2

هیلاری کینتون گفت:کشورهای درگیر در مناقشه مناطق دریای چین جنوبی مسائل خود را بدون اعمال زور و فشار حل و فصل کنند

  • کد خبر : 36964
  • ۲۲ تیر ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۲

آنچه سبب شعله ورتر شدن آتش اختلافات میان هشت کشور ساحلی حاشیه این دریا شده، اکتشاف میادین بسیار غنی نفت و گاز می باشد

هیلاری کینتون وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه از کشورهای درگیر در مناقشه مناطق دریای چین جنوبی خواست مسائل خود را بدون اعمال زور و فشار حل و فصل کنند.
وی در جریان نشستی منطقه‌ای در کامبوج و پیش از دیدار با یانگ جیچی همتای چینی خود گفت: این کشورها باید اختلاف نظرهای خود را بدون اعمال زور و ارعاب و تهدید و البته بدون توسل به نیروی نظامی حل و فصل کنند.
فیلیپین و ویتنام دو کشوری هستند که چین را به تصاحب زورمدارانه برخی از مجمع‌الجزایر دریای چین جنوبی متهم می‌کنند و مانند دیگر اعضای جامعه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) امیدوارند دستورالعملی برای کاهش تنش‌ها و پیشگیری از هر گونه مناقشه‌ای تهیه شود.
جامعه کشورهای جنوب شرق آسیا ( متشکل از فیلیپین، ویتنام، مالزی، برونئی، اندونزی، سنگاپور، تایلند،‌میانمار، کامبوج و لائوس) امیدوار است تا پایان سال کنونی میلادی این دستورالعمل تهیه شود. از ده سال پیش گفتگوها درباره تهیه این دستورالعمل آغاز شده،‌اما مشکل‌ترین بخش آن متقاعد کردن چین به رعایت آن است.
چین که همواره از رویکردی یکجانبه برای حل و فصل اختلافات بهره‌مند بوده است، عقیده دارد چنین دستورالعملی باید در وقت مقتضی مورد بحث قرار گیرد و نباید برای حل و فصل مناقشات سرزمینی به آن متوسل شد.
کلینتون در سخنان خود بر اهمیت آزادی کشتیرانی، صلح و ثبات در دریای چین جنوبی تاکید کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از پنوم پن، دریای جنوبی چین، دریایی حاشیه‌ای است که بخشی از اقیانوس آرام به شمار می‌آید و ناحیه ای در حدود سه و نیم میلیون کیلومتر مربع از سنگاپور تا تنگه تایوان را در بر می گیرد. در این دریا بالغ بر صدها جزیره وجود دارد که در مجموع یک مجمع الجزایر را تشکیل می دهند. این جزیره ها هر چند عمدتاً خالی از سکنه هستند ولی به دلیل وجود منابع نفت و گاز در نزدیکی این جزیرها (بویژه جزایر اسپرتلی و پاراسل) و عبور و مرور یک سوم خطوط کشتیرانی دنیا از این آبراه، کشورهای حاشیه این دریا همگی ادعای تملک بر بخشی از این دریا و جزایر آن را دارند. اما صرف نظر از منابع مهم غذایی و معدنی که سرآغاز اختلاف بر سر این دریا می باشد، آنچه سبب شعله ورتر شدن آتش اختلافات میان هشت کشور ساحلی حاشیه این دریا شده، اکتشاف میادین بسیار غنی نفت و گاز می باشد. وجود چنین منابع گسترده ای از نفت و گاز سبب شده که اختلافات بر سر مالکیت منابع موجود در این دریا، به یکی از چالش برانگیزترین موضوعات سیاسی دنیا و یکی از بزرگترین دغدغه های مقامات چینی تبدیل شود.
کلینتون قرار است در حاشیه نشست آسه‌آن با یانگ جیچی وزیر امور خارجه چین دیدار کند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=36964

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر