1

دست آوردهای آزادی پول‌های بلوکه‌شده بر اقتصاد ایران

  • کد خبر : 381992
  • ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲

در پی توافقات صورت گرفته به زودی منابع ارزی بلوکه شده ایران در کره جنوبی و عراق آزاد شده و در اختیار شش بانک ایرانی قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری افق : چندی پیش محمد رضا فرزین، رییس کل بانک مرکزی در جمع خبرنگاران درباره‌ی مذاکرات و توافقات صورت گرفته درباره آزاد سازی منابع ارزی بلوکه شده ایران گفت: پیگیری‌های جواب داده و خبرهای بسیار خوبی در  مورد آزادسازی منابع ارزی  در راه است. مذاکرات به نتیجه رسیده و به‌زودی آثار آن‌ را در بازار مشاهده خواهید کرد.

بر اساس پیگیری‌های ایسنا، مجموع منابع ارزی بلوکه شده ایران در کره جنوبی و عراق حدود ۱۲ میلیارد یورو است. ۶ میلیارد یورو از این عدد سهم کره جنوبی بوده که در حال حاضر در بانک سوییس است و قرار شده این منابع ارزی به یورو تبدیل شده و طی روزهای آتی به حساب  دو بانک  قطری واریز شود.

البته بر اساس توافقات صورت گرفته ۶ بانک ایرانی از یک ماه گذشته در دو بانک قطری مذکور افتتاح حساب کرده‌اند و به محض تبدیل این منابع ارزی به یورو، قرار است در اختیار بانک‌های ایرانی قرار گیرد.

پیگیری ها نشان می‌دهد که ۶ میلیارد یورو دیگر از منابع ارزی بلوکه شده ایران در بانک TDI عراق است و مقرر شده از طریق همین دو بانک قطری، این منابع نیز در اختیار شش بانک ایرانی مورد نظر قرار گیرد.

بر خلاف برخی شایعات مطرح شده درباره چگونگی آزاد سازی این منابع ارزی، طبق توافقات صورت گرفته به محض انتقال  منابع مورد اشاره، اختیار آن به صورت کامل با بانک مرکزی ایران است. ایران نیز قرار است از این منابع برای خرید کالاهای اساسی دارو و دیگر اقلام کالایی استفاده کند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=381992

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر