1

موج انسان‌های عالم و عاشق بساط سرمایه‌داری را بر خواهد چید

  • کد خبر : 25263
  • ۲۴ دی ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۸

البته ممکن است نظام سرمایه‌داری در انتهای راه خود به اقدامات خشنی متوسل شود اما عمر تاریخی اندیشه سرمایه‌داری به پایان راه خود رسیده

رییس‌جمهور کشورمان با پایان یافتن سفر دوره‌ای خود و هیات همراه به چهار کشور آمریکای لاتین، بعد از ظهر جمعه به وقت محلی با بدرقه رسمی وزیر امور خارجه اکوادور عازم تهران شد.

محمود احمدی‌نژاد اوایل هفته جاری تهران را به مقصد آمریکای لاتین ترک کرد تا در جریان سفر به کشورهای ونزوئلا، نیکاراگوئه، کوبا و اکوادور و دیدار با همتایان خود در خصوص ارتقای مناسبات دو جانبه و همچنین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی بحث و تبادل نظر کند.

وی در این سفر دوره‌ای با هوگو چاوز ـ رییس‌جمهور ونزوئلا، دانیل اورتگا ـ رییس‌جمهور نیکاراگوئه، رائول کاسترو ـ رییس‌جمهور کوبا ـ و رافائل کره‌آ ـ رییس‌جمهور اکوادور ـ دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

در مراسم بدرقه رسمی رییس‌جمهور کشورمان توسط وزیر امور خارجه اکوادور، سرود ملی دو کشور نواخته شد و احمدی‌نژاد از یگان حاضر در فرودگاه سان دید.

از اخبار این سفر در دو روز گذشته به شرح زیر است:

##احمدی‌نژاد وارد کوبا شد

رییس‌جمهور کشورمان در ادامه سفر دوره‌ای خود به آمریکای لاتین وارد کوبا شد.

هواپیمای حامل محمود احمدی‌نژاد و هیات همراه ظهر چهارشنبه به وقت محلی در فرودگاه هاوانا به زمین نشست.

دیدار و مذاکره با مقامات و سران کوبا، گفت‌وگو در خصوص موضوعات مهم بین‌المللی و منطقه‌ای و بررسی راه‌های گسترش همکاری‌های دو جانبه از مهم‌ترین برنامه‌های رییس‌جمهور در سفر به کوبا بود.

##اعطای دکترای افتخاری علوم سیاسی دانشگاه هاوانا به احمدی‌نژاد

در مراسم سخنرانی رییس‌جمهور کشورمان در دانشگاه تاریخی هاوانا، دکترای افتخاری علوم سیاسی این دانشگاه به وی اعطا شد.

رییس دانشگاه هاوانا این دکترای افتخاری را به خاطر تلاش‌های محمود احمدی‌نژاد در دفاع از حقوق ملت ایران در برابر قدرت‌های سرمایه‌داری و تلاش برای برقراری نظم عادلانه در جهان به وی اعطا کرد.

دانشگاه هاوانا یکی از مهم‌ترین دانشگاه‌های دولتی در کوباست. این دانشگاه اولین دانشگاه در این کشور و یکی از اولین دانشگاه‌های آمریکای جنوبی است.

##موج انسان‌های عالم و عاشق بساط سرمایه‌داری را بر خواهد چید

رییس‌جمهور کشورمان با تاکید بر این‌که نظام سرمایه‌داری در عمل شکست خورده و در عرصه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی به بن‌بست رسیده است، گفت: البته ممکن است نظام سرمایه‌داری در انتهای راه خود به اقدامات خشنی متوسل شود اما عمر تاریخی اندیشه سرمایه‌داری به پایان راه خود رسیده و موج انسان‌های عالم و عاشق بساط سرمایه‌داری را از جهان بر خواهد چید.

محمود احمدی‌نژاد بعد از ظهر چهارشنبه به وقت محلی نیز طی سخنانی در جمع اساتید و دانشجویان دانشگاه تاریخی هاوانا با بیان اینکه انسان مهم‌ترین موضوع هستی است، تصریح کرد: هیچ موجودی بالاتر و مهم‌تر از انسان خلق نشده است. همه عالم هستی در خدمت انسان است و انسان باید با تلاش و کار مستمر به سعادت برسد.

وی ادامه داد: رسیدن به سعادت، صلح، امنیت، احترام و کرامت انسانی آرزوی همه انسان‌ها در طول تاریخ بوده و امروز نیز خلاصه مطالبه همه انسان‌ها رسیدن به سعادت و کرامت انسانی است.

رییس‌جمهور با بیان اینکه رسیدن به سعادت، صلح و امنیت پایدار نیازمند عوامل گوناگونی است، علم را یکی از مهم‌ترین این عوامل دانست و افزود: انسان منهای علم با سایر موجودات تفاوتی ندارد. حقیقتی که به انسان هویت انسانی می‌بخشد، علم است. علم چراغ راه است و به انسان قدرت آگاهی و شناخت را هدیه می‌کند.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه علمی مفید است که در خدمت انسان و جامعه بشری و ارزش‌های انسانی باشد، اظهار کرد: نمی‌توان علم کسانی را که بمب می‌سازند و با استفاده از آن انسان‌ها را می‌کشند و یا کسانی که پیچیده‌ترین سلاح‌های کشتار جمعی را تولید می‌کنند و یا در حوزه علوم سیاسی راهکارهایی را طراحی می‌کنند که ملت‌ها را زیر سلطه خود بکشند، علم مفید دانست. این‌گونه علم‌ها ارزشی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: امروز در بسیاری از کشورهای دنیا، علوم اقتصاد سرمایه‌داری تدریس می‌شود و بسیاری از مدیران اقتصادی دنیا از معادلات و فرضیه‌های سرمایه‌داری استفاده می‌کنند. این در حالی است که نتیجه علم اقتصاد سرمایه‌داری بیش از سه میلیارد فقیر، گرسنه و ایجاد فاصله طبقاتی بسیار گسترده و روزافزون است.

رییس قوه مجریه یادآور شد: نظام سرمایه‌داری با طراحی ساز و کارهای اقتصادی، ثروت ملت‌ها را به طور سیستماتیک و مستمر غارت می‌کند.

احمدی‌نژاد در عین حال با بیان اینکه باید توجه داشت علوم مورد نیاز انسان برای رسیدن به سعادت فقط علوم مادی و اقتصادی نیست، اضافه کرد: انسان از دو وجه مادی و معنوی برخوردار است و شناخت حقیقت انسان و استعدادهای الهی او از ملزومات رسیدن به کمال است.

وی عدالت را از دیگر عوامل رسیدن انسان به سعادت و کمال دانست و گفت: بدون عدالت محال است بشریت به سعادت برسد. اگر عدالت نباشد سخن از امنیت، سعادت و صلح بی‌فایده است. عدالت بدین معناست که همه انسان‌ها فرصت زندگی و رسیدن به سعادت پیدا کنند و به طور عادلانه از امکانات بهره‌مند باشند.

رییس‌جمهور تصریح کرد: ریشه همه جنگ‌ها و تجاوزگری‌های تاریخی و همه ناامنی‌ها در جهان، بی‌عدالتی است.

احمدی‌نژاد عدالت را ضامن امنیت و صلح پایدار دانست و ادامه داد: البته باید توجه داشت که وقتی عده قلیلی همه قدرت و ثروت جهان را در اختیار گرفته‌اند و به طور یک‌جانبه از آن استفاده می‌کنند، سخن از صلح و عدالت بی‌معناست.

وی افزود: مهم‌ترین ماموریت انسان برای رسیدن به سعادت، اجرای عدالت است و البته بزرگ‌ترین دشمنی‌ها در طول تاریخ نیز علیه عدالت شکل گرفته است. اینکه ملت‌ ایران، کوبا و ملت‌های آمریکای لاتین مورد بغض نظام سرمایه‌داری هستند و سنگین‌ترین دشمنی از ناحیه سرمایه‌داری جهانی نیز علیه ملت‌های ما سازماندهی می‌شود، ناشی از آن است که ملت‌های این منطقه آرمان عدالت‌طلبی را دنبال می‌کنند.

رییس‌جمهور، عشق و محبت را از دیگر عوامل رسیدن به سعادت و کمال انسانی برشمرد و اظهار کرد: سعادت انسان‌ها در سایه مهر و محبت نسبت به دیگران است و صلح و سعادت منهای مهرورزی معنا و مفهومی ندارد. اگر محبت نباشد اصل حیات انسانی نیز به خطر خواهد افتاد. کسانی که به افغانستان حمله کردند و صدها هزار انسان را در این کشور به خاک و خون کشیدند، دل‌هایشان از عشق و محبت انسانی خالی است. نظام سرمایه‌داری در عراق نیز برای تسلط بر منابع نفتی این کشور تا امروز بیش از یک میلیون نفر را کشته یا زخمی کرده است.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: کسانی که به خاطر برنده شدن در انتخابات ریاست جمهوری جنگ به راه انداخته و بیش از یک میلیون انسان را می‌کشند، بویی از عشق و محبت نبرده‌اند.

وی یادآور شد: انسان برای رسیدن به سعادت نیازمند علم مفید، عشق و محبت است و نظام سرمایه‌داری فاقد این سه ویژگی است و هر اندیشه و نظامی که از این سه عنصر تهی باشد، نتیجه‌ای جز فاصله طبقاتی، ظلم و تجاوزگری نخواهد داشت.

رییس‌جمهور با بیان اینکه نظام سرمایه‌داری به پایان راه رسیده و در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی حرف جدیدی برای بشریت ندارد، اضافه کرد: امروز نظام سرمایه‌داری که در عرصه منطق حرفی برای ارائه ندارد، بلافاصله به اسلحه و تهدید متوسل می‌شود و می‌توان گفت که نظام سرمایه‌داری جز سلاح، منطقی در اختیار ندارد.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه جهان نیازمند اندیشه جدیدی مبتنی بر عدالت، عشق و محبت است، گفت: امروز همه ملت‌ها، به‌خصوص دانشگاهیان ماموریت دارند که در طراحی نظم جدید انسانی آینده مشارکت داشته باشند؛ نظمی که متعلق به همه انسان‌ها باشد و تمامی ملت‌ها در مدیریت آن نقش داشته باشند.

وی تاکید کرد: بدون تردید همه صالحان، دانشمندان و دوستداران انسانیت، باید دست در دست هم در مسیر طراحی نظام انسانی آینده، حرکت کنند.

رییس‌جمهور افزود: باید هوشیار بود که اگر نظام آینده جهانی را طراحی نکنیم چه بسا همان سرمایه‌داران، استعمارگران و برده‌داران سابق، نظم جدید ضدانسانی را طراحی و مجددا بر ملت‌ها تحمیل خواهند کرد.

احمدی‌نژاد اظهار کرد: امپریالیسم و سرمایه‌داری و هر اندیشه ضد انسانی، رفتنی است و عشق، صلح، عدالت و انسانیت خواهد آمد.

وی در بخش ابتدایی سخنان خود با قدردانی از مسئولان دانشگاه هاوانا در اعطای دکترای افتخاری به او خاطرنشان کرد: اعطای این درجه علمی را نشانه همبستگی و همراهی دو ملت ایران و کوبا برای نیل به اهداف بزرگ انسانی تلقی می‌کنم و مطمئن هستم دانشگاه‌های دو کشور در کنار هم می‌توانند نظم انسانی و عدالت‌محور آینده را طراحی و به بشریت معرفی کنند.

بر اساس این گزارش، علاوه بر رییس دانشگاه هاوانا، معاون رییس جمهور کوبا نیز در جلسه سخنرانی رییس‌جمهور کشورمان حضور داشت و احمدی‌نژاد دفتر یادبود دانشگاه هاوانا را نیز امضا کرد.

##استقبال رسمی رییس‌جمهور کوبا از احمدی‌نژاد

رییس‌جمهور کشورمان در کاخ ریاست‌جمهوری کوبا توسط رائول کاسترو مورد استقبال رسمی قرار گرفت.

در آیین استقبال رسمی از محمود احمدی‌نژاد که عصر چهارشنبه به وقت محلی برگزار شد، پس از نواخته شدن سرود جمهوری اسلامی ایران و جمهوری کوبا، رییسان جمهور دو کشور، هیات‌های همراه را به یکدیگر معرفی کردند.

احمدی‌نژاد و کاسترو بلافاصله پس از مراسم استقبال در نشستی دو جانبه مسایل مورد علاقه طرفین را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

##ادای احترام احمدی‌نژاد به مقام رهبر فکری انقلاب کوبا

رییس‌جمهور کشورمان با حضور در میدان انقلاب هاوانا و محل یادبود خوزه ماروتی با اهدای تاج گل به مقام این رهبر انقلابی مردم کوبا ادای احترام کرد.

محمود احمدی‌نژاد و هیات همراه بعد از ظهر چهارشنبه به وقت محلی با حضور در میدان انقلاب هاوانا و محل یادبود خوزه ماروتی، مقاومت و ایستادگی این رهبر انقلابی را در مقابل استعمار و استکبار، گرامی داشتند.

رییس‌جمهور سپس از موزه‌ای که به تصاویر و نوشته‌هایی از خوزه ماروتی ـ رهبر انقلابی مردم کوبا ـ اختصاص داشت، بازدید و دفتر یادبود این موزه را امضا کرد.

میدان انقلاب هاوانا محلی است که در سال ۱۹۵۹ فیدل کاسترو پس از پیروزی انقلاب مردم کوبا، اولین بار از آنجا برای مردم این کشور سخنرانی کرد.

خوزه ماروتی نیز به عنوان رهبر فکری انقلاب کوبا شناخته می‌شود.

افزایش همبستگی دو ملت در برابر زیاده خواهی های امپریالیسم

روسای جمهور ایران و کوبا با اشاره به مقاومت این دو ملت بزرگ در برابر فشارهای امپریالیسم به سرکردگی آمریکا، بر گسترش اتحاد و همبستگی دو ملت در مقابل زیاده خواهی های امپریالیسم تاکید کردند.

محمود احمدی نژاد شامگاه چهارشنبه به وقت محلی در دیدار رائول کاسترو رییس جمهور کوبا، ظرفیت همکاری بین دو کشور را گسترده و متنوع دانست و گفت: با شناسایی و فعال کردن ظرفیت‌های همکاری می توان مناسبات دو کشور را تا حداکثر ممکن گسترش داد.

رییس جمهور، اهمیت گسترش همکاری‌های منطقه‌ای ایران و کوبا را مورد تاکید قرار داد و افزود: با گسترش و تقویت همکاری های منطقه‌ای می توان در مسیر مقاومت در مقابل دشمنان عدالت و انسانیت گام های موثری برداشت.

احمدی نژاد “سیاک” (یکی از سازمان های همکاری منطقه ای آمریکای لاتین) را نمونه بسیار خوبی از توانایی ملت های مستقل و عدالتخواه دانست و اظهار داشت: این سازمان مبتنی بر اعتماد به نفس ملی و منطقه ای شکل گرفته است.

رائول کاسترو رییس جمهور کوبا نیز در این دیدار با اظهار رضایت از روابط رو به گسترش تهران – هاوانا تعمیق و تحکیم روزافزون روابط دو کشور در ابعاد مختلف را مورد تاکید قرار داد.

کاسترو همگرایی مثبت و سازنده ای را که در منطقه آمریکای لاتین بوجود آمده است، طلیعه پیدایش آمریکای لاتینی مستقل و آزاد دانست.

رییس جمهور کوبا، التزام و وحدت ملت‌های آزاده را سرمایه ارزشمندی برای استقلال و آزادی و دستیابی به صلح پایدار دانست.

کاسترو با تمجید از سخنان احمدی نژاد در دانشگاه هاوانا آن را دارای مطالبی بسیار ارزشمند و حرف دل همه عدالتخواهان جهان دانست.

##تاکید برتقویت همگرایی کشورهای انقلابی برای اصلاح

دکتر احمدی‌نژاد و فیدل کاسترو در دیداری که بیش از سه ساعت به طول انجامید مهمترین مسایل بین‌المللی و منطقه‌ای بویژه موضوع تبعات نظام ناعادلانه حاکم بر جهان، ضرورت خلع سلاح هسته‌ای، تقویت روابط ملت‌های انقلابی، تلاش برای برپایی صلح و امنیت در جهان و مقابله با انتشار گازهای گلخانه‌ای را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

رییس جمهوری اسلامی ایران و رهبر انقلاب کوبا همچنین بر ضرورت همگرایی و اتحاد کشورهای انقلابی و تلاش همه جانبه برای اصلاح مناسبات ناعادلانه حاکم بر جهان با ایستادگی و مقاومت ملت‌ها در برابر زیاده‌خواهی مستکبران و قدرت‌های زورگو تاکید کردند.

احمدی‌نژاد در این دیدار با تجلیل از شخصیت انقلابی و برجسته فیدل کاسترو گفت: همه ملت‌های جهان بویژه انقلابیون با نام فیدل کاسترو آشنا بوده و برای شخصیت انقلابی و مردمی شما احترام فراوانی قائل هستند.

رییس جمهور با بیان اینکه دو ملت ایران و کوبا آرمان و دیدگاه مشترکی نسبت به مسایل و موضوعات بین‌المللی دارند، گفت: با توجه به اینکه نظام سرمایه‌داری به پایان راه خود رسیده است، دو ملت بزرگ ایران و کوبا، در شرایط کنونی مسئولیت سنگینی در برپایی نظم جدید جهانی بر محور عدالت و انسانیت دارند.

وی با اشاره به هجمه سنگین مستکبران علیه ملت‌های مستقل و عدالت‌خواهی مانند ایران و کوبا اظهار داشت: در شرایطی که امپریالیسم همه توان خود را علیه ما بسیج کرده است، ملت‌های مستقل جهان با انسجام و همبستگی و تقویت همکاری‌ها و تعاملات خود می‌توانند دشمنان را بیش از گذشته ناکام و مأیوس سازند.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: امروز به فضل الهی ملت‌ها بیدار شده و از حق حاکمیت و تعیین سرنوشت خود دفاع می‌کنند و دیگر اجازه نخواهند داد اقلیتی زورگو و زیاده‌خواه اراده خود را بر آنها تحمیل کنند.

رییس‌جمهور در ادامه بر افزایش روزافزون مناسبات تهران – هاوانا تاکید کرد و گفت: روابط گسترده و نزدیک دو کشور در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به نفع دو ملت و تمامی ملت‌های دوستدار عدالت و آزادی است.

فیدل کاسترو رهبر انقلابی کوبا نیز در این دیدار مقاومت ملت ایران در مقابل امپریالیسم و قدرت‌های زورگو را ستودنی و درس‌آموز توصیف کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران با ایستادگی و مقاومت در برابر مستکبران، جایگاه برجسته‌ای در مناسبات جهانی و در بین ملت‌ها پیدا کرده است و این جایگاه ارزشمند می‌تواند کانون امید ملت‌های جهان باشد.

وی با اشاره به اینکه اخبار ایران و سخنرانی‌ها و مطالب دکتر احمدی‌نژاد را به طور روزانه پیگیری می‌کند، با تاکید بر موافقت خود با ایده‌ها و نظریات دکتر احمدی‌نژاد در خصوص مسایل جهانی اظهار داشت: بنده نیز معتقدم که امپریالیسم در حال فرو پاشی است و چاپ دلارهای بدون پشتوانه یک کلاهبرداری بزرگ از سوی سرمایه‌داران علیه سایر ملت‌های جهان می‌باشد.

کاسترو با اشاره به اینکه ایران و کوبا از روابط استراتژیک و راهبردی برخودار هستند، بر ضرورت هماهنگی و تعاملات هر چه نزدیکتر تهران – هاوانا در تمامی زمینه‌ها تاکید کرد.

رهبر انقلاب کوبا خاطرنشان کرد: دنیا به سمت ایده‌های عدالت‌طلبانه در حال حرکت است و ملت‌ها باید در مسیر رفع مشکلات جهانی، از جمله تلاش برای خلع سلاح هسته‌ای قدرت‌های زیاده‌خواه، با یکدیگر همکاری و مشارکت کنند و امروز موضوع خلع سلاح هسته‌ای یک ضرورت جهانی است.

وی با بیان اینکه توطئه‌های امپریالیسم به صورت غیرعادلانه علیه ملت ایران شکل گرفته است، اظهار داشت: همبستگی و همکاری کشورهای انقلابی با یکدیگر می‌تواند گام مؤثری در شکست اینگونه توطئه‌های مستکبران باشد.

##احمدی‌نژاد از کوبا عازم اکوادور شد

رییس جمهور کشورمان که در سومین گام از سفر دوره ای به هاوانا پایتخت کوبا سفر کرده بود، با بدرقه رائول کاسترو فرودگاه این شهر را به مقصد اکوادور ترک کرد.

محمود احمدی نژاد صبح روز پنجشنبه به وقت محلی در حالی کوبا را با بدرقه رییس‌جمهور این کشور ترک کرد که در سفر یک‌روزه اش علاوه بر دیدار و مذاکره با همتای کوبایی خود، با فیدل کاسترو رهبر انقلاب کوبا نیز دیدار و مذاکره‌ای مفصل و مشروح داشت و در دانشگاه تاریخی و باسابقه هاوانا نیز برای دانشگاهیان این کشور به ایراد سخنرانی پرداخت.

##احمدی‌نژاد وارد اکوادور شد

رییس‌جمهور کشورمان ظهر پنج‌شنبه به وقت محلی وارد کیتو ـ پایتخت اکوادور ـ شد.

محمود احمدی‌نژاد در پنجمین روز از سفر دوره‌ای خود به آمریکای لاتین پس از ترک کوبا وارد اکوادور شد و مورد استقبال وزیر امور خارجه این کشور قرار گرفت.

وی به کاخ ریاست جمهوری اکوادور خواهد رفت تا مورد استقبال رسمی رافائل کره‌آ، رییس جمهور این کشور قرار گیرد.

اکوادور چهارمین مقصد رییس‌جمهور کشورمان و هیات همراه در سفر دوره‌ای به آمریکای لاتین است.

پس از برگزاری آیین استقبال رسمی، مذاکرات خصوصی رییسان جمهور دو کشور، نشست هیات‌های مشترک و کنفرانس مطبوعاتی برگزار کردند.

جمعی از مردم مناطق مختلف اکوادور با حضور در فرودگاه کیتو و سردادن شعارهایی از قبیل “زنده باد مبارز انقلابی ایران”، “مرگ بر آمریکا، مرگ بر امپریالیسم”،”درود بر ملت و دولت ایران” و “مبارزه تنها راه رهایی است” از هیات ایرانی استقبال کردند.

آنان پلاکاردهایی با مضامین “اکوادور و ایران همراه با هم در جنگ علیه امپریالیسم” و “اکوادور با مقاومت ملت ایران اعلام همبستگی می‌کند” و همچنین تصاویری از امام خمینی (ره)، محمود احمدی‌نژاد در کنار رافائل کره‌آ و نیز پرچم ایران و اکوادور را در دست داشتند.

##استقبال رسمی رییس‌جمهور اکوادور از احمدی‌نژاد

رییس‌جمهور کشورمان در کاخ ریاست جمهوری اکوادور مورد استقبال رسمی رییس‌جمهور این کشور قرار گرفت.

هیات عالی‌رتبه‌ سیاسی ـ اقتصادی ایران به ریاست محمود احمدی‌نژاد ظهر پنج‌شنبه به وقت محلی وارد کاخ ریاست جمهوری اکوادور واقع در میدان استقلال شهر کیتو شد.

جمعی از مردم اکوادور با در دست داشت پرچم‌های ایران و اکوادور نظاره‌گر استقبال رافائل کره‌آ ـ رییس‌جمهور این کشور ـ از احمدی‌نژاد بودند.

نمایندگان رسانه‌های خبری نیز با حضور در محل کاخ ریاست جمهوری، مراسم استقبال را گزارش کردند.

در این مراسم ضمن پخش سرود ملی مهمان و میزبان، کره‌آ و احمدی‌نژاد از یگان‌های حاضر سان دیدند و سپس دو هیات به یکدیگر معرفی شدند.

مردم حاضر در میدان استقلال همزمان با ورود رییس‌جمهور کشورمان به این میدان با تکان دادن پرچم‌های ایران و اکوادور، شعار زنده باد ایران و زنده باد اکوادور را سر دادند.

محورهای دیدار و مذاکرات رییسان جمهور ایران و اکوادور، روابط دو جانبه و مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی است.

##مذاکرات خصوصی احمدی‌نژاد با همتای اکوادوری

مذاکرات خصوصی رییس‌جمهور کشورمان با همتای اکوادوری‌اش در کاخ ریاست جمهوری اکوادور آغاز شد.

محمود احمدی‌نژاد و رافائل کره‌آ عصر پنج‌شنبه به وقت محلی پس از ضیافت ناهار وارد مذاکرات خصوصی شدند.

راه‌های ارتقای هرچه بیشتر روابط و مناسبات دوجانبه منطقه‌ای و بین‌المللی، محور این مذاکرات اعلام شد.

پس از استقبال رسمی رییس‌جمهور اکوادور از احمدی‌نژاد در کاخ ریاست جمهوری که با ابراز احساسات مردم حاضر در میدان استقلال شهر کیتو همراه بود، رییس‌جمهور کشورمان در ضیافت ناهار رافائل کره‌آ حضور یافت.

حضور در نشست مشترک هیات‌های ایرانی و اکوادوری و حضور در کنفرانس خبری برای پاسخ به سوالات رسانه‌ها از دیگر برنامه‌های احمدی‌نژاد در سفر به اکوادور است.

##نشست مشترک هیات‌های ایران و اکوادور

با اتمام مذاکرات خصوصی رییسان جمهور ایران و اکوادور که چند ساعت به طول انجامید، مذاکرات مشترک هیات‌های دو کشور با حضور چند تن از وزیران اقتصادی و سیاسی ایران و اکوادور آغاز شد.

در این نشست که به ریاست محمود احمدی‌نژاد و رافائل کره‌آ برگزار شد، طرفین راه‌های ارتقای مناسبات دوجانبه را مورد بررسی قرار دادند و به توافقاتی دست یافتند.

##آمریکای لاتین دیگر حیاط خلوت آمریکا نیست

در نشستی مطبوعاتی با حضور رافائل کره‌آ رییس‌جمهور اکوادور و محمود احمدی‌نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران بر گسترش روابط اقتصادی ایران با اکوادور تاکید شد.

رافائل کره‌آ طی سخنانی در نشست مطبوعاتی مشترک با حضور رییس‌جمهور کشورمان ضمن خوشامدگویی به محمود احمدی‌نژاد و هیات همراه اظهار کرد: طی جلسه‌ خصوصی که برگزار شد، ایجاد یک جبهه مشترک برای حمایت از حقانیت جمهوری اسلامی ایران و دفاع از حقوق هسته‌یی آن و هم‌چنین متوقف کردن فشارهای قدرت‌های استعمارگر مطرح شد. هم‌چنین ایجاد یک جبهه منسجم برای مقابله با اقدامات امپریالیستی که قدرت‌های بزرگ نسبت به ایران انجام می‌دهند. هر نوع حمایتی از ایران در راستای احقاق حق و اثبات استقلال آن انجام خواهد شد.

رییس‌جمهور اکوادور افزود: به دنبال ادعاهای گذشته، امروز واشنگتن‌پست مقاله‌ای را منتشر کرده و من را مفلوکی طرد شده از جامعه مطرح کرده است. البته این‌گونه اقدامات برای ما تازه نیست و ما به این یاوه‌گویی‌ها عادت داریم. هم‌چنین نکته خنده‌دار دیگر این‌که آن‌ها مطرح می‌کنند ایران به دنبال استخراج منابع اورانیوم اکوادور است و متاسفم که آن‌ها این سفر پرمحتوا را با مطالبی خنده‌دار به سخره گرفته‌اند. آنها هم‌چنان در جهل به سر می‌برند.

وی با تاکید بر تعمیق و گسترش روابط دوجانبه، تصریح کرد: پروژه‌های دوجانبه‌ اثربخشی میان دو کشور مطرح شد و اقتصاد و روابط ما مکمل یکدیگر هستند. ایران کشور صاحب صنعت و فناوری است و از سوی دیگر اکوادور تولیدکننده‌ مواد غذایی و کشاورزی به شمار می‌رود.

در ادامه، محمود احمدی‌نژاد با بیان سپاسگزاری از خداوند برای توفیق سفر مجدد به کشور اکوادور، گفت: از دوست و برادر عزیزم آقای رافائل کره‌آ به خاطر دعوت، استقبال و پذیرایی از هیات سپاسگزارم.

رییس‌جمهور کشورمان خاطرنشان کرد: آن‌ها هرچه می‌خواهند بگویند. ما آقای رافائل کره‌آ را رییس‌جمهوری پاک و مردمی می‌شناسیم. آن‌ها به دنبال افرادی هستند که تابع آن‌ها باشد و حقوق ملت خود را در اختیار آن‌ها قرار دهد. هر فردی بر روی عزت و استقلال کشورش پافشاری کند از نگاه آن‌ها مطرود است.

وی ادامه داد: هرکس بخواهد در ملت خود محبوب شود باید کاری کند که یانکی‌ها به او بد و بیراه بگویند. افرادی که با آن‌ها مخالفت کنند محبوبیت بیشتری می‌یابند.

احمدی‌نژاد با اشاره به برگزاری مذاکره دوجانبه و نشست مشترک هیات‌های ایرانی و اکوادوری، یادآور شد که در این جلسات موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی مورد بررسی قرار گرفت و نتایج خوبی حاصل شد. باید بدانیم که استعمارگران سابق، امروز با سلاح و ادعاهای دروغین می‌خواهند خود را تحمیل کنند. آن‌ها به دنبال این هستند که دموکراسی ادعایی خود را با بمب، موشک و تفنگ به ملت‌ها بدهند و در حقیقت دموکراسی از لوله‌ تفنگ، مدنظر آن‌هاست. روشن است که این برنامه‌ها مانند گذشته با شکست مواجه می‌شوند و ما در این زمینه هم‌نظر هستیم.

رییس قوه مجریه اظهار کرد: مصمم به گسترش روابط اقتصادی خود با اکوادور هستیم و این به نفع دو ملت است و مطمئن هستیم که به زودی شاهد گسترش روابط خواهیم بود.

وی با قدردانی از رافائل کره‌آ به خاطر مواضع حق‌طلبانه و هم‌چنین تشکر از ملت اکوادور گفت: سلام گرم ملت ایران را بپذیرید. ملت ایران دوست شما و در کنار شماست. تمام مردم اکوادور و رییس‌جمهور این کشور در قلب ما جای دارند. ما عدالت، آزادی و پیشرفت را حق همه‌ انسان‌ها می‌دانیم.

بر اساس این گزارش، خبرنگاری سوال خود را این‌گونه مطرح کرد که علت نگرانی‌های آمریکا از گسترش رابطه‌ ایران و آمریکای لاتین چیست و چشم‌انداز روابط این دو کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ رافائل کره‌آ در پاسخ گفت: این نگرانی نشانه بی‌ایمانی و در راستای حرکت‌هایی است که می‌خواهد به شخصیت‌های مختلف ضربه بزند و در حقیقت ما در آمریکای لاتین شاهد پدیده‌ای هستیم که دنیا در حال رویت آن است.

رییس‌جمهور اکوادور ادامه داد: هرچقدر به شخصیت‌های تلاشگر تهمت بزنند آن فرد به طور طبیعی محبوبیت بیشتری به دست خواهد آورد.

کره‌آ با اشاره به جنگ تبلیغاتی رسانه‌های غربی نسبت به سفر رییس‌جمهور ایران به آمریکای لاتین گفت: به‌رغم همه تلاش‌های مذبوحانه ما شاهد بودیم که مردم در فرودگاه و ورودی کاخ با محبت و صمیمیت بسیار از محمود احمدی‌نژاد استقبال کردند و به‌رغم تلاش‌های آن‌ها ما مطمئن هستیم که محبوبیت بیشتری خواهیم یافت و روسیاهی به آنان خواهد ماند.

وی با تاکید بر این‌که روابط با ایران بسیار ثمربخش بوده است، یادآور شد: راه زیادی در پیش رو داریم؛ زیرا ما مدیون ملت خود هستیم. تلاش ما این است که کارها را در همه‌ زمینه‌ها به‌ویژه گسترش روابط با سایر کشورها به صورت برد برد پیش ببریم. به‌ویژه کشور ایران در منطقه‌ خاورمیانه.

در ادامه رییس‌جمهور کشورمان تصریح کرد: از همین جا اعلام می‌کنم که آمریکای لاتین دیگر حیات خلوت آمریکا نیست. ملت‌های آمریکای لاتین دارای فرهنگ، تمدن و استقلال هستند و به آن‌ها توصیه می‌کنم که به ملت‌ها احترام بگذارند و آن‌ها تا همین جا هزاران عذرخواهی به ملت‌ها بدهکارند. آدم عاقل فهرست عذرخواهی‌های خود را طولانی نمی‌کند. تاریخ سرشار از پشیمانی قدرت‌هایی است که از تاریخ تجربه نگرفته‌اند.

رافائل کره‌آ در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درخصوص ظهور نشانه‌های سقوط کاپیتالیسم گفت: امروز نظام سرمایه‌داری متحمل یک بحران شدید است. البته شاید این پدیده باعث افراطی‌تر شدن این نظام باشد. امروز ما شاهد انزجار ملت‌های اروپایی از وضعیت این کشورها هستیم. ما از رهگذر این اعلام انزجار می‌توانیم بگوییم که مردم خسته شده و دیگر قادر به تحمل کردن نیستند و اکنون نوبت اعلام انزجار کشورهای توسعه‌یافته است.

رییس‌جمهور اکوادور تصریح کرد: ما به عنوان کشورهای ترقی‌خواه و خدمتگزار، در مسیر مطالبات مردم حرکت می‌کنیم و به دنبال دموکراسی و مردم‌سالاری هستیم. ایجاد دولت‌های مردمی و توجه به خواسته‌های اجتماعی و اقتصادی از اهداف ما بوده و هست.

در ادامه خبرنگار رویترز سوال کرد که آیا ممکن است ایران برنامه‌ هسته‌یی خود را حتی به صورت متوقف کنار بگذارد و آیا ایران در راستای گسترش تحریم‌ها به بستن تنگه هرمز اقدام خواهد کرد؟

رییس‌جمهور کشورمان در پاسخ اظهار کرد: امروز همه می‌دانیم که آنان با استقلال کشورها مخالف هستند. مشکل ایران، مشکل هسته‌یی نیست بلکه مشکل پیشرفت و استقلال است. استقلال و پیشرفت ملت‌ها نقطه مقابل مستکبران است.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که اگر ملت‌ها پیشرفت کنند جیب سرمایه‌داران بی‌فرهنگ خالی می‌ماند، ادامه داد: ۶۰ سال است که دولت آمریکا علیه مردم ماست. دولت مردمی ما را که با انتخابات مردمی سر کار بود با یک کودتا ساقط کرد و ۲۵ سال حکومت دیکتاتوری خشنی را در ایران حاکم کرد. حکومت شاه از دیکتاتورهای معروف تاریخ است و در طول ۲۵ سال حکومت، به طور کامل مورد حمایت آمریکا بود و بارها مردم ما را قتل‌عام کرد.

وی افزود: ملت ایران در آن شرایط نه حق انتخاب و نه حق آزادی داشت. در آن زمان دانشجویان دائما مورد ضرب و شتم آمریکایی‌ها قرار می‌گرفتند و حتی یک روزنامه‌ آزاد در کشور ما وجود نداشت. اما آن زمان موضوع حقوق بشر و دموکراسی برای غربی‌ها مطرح نبود.

رییس‌جمهور با بیان این‌که ملت ایران انقلاب کرد تا استقلال و آزادی خود را به دست بیاورد، گفت: هنوز دو ماه از انقلاب نگذشته بود که اولین انتخابات آزاد برگزار شد و تا امروز بیش از ۳۰ انتخابات آزاد برگزار شده است. جالب آن‌که در طول این مدت که ما هم جمهوری و هم آزادی را به دست آوردیم دشمنی‌های آمریکا نسبت به ما بیشتر شده است. در منطقه دولت‌هایی هستند که در طول تاریخ خود حتی یک انتخابات نیز نداشته‌اند اما آمریکا به طور کامل از آن‌ها حمایت می‌کند.

احمدی‌نژاد با تاکید مجدد بر این‌که مشکل آن‌ها هسته‌یی نیست بلکه استقلال و پیشرفت ایران است،‌ یادآور شد: وقتی ایران آمریکایی‌ها را بیرون کرد آن‌ها گفتند که ملت ایران پیشرفت نخواهد کرد و در این راستا هر اقدامی که توانستند انجام دادند تا ایرانی‌ها پیشرفت نکنند و حتی جنگ هشت ساله را به ما تحمیل کردند.

وی با تاکید به این‌که موضوع هسته‌یی بهانه‌ای سیاسی است، تصریح کرد: همه آن‌ها می‌دانند که ایران به دنبال بمب نیست. ملت ایران مانند آن‌ها بی‌عقل نیست که پول خود را بدهند تا بمبی درست کنند که نتوانند از آن استفاده کنند. ما از اساس به بمب اعتقاد نداریم و نیازی هم به آن نداریم؛ زیرا بمب ما فرهنگ، تمدن، محبت و عشق به دیگر ملت‌ها است.

رییس‌جمهور کشورمان در ادامه کنفرانس خبری با حضور رافائل کره‌آ رییس‌جمهور اکوادور گفت: ایران دارای سابقه تمدن ۷ هزار ساله است. ما به بمب نیاز نداریم بلکه کسانی بمب می‌خواهند که به زور آمده و کشوری را اشغال و مردم بومی آن را کشتند. کسانی که عمر کشورشان به اندازه عمر یک دانشگاه ایرانی هم نیست. آن‌هایی که به دنبال بمب هستند می‌خواهند به دنیا مسلط شوند.

احمدی‌نژاد اظهار کرد: همه ملت‌ها بافرهنگ هستند ولی یک مشت سرمایه‌دار بی‌فرهنگ می‌خواهند خود را تحمیل کنند و مسلم است که ملت ایران مقاومت می‌کند.

وی به مستکبران و استعمارگران توصیه کرد که تاریخ را بار دیگر مطالعه کنند و افزود: تاریخ تعداد زیادی از متجاوزان به ایران را ثبت کرده که ننگ پشیمانی بر پیشانی آن‌ها است. هرکس با ملت‌های مستقل درگیر شود، حتما پشیمان خواهد شد. ملت ایران در سرزمین خود زندگی می‌کند و هیچ‌کس نمی‌تواند مردم را از کشور خود بیرون کند و در نهایت کسانی باید به خانه‌هایشان بازگردند که با زور و اشغال، خود را به مردم بومی تحمیل کردند.

رییس‌جمهور در پایان خطاب به استعمارگران و مستکبران گفت: ما برخلاف آن‌ها هرشب راحت می‌خوابیم.

سوال پایانی کنفرانس خبری، ارزیابی رییس‌جمهور کشورمان از سفر دوره‌ای به آمریکای لاتین بود و این‌که آیا اکوادور آخرین مقصد محمود احمدی‌نژاد بوده است؟ که وی پاسخ داد: اولین بار نیست که به آمریکای لاتین می‌آیم. پنج بار به آمریکای لاتین سفر کرده و بار دوم است که به کشور اکوادور می‌آیم. این سفر در چارچوب مناسبات دوستانه‌ ایران و کشورهای آمریکای لاتین انجام شد. تقریبا ما با همه آن‌ها رابطه‌ خوبی داریم.

احمدی‌نژاد بیان کرد: طی پنج سفر روابط ما گسترش یافت و در این سفر نیز بر دوستی‌ها و پی‌گیری برنامه‌های مشترک و هم‌چنین توافقات گذشته تاکید شد. در این سفر به پی‌گیری برنامه‌های مشترک و توافقات گذشته و هم‌چنین برداشتن موانع از پیش پای روابط و بررسی شرایط جهانی و اتخاذ تصمیمات لازم تاکید شد.

رییس‌جمهور در پایان گفت: مثل همه‌ سفرهای گذشته، این سفر در جهت رسیدن به اهداف بوده و موفق بود و ان‌شاءالله از اکوادور به تهران بازخواهیم گشت.

تاکید احمدی‌نژاد و رافائل کره‌آ بر لزوم تشکیل جبهه‌ای منسجم برای حمایت از ملت‌های مستقل و انقلابی

روسای‌جمهور ایران و اکوادور بر لزوم تشکیل جبهه منسجم و مشترک به منظور حمایت از ملت‌های مستقل و انقلابی که تحت فشار و تهدید سیاست‌های استعماری و امپریالیستی هستند، تأکید کردند.

دکتر محمود احمدی‌نژاد در دیدار رافائل کره‌آ همتای اکوادوری خود، روابط تهران – کیتو را برادرانه و صمیمی دانست و گفت: دو ملت ایران و اکوادور از دیدگاه مشترکی نسبت به موضوعات جهانی برخوردار هستند و هر دو به دنبال برپایی عدالت، صلح و امنیت می‌باشند.

رییس‌جمهور با بیان این‌که سلطه‌گران به دنبال احیای سیطره خود بر جهان هستند، اظهار کرد: امروز برده‌داران و استعمارگران سابق نقاب حقوق بشر، دمکراسی و دفاع از آزادی را به چهره زده و با این شیوه به دنبال چپاول منابع و ثروت کشورها و سلطه بر جهان می‌باشند.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: اگر چه نظام سرمایه‌داری بسیار پیچیده و فریبنده عمل می‌کند اما ملت‌ها دیگر بیدار شده‌اند و اجازه نخواهند داد سلطه‌گران اراده خود را بر آنها تحمیل کنند.

رییس‌جمهور در ادامه از مواضع قاطع و انقلابی رافائل کره‌آ در دفاع از حقوق اساسی ملت ایران قدردانی کرد و گفت: اینگونه مواضع نشانه عمق روابط دوستانه و برادرانه بین دو ملت و روحیه حق‌طلبی ملت اکوادور است.

احمدی‌نژاد گفت: استقلال، آزادی و کرامت حق همه انسان‌ها بوده و همه باید از حقوق مساوی برخوردار باشند.

رییس‌جمهور تصریح کرد: همه ملت‌ها حق پیشرفت دارند و کسی اجازه ندارد حق ملت‌ها را نقض کرده و اراده خود را بر دیگران تحمیل کند. البته این موضوعات در نقطه مقابل ماهیت امپریالیست قرار دارد چرا که حیات اقتصادی و سیاسی آنان به تبعیض و تضییع حق ملت‌ها وابسته است.

وی تصریح کرد: بی‌تردید اگر ملتی بخواهد روی پای خود بایستد و طعم عزت و پیشرفت را بچشد باید در مقابل قدرت‌های زیاده‌خواه و استعمارگر مقاومت کند و امروز به فضل الهی اکثریت ملت‌ها این تصمیم را گرفته‌اند.

رافائل کره‌آ نیز در این دیدار با اظهار خرسندی از حضور دکتر احمدی‌نژاد در کشورش گفت: اکوادور برخلاف تمایل امپریالیسم مصمم است روابط عمیق و مستحکمی با جمهوری اسلامی ایران برقرار کند.

رییس‌جمهور اکوادور خاطرنشان کرد: ملت اکوادور معتقد است اتهاماتی که برخی دولت‌های اروپایی و آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح می‌کنند،صحت ندارد؛ همچنانکه پیش از این چنین ادعاهایی را در خصوص عراق مطرح کردند که بعدها دروغ بودن آن بر همگان آشکار شد؛ لذا معتقدیم که ملت‌ها باید هوشیار باشند و در مقابل اقدامات و ادعاهای دروغین نظام سرمایه‌داری فریب نخورند.

##جهان نیازمند اندیشه‌ای جدید مبتنی بر عدالت و ارزش‌های انسانی است

رییس‌جمهور کشورمان با تاکید بر اینکه امروز سرمایه‌داری و مارکسیسم به بن‌بست رسیده‌اند، گفت: جهان نیازمند اندیشه‌ای جدید مبتنی بر عدالت و ارزش‌های انسانی است تا بتواند سعادت و رفاه و حقیقت انسان‌ها را تضمین کند.

به گزارش ایسنا، محمود احمدی‌نژاد با حضور در مجلس ملی اکوادور و در دیدار با فرناندو کردروچرا ـ رییس مجلس ملی این کشور ـ و برخی از نمایندگان این مجلس، روابط و مناسبات رو به گسترش دو کشور و ملت عدالت‌خواه و آزادی‌طلب ایران و اکوادور را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: دیدگاه‌های مشترک و نزدیک دولت‌ها و مجالس دو کشور در ارتباط با یکدیگر موجب شده که جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اکوادور در یک جبهه و در مسیر عدالت، آزادی و خدمت به انسان‌ها قرار گیرند؛ به گونه‌ای که با وجود فاصله جغرافیایی زیاد، هیچ فاصله‌ای میان اندیشه‌های عدالت‌طلب و آزادی‌خواه مردم ایران و اکوادور وجود ندارد.

وی اکوادور را سرزمینی دوست‌داشتنی همراه با مردمی صمیمی توصیف کرد و با اشاره به دیدار خود با رافائل کره‌آ ـ رییس جمهور این کشور ـ و نشست مشترک مقامات عالی‌رتبه دو کشور به منظور بررسی موضوعات مختلف در خصوص انجام اقدامات لازم جهت بر طرف کردن موانع گسترش حداکثری روابط و همکاری‌های ایران و اکوادور، ابراز امیدواری کرد که با حمایت مجلس ملی اکوادور و نمایندگان مردم در این مجلس، تمامی ظرفیت‌های موجود برای گسترش همکاری‌ها میان دو کشور فعال و به کار گرفته شود.

رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود، تلاش انسان‌ها برای رشد و تعالی و برقراری زندگی زیبا و سعادتمند در جوامع جهانی را از ماموریت‌های مهم بشر دانست و اظهار کرد: صلح، دوستی، حق حاکمیت ملی و ایجاد جامعه‌ای که در آن همه انسان‌ها محترم باشند و حقی از هیچ کس ضایع نشود و ظلمی نسبت به کسی روا داشته نشود، از جمله حقوق همه انسان‌هاست که باید به آن دست یابند.

احمدی‌نژاد تلاش برای برقراری عدالت را از مهم‌ترین عوامل تحقق سعادت و رفاه در جامعه دانست و خاطرنشان کرد: برقراری عدالت در جامعه به معنای آن است که همه انسان‌ها از فرصت‌های مساوی و برابر برخوردار باشند و بدون هر گونه فقر و فاصله طبقاتی و تحقیر و ظلم و بی‌احترامی به خاطر رنگ، نژاد، زبان و موقعیت جغرافیایی بتوانند رشد کنند و به سعادت برسند.

وی برقراری عدالت و تحقق کامل آن در جهان را به دلیل وجود عده‌ای زیاده‌خواه که هیچ‌گاه به حق خودشان قانع نبوده‌اند، کاری سخت و دشوار توصیف کرد و افزود: اجرای عدالت ضامن رشد و سعادت انسان است و کسانی می‌توانند عدالت را در جهان برقرار کنند که خود مظهر عدالت کامل باشند.

رییس‌جمهور یادآور شد: ملت ایران خواهان رفاه، صلح، دوستی و امنیت برای همه ملت‌ها از جمله ملت استکبارستیز اکوادور است و یقینا دولت و ملت ایران تا رسیدن به مقصدی که همه پاکان و صالحان جهان در آن به هم خواهند رسید، در کنار ملت اکوادور خواهد بود.

احمدی‌نژاد همچنین با اشاره به وضع کنونی جهان گفت: ما اطمینان داریم که اوضاع ناهنجار کنونی تغییر می‌کند و ظلم‌ها، تجاوزها و تبعیض‌ها جای خود را به صلح، دوستی و عدالت خواهد داد زیرا امروز ملت‌ها بیدار شده‌اند و دست در دست یکدیگر فریاد عدالت، آزادی و خداپرستی سر می‌دهند.

رییس مجلس ملی اکوادور نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از ملاقات با رییس‌جمهور کشورمان با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران و اکوادور اشتراکات بسیار زیادی با یکدیگر دارند و در راستای دستیابی به توسعه با هم متحدند، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران و اکوادور مصمم هستند مقابله علیه ظلم و فقر جامعه عدالت‌پیشه بین‌المللی را برای همه ملت‌ها و نژادها بر اساس صلح و احترام متقابل به حقوق انسان‌ها و حق حاکمیت ملی آنها ایجاد کنند.

فرناندو کردروچرا با تاکید بر ضرورت گسترش روابط پارلمانی تهران ـ کیتو، سطح تعاملات اقتصادی دو کشور را مثبت ارزیابی کرد و افزود: ملت ایران دارای فرهنگی اثرگذار و تمدن‌ساز است و پیام ملت و نمایندگان مردم در مجلس اکوادور به مردم ایران و نمایندگان آنان در مجلس شورای اسلامی پیام عشق، دوستی و برادری است.

وی همچنین از تلاش رییس مجلس شورای اسلامی و نمایندگان مجلس ایران در تشکیل گروه دوستی ایران و اکوادور تقدیر کرد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=25263
  • دیدگاه‌ها برای موج انسان‌های عالم و عاشق بساط سرمایه‌داری را بر خواهد چید بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر