2

متاسفانه برخی کشورها استقلال خود را در وابستگی به قدرت ها جست و جو می کنند

  • کد خبر : 33890
  • ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۹

امیدواریم که در مذاکرات بغداد شاهد همکاری مثبت و رویکرد سازنده همراه با احترام به حقوق همه ملت ها از جمله ملت ایران باشیم.

رامین مهمانپرست روز پنج شنبه در آغاز سفری سه روزه به استان فارس در فرودگاه بین المللی شهید دستغیب شیراز در جمع خبرنگاران، موقعیت بسیار استراتژیک جمهوری اسلامی ایران در منطقه و نقش ویژه فرانسه در اتحادیه اروپا را یادآور شد و افزود: دو کشور می توانند بر یک مبنای جدید که احترام متقابل را در بر داشته باشد همکاری های خود را گسترش دهند.

افق نیوز:رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه ادامه داد:از توسعه همکاری های دوجانبه، دو ملت ایران و فرانسه بهره بیشتری خواهند برد و گسترش این مناسبات، اثرات خوبی براتحادیه اروپا ومنطقه خاورمیانه خواهد داشت.

سخنگوی وزارت امورخارجه سیاست های سارکوزی،رییس جمهوری سابق فرانسه به ویژه درارتباط با مسایل خاورمیانه و موضوعات مرتبط با کشورمان را نادرست خواند و گفت: انتخابات فرانسه نشان داد که سیاست های سارکوزی مبتنی بر رویکردهای نادرست و اشتباه به ویژه در رابطه با مسایل خاورمیانه و موضوعات مرتبط با جمهوری اسلامی ایران بوده است و این سیاست ها تاثیر منفی در مناسبات دو کشور داشته و به منافع ملی فرانسه لطماتی را وارد کرده است.

مهمانپرست افزود: نتیجه انتخابات نشان دهنده این است که مردم فرانسه به خاطر اشتباهات آقای سارکوزی به وی رای ندادند و آقای اولاند را ترجیح دادند و البته آقای سارکوزی هم اشتباهات خود را پذیرفت.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه ابراز امیدواری کرد که فرانسوا اولاند، رییس جمهوری جدید فرانسه نسبت به جبران عملکرد اشتباه سارکوزی، اقدامات مثبتی را در پیش گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سووالی درباره طرح موضوع اتحاد یا الحاق بحرین به عربستان سعودی، این دو کشور را فاقد سنخیت های لازم در این زمینه دانست.

مهمانپرست گفت: ایجاد اتحادیه بین کشورهای منطقه نیازمند برنامه ریزی و تدبیر بسیار عمیق و مدت زمان طولانی برای تحقق این ایده است.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه افزود: برخی کشورها در هر منطقه ای ممکن است به ذهنشان خطور کند که با ایجاد یک اتحاد، منافع بیشتری را برای خود تامین کنند اما این اقدام باید با بررسی همه جانبه و لحاظ همه ابعاد و زمینه های چنین رویکردی صورت گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد:اگر قرار باشد اتحاد کشورها با اهداف سیاسی و نگاه مقطعی و به صورت عجولانه دنبال شود، مشکلاتی در آن مناطق به وجود خواهد آمد.

مهمانپرست تاثیرپذیری الگوی اتحاد کشورهای جنوب خلیج فارس از الگوی شکل گیری اتحادیه اروپا را یادآور شد و گفت: اتحادیه اروپا در یک دوره زمانی ۶۰ ساله شکل گرفت و با گذشت این مدت طولانی، این اتحادیه هنوز نتوانسته است برخی کشورها را با خود همراه کند و شاهد اختلافات جدی بین اعضای آن هستیم.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه اظهار داشت: طرح های مربوط به اتحاد کشورها نیاز به بررسی جدی تری دارد و نمی توان این طرح ها را عجولانه دنبال کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: طرح موضوع اتحاد یا الحاق بحرین به عربستان سعودی در چارچوب طرح اتحادیه کشورهای حاشیه جنوب خلیج فارس سووالات زیادی را در ذهن مردم منطقه به وجود آورده است.

وی بیان کرد: معمولا دو کشوری با یکدیگر متحد می شوند که به لحاظ میزان تاثیرگذاری، جمعیت و ظرفیت های فرهنگی و اقتصادی میان آنها سنخیت هایی وجود داشته باشد که این سنخیت بین بحرین و عربستان وجود ندارد.

مهمانپرست گفت: زمانی که بحرین از شاخصه های کافی برای اتحاد با کشور بزرگ تری مثل عربستان سعودی برخوردار نیست به معنای محو بحرین در یک کشور دیگر است که جز معنا و مفهوم سیاسی، چیز دیگری به ذهن نمی رسد.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه گفت: به نظر می رسد که مشکلات داخلی بحرین، سرکوب اعتراضات مسالمت آمیز مردمی توسط حاکمان این کشور و مداخله نظامی عربستان وضعیت نامناسبی را در بحرین ایجاد کرده است و توصیه می کنیم که برای حل بحران به جای استفاده از چنین طرح هایی، رویکرد اشتباه گذشته کنار گذاشته شود و با پرهیز از اشتباهی بزرگ تر ، وضعیت را در این کشور بحرانی تر نکنند.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه افزود: ساده ترین راه حل در این زمینه توجه به خواست مردم بحرین، خودداری از سرکوب اعتراضات مسالمت آمیز، جلوگیری از مداخله خارجی و خروج نیروهای خارجی از این کشور است و این که مردم بحرین اجازه یابند در تعیین سرنوشت خود نقش ایفا کنند.

وی با اشاره به نقش مردم در استقلال هر کشور گفت: متاسفانه برخی کشورها استقلال خود را در وابستگی به قدرت ها جست و جو می کنند که این امر می تواند موجب بی ثباتی و دست نیافتن این کشورها به استقلال واقعی منجر شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: کشورهای منطقه با توجه به مطالبات مردم و جلب رضایت آنها می توانند به اقتدار واقعی دست یابند و در چنین شرایطی همکاری بین حکومت های مردمی بهترین نتایج را برای مردم منطقه و ایجاد ثبات و امنیت در آن به دنبال خواهد داشت.

اقدام گوگل در حذف یا پاک کردن نام خلیج فارس از نقشه جهان موضوع پرسش دیگری از مهمانپرست بود.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه این اقدام سایت گوگل را نادرست و زشت خواند و آن را در راستای فتنه های طراحی شده در فضای جنگ نرم علیه کشورمان ارزیابی کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما این اقدام را منافی آزادی بیان و مغایر با حقایق و اسناد تاریخی می دانیم.

مهمانپرست با بیان این که فناوری های روز دنیا باید در مسیر پیشرفت کشورها قرار گیرد، گفت: بازیچه قرار گرفتن این فناوری ها به عنوان ابزار سیاسی قدرت ها، جایگاه و اعتبار سایت هایی نظیر گوگل را از بین خواهد برد.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه افزود: اگر گوگل در سریع ترین زمان ممکن نسبت اصلاح اشتباه خود اقدام نکند، این وزارتخانه شکایت رسمی و پیگیری حقوقی را در دستور کار خود قرار خواهد داد.

وی در این زمینه شکل گیری موج اینترنتی هموطنان داخل و مقیم خارج کشور و افراد آگاه از حقانیت اسناد تاریخی در اعتراض به این اقدام گوگل را یادآور شد و گفت: این اقدام گوگل می تواند خسارات زیادی به اعتبار این سایت در جهان وارد کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سووال دیگری درباره مذاکرات سوم خردادماه ایران و گروه ۱+۵ در بغداد ابراز امیدواری کرد که این گروه با رویکرد مثبت و متبنی بر همکاری بر سر میز مذاکرات حاضر شود.

مهمانپرست گفت: اگر مذاکرات آتی بر مبنای احترام به حقوق ملت ها دنبال شود حتما نتایج مثبتی را به دنبال خواهد داشت.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه، مبنا قرار گرفتن معاهده ان.پی.تی در مذاکرات استانبول به عنوان مبنای همکاری طرفین را یادآور شد و گفت: تعهدات کشورها برای از بین بردن سلاح های هسته ای و عدم اشاعه و همچنین حقوق کشورها در زمینه برخورداری از ابعاد صلح آمیز دانش هسته ای در معاهده ان.پی.تی مشخص شده است.

وی ادامه داد: امیدواریم که در مذاکرات بغداد شاهد همکاری مثبت و رویکرد سازنده همراه با احترام به حقوق همه ملت ها از جمله ملت ایران باشیم.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سووال خبرنگار ایرنا درباره مذاکرات اخیرآقایان سلطانیه و ناکارتس نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی دروین گفت:درباره این مذاکرات که روزهای دوشنبه و سه شنبه برگزار شد می توان گفت که هر دو طرف تا این لحظه از محتوای مذاکرات ابراز رضایت کرده اند و فضای مثبتی را در مذاکرات پشت سر گذاشته اند.

مهمانپرست با اشاره به این که دوربعدی مذاکرات هیات سازمان انرژی اتمی ایران به ریاست آقای سلطانیه با هیات آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه آینده برگزار خواهد شد، ابراز امیدواری کرد که این مذاکرات در چارچوب مورد توافق طرفین برای ادامه همکاری ها و رفع ابهامات آژانس اتمی به نتیجه برسد.

رییس مرکزدیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه گفت: این مذاکرات برای تعیین چارچوب همکاری های فنی و حقوقی جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی است و در این چارچوب باید کاملا مشخص شود که حقوق ملت ایران تامین می شود و ما بر اساس ان.پی.تی فعالیت های خود را به شکل کامل دنبال کنیم و از سوی دیگر سوالات و ابهاماتی که از نظر حقوقی برای آژانس بین المللی انرژی اتمی وجود دارد در قالب این همکاری ها پاسخ داده شود.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره تکرارادعاهای مقامات امارات، تعلق هزاران ساله جزایر سه گانه به کشورمان را یادآور شد و تاکید کرد: این جزایر جزو لاینفک کشور ما است و خواهد بود و ما به هیچ وجه اجازه مداخله کشورهای دیگر در امور داخلی خودمان را نخواهیم داد.

مهمانپرست گفت:لازم است مقامات منطقه در ادبیات خود تجدید نظر کنند و از به کار بردن واژه هایی که عواطف مردم ما را جریحه دار می کند خودداری کنند.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه بهترین راه فراروی کشورهای منطقه را حسن همجواری و توسعه مناسبات دانست و از این کشورها خواست که اجازه ندهند مسایل اختلاف انگیز و تنش زا که معمولا توسط قدرت های خارج از منطقه دنبال می شود در مناسبات دوجانبه تاثیر بگذارد و کشورها به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی یکدیگر احترام بگذارند.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه با تاکید بر این که اولویت ما توسعه روابط با همسایگان است، خطاب به کشورهای منطقه گفت: باید راه های توسعه مناسبات را پیدا کنیم و وارد بحث هایی که هیچ گونه سندیت تاریخی ندارند و معنای دخالت در امور دیگر کشورها است نشویم.

وی با توصیه مقامات کشورهای منطقه در زمینه پرهیز از تکرار مباحث برانگیزاننده عواطف مردم کشورمان، در زمینه تاثیر ادامه این روند بر مناسبات دوجانبه هشدار داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از سخنان خود در بدو ورود به شیراز، فعالیت قدیمی ترین دفتر این ورارتخانه در این شهر تاریخی را یادآور شد و گفت: این موضوع به تنهایی نشاندهنده جایگاه استان فارس در سیاست خارجی کشور است.

مهمانپرست استان فارس را استانی بسیار مهم با قدمت و تاثیرگذاری جدی در فرهنگ و ادبیات کشور عنوان کرد و گفت: بسیاری از کشورها ایران را به فارس و شیراز و منطقه پرسپولیس (تخت جمشید) می شناسند.

وی ادامه داد: استان فارس از مناطقی است که مورد توجه مردم کشورهای حوزه خلیج فارس است و آنها به این استان سفر می کنند و همواره رابطه ای سیاسی و مردمی بین این استان و این گروه از کشورها وجود داشته است که باعث می شود دستگاه سیاست خارجی در عرصه ارتباط با همسایگان جنوبی کشور، پیوندهای قوی استان فارس و شهر شیراز و این کشورها را در نظر داشته باشد و از آن بهره گیرد.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه، سفر خود به استان فارس را در چارچوب فعالیت های این وزارتخانه درعرصه دیپلماسی عمومی، تبیین مسایل سیاست خارجی برای مردم و اطلاع از نظرات آنها در ارتباطی نزدیک ترعنوان کرد و گفت: سفرهای مدیران این وزارتخانه به استان های مختلف فرصت خوبی را فراهم می آورد که از نظرات مردم در شهرهای مختلف آگاه شویم و با شناخت صحیح از فضای جاری، سکان سیاست خارجی را هدایت کنیم/ایرنا

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=33890

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر