3

هاشمی در عرصه کنونی سیاست فقط می تواند کاتالیزور باشد

  • کد خبر : 26383
  • ۱۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۹:۵۶

دوره ایفای نقش هاشمی در دو عرصه «سیاست عمومی» و «ساختار قدرت و نخبگان» به پایان رسیده و او صرفاً می تواند به عنوان یک کاتالیزور عمل کند

معاون مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهور در دوره ریاست هاشمی رفسنجانی معتقد است دوره ایفای نقش هاشمی در دو عرصه «سیاست عمومی» و «ساختار قدرت و نخبگان» به پایان رسیده و او صرفاً می تواند به عنوان یک کاتالیزور عمل کند. عباس عبدی تصریح می کند: «کاتالیزور در معادلات شیمیایی فقط نقش واسطه را در شکل گیری فرمول شیمیایی دارد و پس از انجام واکنش و ایجاد ماده جدید، کارکرد کاتالیزور به پایان می رسد.»
عبدی این مطلب را در روزنامه زنجیره ای روزگار منتشر کرد، روزنامه ای که توسط تیمی از همکاران روزنامه شرق منتشر می شود. شرق در سال ۸۴، پرچمدار حمایت سرسخت از هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری بود اما پس از آن اعتراف کرد که اشتباه بزرگی مرتکب شده و هاشمی باید نه به عنوان بازیگر بلکه به عنوان مربی مانند علی دایی روی نیمکت می نشست.
عضو مستعفی حزب مشارکت در نوشته خود که تحت عنوان «طرح عبدی درباره هاشمی » منتشر شده، نقد هاشمی را نوعی خدمت به او می داند و تصریح می کند که دشمن ترین افراد نسبت به هاشمی را کسانی می داند که از موضع دوستی و طرفداری، اقدام به روتوش کارهای سیاستمداران می کنند. وی ادامه می دهد: درست یک روز پیش از انتخابات مجلس ششم یادداشتی نوشتم که روز بعد از انتخابات در روزنامه صبح امروز منتشر شد. در آنجا احتمالات گوناگون آرای جناب آقای هاشمی را مطرح و تحلیل کردم، بدترین گزینه رای ۲۵درصد بود که معتقد بودم بر اثر این رای دوران سیاسی ایشان در عرصه عمومی به پایان رسیده تلقی خواهد شد و در همان جا پیش بینی کردم که متأسفانه احتمال رخ دادن این گزینه بیش از سایر موارد است. چندی بعد در مصاحبه ای که با فهمی هویدی روزنامه نگار برجسته عرب انجام دادم مجدداً بر پایان دوران سیاسی ایشان در عرصه عمومی تصریح کردم، ولی ظاهراً این سخنان من بیش از آنکه از جنبه عینی و واقعی شنیده شود از جنبه سیاسی و حتی دشمنی برداشت و در جهت عکس آن عمل شد و در نتیجه با حضور ایشان در انتخابات سال ۸۴ و رفتن به دور دوم مواجه شدیم که در آنجا هم تحلیل مفصلی کردم که چرا ایشان در دور دوم رای نخواهد آورد، که آن نیز شنیده نشد.
عبدی با بیان اینکه«اصرار هاشمی به حضور در عرصه عمومی و بازی در ورزشگاه ۷۰ میلیونی، باعث از دست دادن جایگاه وی در عرصه نخبگان هم شده و ممکن است این نقش در آینده کمرنگ تر هم بشود»، نوشت: اگر تصور شود ایشان می تواند در عرصه سیاست عمومی، ایفای نقش کند و احتمال موفقیتی داشته باشد، به دلایل گوناگون خیال خام و باطلی است. اگر تصور شود که در ساختار فعلی قدرت و نخبگان می تواند بازسازی شود و ایفای نقش کند، بازهم تصور درستی نیست، و احتمال وقوع آن کم است. تنها نقشی که برای آقای هاشمی قابل تصور است و از نظر تاریخی نقش بسیار مهمی هم خواهد بود، کوشش برای ایفای نقش کاتالیزور سیاسی جهت پیوند دادن میان دو سطح پالیتی و (نخبگان) قدرت در موقع مناسبی که دیر یا زود فرا می رسید، خواهد بود. لازم به ذکر است که کاتالیزور در معادلات شیمیایی، فقط نقش واسطه را در شکل گیری فرمول شیمیایی دارد، و پس از انجام واکنش شیمیایی و ایجاد ماده جدید، کارکرد کاتالیزور به پایان می رسد. ولی فراموش نکنیم که بسیاری از واکنش های شیمیایی بدون حضور و وجود کاتالیزور انجام نمی شود.
عبدی همچنین به روزگار گفته است: مشکل آقای هاشمی این است که برخی افراد اعم از دوستان یا نزدیکان هستند که می خواهند در کنار ایشان ارتقای جایگاه پیدا کنند و این افراد برای ایفای نقش بازیگری بر آقای هاشمی فشار خواهند آورد. باید این افراد را کنار زد تا روی پای خودشان بایستند. البته سن و سال و تجربه ایشان به گونه ای است که به احتمال فراوان دیگر اجازه چنین اشتباهی را نمی دهند. من معتقدم اگر ایشان در سال ۷۶ از حوزه رسمی قدرت کنار می رفت و از ایفای نقش بازیگری سیاسی پرهیز می کرد، قطعاً در این مدت ۱۴ سال و در مقاطعی مهم می توانست برخی گره های بازنشدنی سیاست در ایران را باز کند در حالی که در این سال ها هیچ گرهی را باز نکردند اگر کورترش نکردند، زیرا خودشان به دلیل نقش مستقیمی که در عرصه سیاست برای خود تعریف کردند به جزوی از این گره ها تبدیل شده بودند.
خاطرنشان می شود هاشمی رفسنجانی روز شنبه در دیدار با «جمعی از فعالان سیاسی، دانشجویی و مطبوعاتی» در پاسخ به سؤالی در مورد انتخابات آتی مجلس گفته بود: همان گونه که قبلاً گفته ام در انتخابات آینده حزب، داوطلب و کسی را تعیین نکرده ام و در ملاقات با اقشار گوناگون هم به دیدگاه های آنان در مورد انتخابات احترام گذاشته ام.
بنا به گزارش دفتر هاشمی، وی «بازگشت از خطا، رجوع به مردم و ایجاد تقویت اتحاد و همدلی میان مردم و مسئولان و نیز مردم و گروه های سیاسی را راهکار عبور از گردنه های سخت مقطع کنونی نظام و انقلاب خواند.»

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=26383

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر