2

باید نظارت داشت اما شجاعت را از مدیران نگرفت

  • کد خبر : 36636
  • ۱۷ تیر ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۰

با استفاده از ظرفیت مجلس و همفکری که بین دولت و مجلس انجام می‌شود، رونق تولید را شاهد و فضای کسب و کار را بهبود ببخشیم.

افق:(ofoghnews.ir) معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با بیان اینکه همه دستگاه‌ها دارای معاونت پارلمانی هستند، گفت: این ظرفیت بسیار بالایی است که برای تعامل می‌توان از آن استفاده کرد،

لطف‌الله فروزنده‌دهکردی در خرداد سال ۱۳۹۱ به سمت معاون پارلمانی رئیس‌جمهور محمود احمدی‌نژاد منصوب شد؛ فروزنده تا پیش از این و از سال ۱۳۸۸ معاون توسعه مدیریت وسرمایه انسانی رئیس‌جمهور بود.وی همچنین قائم‌مقامی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی را نیز در کارنامه خود دارد.

فروزنده دارای مدرک دکتری در رشته دکتری مدیریت استراتژیک از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد رشته مدیریت منابع انسانی از همین دانشگاه است؛ آنچه می‌خوانید مشروح گفت‌وگوی خبرگزاری فارس‌ با لطف‌الله فرونده معاون پارلمانی رئیس‌جمهور درباره جایگاه معاون پارلمانی رئیس‌جمهور و تعامل دولت با مجلس است.

فارس: تعامل دولت و مجلس را در سال آخر دولت و سال اول مجلس چگونه ارزیابی می‌کنید؟

فروزنده: مجلس تازه‌نفس است و پس از مشارکت خوب مردم کار خود را شروع کرده است؛ با توجه به اینکه شرایط احراز سطح تحصیلات، فوق لیسانس بود نمایندگان دارای تحصیلات بالا و افرادی هستند که نسبت به مباحث کاری دارای پیشینه و سوابق خوبی هستند.

ظرفیت مجلس نهم فرصت بسیار خوبی برای کشور است و با توجه به اینکه دولت در پایان سال کاری خود قرار دارد همت خود را بر این قرار داده تا کارهایی که برنامه‌ریزی کرده به اتمام برساند؛ تعامل دولت و مجلس فرصت خوبی را فراهم می‌کند تا ظرفیت‌ها را کنار یکدیگر قرار داده و کارهای ناتمام را به اتمام برسانیم تا مبنای کارهای جدید و خوبی برای کشور گذاشته شود و مجلس و دولت آینده این زمینه را دنبال کنند.

همانگونه که بارها آقای احمدی‌نژاد گفت تلاش دولت بر این است فعالیت‌ها و کارهایی را که برنامه‌ریزی کرده به اتمام برساند، بحث طرح‌های مهر ماندگار نیز در همین راستا است و طبیعتاً باید از ظرفیت مجلس استفاده شود و مجلس کمک کند تا بتوان این طرح‌ها را به سرانجام رساند؛ چراکه وقتی این طرح‌های عمرانی به نتیجه می‌رسد، مزایای آن برای کشور خواهد بود و باعث رونق تولید، کاهش تورم، افزایش سرمایه‌گذاری و خدمات رسانی به مردم می‌شود.

در همین راستا با هیئت‌رئیسه و رؤسای کمیسیون‌ها در جهت تنقیح قوانین و برداشتن قدم‌های مؤثر صحبت‌هایی داشته‌ایم، ما قوانین انباشته زیادی داریم؛ می‌توانیم قوانین را به ویژه در سال حمایت از تولید و کار و سرمایه انسانی روان کنیم و با استفاده از ظرفیت مجلس و همفکری که بین دولت و مجلس انجام می‌شود، رونق تولید را شاهد و فضای کسب و کار را بهبود ببخشیم.

۴۱ لایحه‌ای که در مجلس هشتم مطرح بود و طبق آیین‌نامه باید مجدداً توسط دولت اولویت‌بندی و به مجلس اعلام می‌شد، اولویت‌بندی و به مجلس اعلام کردیم؛ درحال حاضر نیز با کمیسیون‌ها در تعامل هستیم تا هر کمیسیون یک یا دو مورد را در دستور کار قرار دهد تا به نتیجه مطلوب برسیم.

طبیعتاً خود نمایندگان نیز طرح‌هایی را دارند و دولت آمادگی دارد با توجه به توان کارشناسی بالایی که دارد آن طرح‌ها را منقح، مرتب کند و قوی کند تا بتوان قانونگذاری خوبی داشت.

امیدواریم با مجموعه این کارهایی که بیان شد بتوانیم یک تعامل سازنده و خوب را با مجلس داشته باشیم که برآیند آن خدمت به مردم، رونق کسب و کار و حمایت از تولید باشد.

فارس: همفکری دولت و مجلس در لوایحی که ارائه می شود تا چه اندازه تعداد مخالفان را در تصویب این لوایح کاهش می دهد؟

در این زمینه دو بحث وجود دارد، ورودی قانون‌گذاری مجلس یکی طرح‌ها است که نمایندگان ارائه می‌دهند و دیگری لوایحی است که دولت ارائه می‌کند؛ ما با توجه به مرکز تحقیقاتی که در معاونت برنامه‌ریزی کرده‌ایم تلاش می‌کنیم با تعامل با مرکز پژوهش‌های مجلس کارهای کارشناسی مشترکی داشته و آنها را در اختیار نمایندگان و کمیسیون‌ها قرار دهیم.

بنده معتقدم هرچه بر روی لوایح و طرح‌ها کار کارشناسی بیشتری صورت گرفته، به پیشینه‌ آن بیشتر توجه و ضرورت و نیاز این طرح مورد بحث قرار گیرد طبیعتاً نمایندگان بیشتری از آن طرح یا لایحه حمایت می‌کنند، بر این اساس زمینه مخالفت کمتر و زمینه پذیرش بیشتر خواهد بود.

*اهتمام دولت و مجلس تدوین قوانین پخته و روان باشد

هم ما به عنوان دولت که لایحه را تهیه می‌کند و هم نمایندگانی که در مجلس طرحی را ارائه می‌دهند باید تمام همتمان این باشد که قوانین پخته، روان و قابل اجرا تدوین کنیم، این مسئله راهی ندارد جز اینکه بدنه‌های کارشناسی دولت به عنوان قویترین بدنه کارشناسی در خدمت همفکری با مجلس باشد.

نمایندگان مجلس به دنبال این هستند حرف‌های کارشناسی را بشنوند، تلاش ما این است که بین بخش‌های مختلف دولت هماهنگی ایجاد کنیم و از طریق این هماهنگی که مرکز تحقیقاتی ما انجام می‌دهد آخرین نظرات و دیدگاه‌ کارشناسی و اطلاعات و آمار را در اختیار نمایندگان قرار دهیم تا آنها بتوانند با عمق و شناخت بیشتری نسبت به مبانی آن کار تصمیم‌گیری کنند.

فارس: با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر تعامل بین قوای سه گانه چه راهکارهایی را در این زمینه مطرح می کنید؟

فروزنده: هدف اصلی دولت و مجلس این است که منویات مقام معظم رهبری را محقق کند؛ مهمترین انتظاری که مقام معظم رهبری از ما دارند وحدت و انسجام و توجه به مسائل اساسی کشور به ویژه در سال حمایت از تولید ملی است؛ از این رو دولت و مجلس باید برنامه‌ای مشخص و مدون در اجرای قوانین داشته باشند و خروجی آن نیز باید پیشرفت و عدالت باشد چراکه ما در دهه پیشرفت و عدالت قرار داریم.

*نشست‌های مشترک دولت و مجلس برای تحقق فرمایشات رهبری

در این زمنیه می‌توان به نشست‌های مشترک دولت و مجلس برای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری در کمیته مشترک و کمیسیون‌ها اشاره کرد؛ این برنامه اجرایی بخشی در قالب تدوین قانون و بخشی هم در جهت اجرای درست قانون خود را نشان می‌دهد؛ همت ما و مجلس در این است که بتوانیم نقطه‌نظرات ایشان را به ویژه در حمایت از تولید و کار و سرمایه ایرانی به طور جدی و عملی دنبال کنیم.

در همین راستا لوایحی را به ویژه آنهایی که می‌تواند این مسئله را تسریع کند و باید به مجلس ارائه دهیم اولویت‌بندی کرده‌ایم؛ دولت برای اجرای قانون تأکید دارد و جلسات مشترکی را در همین زمینه با وزرا و معاونین پارلمانی برگزار کرده‌ایم و دنبال این هستیم که قوانین موجود به خوبی اجرا شود؛ اگر احیاناً قانونی هم مشکل دارد بتوانیم با استفاده از تعاملی که با مجلس است اشکالش را رفع و زمینه اجرای آن را فراهم کنیم؛ مهم این است که همه همت و تلاشمان این باشد که با اجرای قوانین منویات مقام معظم رهبری را محقق کنیم.

فارس: ارزیابی شما از جایگاه معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور چیست؟

جایگاه معاونت پارلمانی رابط بین دولت و مجلس است، نظام ما ارکان مختلفی دارد، مجلس و دولت دو ارکان مهم هستند؛ از طرفی مجلس قانونگذاری می‌کند، یعنی ریل‌گذاری را انجام می‌دهد و دولت باید آن را اجرا کند، از این رو بار اجرایی کشور بر دوش دولت است و بدون حمایت و تعامل با مجلس امکان ندارد دولت بتواند وظایف خود را انجام دهد.

*ایجاد گفتمان مشترک خدمتگزاری بین مجلس و دولت

مجلس با قوانین و چارچوب‌هایی که مشخص می‌کند ابزار لازم را در اختیار دولت قرار می‌دهد تا دولت بتواند با رفتار قانونی خود اهداف و برنامه‌ها را محقق کند، هرچه این تعامل روانتر و روشن‌تر باشد موفقیت بیشتر بوده و معاونت پارلمانی مهمترین نقشی که می‌تواند ایفا کند ایجاد یک گفتمان مشترک خدمتگزاری بین مجلس و دولت و تأکید بر آن است.

قوانین خوبی که مجلس تصویب کرده را دولت با آموزش، توجیه و پی‌گیری، زمینه اجرایش را فراهم و اشکالات و ایراداتی که در قوانین وجود دارد به مجلس منعکس کرده و با استفاده از ظرفیت مجلس زمینه‌ای فراهم کند که قوانین اصلاح شود، همچنین زمینه نظارت قانونی مجلس را فراهم کند، به هر حال مجلس حق نظارت دارد و ما هم آماده نظارت‌پذیری هستیم اما باید در چارچوب قانون باشد.

تعدیل این نوع نظارت که در چارچوب قانون انجام شود را از اقداماتی دانست که معاونت پارلمانی می‌تواند انجام دهد؛ همه دستگاه‌ها دارای معاونت پارلمانی هستند و این ظرفیت بسیار بالایی است که برای تعامل می‌توان  از آن استفاده کرد، مضاف بر اینکه دولت یک بدنه کارشناسی بسیار قوی دارد و شاید بتوان گفت تنها بدنه کارشناسی قوی کشور بدنه کارشناسی دولت است.

نمایندگان می‌خواهند قانونگذاری کنند و مجموعه دستاوردهای تحقیقاتی، پژوهشی و تجارب کاری که وجود دارد در قالب مرکز تحقیقات می‌تواند منقح و منظم شود در اختیار نمایندگان قرار گیرد و یک نقش تصمیم‌سازی ایفا کند. هم برای بخش دولت و هم برای بخش مجلس و باید در برنامه‌ها و مسائل دیده شود.

فارس: تعامل بین سه قوه را چگونه ارزیابی می کنید؟

فروزنده: ما در کشور سه قوه داریم، هر قوه دارای وظایف و مسئولیت‌هایی است؛ هر قوه اگر در چارچوب وظایف خود عمل کند این به ثواب نزدیک است. مجلس نقش قانونگذاری و نظارت دارد، دولت نقش اجرا دارد، قوه قضاییه نیز در نقش قضایی نقش دارد.

سه قوه در کشور وجود دارد و هر یک مستقل از یکدیگر هستند، در عین حال این سه قوه باید با یکدیگر در تعامل باشند چراکه بحث‌های لفظی ما را به جایی نمی‌رساند هر کسی در جایگاه خود باید وظیفه‌اش را طبق قانون اساسی انجام دهد تعامل هم باید در چارچوبی که قانون اساسی مشخص کرده صورت گیرد این بهترین شکلی است که همه می‌توانیم به نظام خدمت کنیم.

همه باید در چارچوب وظایفی که قانون اساسی مشخص کرده عمل کنند، کشور را سه قوه اداره می‌کنند از طرف دیگر باید توجه داشت که بار اصلی کار اجرایی بر دوش دولت است؛ اگر به دولت که راننده این لوکوموتیو است کمک شود کار جلو می‌رود در غیر این صورت کار جلو نخواهد رفت حال هر دولتی می‌خواهد باشد.

علت حمایت حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری از دولت‌ها همین مسئله است،‌ آقا فرموده‌اند دلیلی که بنده از این دولت بیشتر حمایت می‌کنم رویکردهای این دولت است؛ رویکردهایی مثل خدمت و ارتباط با مردم و عدالت‌محوری از این رو باید کمک کرد کار جلو برود.

فارس: نظرشما درباره تعامل دولت و مجلس در دوره‌های گذشته چیست؟

فروزنده: در دوره‌های گذشته نیز متفاوت بوده و قابل ارزیابی است؛ اما هرچه مجلس به دولت کمک و نوع نظارتش را نظارت راهبردی و استراتژیک کند و وارد جزئیات و مسائل اجرایی نشود هم دولت موفق‌تر است و هم مجلس اما اگر نظارت‌ها جزئی شد طبیعتاً هم مجلس به جایی نخواهد رسید، هم کشور و هم موانعی برای دولت ایجاد خواهد شد.

*باید نظارت داشت اما شجاعت را از مدیران نگرفت

باید نظارت داشت اما شجاعت را از مدیران نگرفت و اجازه دهیم فکر و برنامه‌ریزی کنند و جلو بروند متغیر‌های مختلفی بر روی آن تأثیر می‌گذارد؛ مجلس باید کاری کند مدیر اجرایی قدرت و شجاعت تصمیم‌گیری را در چارچوب‌ها داشته باشد.

بنده با آقای لاریجانی صحبت و مکاتبات مکتوب داشته‌ام؛ اگر هیئت ‌تطبیق با دستگاه اجرایی و هیئت دولت تعامل داشته باشد، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

دولت و مجلس به دنبال این هستند که وظایفشان را به خوبی انجام دهند، مجلس در جایگاه قانونگذاری و نظارت و دولت در جایگاه اجرایی است؛ اجرا کار سختی است و هر فردی که سابقه کار اجرایی دارد به این مسئله باور دارد از این رو  نگاه به موضوع باید یک نگاه مثبت و اعتماد‌آمیز باشد اینکه واقعاً یک مجری می‌خواهد مسئله‌ای را حل کند و چه کمکی می‌توان در این زمینه انجام داد.

درباره نیروهای شرکتی نیز باید گفت که روح کار، کار دستی است و در راستای عدالت است و خود آقای لاریجانی و مجلس هم قبول دارند؛ پس اگر این کار درست است ما از ظرفیت‌های قانونی خوب استفاده و مسئله را حل کنیم؛ ما می‌توانیم از ظرفیت قانونی به گونه‌ای استفاده کنیم که صددرصد خلاف قانون باشد یا به گونه‌ای استفاده کنیم که در راستای قانون باشد این مسئله با تعامل، نشستن، صحبت و توجیه کردن انجام می‌شود.

*دولت به دنبال خلاف قانون نیست

ما در دولت به دنبال خلاف قانون نیستیم، ما می‌خواهیم با استفاده از ظرفیت‌های همین قوانین مشکلات کشور را حل کنیم؛ منظورم این نیست که بگوییم همه قوانین چنان شفاف، صریح است که می‌توان برداشت یکسانی کرد، امکان دارد برداشت‌های متفاوتی باشد و اختلاف هم از برداشت‌های متفاوت ایجاد می‌شود، نقش ما تعامل است. ما باید هرچه می‌توانیم بستر تعامل را بیشتر فراهم کنیم اما پیش‌شرطش این است که اعتماد متقابل وجود داشته باشد و تقویت شود.

گفت‌وگو از سیده فاطمه موسوی

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=36636

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر