3

مهندسی انتخابات یا مهندسی افکار عمومی توسط فتنه‌گران؟

  • کد خبر : 26145
  • ۰۶ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۸

اذعان به رای‌سازی در انتخابات و وحشت جمهوری اسلامی از خیزش مردم از مدعیات و واکنش شبکه تلویزیونی سیمای آزادی (نفاق) است.

جریان‏ها و گروه های سیاسی مخالف جمهوری اسلامی در آستانه انتخابات مجلس آتی برای تحت تأثیر قرار دادن اراده مردم جهت شرکت در انتخابات، به شکل همه جانبه تلاش می‏کنند در این اراده جمعی تزلزل ایجاد کنند.

بولتن نیوز تا روز انتخابات، مهمترین محورها و ترفندهایی که رسانه های بیگانه برای تحت تاثیر قرار دادن و کاهش مشارکت مردم به کار می گیرند را مورد بررسی و تحلیل قرار می دهد تا هشیاری های لازم مورد توجه مردم و رسانه های معتقد به مشارکت در انتخابات  قرار گیرد. براین اساس، برخی اخبار مهم مندرج در سایت‏ها و رسانه‏های وابسته به گروه‏های اپوزیسیون و جریان فتنه را درباره انتخابات منعکس می‏ نماییم.

 

 بخش نخست بررسی رسانه های بیگانه و تحلیل فتنه گران و مخالفان نظام، در تاریخ ۷ دی ماه۱۳۹۰ با عنوان “تردید در حضور اصلاح طلبان در انتخابات ” در بولتن نیوز منتشر شد.

در بخش های بعدی بررسی رسانه ها مربوط به دوره شانزده روزه،  روزهای ۲۹ آذر تا ۱۴ دی ماه ۱۳۹۰ مورد توجه قرار گرفته و با عنوان ” کف مطالبات طرد شدگان از سوی ملت کجاست؟” و “هر کس باما نباشد اصلاح طلب نیست!”  به بررسی نقطه نظرات شبکه بی بی سی فارسی و در بخش دوم به بررسی مطالب رادیو فردا، جرس، صدای آمریکا و تلویزیون پارس پرداختیم.

در قسمت سوم نیز بیانیه حزب کومله در خصوص تحریم انتخابات مورد توجه قرار گرفت و در بخش چهارم نیز به موضوع ” نگرانی رسانه های بیگانه و اپوزیسیون از مشارکت مردم در انتخابات پرداختیم

رسانه های بیگانه همچنین در دوره ۱۳ تا ۲۰ دی ماه ۱۳۹۰ به موضوعات انتخابات پیش روی مجلس  پرداختند. در بخش بررسی رسانه های بیگانه در دوره ۱۳ تا ۲۰ دی ماه ۹۰، در قسمت اول به موضوع مهندسی افکار عمومی توسط فتنه گران  با عنوان “مهندسی انتخابات یا مهندسی افکار عمومی توسط فتنه‌گران؟” پرداخته ایم

با ورود بیش از ۸۰۰ نفر از اصلاح طلبان و همچنین بسیاری از افراد حاضر در احزاب دیگر غیر اصولگرا به عرصه انتخابات مجلس، شیوه تبلیغاتی پایگاه های خبری معاندین با نظام تغییر ماهیت داده و از عدم مشارکت اصلاح طلبان و گروه های اقلیت به سمت مهندسی شدن انتخابات (رای سازی) تغییر وضعیت داده است. تا پیش از این آنها در خیال خود تصور می‌کردند که با انتخاباتی کم شور و سر مواجه خواهند بود اما حالا که دیده‌اند قضیه دقیقا بر عکس آنچه حدس می‌زدند در حال جریان است، چاره‌ای ندارند که…

از اولین روزهایی‌ که زمزمه‌ انتخابات مجلس نهم به گوش‌ می‌رسید، رسانه‌های انگلیسی‌، آمریکایی و صهیونیستی از جمله بی‌بی‌سی، صدای آمریکا، العربیه (بخوانید العبریه)، صدای آزادی و… بر طبل تحریم می‌کوبیدند تا با حداقلی کردن مشارکت مردم در انتخابات آتی مجلس، القاء فضای بی‌اعتمادی بین مردم و حاکمیت را رقم بزنند. اما این روزها با توجه به ورود احزاب مختلف از طیف اصولگرا و اصلاح طلب و مستقل که مورد تایید صلاحیت هیات اجرایی و نظارت قرار گرفته اند، حال تمرکز خود را بر روی مهندسی خواندن انتخابات معطوف داشته اند. سناریویی که پس از ناکام ماندن استراتژی زیر سوال بردن شورای نگهبان در تایید صلاحیت ها و دیگر ابزار نامشروع خواندن انتخابات مورد استفاده قرار گرفته است. برخی از محورهایی که رسانه‌های بیگانه به آن اشاره کردند از این قرار است:

 

– مهندسی‌خواندن انتخابات، تلاش برای یک‌دست کردن مجلس نهم از سوی حاکمیت و محدود شدن بیشتر و تنگ‌تر شدن فضای زندگی سیاسی و جامعه سیاسی در آستانه انتخابات مدعیاتی است که شبکه تلویزیونی آسوست به آن اشاره دارد.

– اذعان به رای‌سازی در انتخابات و وحشت جمهوری اسلامی از خیزش مردم از مدعیات و واکنش شبکه تلویزیونی سیمای آزادی (نفاق) است.

  شبکه تلویزیونی صدای آمریکا در میزگردی به بررسی انتخابات مجلس با حضور بنی‌صدر و مجتبی واحدی پرداخت. بنی‌صدر در این گفت‌وگو تقابل قدرت با حق و نگرانی از مشروعیت را علت ممنوعیت تحریم توسط گروه‌های سیاسی عنوان کرد. بنی‌صدر همچنین از احتمال ایجاد انشعاب در اصولگرایان در آستانه انتخابات خبر داد.

– بررسی نقش عملکرد شورای نگهبان در انتخابات مجلس شورای اسلامی از موضوعاتی که شبکه تلویزیونی صدای آمریکا به بررسی آن می پردازد. تحلیلگران در این بررسی مدعی‌اند که شورای نگهبان در جمهوری اسلامی خود استقلالی ندارد. این تحلیلگران همچنین اساس و کارکرد ویژه شورای نگهبان را زیر سوال برده و مدعی‌اند که این شورا در راستای انتصابات و نه انتخابات عمل می‌کند.

– شبکه تلویزیونی پارس که تا کنون تنها به تحریم انتخابات و تحریک مردم برای عدم حضور در انتخابات مبادرت می‌ورزد با ادعای وضعیت بحرانی جمهوری اسلامی تحلیل خود را از برگزاری انتخابات مجلس توسط حاکمیت چنین مطرح می‌کند:

 • کشاندن مردم به پای صندوق‌ها برای کسب مشروعیت مردمی در سطح جهان و منطقه

 • نشان دادن ثبات جمهوری اسلامی

 • جلوگیری از مطرح شدن آلترناتیوها و راه‌حل‌های ساختارشکن برای مقابله با جمهوری اسلامی

 • فرمایشی بودن مجلس نهم

 • افزایش جنگ و جدال بین جریان‌های سیاسی حاکم

• تلاش برای دموکراتیک نشان دادن نظام

– شبکه تلویزیونی ایران آریایی مدعی است که تا کنون هیچ انتخابات آزادی در جمهوری اسلامی برگزار نشده است.

– شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی در برنامه‌ای دیگر، مشارکت بالای مردم در انتخابات را یک بحث جدید دانسته و علت آن را توجیه حاکمیت برای برخورد با بحث انتخابات عنوان کرد.

 

– مجتبی واحدی نیز با طرح این ادعا که جمهوری اسلامی تنها به دنیال کسب مشروعیت است و مجلس نهم نیز عملا در جمهوری اسلامی جابگاهی نخواهد داشت، به تحریم انتخابات پرداخت و مدعی شد: «به اعتقاد من در حال حاضر که تمام علایم در داخل حاکمیت نشان‌دهنده ضعف حاکمیت است باید بر تحریم پافشاری کرد.»

– علی‌رضا نوری‌زاده اظهارات خاتمی را سندی بر تحریم انتخابات دانست و مدعی شد که حضور افرادی از اصلاح‌طلبان مانند کواکبیان در انتخابات مجلس، نوعی حقه‌بازی است. از نگاه نوری‌زاده این افراد هیچ‌گونه ارتباطی با اندیشه اصلاحات ندارند و افرادی همچون کواکبیان و تابش را رقاص پای نقاره نام نهاد که به هیچ اندیشه‌ای پایبند نیستند و تنها می‌خواهند به مجلس راه پیدا کنند.

– بیانیه گروه «صدای من باش» در حمایت از سیاسی های مخالف شرکت در انتخابات مجلس و ترغیب معلمان جهت تحریم انتخابات آتی مجلس از تحرکات شبکه تلویزیونی ایران آریایی در راستای تحریم و تلاش برای نشان دادن کاهش مشارکت مردم در انتخابات مجلس نهم است.

البته در فتنه سال ۱۳۸۸ نیز موضوع مهندسی کردن انتخابات مطرح شد و دیدیم که چگونه معاندین نظام جامعه متعهد و زحمت‌کش آموزش و پرورش کشور را هم برای رسیدن به آمال خود به زیر سوال بردند. اگر به خاطر داشته باشید، در روزهای منتهی به ۲۲خرداد ۱۳۸۸ تبلیغات گسترده ای توسط حامیان موسوی در محافل گوناگون (بخصوص در سایت ها و شبکه های خارجی) صورت گرفت مبنی بر آنکه رأی دهندگان به موسوی به دلیل مهندسی در آراء ماخوذه به‌وسیله دولت، رأی خود را در مساجد و حسینیه ها به صندوق نریزند و این کار را در صندوق های موجود در مدارس انجام دهند! اما تنها لحظاتی بعد از انتخابات و اعلام شکست موسوی، ادعای تقلب با شدت هر چه تمام‌تر مطرح گردید. یعنی معلمان و فرهنگیانی که در مدارس محل خدمت خود، برگه های رأی مردم را تحویل گرفته بودند، مرتکب تقلب شده اند! برای این امر هم دلیل آوردند که نمایندگان میرحسین موسوی  بر سر صندوق های رأی، از محل شعبه ها اخراج شده اند.

البته از این موضوع بگذریم که حتی بر فرض صحت این ادعا، مگر چند نفر از ۵۰ هزار نماینده موسوی از پای صندوق‌های رأی اخراج شده بودند، بحث بر سر این است که چطور معلمان تا روز قبل از انتخابات، امین و محافظ آرای مردم بودند اما در روز انتخابات از دید جناب موسوی تبدیل به تعدادی مجرم و دزد رأی شدند؟ جالب است که امروز هم با وقاحت تمام از این زحمتکشان در خواست می کنند تا به تحریم انتخاباتی بپردازند که تا دیروز مجرمان آن بودند!

 

از این تناقضات و اینگونه رفتارهای مزورانه و سراسر تکبر در سران فتنه به وفور یافت می شود و مسئله اهانت به معلمان شریف و فرهنگیان عزیز جمهوری اسلامی ایران، یکی از همان موارد متعدد است. حال باید دید که این مزورین چه زمانی می‌خواهند بدهی خود را به معلمان کشور پرداخت کنند و آثار زیانبار این تهمت ها را پاک نمایند.

بر اساس آنچه گفته شد می بینیم امروز هم مطابق سلسله مراتب از پیش تعیین شده از سوی معاندین نظام و به واسطه جریان‌سازی‌های رسانه‌های دولتی ضدانقلاب، از عدم حضور جناح های سیاسی به حضور تغییر موضع داده شده و نگاه ها مجددا به سمت مهندسی شدن آراء و عدم مشروعیت نظام معطوف گشته است. در واقع با ورود بیش از ۸۰۰ نفر از اصلاح طلبان و همچنین بسیاری از افراد حاضر در احزاب دیگر غیر اصولگرا به عرصه انتخابات مجلس، شیوه تبلیغاتی پایگاه های خبری معاندین با نظام تغییر ماهیت داده و از عدم مشارکت اصلاح طلبان و گروه های اقلیت به سمت مهندسی شدن انتخابات (رای سازی) تغییر وضعیت داده است. تا پیش از این آنها در خیال خود تصور می‌کردند که با انتخاباتی کم شور و سر مواجه خواهند بود اما حالا که دیده‌اند قضیه دقیقا بر عکس آنچه حدس می‌زدند در حال جریان است، چاره‌ای ندارند که تغییر تاکتیک داده و مسأله مهندسی در انتخابات را پیش بکشند.

در این راستا است که می بینیم بنی صدر و مجتبی واحدی و دیگران هم با عقبگردی از مواضع قبلی خود در قبال عدم شرکت اصلاح طلبان و مشارکت حداقلی در انتخابات، نگرانی از مشروعیت را علت ممنوعیت تحریم توسط گروه‌های سیاسی عنوان می کنند. در واقع این آقایان هم از حضور مردم، اخبار منفی می سازند و هم از احتمال عدم حضور! جالب‌تر آنکه حتی حضور را هم دلیلی بر مخالفت جمعی و نبود مشروعیت نظام تفسیر می کنند!

در این رابطه برای اینکه به درد بی درمان اپوزسیون خارج از کشور بپردازیم و دلیل این سردرگمی آنها را بیشتر درک کنیم بد نیست به برخی مطالبی که قبل از ورود اصلاح طلبان و قشرهای مختلف برای اسم نویسی در انتخابات مجلس بیان شده بود اشاره کنیم. از این جمله است:

موسوی‌خوئینی‌ها که به مرد خاکستری جریان اصلاحات مشهور است، طی سخنانی با فرافکنی سیاسی، بدون اشاره به واژه تحریم واژه‌ها را به طوری در کنار یکدیگر استعمال کرد که نتیجه‌ آن همان تحریم بود، وی گفت: طبیعی است که ما لیست انتخاباتی نخواهیم داشت و نمی توانیم در انتخابات شرکت کنیم.

رجبعلی مزروعی و داریوش امیرارجمند که برخی رسانه‌ها از اسناد مستند درباره رابطه وی با سازمان‌های جاسوسی آمریکا خبر داده بود، نیز طی بیانیه‌ای اعلام کردند که باید اصلاح‌طلبان انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی را تحریم کنند.

گروهی با عنوان نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی(بخوانید فراری‌های مجلس ششم) نیز در بیانیه‌ای که روز جمعه۲ دی‌، در رسانه‌های فتنه‌گر داخلی منتشر شد با فرمایشی خواندن انتخابات در ایران! از حامیان خود خواستند انتخابات را تحریم کنند.

مصطفی کواکبیان که در یک نشست خبری از حضور گسترده اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی مجلس خبر داده بود، نیز اعلام می‌کند که هیچ اصلاح‌طلبی تحریم انتخابات را مطرح نکرده است.

این جمله که” هیچ ‌اصلاح‌طلبی واژه تحریم را برای انتخابات آتی مجلس مطرح نکرده است” را اصلاح‌طلبانی چون، محمدرضا خباز، مسعودپزشکیان، سید فاضل موسوی، امیرطاهرخانی، جمشید انصاری، موسو‌ی‌لاری، احمد خرم و حجت‌الاسلام هاشمیان و .. گفته اند که با یک تحلیل بدیهی می‌توان نتیجه گرفت که این افراد تحریم‌کنندگان انتخابات را اصلاح‌طلب نمی‌دانند و بین خودشان و آنها تفکیک قائل هستند.

احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش های مجلس نیز در خصوص اظهارات اخیر خاتمی مبنی بر عدم حضور اصلاح طلبان در انتخابات می‌گوید: جریان اصلاحات طیف گسترده ای است و لزوما همه اصلاح طلبان از خاتمی حرف شنوی ندارند که رفتار سیاسی خود را با وی تنظیم کنند.

توکلی همچنین در پاسخ به سوالی درباره ادعای تحریم‌انتخابات، گفت که فتنه‌گران جایی در مجلس نباید داشته باشند.

محمد کوثری نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز با بیان اینکه اصلاح‌طلبان بنا دارند به صورت گسترده در انتخابات شرکت کنند، گفت که تحریم‌کنندگان انتخابات عناصر ضدانقلاب هستند که هیچ تردیدی در اقدامات ضدایرانی و ضداسلامی آنها وجود ندارد و حساب این افراد از اصلاح‌طلبانی که بر قانون تاکید دارند، جداست.

محسن یحیوی عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین نیز با تبلیغاتی خواندن عدم شرکت اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی، از شکاف بین اصلاح‌طلبان و فتنه‌گران سخن گفت و افزود: اصلاح‌طلبان برخلاف نظر فتنه‌گران قصد دارند در انتخابات شرکت کنند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=26145

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر