1

خطای بزرگی مقابل ایران مرتکب شدیم

  • کد خبر : 26893
  • ۱۳ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۶

هدف ما این بود که هرگونه غنی سازی در ایران متوقف شود

نماینده سابق انگلیس در آژانس بین المللی انرژی اتمی، سیاست غرب علیه ایران را به انتقاد گرفت و گفت این سیاست، باعث انزوای غرب در جهان می شود.
پیتر جنکینز در روزنامه تلگراف نوشت: اتحادیه اروپا تحریم های نفتی علیه ایران را به تصویب رساند. ماههای اخیر شاهد افزایش خطرات تقابل نظامی و آسیب اقتصاد جهانی بوده ایم. این امر، معلول زیاده خواهی دیپلماتیک غرب در زمینه تقاضای توقف ظرفیت غنی سازی در ایران است.
وی که به مدت ۵ سال (۲۰۰۶-۲۰۰۱) به عنوان نماینده انگلیس در آژانس حضور داشته، می نویسد: از آن زمان که من برای اولین بار با دیپلمات های ایرانی درباره برنامه هسته ای شان صحبت کردم ۹ سال گذشته است. در آن زمان من کاملا موافق محروم کردن ایران از هرگونه ظرفیت مرتبط با سلاح هسته ای بودم. ولی اینک مسائل را به گونه ای دیگر می بینم. ان.پی.تی تولید یا بدست آوردن بمب اتمی را ممنوع می کند. ولی غنی سازی ای که در کانون مناقشه غرب با ایران بوده را مجاز می داند. من می گویم «مناقشه غرب با ایران» زیرا از ۲۰۰۳ چیزهای بیشتری علاوه بر نظرات من تغییر کرده است. در آن زمان تقریبا همه اعضای آژانس از اینکه ایران تحقیقاتش در مورد غنی سازی اورانیوم را پنهان کرده(!) عصبانی بودند و از تقاضای غرب حمایت کردند. آنها از دیدگاه غرب مبنی بر اینکه ایران غنی سازی را تا تکمیل حسابرسی تعلیق کند، حمایت کردند اما اینک غرب تقریبا در اینکه ایران نباید غنی سازی کند منزوی شده است. اکثر کشورهای غیرغربی ترجیح می دهند با ایران همانند دیگر کشورها رفتار شود؛ اجازه داده شود که در مقابل نظارت شدید بازرسان آژانس، غنی سازی داشته باشد. گرایشات من به غیرغربی ها تمایل دارد.
دیپلمات سابق انگلیسی با بیان اینکه «غرب در سال ۲۰۰۵ با امکان غنی سازی در مقابل اجرای پادمان ها مخالفت کرد»، افزود: این پیشنهاد را نپذیرفتیم زیرا هدف ما این بود که هرگونه غنی سازی در ایران متوقف شود. این هنوز هم هدف غرب است با وجود اینکه رفتار ما دوگانه است و به رغم اینکه همه شواهد نشان می دهد شخصیت ایرانی با جسارت و بی اعتنایی همخوانی دارد تا کوتاه آمدن در برابر فشار.
جنکینز تصریح می کند: غرب می تواند عقب نشینی کند و با پیوستن به دیگران در جهان به معامله ای محتاطانه و معقول و رو به جلو تن دهد. البته ارزیابی اطلاعاتی غرب ایران را متهم می کند اما آژانس هیچ سندی در مورد تلاش ایران برای تولید سلاح اتمی ارائه نکرده است.
اقدامات تحریمی غرب پاسخی نامناسب به دولتی است که به حق خود در زمینه غنی سازی عمل می کند. راه صحیح مدیریت غنی سازی، مسیر ان.پی.تی است.
دیپلمات سابق انگلیسی با تاکید مجدد بر انزوای غرب نوشت: در حال حاضر ما در فرآیند تحمیل تحریم های هرچه سخت تر بر ایران، محصور شده ایم. این جنگ اقتصادی مضرات بسیاری برای ما دربر دارد و این خطر تلافی را بوجود می آورد و خطر افزایش قیمت نفت را دارد که غرب کمتر توان تحمل آن را دارد. بعلاوه، اقدامات ما خشم و نفرت تولید می کند در حالیکه محدودیت ها در طول زمان دور زده خواهد شد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=26893

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر