5

ساداتیان: حضور کره‌ای‌ها در خلیج‌فارس ناشی از فشار آمریکا است

  • کد خبر : 308270
  • ۰۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۵

 مدیرکل پیشین شرق آسیای وزارت امور خارجه گفت: حضور کره‌ای‌ها در خلیج فارس از روی بی‌میلی و ناشی از فشار آمریکایی‌ها است وگرنه آنها در این منطقه منافعی ندارند که بخواهند از آن محافظت کنند.

ساداتیان: حضور کره‌ای‌ها در خلیج‌فارس ناشی از فشار آمریکا است

 مدیرکل پیشین شرق آسیای وزارت امور خارجه گفت: حضور کره‌ای‌ها در خلیج فارس از روی بی‌میلی و ناشی از فشار آمریکایی‌ها است وگرنه آنها در این منطقه منافعی ندارند که بخواهند از آن محافظت کنند.

«سید جلال ساداتیان» روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، با اشاره به روابط ایران و کره جنوبی گفت: تهران و سئول از سال‌ها پیش و حتی در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، از روابط خوب و دوستانه‌ای برخوردار بودند. یکی از بهترین خیابان‌های سئول به نام تهران نامگذاری شده و خیابانی هم در تهران به نام سئول است.

این کارشناس مسائل شرق آسیا اظهار داشت: در دولت اصلاحات، روابط ایران و کره جنوبی بسیار توسعه پیدا کرد و رنگ و بوی اقتصادی به خود گرفت به گونه‌ای که کره‌ای‌ها به یکی از شرکای مهم اقتصادی ایران تبدیل شدند.

وی ادامه داد: عمده محصولاتی که ایران از کره جنوبی وارد می‌کرد و می‌کند، محصولات الکترونیکی و لوازم خانگی است. حتی در مقاطعی خودروهای کره‌ای در ایران تولید و مونتاژ می‌شدند و امروز هم ماشین‌های کره‌ای بسیار در خیابان‌های ایران رفت و آمد می‌کنند.

کره جنوبی برای کاهش مناسبات با ایران از سوی آمریکا تحت فشار است

ساداتیان کره جنوبی را یکی از بزرگترین خریداران نفت ایران در مقاطع مختلف برشمرد و تصریح کرد: ایران یکی از عمده تولیدکنندگان نفت در دنیا است که بخش عمده‌ای از نیاز کره جنوبی را به انرژی تامین می‌کرد و حتی پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها، کره‌ای‌ها از جمله هشت کشوری بودند که توانستند معافیت‌هایی برای واردات نفت ایران از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا کسب کنند.

وی با بیان اینکه کره جنوبی برای کاهش مناسبات اقتصادی و سیاسی با ایران از سوی ایالات متحده به شدت تحت فشار است، خاطرنشان کرد: هر گاه مناسبات ایران و آمریکا به شدت تنش بیشتر حرکت کرده، این مساله بر مناسبات تهران و سئول نیز به شکل مستقیم اثر گذاشته و هر گاه از تنش‌ها کاسته شده، شاهد فعال شدن کره‌ای‌ها برای توسعه روابط به ویژه مناسبات اقتصادی بوده‌ایم.

این دیپلمات سابق با بیان اینکه تحریم‌ها و سیاست فشار حداکثری آمریکا در مقطع کنونی نیز بر روابط ایران و کره جنوبی سایه انداخته است، ابراز داشت: کره‌ای‌ها خود را به شدت نیازمند به آمریکا و بدهکار به آنها می‌دانند. بسیاری از شرکت‌ها و صنایع کره‌ای سهامداران آمریکایی دارند، به گونه‌ای که می‌توان اقتصاد کره جنوبی را وابسته به آمریکا دانست.

کره جنوبی خود را بدهکار ایالات متحده می‌داند

ساداتیان با اشاره به همسایگی کره جنوبی با کره شمالی بیان کرد: بزرگترین دشمن کره جنوبی، همسایه شمالی آنها (کره شمالی)  است. کره شمالی دارای انواع و اقسام تسلیحات از جمله بمب اتمی و بمب هیدروژنی است و اگر آمریکا نبود، کره جنوبی سال‌ها قبل تحت تصرف همسایه شمالی‌شان قرار می‌گرفت. هرچند که کره جنوبی از کره شمالی از نظر اقتصادی صنعتی، قوی‌تر و پیشرفته‌تر است.

وی با بیان اینکه کره جنوبی امنیت خود را وابسته به حمایت‌های آمریکا می‌داند، یادآور شد: حمایت‌های آمریکا از کره جنوبی موجب شده تا که این کشور خود را بدهکار ایالات متحده بداند و به خواسته‌های آمریکا گردن نهد و جزو کشورهای مشترک‌المنافع با آمریکا باشد. همین مساله موجب می‌شود تا ما کره‌ای‌ها را درک کنیم.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی افزود: البته ایران نسبت به کره جنوبی مطالباتی دارد و کره‌ای هم باید به تعهداتشان پایبند باشند. مهمترین خواسته ایران از کره جنوبی این است که مستقلانه عمل کند و روابط تهران و سئول نباید تحت تاثیر کشور ثالث قرار گیرد.

حضور کره‌ جنوبی در خلیج فارس تحت فشار آمریکا است

ساداتیان درباره تصمیم کره جنوبی برای اعزام ناوگان نظامی برای حضور در خلیج فارس عنوان کرد: کره جنوبی به شدت نگران است که این مساله بر مناسباتش با ایران اثر بگذارد و به همین دلیل هم تاکید می‌کند که حضورش در منطقه خلیج فارس و دریای عمان، مستقل از ائتلاف آمریکا است.

وی با بیان اینکه ادعای کره‌ای‌ها برای اطمینان خاطر دادن به ایران است که حضورش علیه تهران نیست، گفت: با وجود این ادعا، حضور کره‌ جنوبی در منطقه خلیج فارس تحت فشار آمریکا است و آمریکایی‌ها، حضور کره‌ای‌ها را در راستای منافع خود قلمداد می‌کنند. این ممساله درباره ژاپن و حضور نظامی‌اش در منطقه ما نیز صدق می‌کند.

مدیرکل پیشین شرق آسیا وزارت امور خارجه با بیان اینکه دیپلماسی آمریکا مورد تائید و اقبال هیچ بازیگری نیست، اظهار داشت: به غیر از انگلیس و چند کشور کوچک منطقه خلیج فارس، هیچ کشور دیگری به ائتلاف آمریکا نپیوست. بنابراین آمریکا از طریق زورگویی و اعمال فشار می‌خواهد کشورهای دیگر را وادار به حضور منطقه خلیج فارس کند.

ساداتیان اضافه کرد: حضور کره‌ای‌ها از روی بی‌میلی و ناشی از فشار آمریکایی‌ها است وگر نه آنها در این منطقه منافعی را ندارند که بخواهند از آن محافظت کنند. ایران با کمال میل خواهان فروش نفت به کره جنوبی است اما همین آمریکایی‌ها هستند که مانع انجام این کار هستند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=308270

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر