3

صهیونیست‌ها بیشترین منافع را از انفجار بیروت می‌برند

  • کد خبر : 328087
  • ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱:۰۸

کارشناس مسایل غرب آسیا تصریح کرد: رژیم صهیونیستی بیش از همه طرف‌ها از انفجار دیشب در بیروت نفع می‌برد.

صهیونیست‌ها بیشترین منافع را از انفجار بیروت می‌برند

آقای محمدعلی مهتدی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما با تحلیل انفجار دیشب در پایتخت لبنان گفت: این فاجعه بسیار بزرگ فراتر از تحمل لبنان است که تاکنون شمار قربانیانش از صد نفر گذشت و حدود چهار هزار نفر زخمی شده اند.
وی افزود: بندر بیروت ریه لبنان محسوب می‌شد، اما اکنون تا ماه‌ها و شاید بیش از یک سال از کار افتاد و خسارات بسیار زیادی به آن وارد شد به نحوی که ممکن است حتی گستره تخریبش بیش از جنگ ۳۳ روزه با رژیم صهیونیستی باشد.
آقای مهتدی گفت: این موضوع که آیا رویداد دیروز حادثه بود یا اقدامی تعمدی درحال بررسی است و دلایل و مباحث مختلفی در این باره وجود دارد که گروه تحقیق بررسی آن را در دستورکار قرار داده است و فعلا نتیجه مشخصی را نمی‌شود بیان کرد.
این کارشناس مسایل سیاسی افزود: مساله این است که کشتی حامل دو هزار و ۷۵۰ تن نیترات آمونیوم در سال ۲۰۱۴ در بیروت توقیف شد کشتی‌ای که قرار بود این مواد منفجره را برای ساخت بمب به داعش و تکفیری‌ها در سوریه منتقل کند.
وی تصریح کرد: آن زمان آقای میشل عون رئیس جمهور و آقای تمام سلام نخست وزیر لبنان بود و احتمالا قرار بود این مواد به تدریج از لبنان به سوریه منتقل شود البته این یک احتمال است، اما به هر حال کشتی توقیف و در بندر بیروت نگهداری شد.
آقای مهتدی این پرسش را مطرح کرد که از سال ۲۰۱۴ تاکنون که ۶ سال گذشته چرا آن کشتی آنجا مانده است ضمن اینکه قاعدتا این مواد منفجره باید تحویل ارتش لبنان می‌شد، اما تحویل نشده و آنجا مانده است.
وی علت این موضوع را فساد حاکم بر طبقه سیاسی لبنان دانست.
آقای مهتدی گفت: اینکه محموله این کشتی بر اثر گرما یا اتصال برق منفجر شد یا آن را عمدا منفجر کردند محل بررسی است، اما مسلما در چنین مواردی باید دید چه طرفی از این حادثه سود می‌برد که بدون تردید، رژیم صهیونیستی است.
این کارشناس غرب آسیا همچنین گفت: رژیم صهیونیستی اعلام کرده است که هیچ دخل و تصرفی در این انفجار ندارد، اما همچنان این احتمال وجود دارد که این رژیم اشغالگر مسبب این انفجار باشد و این موضوع را نمی‌شود کامل نادیده گرفت.
وی افزود: به خصوص که برخی فیلم‌های منتشرشده نشان می‌دهد که در لحظه انفجار در بیروت، پهپادی هم روی دریا دیده شده که عکس هایش نیز موجود است.
آقای مهتدی ضربه ناشی از این انفجار به لبنان را از نظر اقتصادی و اجتماعی بسیار هولناک و فراتر از پیامد‌های بیماری کرونا و تحریم‌های اقتصادی دانست که بر اقتصاد این کشور و معیشت مردم تاثیر دارد.
این کارشناس مسایل سیاسی افزود: پیامد‌های ناشی از این انفجار به حدی است که شاید تا ماه‌ها و یا حتی سال‌ها قابل جبران نباشد و این همان چیزی است که امریکا و رژیم صهیونیستی در پی آن هستند.
وی گفت: اکنون گروه تحقیق به ریاست آقای عباس ابراهیم فرمانده امنیت عمومی لبنان درحال بررسی این رویداد است که شخصی محترم و قابل اعتماد محسوب می‌شود.
آقای مهتدی همچنین با اشاره به تعویق سخنرانی سیدحسن نصرالله افزود: به طور حتم پس از تحقیقات درباره این انفجار، دبیر کل حزب الله لبنان حتما در سخنانش در این باره افشاگری خواهد کرد و ما باید منتظر سخنان وی باشیم.
وی همچنین با اشاره به اعلام آمادگی وزیرامورخارجه کشورمان برای هر نوع کمک به لبنان تاکید کرد: البته ما نباید منتظر درخواست دولت لبنان بمانیم بلکه باید کمک‌ها را بلافاصله ارسال کنیم به ویژه باتوجه به اینکه بیمارستان‌های لبنان اصلا امکانات ندارند در شرایط کنونی شایسته است که برای انتقال برخی مصدومان انفجار دیشب به بیمارستان‌های کشورمان از طریق هواپیما اقدام شود.
این کارشناس مسایل غرب آسیا در بخش دیگری از تحلیلش درباره انفجار دیشب بیروت گفت: این انفجار در آستانه صدور رای دادگاه بین المللی درباره عاملان ترور رفیق حریری اتفاق افتاد و قرار بود این دادگاه دو روز دیگر نظرش را اعلام کند.
آقای مهتدی افزود: برخی این انفجار را به اعلام نتیجه این دادگاه ربط دادند و شاید قرار بود این انفجار پس از اعلام رای دادگاه انجام شود تا افکارعمومی در لبنان این دو را به هم ربط دهند؛ گرچه این یک فرضیه است.
وی گفت: در برخی خبر‌های اولیه آمده بود که این انفجار نزدیک خانه سعد حریری رخ داد و همسر و دخترش زخمی شدند در حالی که این خبر‌ها به نوعی آماده سازی افکارعمومی برای ربط دادن انفجار دیشب به پرونده ترور رفیق حریری است.
آقای مهتدی افزود: کسانی که این خبر‌ها را مخابره کردند کارشان بسیار حساب شده بود و انگار از پیش می‌دانستند که چه اتفاقی می‌افتد و درصدد ربط دادن ماجرای ترور رفیق حریری در سال ۲۰۰۵ با انفجار دیشب بودند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=328087

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر