1

تامین ۵ ساله هزینه مرکز توسعه مدیریت اطلاعات بلایای آسیا و اقیانوسیه توسط ایران

  • کد خبر : 268431
  • ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۲

تاسیس و راه‌اندازی مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا را با هدف کمک به جلوگیری از تخریب زیرساختها و تعویق اهداف توسعه پایدار به واسطه آسیبهای ناشی از وقوع بلایای طبیعی در منطقه آسیا و اقیانوسیه را در دست انجام دارد.

معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه گفت: آثارمنفی اقتصادی ناشی از بلایای طبیعی بسیار قابل توجه می‌باشد به طوری که کشورهای در معرض تهدید هر ساله زیان اقتصادی فراوانی را به واسطه این بلایا متحمل می‌شوند.

وی با اشاره به گزارش ۲۰۱۷ آسیا و اقیانوسیه در خصوص بلایای طبیعی گفت: آثارمنفی اقتصادی ناشی از بلایای طبیعی بسیار قابل توجه می‌باشد به طوری که کشورها در معرض تهدید هر ساله زیان اقتصادی فراوانی را به واسطه این بلایا متحمل می‌شوند.

پورمحمدی ادامه داد: بلایای طبیعی کماکان تحقق توسعه پایدار در این منطقه از جهان را تحت‌الشعاع خود قرار داده است مسئله حائز اهمیت این است فرامرزی بودن بلایای طبیعی به گونه‌ای است که غالبا بیش از یک کشور متحمل خسارات خواهند شد.

معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: کمیسیون اسکاپ در هفتاد و یکمین نشست خود باتصویب قطعنامه شماره ۷۱/۱۱، اقدام به تاسیس مرکز توسعه مدیریت اطلاعات بلایای آسیا و اقیانوسیه موسوم به «اپدیم» به عنوان یکی از نهادهای زیرمجموعه خود کرده است.

وی افزود: مهمترین اهداف «اپدیم» آن است که جهت کاهش آسیب‌ها و خسارات ناشی از خاطرات طبیعی از طریق ایجاد ظرفیت‌ها و توانمندی‌های انسانی و سازمانی در کشورهای منطقه با اتکا به مدیریت اطلاعات بلایای طبیعی و همچنین تقویت همکاریهای منطقه‌ای در این حوزه می‌توان اشاره کرد.

پورمحمدی ادامه داد: در هفتاد و دومین نشست این کمیسیون مسئله اعضا و شورای حکام مورد بررسی قرار گرفت که در پایان جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور میزبان مقر نهاد اپدیم تعیین شد.

معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه با بیان همکاری جمهوری اسلامی ایران با دبیرخانه اسکاپ اظهار داشت: تاسیس و راه‌اندازی مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا را با هدف کمک به جلوگیری از تخریب زیرساختها و تعویق اهداف توسعه پایدار به واسطه آسیبهای ناشی از وقوع بلایای طبیعی در منطقه آسیا و اقیانوسیه را در دست انجام دارد.

پورمحمدی عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران هزینه‌های این مرکز را در ۵ سال اول تاسیس تامین می‌نماید و انتظار می‌رود کشورهای منطقه نیز در همکاری با این مرکز از ثمرات آن منتفع گردند.

وی تصریح کرد: مهمترین موضوع دستور کار در روابط ایران و اسکاپ، افتتاح رسمی آغاز به کار مرکز توسعه مدیریت اطلاعات بلایا برای آسیا و اقیانوسیه در تهران است که در حال گذراندن آخرین مراحل قانونی و اخذ مصوبه مجلس است و به موازات آن موافقتنامه اداری – مالی اپدیم نیز با حضور نمایندگان فنی محترم اسکاپ در تهران و انجام بازدیدهای مکرر از ساختمان‌های اپدیم و همکاری کارشناسان محترم سازمان برنامه و بودجه کشور آخرین مراحل مربوط به آن نیز در حال پیگیری است.

معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه افزود: راه‌اندازی مرکز اپدیم می‌تواند نقطه شروع مناسبی در تحصیل توسعه بر مبنای همکاریهای جنوب – جنوب در فضای بین‌المللی باشد. این مرکز می‌تواند ضمن ایجاد یک شبکه منسجم پردازش اطلاعات و داده‌های مرتبط با بلایا در خصوص ایجاد آمادگی برای رویارویی با بلایا، پیشگیری از بلایا، مقاوم‌سازی زیرساخت‌ها، احیا و بازسازی سازه‌های عمرانی و تقویت نظارت بر امور مرتبط با بلایا ثمربخش باشد.

پورمحمدی با بیان آمادگی جمهوری اسلامی ایران در راستای تحقق چشم‌انداز اپدیم در خصوص انعطاف‌پذیری و مقاومت در بلایا در کشورهای عضو اسکاپ از طریق از میان برداشتن شکاف‌های اطلاعاتی و تقویت دانش برای کاهش مخاطرات آن اظهارداشت: جهت مشارکت در اهداف فوق، آمادگی خود را برای برگزاری کارگاه آموزشی دو روزه در زمینه بلایا و گردوغبار اعلام داشته‌ایم. امیدوارم این کارگاه‌ها و نشست‌ها به همکاری نزدیک ایران و اسکاپ و همچنین افزایش سهم و نقش ایران در فعالیت‌ها، تصمیم‌گیری‌ها کمک نماید.

گفتنی است این نشست در طی دو روز برگزار می‌گردد و مهمترین اهداف آن عبارت است از: ۱- بررسی پیش‌نویس اطلس بلایای فرامرزی که به عنوان جزء نخست مخزن پایگاه‌داده اپدیم عمل می‌کند، ۲- توافق بر سر عناصر تبادل اطلاعات و چارچوب توسعه ظرفیت برای حمایت از تصمیم‌گیری در خصوص بلایای تدریجی شامل: طوفان‌های گرد و غبار.، ۳- ایجاد شبکه مشارکتی برای اجرا از طریق برنامه کار اپدیم.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=268431

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر