1

روزنامه گاردین:ایران قدرتی منطقه‌ای و مستقل است

  • کد خبر : 23436
  • ۰۴ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۵

جنگ پنهان علیه ایران عملا آغاز شده است و تشدید تهدیدهای اسرائیل و آمریکا می‌تواند طوفانی جهانی به راه بیندازد

روزنامه گاردین در گزارشی (دسامبر ۲۰۱۱) تصریح کرد که چالشی حقیقی که ایران برای آمریکا و رژیم صهیونیستی دارد در این حقیقت نهفته است که ایران قدرتی منطقه‌ای و مستقل است.

این روزنامه در این گزارشی به موضوع تهدیدهای نظامی علیه ایران پرداخت و تصریح کرد که در صورت هرگونه اقدام علیه ایران، این کشور بی‌تردید از آمریکا و متحدان آن انتقام خواهد گرفت.

گاردین نوشت: جنگ پنهان علیه ایران عملا آغاز شده است و تشدید تهدیدهای اسرائیل و آمریکا می‌تواند طوفانی جهانی به راه بیندازد بنابراین مخالفان با جنگ علیه ایران باید جدی‌تر عمل کنند.

این روزنامه انگلیسی نوشت: تشدید تهدید آمریکا و اسرائیل علیه تهران خطر طوفان جهانی را تشدید می‌کند. جنگ علیه ایران عملا شروع شده است. باید قبل از اینکه تهدید همه را فرا بگیرد دست به کار شد.

در ادامه این گزارش اینطور آمده است: آنان تسلیم نمی‌شوند. پس از ده سال شکست خونین در افغانستان و عراق و بی‌ثباتی شدید در پاکستان و یمن، نابودی در لبنان و کشتار در لیبی، شاید انسان امید داشت که آمریکا و متحدان آن از اشغال جهان اسلام به آنچه می‌خواستند رسیده باشند. ولی این مسئله اینگونه نیست. چندین ماه گذشت. شواهد روز به روز افزایش پیدا می‌کرد که جنگ پنهان آمریکا-اسرائیل علیه ایران، با حمایت انگلیس و فرانسه عملا آغاز شده است. حمایت محرمانه از گروه مخالف مسلح به اقدام به ترورهایی علیه دانشمندان ایرانی و جنگ الکترونیک و … رسید.

حملات [به ایران] مستقیما شناخته شده نیست. ولی پر است از اشارات [دستگاه] اطلاعات به طوری که رسانه‌ها نیز با داستان‌های خصمانه تغذیه می‌شوند و عجیب‌ترین آن، ادعای وجود توطئه‌ای ایرانی برای ترور سفیر سعودی در آمریکاست و قدرت‌های غربی تاکنون فشارهای خود را برای اعمال تحریم بیشتر بر برنامه هسته‌ای ایران تشدید کرده‌اند.

دولت انگلیس زمام کار را در دست گرفت و تحریم‌هایی علیه بانک مرکزی ایران و فشارهایی علیه اتحادیه اروپا برای تحریم کردن نفت ایران اعمال کرد که این اقدام انگلیس به این منجر شد که تظاهرات کنندگان [ایرانی] به سفارت انگلیس در تهران وارد شدند و در ادامه دیپلمات‌های ایران از لندن اخراج شدند.

این امر، تجربه‌ای برای اینکه چگونه یک کشمکش می‌تواند بسرعت تشدید شود. همینطور درباره ساقط کردن هواپیمای جاسوسی آمریکا در خاک ایران در اوایل ماه دسامبر. یک مسئول اسرائیلی این اتفاق را «نوع جدید جنگ‌ها» نامید که قدرتی بسیار بیشتر از جنگ‌های کلاسیک در خود دارد که همه را تهدید می‌کند.

مسئولان وزارت دفاع در ماه گذشته (میلادی/ نوامبر) به روزنامه انگلیسی گاردین اعلام کردند که اگر آمریکا بخواهد در طرح‌های خود برای حمله به ایران پیش‌تر برود (اینگونه تصور می‌کنند که شاید این اتفاق رخ دهد) آمریکا تلاش خواهد کرد که کمک‌هایی نظامی از انگلیس بگیرد و به آن هم خواهد رسید. از جمله حمایت آبی، هوایی و گرفتن مجوز برای استفاده از جزیره «سان دیگو»؛ مستعمره انگلیس که شاهد نسل‌کشی بود.

در ادامه این گزارش آمده است: انگیزه مسئولان [انگلیسی] چه آماده کردن افکار عمومی برای جنگ یا هشدار درباره آن باشد، این امر اعترافی غیرمعمول است: تاسیسات نظامی انگلیس کاملا انتظار دارد که در حمله‌ای شرکت کند که چنین اقدام تحریک‌آمیزی از طرف آمریکا برای ایران سابقه نداشته است همچنانکه انگلیس هشت سال پیش علیه عراق وارد عمل شد.

پیش از این [در زمان حمله به عراق] جک استراو [وزیر خارجه وقت انگلیس] آن را [یعنی مشارکت در حمله به عراق] رد نکرد که بگوید «این امر مطرح نیست» و این امر‌ [اقدام علیه ایران] برای دیوید کامرون [نخست وزیر انگلیس] گزینه‌ای بود که «نباید خارج از میز مذاکره» آن را مطرح کرد اما اکنون تبدیل به چیزی شبیه یک معامله توافق شده‌ شده است.

اگر آمریکا جنگی را آغاز کند کسی تردید نخواهد داشت که عواقبی وخیم خواهد داشت. ولی [باید توجه کرد که] هیچ بحثی در این خصوص در پارلمان [انگلیس] نشده است و هیچ مخالفتی و چالشی از جانب جریان‌های سیاسی با این امر که دیوید میلیبند جانشین استراو آن ار خطر افتادن در جنگ علیه ایران،  مطرح نشده است. این همان موضوعی است که بیش از هر چیز شوک‌آور است زیرا این مسئله علیه ایران، به شکل دیوانه‌کننده‌ای توهمی است.

گاردین اذعان کرد: حقیقت این است که هیچ مدرک موثقی از اینکه ایران برنامه‌ای برای ساخت سلاح اتمی دارد وجود ندارد. جدیدترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم بار دیگر در فراهم کردن دلیلی قاطع در این خصوص شکست خورد. هرچند که یوکیا آمانو تلاش زیادی به خرج داد؛ کسی که اسناد ویکی‌لیکس وی را اینگونه توصیف می‌کند که وی در موافقت با هر تصمیم راهبردی که آمریکا می‌گیرد،‌خیلی راسخ است.

وضعیت دوره زمانی قبل از اشغال عراق نیز همینطور بود که استناد قوی‌ترین ادعاها، به اطلاعات جاسوسی محرمانه دولت‌های غربی بود. ولی جیمز کلابر مدیر دستگاه اطلاعات ملی آمریکا خود او تاکید کرده است که اطلاعات، نشان می‌دهد که ایران برنامه سلاح را سال ۲۰۰۳ متوقف کرده و این برنامه هنوز فعال نشده است.

ایرانی که می‌گوید قصد رسیدن به سلاح هسته‌ای را ندارد به کشورهایی احاطه شده است که هسته‌ای هستند. آمیکا در افغانستان و پاکستان دو کشور همسایه ایران نیرو دارد و در منطقه نیز پایگاه‌هایی دارد و اسرائیل و روسیه و پاکستان و هند نیز هستند.

ایران مانند متحدان غرب [در منطقه] مانند عربستان سعودی کشور سرکوب‌گری نیست. ایران [حداقل] بیش از ۲۰۰ سال است که هیچ کشوری را اشغال نکرده است ولی هدف حمله عراقی قرار گرفته است که غزب از آن حمایت می‌کرد. آمریکا و اسرائیل در دهه گذشته [حداقل] به ده کشور کشور حمله کردند. انگلیس نیز در بیش از یکصد سال گذشته از دولت‌های ایران سوء استفاده و [این کشور را] اشغال کرده و دولت‌هایی را در ایران ساقط کرده است. بنابراین دقیقا چه کسی چه کسی را تهدید می‌کند؟

این در حالی است که ایهود باراک وزیر دفاع اسرائیل اخیرا اعلام کرد که اگر وی یکی از سران ایران بود، به احتمال قوی تمایل داشت که سلاح اتمی در اختیار داشته باشد. وی ادعا کرد که ایران تهدیدی برای موجودیت اسرائیل است زیرا احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران اعلام کرده است که اسرائیل باید محو شود. این [ادعا] اصلا ربطی به واقعیت‌ها ندارد. حتی با توجه به ظن برخی که می‌گویند سلاح هسته‌ای بلندپروازی حقیقی ایران است، حتی اگر ایران از آستانه هسته‌ای هم عبور کرده باشد، باز در وضعیتی نخواهد بود که آن را مستعد حمله به کشوری کند که بیش از ۳۰۰ کلاهک اتمی دارد و مورد حمایت کامل ده‌ها نهاد نظامی قدرت در جهان است.

گاردین تاکید کرد: چالش حقیقی که ایران برای آمریکا و اسرائیل دارد این است که ایران قدرتی منطقه‌ای و مستقل و همچنین متحد سوریه، حزب‌الله لبنان و جنبش فلسطینی حماس است. همزمان با عقب‌نشینی نیروهای آمریکا از عراق و اقدام عربستان سعودی به ترغیب درگیری مذهبی و وعده برخی رهبران معارض در سوریه برای قطع مناسبات سوریه [جدید] با ایران، حزب‌الله و حماس، تهدید جنگ‌های نیابتی در همه جای منطقه افزایش یافته است.

گاردین تصریح کرد: هر حمله آمریکا یا اسرائیل به ایران این گرداب منطقه‌ای را به طوفانی جهانی تبدیل می‌کند. مطمئنا ایران مسقیم یا از طریق متحدان خود از اسرائیل و آمریکا و کشورهای مزدور آنان در منطقه انتقام خواهد گرفت و جدای از حجم کشتار یا ویرانی، مانع عبور ۲۰ درصد از تولیدات نفت جهان خواهد شد که از تنگه هرمز عبور می‌کند. تاثیر این امر بر اقتصاد جهان قابل ارزیابی نیست.

عقل و احساس سالم با اینچنین تجاوزی مخالف است. مئیر داگان رئیس سابق موساد [سازمان جاسوسی اسرائیل] گفت که این امر فاجعه خواهد بود. لئون پانتا وزیر دفاع آمریکا نیز اعلام کرد که [شروع کردن] جنگ با ایران خاورمیانه را وارد درگیری‌ها و کشمکش‌هایی می‌کند که ما را [بعدا] پشیمان می‌کند.

به نظر می‌رسد که تردید وجود دارد که آمریکا در خصوص حمله مستقیم به ایران احساس نگرانی زیادی می‌کند ولی در اسرائیل ایهود باراک اعلام کرد که یک سال بیشتر زمان نمانده است برای اقدام. همچنین بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نیز گفت که «تصمیم مناسب باید در زمان مناسب گرفته شود». رسانه‌های اسرائیل هم به طور گسترده ابعاد کشیده شدن آمریکا به مشارکت در حمله اسرائیل را بررسی کردند.

فارس – گاردین در پایان نوشت: شاید هیچ‌گاه رخ ندهد. شاید سخن از جنگ بیشتر درباره بی‌ثبات شدن منطقه باشد تا درباره حمله‌ای فراگیر. ولی بدون شک کسانی در آمریکا، اسرائیل و انگلیس هستند که نظرشان بر خلاف این [امور] باشد. شاید هم خطر ارزیابی اشتباه و منطق تشدید [اوضاع] کفه ترازو را قاطعانه سنگین کند. شاید اگر مخالفان جنگ علیه ایران جدی‌تر عمل نکنند، این جنگ ویران کننده‌ترین جنگ برای همه ما باشد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=23436

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر