2

از تحصیل یک میلیون و ۵۵۰ هزار دانشجو در دانشگاه آزاد تا تاسیس دانشگاه آزاد در سوریه

  • کد خبر : 248234
  • ۱۲ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۷

حوزه آموزش عالی در دی ماه سال گذشته شاهد رویدادهایی بود که به مهمترین آنها اشاره می‌کنیم.

از تحصیل یک میلیون و ۵۵۰ هزار دانشجو در دانشگاه آزاد تا تاسیس دانشگاه آزاد در سوریه با دستور بشار اسدبه گزارش افق نیوز/سال ۹۶ باهمه خوبی و بدی ها به پایان رسید، در سال گذشته شاهد اخبار و رویدادهایی بسیاری در حوزه های مختلف بودیم، در این میان حوزه آموزش عالی شاهد رخدادهایی بسیار زیادی بود که قصد داریم در این بسته خبری شما را با مهمترین اخبار آن در دی ماه آشنا کنیم.

آئین نامه رسیدگی به شکایت‌های شرکت‌های دانش بنیان تصویب شد

مسعود برومند معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم و دبیر کل شورای عالی عتف گفت: بر این اساس از نظر قانون باید آئین نامه اجرایی وجود داشته باشد که این آئین نامه در حال حاضر تصویب و در حال اجرایی شدن است.

وی با بیان اینکه تعداد موارد شکایت شرکت های دانش بنیان بسیار کم است، گفت: ولی باید نظام سیستمی برای رسیدگی به این شکایات داشته باشیم و در مورد موضوعات شکایت توضیح داده شود.

برومند مواردی از قبیل عدم تایید شرکت ها به عنوان دانش بنیان، عدم ارزیابی محصولات و فناوری های تولیدشده، عدم توانایی لازم در ارزیابان برای ارزیابی محصول و عدم موفقیت در دریافت تسهیلات از صندوق نوآوری و شکوفایی را از جمله زمینه های شکایت شرکت های دانش بنیان نام برد.

حرکت دانشگاه به سوی تحقق طرح‌های اقتصاد مقاومتی

فرهاد یزدان دوست معاون بین الملل دانشگاه خواجه نصیر گفت:با توجه به بیانات رهبری در خصوص شعار سال در نظر داریم با حرکتی منسجم برای تحقق طرح‌های اقتصاد مقاومتی رتبه‌های کمتر از ۲۰۰ را از آن خود کنیم.

معاون بین الملل دانشگاه خواجه نصیر افزود: هدف دانشگاه‌ها در ابتدا تلاش برای دستیابی به شاخص‌های مطرح شده در چارچوب وزارت علوم است.

یزدان دوست تصریح کرد: بعد از این رسیدن به هدف باید ارزیابی مجدد در خصوص دستاوردها صورت بگیرد و میزان توفیق دانشگاه‌ها در این امر به صورت مستمر و تا زمانی که بتوانند به تراز بین‌المللی ارتقا پیداکنند، بررسی شود

تحصیل یک میلیون و ۵۵۰ هزار دانشجو در دانشگاه آزاد

علیرضا رهایی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی گفت:این دانشگاه اکنون حدود یک میلیون و ۵۵۰ هزار دانشجو و ۲۸ هزار عضو هیئت علمی فعال دارد، اظهار کرد: برخی از اعضای هیئت علمی به دلیل کاهش تعداد دانشجویان امکان فعالیت لازم را ندارند و موظفی آنها تکمیل نمی شود که می توان با ارزیایی وضعیت اعضای هیئت علمی متناسب با تخصص اعضا و نیاز منطقه از ظرفیت آنان استفاده شود.

وی با اشاره به طرح تعاون استانی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: بر اساس این طرح که آئین‌نامه اجرایی آن از سوی رهبر به واحدها ابلاغ شده، در کارگروه استانی با ترکیب معاونان آموزشی واحدها و مراکز آموزشی استان که به ریاست رئیس شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی استان تشکیل می شود نسبت به تکمیل ساعت موظف تدریس اعضای هیئت علمی دارای کسر ساعت موظفی در سایر واحدها و مراکز آموزشی استان تصمیم گیری می شود.

تاسیس دانشگاه آزاد در سوریه با دستور بشار اسد

علی اکبر ولایتی رئیس هیئت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی گفت:همچنین در نامه ای به بشار اسد آمادگی دانشگاه آزاد اسلامی برای تأسیس شعبه را اعلام کردم و او نیز دستور تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی در تمام شهرهای سوریه را صادر کرد.

رئیس هیئت مؤسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: آقای بشار اسد در سوریه در بالاترین سطح پذیرفتند که دانشگاه آزاد اسلامی شعبه داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه شعبات دانشگاه آزاد اسلامی در کشورهای مختلف موفق عمل کرده است، گفت: دانشگاه های مختلف کشورهای غربی اقتدار روزافزون ایران را مشاهده می کنند و به دنبال یادگیری زبان و ادبیات فارسی و همچنین فرهنگ شیعه و اسلام هستند.

رئیس هیئت مؤسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: کشورهای غربی از تبادل استادان زبان فارسی به منظور گذراندن دوره های تکمیلی و آموزش زبان و ادبیات فارسی به دانشجویان استقبال می کنند.

اعطای وام ۱۰۰ میلیون ریالی به دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد

فرزاد ناظمی مدیرکل امور مالی، تسهیلات اعتباری و صندوق رفاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی گفت:دانشجویان مقطع دکتری حداکثر تا مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال، دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد حداکثر تا مبلغ ۵۰ میلیون ریال و دانشجویان مقطع کارشناسی حداکثر تا مبلغ ۲۵ میلیون ریال می تواند از این تسهیلات استفاده کنند.

وی افزود: با توجه به محدودیت برای معرفی دانشجویان، هر دانشجو در طول تحصیل فقط یکبار می توانند از تسهیلات فوق استفاده کند.

اردوی مختلط و کنسرت در دانشگاه آزاد ممنوع شد

حجت الاسلام ابراهیم کلانتری معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی گفت:بنابراین برگزاری کنسرت‌های موسیقی در محیط‌های دانشگاهی ممنوع است و واحدهای دانشگاهی تحت هیچ عنوان یا مراسمی مجاز نیستند به برگزاری آن اقدام کنند.

بیکاری حدود ۱۷/۵ درصد از دانش آموختگان دانشگاهی

مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم گفت:برطبق آمار منتشر شده حدود ۱۷/۵ درصد بیکار در جمع دانش آموختگان داریم و این آمار در رشته و مقطع تحصیلی، متفاوت است.

وی ادامه داد: بخشی از این بیکاری به آموزش عالی و بخشی دیگر به بخش های دیگر مرتبط است، آنچه که به آموزش عالی مربوط است کنترل ظرفیت ها است؛ ما باید در گام اول ظرفیت‌های متناسب با نیاز بازار را تعریف کنیم.

معاون آموزشی وزارت علوم افزود: به عنوان مثال ما باید در آموخته‌های رشته کشاورزی، ظرفیت هایمان را بر اساس نیاز جهاد کشاورزی تعریف کنیم.

تحصیل ۱.۷ درصد جمعیت دانشجویی جهان در ایران

مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم گفت:هم اکنون ۲۵۰ میلیون دانشجو در ۲۶ هزار دانشگاه در سراسر دنیا تحصیل می کنند و ۱/۷ درصد جمعیت دانشجویی جهان در ۲ هزار و ۵۰۰ موسسه آموزش عالی در ایران مشغول به تحصیل هستند.

وی با اشاره به اینکه در ۵۰ سال اخیر موضوع رتبه بندی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی اهمیت زیادی یافته است؛ گفت: در سالهای اخیر جایگاه دانشگاه های ایران در نظام های رتبه بندی بین المللی رشد کرده و برای مثال در رتبه بندی شانگهای در سال ۲۰۱۶، دانشگاه تهران در جایگاه ۳۰۱ تا ۴۰۰ و دانشگاه صنعتی امیرکبیر در جایگاه ۴۰۱ تا ۵۰۰ قرار گرفته است.

تاکید رئیس جمهور بر اجرای پیشران هسته ای در انرژى اتمى

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی گفت:با هماهنگی سازمان برنامه بودجه و تاکید رئیس جمهور قرار است مبلغ قابل توجهی برای ارتقا و زیر ساخت های لازم آزمایشگاه های دانشگاه ها صورت گیرد.

وی در ادامه به بحث استارت اپ ها اشاره کرد و گفت:خوشبختانه استارت اپ های که در جوار دانشگاه ها شکل گرفته خبر امید بخشی از دستاوردهای بالای خوبی می دهد.

حمایت از دانشگاه ها در پروژه اقتصاد مقاومتى اولویت قرار گیرد

منصور غلامی وزیر علوم گفت: بخشی از تلاشمان در مراکز دولتی متکی به حمایت دولت است در این پروژه ملی پشتیبانی دولت را باید داشته باشیم و حمایت از دانشگاه ها هم باید در اولویت قرار بگیرند.

وزیر علوم اظهار کرد: لذا در صورتی که در مسیر کار کمبودی پیش آید نباید از حرکت ایستاد، چرا که می تواند اثرات منفی بگذارد، تقاضای ما این است که این بحث ها و پروژه ها شفاف سازی و عملیاتی شوند.

غلامی یادآورشد: قطعا باید توفیقات لازم در این امر انجام شود و پرداختن به این پروژه و پروژه های دیگر باید در اولویت قرار گیرد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=248234

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر