به گزارش افق آنلاین ، انتخاب مارک ویلموتس به عنوان سرمربی تیم ملی ایران، اتفاقات فینال جام حذفی در اهواز و صحبت‌های مسئولان پیرامون این مسابقه باعث شد تا مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال امروز در یک نشست خبری پاسخگوی سؤالات خبرنگاران باشد.

وی با حضور در سالن کنفرانس هتل آکادمی در ابتدای صحبت‌های خود گفت: ضمن اظهار تأسف بابت اتفاقات فینال جام حذفی باید بگویم که این اتفاقات نباید در حوزه فوتبال صورت بگیرد. من از همه هواداران فوتبال عذرخواهی می‌کنم و در اینجا سعی می‌کنم برخی از واقعیت‌ها که به وجود آمده بود و در آینده هم ممکن است به وجود بیاید را شرح بدهم.

رئیس فدراسیون فوتبال با بیان این که برخی از اظهارنظرها شخصی است، افزود: در شورای تأمین و اداره کل انتظامی کشور جلسه‌ای بود. همه دستگاه‌های مربوطه نظرات خود را بیان کردند. ۲۰ هزار و ۵۰۰ عدد بلیت فروخته شده که گنجایش سکوهای ورزشگاه ۳۰ هزار و ۵۰۰ نفر بود. نزدیک به یک سوم ورزشگاه خالی بوده و دو سوم از آن فروخته شد. بنا بود بازی با یک سوم ظرفیت خالی ورزشگاه انجام شود. از این تعداد، یک هزار و ۵۰۰ عدد به سیل زدگان و ۲۰۰ عدد به پرسپولیس و ۲۰۰ عدد به داماش اهدا شد. ورزشگاه ۲۸ هزار صندلی و ۱۳۰۰ صندلی VIP داشت و بنا بود ۱۰ هزار صندلی خالی باشد. دوستان می‌گفتند تخمین دچار اشکال بود. تخمین در حوزه فوتبالی عملیاتی نیست. تخمین وقتی درست است که ما بلیت فروشی الکترونیکی و دوربین داشته باشیم و تمامی مسائل ورزشگاه را کنترل کنیم. نیروی محترم انتظامی که حرف درستی هم می‌زند و دیروز هم عنوان کردند، گفتند امکان این که در هر بخشی به خصوص در بازی‌های پرجمعیت با دست افراد را بگردیم و دولا و راست بشوند، عملی نیست و ضریب اشتباهات زیاد است.باز هم اعلام کردند اگر پشت در هر ورزشگاهی جمعیتی قرار گیرد، آن‌ها را بدون بلیت راه می‌دهند و امکان بازگرداندن آن‌ها وجود ندارد.

وی اظهار کرد: نیروی انتظامی حرف درستی می‌زند. مردمی که در اطراف ورزشگاه حضور دارد، اغتشاش‌گر نیستند که گاز اشک‌آور بزنند؛ بلکه بعد از مدتی در را باز می‌کنند و آن‌ها را به ورزشگاه راه می‌دهند. دیروز بحث بود که با این شرایط باید تلاش کنیم اما من گفتم امکان پذیر نیست و من نمی‌توانم اطمینان بدهم که آخرین بار است و حتماً به دفعات تکرار خواهد شد. ما خیلی تلاش کردیم. خودم یک روزی در سازمان لیگ می‌خواستم جایزه بدهم، ۲۰ نفر روی سکو می‌رفتند و استیج می‌شکست. الان خیلی بهتر شده اما امنیت ورزشگاه‌ها در اختیار فدراسیون نیست. جای تأسف دارد. ایراد سازمان لیگ و دوستان این بود که واجا و ناجا و برخی از دستگاه‌های امنیتی اصرار داشتند در ورزشگاه غدیر بازی برگزار شود اما اصرار فتاحی و دوستان این بود که در ورزشگاه شهدای خوزستان برگزار شود. البته دیروز یکی از مسؤولان خوزستانی گفت چه خوب که در غدیر برگزار نشد چون اصلاً اطراف این ورزشگاه خالی است.

تاج گفت: به نظرم مسؤولان اجرایی باید تدابیر واجا و نیروی انتظامی را اجرا کنند. آن چه که مسلم است این است که هیچ گونه امنیتی در ورزشگاه‌ها به عهده فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ نیست. آن‌ها نمی‌توانند مسؤولیت امنیت را قبول کنند. تا زمانی که بلیت فروشی به صورت استاندارد و الکترونیکی فروخته نشود، فدراسیون مسؤولیتی ندارد. این مدل در دنیا جواب داده است. وقتی جوانان و تماشاگران بدانند کسی بدون بلیت الکترونیک نمی‌تواند وارد ورزشگاه شود، به ورزشگاه نمی‌آیند و نیروی انتظامی هم نباید به کسانی که بلیت ندارند، اجازه ورود دهد. با این شرایط ادامه لیگ نوزدهم به مصلحت نیست. باید بلیت فروشی به این شکل باشد. وظیفه ما ساخت ورزشگاه نیست. ما باید مکان‌هایی برای تیم‌های ملی بسازیم. هم‌چنان هم بابت همین فضاها بدهکار هستیم. قانون می‌گوید باشگاه باید ورزشگاه را ایجاد کند. باشگاه هم درآمد کافی ندارد. نداشتن درآمد هم به خاطر حقوق فوتبال است. در رأس آن هم پرداخت نشدن حق پخش تلویزیونی است. وقتی پرداخت نشود، امکان ساخت ورزشگاه ندارد.

رئیس فدراسیون فوتبال افزود: اگر ورزشگاه‌های ما در سال آینده به بلیت فروشی الکترونیکی و دوربین مدار بسته مجهز نشوند و ضمانتی برای برگزاری امن بازی وجود ندارد، بازی‌ها را برگزار نمی‌کنیم. دیروز نیروی انتظامی اعلام کرد که مکانیزمی ندارند که اگر مردم مقابل در ورزشگاه جمع شدند آن‌ها را به خانه برگردانیم و آن‌ها را به ورزشگاه راه می‌دهیم. دیروز هم نظر خودمان را در شورای امنیت وزارت کشور اعلام کردیم. خوشبختانه نیروی انتظامی هم اعلام کرد که ما هم برگزار نمی‌کنیم تا وقتی که امکانات فراهم شود.

او درباره کرسی‌های بین‌المللی فدراسیون فوتبال گفت: از میان دو کرسی که باید در مجمع AFC رأی گیری صورت می‌گرفت، آقای بیگلری به عنوان رئیس کمیته استیناف AFC معرفی شود. فرق بین رئیس و نایب رئیس خیلی زیاد است. تحقیقات در اختیار رئیس است. در کمیته تعیین وضعیت هم یک نایب رئیس داریم. همه باید عدالت را رعایت کنند. انتظار نداریم فقط به نفع ما رأی بدهند. آن‌ها از پنل‌های موفق و مهم هستند که رأی کمیته تعیین وضعیت را فقط دادگاه عالی حکمیت ورزش می‌تواند بشکند. آن جا محل خوبی است. برای آینده کمیته‌هایی را در مجموع کسب می‌کنیم. هیچ کمیته دیگری گذاشته نشده است. AFC حدود ۴۶ عضو دارد و هر کشوری نمی‌تواند یک عضو داشته باشد. این کمیته‌ها تقسیم می‌شود. فکر می‌کنم پیشنهادهای فدراسیون فوتبال کیفی‌تر از گذشته است. اعتقاد شخصی من این است که رأی‌گیری AFC که در میان نایب رئیس‌ها انجام شود و میان اعضا انتخاب شوند، خیلی خوب است چون آن‌جا نماینده داریم.

رئیس فدراسیون فوتبال با اشاره به تیم ملی امید و انتخاب سرمربی این تیم خاطرنشان کرد: ما با دو نفر صحبت داشتیم که برخی از روزنامه‌ها و سایت‌ها نوشتند کسی نمی‌آید. تیم امید جای نگرانی دارد چون در فیفا دی نیست و در بحث‌های فیفا دیده نشده است. دوم این که در پنل چهار هستیم. حذف قبلی ما به این شکل که در سید چهارم قرار داریم، سخت‌ترین دوره امید است. امسال برخلاف دوره‌های قبل از گروه صعود کردیم. امسال با تیم اول برابر شدیم و به دلیل تعداد گل دوم شدیم. ان‌شاء‌الله سرمربی جدید را انتخاب می‌کنیم. با گل محمدی صحبت کردیم. بعد از این که ما اعلام کردیم، استاندار خراسان و خود باشگاه با من صحبت کردند که ما به آسیا رفته‌ایم و در نتیجه ما گفتیم که گل محمدی برای خودتان باشد. با یک نفر دیگر هم صحبت کردیم که به جمع بندی نرسیدیم. درباره کرانچار هم اعتقاد به تعویض سرمربی داشتیم. الان به فرهاد مجیدی نزدیک شدیم. دوستان صحبت داشتند و من هم با او صحبت کردم. گفتند صبر کنیم که امروز و فردا نتیجه مشخص شود. نمی‌خواهم غیرشفاف بگویم. با او صحبت شده است. به سیستم ما نزدیک شده است.

تاج در واکنش به این سوال که حضور مجیدی بستگی به وضعیت استقلال دارد؟ گفت: مسائل مختلفی از جمله مسائل مالی هستند. هر کسی که به تیم ملی می‌آید باید از نظر مالی ایثار کند چون ما مانند باشگاه‌ها پول نمی‌دهیم.

رئیس فدراسیون فوتبال درباره نحوه انتقال پول‌ها بلوکه شده فدراسیون فوتبال و پرسپولیس در فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا تصریح کرد: ما و چندین باشگاه در فیفا پول داریم. هیچ کدام از آن‌ها یک سنت را هم وارد نکردند. به هر جهت انتظار ما این است که یک فکری برای ما و سایر باشگاه‌ها بیاندیشد. ما که از دولت پول بلاعوض نمی‌خواهیم. مطالباتی در دنیا داریم که باید آن‌ها را بگیریم. ما هنوز نتوانستیم پول‌مان را بگیریم و جلسات‌مان هم به نتیجه نرسیده است.

تاج درباره دستور وزارت ورزش و جوانان به کمیته اخلاق برای ورود به مساله جام حذفی گفت: وزارت ورزش فقط نقش ارشادی دارد. کمیته اخلاق بر اساس مصوبه درستی که به دستش رسیده و واجا و ناجا در شورای تأمین استان اعلام کردند، ورزشگاه غدیر میزبان بازی باشد اما این‌طور نشده، تصمیم گرفتند از مسؤولان پرس‌وجو کنند. این محل اعتراض به ما است. گزارش ۲۲ صفحه‌ای شورای تأمین وجود دارد که داورزنی هم امضا کرده است. کمیته اخلاق وارد شد و به مسؤولان تذکر داد و آقای فتاحی را محروم کرده است. ایشان میدانی‌ترین عنصر سازمان لیگ است. خیلی زحمت کشیده است. اگر روزی سازمان لیگ به نتیجه رسید که اعضا باید برکنار شوند، این کار را می‌کنند. دوستان ما نباید بر برگزاری بازی در ورزشگاه شهدای فولاد تاکید می‌کردند. این ورزشگاه خیلی مجهز است اما امکان برگزاری بازی فینال را نداشت.

تاج درباره مشکلات داوری در فصل گذشته فوتبال و اعتراضات و تصمیم فدراسیون برای این مشکل و آوردن VAR اظهار کرد: برای سال آینده استفاده از VAR اجباری می‌شود. در AFC بحثی بود که به این شکل عمل کند. یکی از افتخارات اینفانتینو همین بود که روی آن هم تاکید داشت. اگر بخواهیم VAR را انجام دهیم، مجموعه‌ای را از کره جنوبی در نظر گرفتیم که اجرا نشد. الان با یک مجموعه دیگر صحبت کردیم که هر ورزشگاه باید این دستگاه را به مبلغ ۶۰ هزار یورو خریداری کند. همه باشگاه‌ها باید در کنار هزینه‌های مربیان خارجی و بازیکنان، باید ۶۰ هزار یورو برای کمک داور ویدئویی هزینه کنند. این اتفاق باید انجام شود و فکر می‌کنم این کار درست است. حتماً باید این کار را انجام دهیم. بسیاری از تشنج‌ها در ورزشگاه‌ها که می‌گفتند مهندسی شده، بی‌ربط است. اما تأثیرگذاری داوران در نتیجه درست بود. داماش از صعود به لیگ دسته یک به خاطر مسائل داوری بازماند. باید این تکنولوژی را داشته باشیم. رسانه‌ها این کمک را کنند که این تکنولوژی با هزینه ۶۰ هزار یورو فراهم شود. کلاس این تکنولوژی هم در مرداد ماه با حضور مدرسان فیفا در ایران برگزار می‌شود. بعد از آن باید دستگاه‌ها خریداری شود و مطمئن شویم لیگ هم به این شکل اداره شود. باید همه ورزشگاه‌ها این تکنولوژی را خریداری کنند. ۶۰ تا ۶۵ هزار یورو هزینه هر باشگاهی است که برای میزبانی نیاز دارد.