3

غربی ها می خواستند در مسکو همه جور امتیاز بگیرند

  • کد خبر : 35723
  • ۰۱ تیر ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۰

هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران با طرح بحث های مبنایی، طرف مقابل را بر سر دو راهی قرار دارد به گونه ای مسیر انتخاب برای انان سخت و دشوار شده بود.

‘بان کی مون ‘ دبیرکل سازمان ملل از اعضای گروه ۱+۵ و تهران خواست که برای حل اختلاف نظرها در خصوص برنامه های صلح امیز هسته ای ایران، انعطاف بیشتری از خود نشان دهند.
۱۳۹۱/۰۴/۰۱ – ۰۰:۱۳

به گزارش ایرنا از مقر سازمان ملل، بان کی مون عصر چهارشنبه به وقت محلی با انتشار بیانیه ای از طرفین خواست برای حل نهایی موضوعات باقی مانده با اراده ای قوی به مذاکرات دیپلماتیک خود ادامه دهند.

در این بیانیه آمده است تاسف خود را به خاطر عدم توافق نهایی میان جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ در مسکو بر اساس گام های مثبت و مملوسی که از سوی طرفین برداشته شد، اعلام می دارم.

بان کی مون در بیانیه خود اظهار امیدواری کرده است که در مسیر آغاز نشست های تکنیکی و سیاسی، دو طرف با اراده ای قوی برای رسیدن به یک راه حل به منظور توافق نهایی، گام بردارند.

در این بیانیه تاکید شده است بار دیگر از دو طرف انتظار داریم با انعطاف پذیری بیشتر و اراده ای قویتر برای حل اختلافات از مسیر دیپلماتیک تلاش مضاعفی داشته باشند.

مذاکرات میان جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ در روزهای ۱۷ و ۱۸ ماه جاری در مسکو برگزار شد.

بعد از دو روز مذاکرات فنی و پیچیده که بسیاری از کارشناسان آن را مذاکراتی سخت نامیدند، هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران با طرح بحث های مبنایی، مشخص و مدون طرف مقابل را بر سر دو راهی قرار دارد به گونه ای مسیر انتخاب برای انان سخت و دشوار شده بود.

طرح مسایل به صورت جز به جز همراه با ارایه راه حل، نشان از اختیار و اراده هیات ایرانی برای حل موضوعات باقی مانده بود اما بی برنامگی و نداشتن اختیار طرف های مقابل از سوی پایتخت های آنان باعث شد تا باردیگر مذاکرات مسکو به رغم امادگی و همکاری کامل ایران منجر به نتیجه نهایی نشود.

رفتار و گفتمان دیپلمات های غربی در مسکو به گونه ای بود که بسیاری از کارشناسان و خبرنگاران با اعلام پایان مذاکرات از عدم اختیار و اراده دیپلمات های غربی برای رسیدن به توافق نهایی در مسکو خبر دادند.

برخی، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و بازی اوباما با زمان را عامل عدم توافق نهایی دانستند و برخی دیگر اختلاف نظر و نبود یک توافق کلی میان اعضای ۱+۵ را دلیل به نتیجه نرسیدن مذاکرات اعلام کردند.

برخی از روزنامه نگاران با سابقه در سازمان ملل اعلام کردند این بار دیگر هیچ بهانه ای برای متهم کردن تهران به عدم همکاری وجود نداشت، زیرا غربی ها می خواستند در مسکو همه جور امتیاز بگیرند اما به طرف مقابل هیچ امتیازی ندهند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=35723

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر