2

تیلرسون: آمریکا و ترکیه بهبود روابط خود را آغاز کرده‌اند

  • کد خبر : 225924
  • ۱۹ تیر ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۶

وزیر خارجه آمریکا گفت به نظر می‌رسد واشنگتن و آنکارا در حال آغاز بهبود روابط خود هستند.

تیلرسون

افق نیوز به نقل از رویترز، روز دوشنبه، رکس تیلرسون – وزیر خارجه آمریکا – گفت دولت ترامپ در حال آغاز بهبود روابط آمریکا با ترکیه است.

اظهارات تیلرسون یک روز پس از دیدار وی با رجب طیب اردوغان – رئیس جمهور ترکیه – بیان شده است. دیدار تیلرسون و اردوغان به دلیل انجام گفتگوها درباره مسائل امنیتی منطقه‌ای از جمله حمایت آمریکا از گروه ی پ گ که در سوریه مستقر شده اند، صورت گرفته است.
تیلرسون در سخنرانی در جمع اعضای کنسولگری آمریکا در استانبول گفت: «من فکر می‌کنم ما در حال آغاز ترمیم بخشی از اعتمادی هستیم که نسبت به یکدیگر از دست داده ایم. آن‌ها اعتماد به ما، و ما اعتماد به آن‌ها را تا حدی از دست دادیم.»
ترکیه گروه ی پ گ را شاخه‌ای از گروه پ ک ک می‌داند که از دهه ۱۹۸۰ در بخش جنوب شرقی این کشور دست به شورش زده است. دولت ترکیه، حزب کارگران کردستان (پ ک ک) را گروهی تروریستی می‌داند.
در روزهای گذشته، اعلام این‌که دولت دونالد ترامپ – رئیس جمهور آمریکا – به سیاست حمایت تسلیحاتی از گروه ی پ گ که در دولت باراک اوباما – رئیس جمهور پیشین آمریکا – دنبال شده بود، ادامه خواهد داد، خشم ترکیه را برانگیخت. با این‌حال، مقامات آمریکایی تاکید کرده اند پس از شکست داعش، تسلیحات واگذار شده به ی پ گ را بازپس خواهند گرفت.
دولت ترامپ همچنین در برابر درخواست ترکیه مبنی بر استرداد فتح‌الله گولن – رقیب سیاسی در تبعید اردوغان – مقاومت کرده است. مقامات ترکیه، گولن را به طرح‌ریزی کودتای نافرجام اخیر این کشور متهم کرده اند. گولن اکنون در پنسیلوانیای آمریکا در تبعید خودخواسته به سر می‌برد.
ترکیه در ماه گذشته سفیر آمریکا در آنکارا را فراخواند. دولت ترکیه در اقدامی هم‌زمان هم به صورت کتبی و هم شفاهی نسبت به اقداماتی که آن را “خصمانه” می‌داند به واشنگتن اعتراض کرده است.
پیش از این و در جریان حضور رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه در منزل سفیر آنکارا در واشنگتن طی سفرش به آمریکا گروهی از افراد به نشانه اعتراض در مقابل خانه سفیر تجمع کردند.
این اعتراضات با درگیری موافقان و مخالفان اردوغان، پس از وقوع خشونت‌هایی به پایان رسید و برخی محافظان این سیاستمدار ترک نیز وارد این درگیری‌ها شدند. اکنون دولت ترکیه معترض است که چرا پلیس در حمایت از کاروان اردوغان به درخواست محافظان وی بی‌اعتنایی کرده است.
در واکنش به این ادعا رییس پلیس واشنگتن دی‌سی گفته است، تا پیش از مداخله محافظان اردوغان، اعتراض به صورت صلح‌آمیز و با رعایت قوانین در جریان بوده و نیازی به حضور پلیس نبوده است.
منبع: باشگاه خبرنگاران
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=225924

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر