامت در تحوات سلامت اقدام کردیم و دستاوردهای ما بیشتر بود کما اینکه ما شاید عقب‌ماندگی‌های بیشتری داشتیم که آنها را جبران کردیم.

وی در ادامه به مقوله حقوق شهروندی اشاره کرد و افزود: این حق در کشور ما با مبنای دینی تعریف و مقایسه می‌شود و ما یک پشتوانه حق الناس داریم. خیلی مهم است به هر حال اگر کسی از واجبات دینی خود کم بگذارد خدا شاید از او بگذارد و د رمعرض بخشش باشد ولی پروردگار از ضایع شدن حق ایچ انسانی نمی‌گذارد بنابراین اگر خطای پزشکی صورت می‌پیرد خدا نکند حق کسی ضایع شود، حال می‌خواهد کسی شکایت کند یا نکند یا سازمان نظام پزشکی بررسی کند یا نه، یا وکیل خوب دفاع کند یا نکند، بنابراین این مقوله بسیار مهم است.

وزیر دادگستری ادامه داد: مثلا ما سیاسیون شاید یک تصمیمی بگیریم و رسانه‌ها متوجه نشوند، مجلس هم ما را استیضاح نکند ولی اگر حق مردم اجحاف شود آیا می‌توانیم پاسخ دهیم. بنابراین در مقوله خطاهای پزشکی نیز قبل از اینکه کسی حساس شود خود پزشکان باید به آن حساس شوند و کنترل و خودجبرانی داشته باشند که این افراد باعث می‌شود افراد به حکمت برسند. به هر حال انتظار از شغل پزشکی بسیار است و ارتقای اخلاق پزشکی بازدهی این شغل را بیشتر خواهد کرد، بنابراین اگر اقلیتی رعایت حال مردم را نکردند نمی‌توان از حق مردم گذشت و باید جامعه پزشکی کم‌عیب‌تر و با رضایت‌مندی بیشتر به مردم خدمت کنند تا دعای خیر مردم پشتیبان آنها باشند.

پورمحمدی عنوان کرد: ما دولتی‌ها و پزشکان باید به حق جامعه و شهروندان احترام بگذاریم، این مشکلی است که ما نیز گرفتار آن هستیم، مثلاً در حوزه قضایی ما کسوت پروانه‌ها را داریم که متعقب آن روند رسیدگی طلوانی می‌شود و آن هم به دلیل کمبود قاضی است و این آسیب به احکام قضایی می‌زند، پزشکان نیز نباید در تشخیص و دلمان به دلیل ازدیاد مراجعات شاهد نواقص آنها باشیم. به هر حال اگر امروز شاهد نواقص در پزشکی هستیم نمی‌توانیم آن را گردن ضعف علم پزشکی یا کمبود تجهیزات پزشکی عنوان کینم زیرا خوشبختانه هم علم پزشکی ایران بالاست و هم تجهیزات کافی وجود وارد.

وی با بیان اینکه مردم با اعتماد به پزشک مراجعه می‌کنند، پزشک نیز باید عجله نکند و تشخیص را  دقیق انجام دهد. مثلا وقتی ما سیاسیون پیش پزشک می‌رویم آنها کاملاً به حرف‌های خودمان گوش می‌دهند ولی وقتی زن و بچه‌مان نزد آن پزشک می‌روند گلایه می‌کنند که حتی آن پزشک اجازه نداد که حرف بزنند و این در حالی است که این حرف زدن بیمار از نظر روان بسیار مهم است مثل فعالیت قضات که به آنها اعلام کردیم اجازه دهند متهم حرف بزند، ؤلو حرف‌های بیخود و زیادی بزنند به هر حال یکی از وظایف مهم پزشکان همین گوش دادن به حرف و حال بیمار است.

پور محمدی ادامه داد: بنده بیشتر به خودم و دولت انتقاد می‌کنم و بعد به شما پزشکان؛ به حال بد است ما یک پزشک را به محکمه بخواهیم زیرا از زمان باستان پزشکان حکمای جامعه بودند.

وزیر دادگستری با اشاره به اینکه سطح بزرگی از جامعه پزشکی در حد متوسط زندگی می‌کنند و بخش محدودی از آنها دارای درآمدهای بالایی هستند عنوان کرد: در تمام نظام‌های صنفی یک مقوله حقوق اعضای صنف و یک مقوله حقوق مردم است و نباید برخی اقلیت‌ها در پشت سر اکثریت پنهان نشوند. به هر حال پزشکان جزو بزرگترین نظام‌های صنفی کشور هستند و ما شاهد هستیم در برخی موارد همین اقلیت‌ها هم رانت دارند و هم رسانه و باید از حقوق مردم در مقابل این افراد دفاع کرد و حس نشود در برخی مواقع نظام پزشکی خدای نکرده در برابر حقوق مردم بایستد و حتی مردم این احساس را نیز نکنند.

پورمحمدی با نصیحتی به پزشکان خاطرنشان کرد: به مشکل و آسیب ما آخوندها گرفتار نشوید که می‌گوییم ما اهل علم هستیم و اهل عمل نیستیم، بنابراین شما پزشکان همانطور که گفتید جدی عمل کنید و هر چه بزرگان سلامت گفتند عمل شود، ما نیز دنبال شما خواهیم بود و این حق و مطالبه عمومی مردم حقی است به مانند امر معروف، یعنی همان توصیه به خوبی، بنابراین مطالبات عمومی جامعه عمل پوشانده شود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=197172

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر