1

دبیر کل سازمان ملل از توافق آتش بس در شرق اوکراین استقبال کرد

  • کد خبر : 207576
  • ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۰:۰۹

«بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل، امروز جمعه ۳ دی ماه از توافق برای برقراری آتش بس در شرق اوکراین استقبال و تاکید کرد از همه طرف های حاضر انتظار دارد برای بازگشت آرامش و خاتمه بحران به تعهدات خود پایبند بمانند.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» در این باره نوشت: «استفان دوجاریک» سخنگوی دبیر کل سازمان ملل در کنفرانس خبری امروز جمعه ۳ دی ماه (۲۳ دسامبر) اعلام کرد «بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل که آخرین روزهای خود را در این سازمان سپری می کند از آتش بسی که قرار است از نیمه شب شنبه ۴ دی ماه (۲۴ دسامبر) در شرق اوکراین برقرار شود، استقبال کرده است.
وی در این خصوص گفت :دبیر کل از این تحول استقبال می کند و امیدوار است این اقدام به خشونت مرگباری که در شرق اوکراین در جریان است خاتمه دهد.
وی انتظار دارد که تمامی طرف های به تعهدات خود پایبند بمانند تا بازگشت آرامش و تداوم مذاکرات «مینسک» با هدف دستیابی به پیشرفتی محسوس ممکن شود.»
دوجاریک همچنین خاطرنشان کرد که سازمان ملل از «سازمان امنیت و همکاری اروپا» OSCE و اقدامات آنها برای خاتمه دادن به درد و رنج مردم در بحران اوکراین حمایت می کند.
گروه موسوم به «گروه تماس» (Contact Group) که برای یافتن راه حل بحران «دونباس» در اوکراین تلاش می کند، ۲۱ دسامبر پذیرفت که در شرق این کشور آتش بس اعلام شود. این دهمین اقدام از این دست است که از ابتدای بحران اوکراین انجام می شود.
کشور اوکراین که به لحاظ استراتژیک منافع بسیاری برای شرق و غرب دارد از ماه فوریه سال ۲۰۱۴ شاهد مجموع گسترده ای از ناآرامی هاست که تحلیلگران ریشه اساسی آن را اختلاف آمریکا و اروپا با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه می دانند.
غرب تحولات این کشور و سقوط دولت روس گرای آن را «انقلاب» و روسیه آن را «کودتا» می داند. به دنبال این بحران، در ۱۶ ماه مارس سال ۲۰۱۴، ساکنان شبه جزیره «کریمه» طی یک همه پرسی به الحاق این شبه جزیره به روسیه رای مثبت دادند.
در پی انقلاب اکتبر سال ۱۹۱۷ روسیه، کریمه به یکی از جمهوری‌های اتحاد جماهیر شوروی (USSR) تبدیل شد. پس از جنگ دوم جهانی، در ۱۹ فوریه ۱۹۵۴ و در دوران ریاست «نیکیتا خروشف» بر شوروی سابق، دولت مرکزی کریمه به جمهوری سوسیالیستی شوروی اوکراین واگذار شد. کمی بعد، پس از انحلال اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱، ولایت کریمه نیز به عنوان جمهوری خودمختار کریمه، نام گرفت. تا این که در مارس ۲۰۱۴، بیش از ۹۶ درصد مردم این شبه جزیره به الحاق کریمه به روسیه رای دادند.
غرب طی این رویداد، روسیه را متهم کرد که کریمه را به اشغال نظامی خود درآورده است. از آغاز بحران اوکراین تاکنون تلاش های دیپلماتیک متعددی برای برقراری صلح و خاتمه این مناقشه صورت گرفته است اما همگی تاکنون بی نتیجه پایان یافته است.
آمریکا و اتحادیه اروپا روسیه را به خاطر این رویداد به لحاظ اقتصادی تحریم کردند. بحران اوکراین یکی از عواملی اصلی تیرگی روابط واشنگتن و مسکو است که مدتی است بر اثر بحران سوریه تشدید شده است.
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=207576

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر