2

به نظرها احترام می‌گذاریم اما به کارمان ادامه می‌دهیم

  • کد خبر : 25073
  • ۲۱ دی ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۳

لیگ امسال فرصت خودنمایی جوانان است

رییس سازمان تیم‌های ملی بسکتبال ایران این فصل از لیگ برتر بسکتبال را فرصتی برای خودنمایی جوانان ایرانی می‌داند تا برای حضور در جام ملت‌های آسیا که سال آینده برگزار می‌شود آماده شوند.

این فصل از لیگ برتر بسکتبال شرایطی داشت که بسیاری از بازیکنان و کارشناسان بسکتبال نظرات متفاوتی درباره آن داشتند. تعدادی از ملی‌پوشان از کم شدن تعداد خارجی‌ها انتقاد کردند و حضور آن‌ها را برای پیشرفت جوانان ضروری دانستند. تعدادی دیگر نیز از این قانون استقبال و به خودنمایی جوانان در میدان مسابقه اشاره کردند.

در همین راستا خبرنگار ایسنا با محمدرضا مشحون به گفت و گو پرداخت که رییس سازمان تیم‌های ملی نیز از خودنمایی جوانان خوشحال بود. مدیر تیم‌های ملی بسکتبال تاکیید می‌کند نظر تمامی کارشناسان و بازیکنان محترم است اما فدراسیون با قدرت به برنامه ریزی‌اش عمل می‌کند که مشروح گفت و گویش با ایسنا را در ادامه می‌خوانید.

این فصل از لیگ برتر بسکتبال را چگونه ارزیابی کردید؟

خیلی‌ها می‌گویند چون تیم‌ها دیر بسته شده‌اند لیگ افت کرده است. به عنوان رییس سازمان تیم‌های ملی باید بگویم که فدراسیون قبل از جام ملت‌ها، اعلام کرد که ۲۸ مهر آغاز لیگ برتر بسکتبال است اما بسیاری از تیم‌ها کارشان را دیر آغاز کردند. البته تعدادی نیز به دلیل قانون دولت، نمی‌دانستند وضعیت‌شان چگونه است. با این شرایط تیم‌های دولتی خیلی دیر وارد لیگ شدند و بعضی از تیم‌های خصوصی مانند توزین الکتریک دیگر سرمایه‌گذاری نکردند. اما در کنار آن‌ها لوله A.S دوباره به لیگ برگشت و فولاد ماهان سپاهان نیز در بسکتبال سرمایه‌گذاری کرد.۱۲ تیم خوب لیگ برتر را آغاز کردند و شرایط خوبی نیز به وجود آمد.

سطح کیفی لیگ افت داشته به نظر شما دلیل این مساله چیست؟

خیلی‌ها افت لیگ برتر را به این دلیل می‌دانند که تعداد بازیکنان خارجی کم شده است. باید توجه کنیم که فدراسیون با این قانون جدیدش اجازه داد تا ۱۲ بازیکن جوان ایرانی فرصت میدان داشته باشند. در کنار این مسئله نیز قصد داشتیم به باشگاه‌ها کمک کنیم تا پول اضافه به بازیکن خارجی ندهند. مطمئن باشید با این روش به نتایج مثبتی در آینده خواهیم رسید. به نظر من لیگ برتر نیز کیفیتش بالا خواهد آمد که البته کیفیت پایینی نیز ندارد. هم‌اکنون هیچ تیمی در لیگ حاشیه امنیت ندارد. جهش ترابر قم برابر پتروشیمی به پیروزی می‌رسد. به نظر من تیم‌ها به زمان نیاز داشتند که در نیم فصل دوم این شرایط برایشان به وجود آمد. با شرایط کنونی در مرحله پلی‌آف، تیم‌ها دومین بازیکن خارجی خود را نیز اضافه خواهند کرد و این نیز می‌تواند به بالا آمدن هرچه بیشتر سطح لیگ کمک کند.

به نظر شما جوانان به تجربه حضور در کنار بازیکنان خارجی نیاز ندارند؟

البته اگر قرار باشد به بازیکن خارجی متکی باشیم، جوانان‌مان از بین می‌روند. هم‌اکنون بازیکنان جوان مهرام را ببینید که چگونه خودنمایی می‌کنند. این بازیکنان فرصت دارند تا در میدان باتجربه شوند و شلاق بخورند. حالا خیلی‌ها معتقدند که حضور بازیکنان خارجی برای تجربه جوانان ضروری است. ما به نظر آن‌ها احترام می‌گذاریم ولی با تمام تلاش به کار خود ادامه می‌دهیم. به نظر من اگر جوانان به حضور در کنار خارجی‌ها نیاز دارند در مرحله پلی‌آف به این تجربه نیز خواهند رسید که البته هم‌اکنون نیز چند تیم از دو بازیکن خارجی استفاده می‌کنند و بازیکنان جوان آن‌ها می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.

وضعیت فنی جوانان چگونه است؟ آنها در اصول پایه مشکلی ندارند؟

متاسفانه یکی از معضلات بسکتبال ما عدم سرمایه‌گذاری در پایه است. مربیان به رده‌های پایه توجه نمی‌کنند و به همین دلیل بسکتبال ضربه می‌خورد. هم‌اکنون فدراسیون نگاه خاصی به رده‌های پایه دارد و با تیزبینی می‌خواهد بازیکنان را از همان ابتدا به بهترین شکل تربیت کند. نخستین گام ما نیز استخدام مربیان خوب برای سطح پایه است. خوشبختانه در این فصل بیشتر تیم‌ها به خوبی از بازیکنان جوان خود استفاده می‌کنند. مهرام، جهش‌ترابر قم، پتروشیمی و تیم قزوین، جوانان ایرانی را به خوبی به خدمت گرفته‌اند که این موضوع به پیشرفت آنها کمک کرده‌است.

بازیکنان خارجی این فصل لیگ برتر چگونه هستند؟

به نظر من خارجی‌های این فصل چنگی به دل نمی‌زنند. بازیکن مهرام خوب است. گارد راس جدید خارجی پتروشیمی نیز خوب بود که شنیده‌ام نتوانسته به لبنان برود. اما به نظر من حضور بازیکنان توانمند برای بسکتبال ایران ضروری است. باشگاه‌ها نباید پول خود را دور بریزند. زمانی که تنها یک سهمیه خارجی دارند، باید از آن به بهترین شکل استفاده کنند. البته فراموش نکنیم حضور حامد حدادی در لیگ برای خود شگفتی بزرگی بود و توانست به حفاری کمک کند.

سال آینده برای جوانان بسیار حساس است. آمادگی جوانان برای جام ملت‌های آسیا را چگونه می‌بینید؟

این بازیکنان ۶ ماه دیگر باید برابر حریفان آسیایی خود به میدان بروند. اگر به خوبی از آن‌ها استفاده شود، در جام ملت‌ها نیز با هماهنگی کامل به مصاف حریفان خود می‌روند. چین، کره جنوبی، فیلیپین و ژاپن، اصلی‌ترین حریفان ایران هستند که سرمایه‌گذاری خوبی در رده‌های پایه انجام داده‌اند. خوشبختانه نشان دادیم که برابر حریفان عربی مشکلی نداریم مگر اینکه آن‌ها قانون‌شکنی کنند. با فرصتی که جوانان در لیگ پیدا کرده‌اند شرایط مناسب است.

تقاضا برای میزبانی به کجا رسید؟

برای جام ملت‌ها تقاضای میزبانی دادیم که البته شرقی‌ها نیز رقیب ما هستند. کنفدراسیون بسکتبال آسیا شرایط تمام داوطلبان را بررسی خواهد کرد و میزبانی را به بهترین کشور می‌دهد.

مربیان تیم‌های ملی چه زمانی انتخاب‌ خواهند شد؟

تلاش ما این است که برای تیم ملی جوانان و بزرگسالان دو مربی خارجی خوب بیاوریم. مذاکره‌هایی نیز داشتیم که به آن‌ها نزدیک هم شده‌ایم اما هنوز هیچ چیز مشخص نیست. علاقه‌مند بودیم تا مربی تیم ملی آرژانتین را به خدمت بگیریم که متاسفانه با برزیل قرارداد امضا کرد و حالا علاقه ما بیشتر به سمت مربیان اروپایی است. البته تاکید می‌کنم دیگر مربی تیم ملی صربستانی نخواهد بود و به همین دلیل ما به دنبال مربیانی از لیتوانی، آلمان، یونان، اسلوونی و ایتالیا هستیم. هدف ما به خدمت گرفتن مربیانی ممتاز است.

روز گذشته جلسه سازمان تیم‌های ملی برگزار شد. محور این جلسه بررسی چه مسالی بود؟

جلسه‌ای با تمامی مسئولین تیم‌های ملی برگزار کردیم تا بتوانیم تغییراتی در اساسنامه تیم‌های ملی ایجاد کنیم. در این جلسه نیز نظرها داده شد و موارد قابل ارزیابی مورد بحث و مشورت قرار گرفت تا در جلسه بعدی آن‌ها را تصویب کنیم. با توجه به اینکه می‌خواهیم با بسکتبال روز دنیا حرکت کنیم، باید به فکر کمبودها و یا خلاءهای اساسنامه باشیم. هر فردی تفکر تازه‌ای دارد و می‌تواند با انتقال آن به فدراسیون، بسکتبال ایران را به روز کند. اساس‌نامه کنونی برای چهار سال پیش است و نیاز به تغییر دارد. به همین دلیل سازمان تیم‌های ملی سعی دارد تا با استفاده از تمامی اندیشه‌ها تغییراتی در آن ایجاد کند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=25073

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر