5

شرکت‌های دانش‌بنیان و سایر شرکت‌ها سربازهای مقابله با اقتصاد نفتی هستند

  • کد خبر : 304255
  • ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۵

در مبارزه با اقتصاد نفتی داخل کشور باید همه با در کنار هم باشیم، در حوزه دانش بنیان ما نیاز به یک اکوسیستم داریم، دانش بنیان با پول جلو نمی رود بلکه با اکوسیستم حرکت رو به جلو دارد. 

Image result for ‫سورنا ستاری‬‎

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان و سایر شرکت‌ها سربازهای مقابله با اقتصاد نفتی هستند.

افق آنلاین ، سورنا ستاری روز سه شنبه در مراسم تجلیل از برترین های پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی در پژوهشکده فرهنگ و معماری جهاد دانشگاهی افزود: باید قبول کنیم که با پول دولت سقف پژوهش کوتاه خواهد بود.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی همیشه الگوهای نهایی را در پژوهش کشور ارایه کرده است گفت: جهاد از ابتدا پروژه های خود را تقاضا محور تعریف کرده است ما باید در یک جبهه باشیم و در مقابل جبهه اقتصاد نفتی قرار بگیریم.

ستاری ادامه داد: اکنون شرکت های خصوصی در زمینه محصولات بیوتک بی نظیر هستند به طوری که  در برخی از داروهای بیوتک انسانی حتی از ژاپن جلو هستیم.

وی اظهار داشت: در مبارزه با اقتصاد نفتی داخل کشور باید همه با در کنار هم باشیم، در حوزه دانش بنیان ما نیاز به یک اکوسیستم داریم، دانش بنیان با پول جلو نمی رود بلکه با اکوسیستم حرکت رو به جلو دارد.

ستاری افزود: کشورهای اطراف ما و کشورهای عربی فکر می کنند که با خرید تجهیزات و وسایل لوکس صاحب فناوری هستند، دیدگاه قبل از انقلاب اسلامی ما نیز اینطور بود که با داشتن بهترین و بزرگترین پایگاه های هوایی فکر می‌کردیم که صاحب همه چیز هستیم در صورتی که  با شروع جنگ دیدیم که نه دانش و نه صنعت حتی برای ساخت قطعه نداریم.

وی ادامه داد: اما خوشبختانه در این سال ها  اتفاق های خوبی افتاده است و همچنان نیز در جریان است، در این اکوسیستم نباید اشتباهات گذشته را تکرار کنیم و باید برای آن راه حل پیدا کنیم، متاسفانه با داشتن پژوهشگاهی با قدمت بسیار در زمینه بیوتکنولوژی واکسن وارد می کنیم، هفته گذشته نیز آمریکا  ایران را برای واردات در زمینه کُک سوزنی ماده‌ای که جهت ساخت الکترود گرافیتی در صنعت فولاد سازی مورد استفاده قرار می گیرد تحریم کرده است .

وی یادآور شد: کشوری مانند ایران که ۱۱۰ سال است نفت دارد ، موجب تاسف است که چنین کشوری با داشتن این همه دانشمند فعال در زمینه شیمی و تولید مقالات شیمی در دنیا، تحریم شود.

ایرنا/ ستاری با اشاره به اینکه اکنون فعالیت های خوبی در ایران در اکوسیستم دانش بنیان در حال انجام است افزود: در حوزه زیست فناوری اکنون شرکت های خصوصی ایرانی توانایی تولید هر دارویی در زمینه انسانی را دارند ، اکنون خروجی دانشجویان و فارغ التحصیلان برخی از رشته های داروسازی از کشور به واسطه فعالیت این شرکت ها کم شده است.

وی با بیان اینکه چطور بخش خصوصی ما آنقدر توانمند شده ولی بخش دولتی ما نه بیان کرد: ما باید تفکراتمان را تغییر دهیم، محصول سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است، پول دولت در هر بخش سرمایه گذاری شود محصول بیرون نمی‌آید، اگر ما نتوانیم سرمایه بخش خصوصی را به پژوهش تبدیل کنیم نمی توانیم محصول دریافت کنیم، پژوهشی که به محصول ختم نشود به درد نمی خورد .

ستاری یادآورشد : دولت موظف است که در زیر ساخت پژوهش و پژوهش پایه هزینه کند اما محصول از دانشگاه و پژوهشگاه بیرون نمی آید، این ها را باید از هم تفکیک کرد.

در این مراسم از ۲۴ پژوهشگر و فناور و واحدهای پژوهشی تقدیر شد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=304255

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر