2

نقشه راه را برای آینده حوزه سلامت جدی گرفته‌ایم

  • کد خبر : 29891
  • ۲۰ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۸

نقشه تحول نظام سلامت تنها مربوط به وزارت بهداشت نبوده بلکه تمام حوزه سلامت و وزارتخانه‌های مختلف را شامل می‌شود

افق نیوز – دکتر مرضیه وحید دستجردی در مراسم تقدیر از دست‌اندرکاران تدوین نقشه تحول نظام سلامت کشور، گفت: حدود ۳۰۰ نفر از دانشمندان حوزه سلامت در تدوین نقشه جامع علمی کشور نقش داشتند و امروز نقشه جامع علمی یکی از بهترین‌ نقشه‌ها در دنیاست.

وی ادامه داد: همزمان با نقشه جامع علمی، نقشه آموزش و پژوهش در وزارت بهداشت در کوتاه‌ترین مدت تدوین شد و به این ترتیب ترجمان نقشه جامع علمی در آموزش، پژوهش و فناوری حوزه سلامت در نظر گرفته شد و برای تک تک دانشگاه‌های علوم پزشکی، دانشجویان و اساتید ماموریت خاصی تعریف شد.

وزیر بهداشت افزود: همچنین با توجه به اهمیت مساله بهداشت و درمان حدود ۴۰۰ نفر از صاحب‌نظران در این زمینه با چندین هزار نفر ساعت فعالیت، نقشه تحول نظام سلامت را تدوین کردند. این نقشه راه را برای آینده حوزه سلامت جدی گرفته‌ایم. در مجموع وزارت بهداشت بهترین دستگاه در تدوین این نقشه‌های برخواسته از نقشه جامع علمی است.

وی با اشاره به تدوین سند تحول آموزش علوم پزشکی، افزود: در هر جایی که این نقشه‌ها ارایه شد، تحسین همگان را در برداشت به طوری که معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری وزارت بهداشت را به عنوان وزارتخانه پیشرو در این زمینه به دولت معرفی کرد تا مورد الگوبرداری قرار گیرد.

دستجردی با تاکید بر اینکه کارهایی ماندگار و فراگیرند که با برنامه و با نقشه انجام شوند، افزود: نقشه تحول نظام سلامت تنها مربوط به وزارت بهداشت نبوده بلکه تمام حوزه سلامت و وزارتخانه‌های مختلف را شامل می‌شود؛ چرا که بیش از ۷۰ درصد مسایل حوزه سلامت مربوط به مسایل بین بخشی است و تنها ۲۵ درصد آن به وزارت بهداشت مربوط می‌شود.

وی با طرح این سوال که آیا وزارت بهداشت می‌تواند نقشه تحول نظام سلامت برای سایر دستگاه‌ها را نیز طراحی کند، افزود: برنامه پنجم توسعه که برنامه‌ای بسیار غنی و مترقی است، ماموریت‌های بسیار بزرگی را برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تکلیف کرده است که یکی از این ماموریت‌ها تدوین نقشه تحول نظام سلامت است.

وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به مواد ۲۰، ۳۲، ۳۵ و ۳۶ قانون برنامه پنجم توسعه و اقدامات وزارت بهداشت برای تحقق این مواد قانونی افزود: بر اساس بند ب ماده ۲۰ قانون برنامه پنجم توسعه، دانشگاه‌ها و وزارتخانه‌های بهداشت و علوم از بسیاری قوانین و محاسبات جدا می‌شوند. همچنین با توجه به ماده ۳۲ این قانون، تقریبا تمام فعالیت‌های مربوط به حوزه سلامت باید به پیشنهاد وزارت بهداشت باشد و تمام برنامه‌های مربوط به یکپارچگی بیمه‌های درمان و مسایل مربوط به بیمه‌ها بر عهده وزارت بهداشت گذاشته شده است و تمام ارایه دهندگان خدمات از جمله دولتی، غیردولتی و خصوصی موظفند از خط مشی وزارت بهداشت پیروی کنند.

دستجردی با اشاره به ماده ۳۶ قانون برنامه پنجم توسعه نیز گفت: بر اساس این ماده قانونی سیاست گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت بر بخش سلامت با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. بر این اساس وزارت بهداشت باید متناسب با این ماموریت‌های خطیر و بزرگ حرکت کند و برنامه ریزی منظم داشته باشد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=29891

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر