1

چرا باید روغن گیاهی بخوریم؟

  • کد خبر : 376064
  • ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۵

هر شخصی با هر سن و سال و وزن و شرایط سلامتی باید از فواید روغن‌های گیاهی بهره‌مند شود. اما اینکه کدام روغن گیاهی برای شما مناسب‌تر است، اهمیت زیادی دارد.

روغن‌های گیاهی محصولات طبیعی بوده که علاوه بر بهتر کردن بافت و طعم غذا، برای سلامت بدن حیاتی هستند. این محصولات حاوی مواد معدنی و مواد مغذی مختلفی مانند اسیدهای چرب امگا ۶ و امگا ۳، ویتامین E و … بوده و بسیار غنی‌اند. مرکز فروش روغن‌های طبیعی و بکر زیما، معدن اینگونه محصولات با کیفیت بالا است. اما قبل از آن بهتر است با انواع روغن گیاهی خوراکی و کاربرد آنها بیشتر آشنا شوید.

 

انواع روغن‌های گیاهی خوراکی کدامند و چه کاربردی دارند؟

آشپزی در خانه به معنای انتخاب روغن مناسب سرخ کردن، پخت و پز، سالاد و حتی چاشنی است. گزینه‌های زیادی از روغن‌های خوراکی گیاهی وجود دارد. بعضی از این روغن‌ها مانند روغن زیتون به خوبی شناخته شده‌اند و بعضی دیگر مانند روغن آووکادو یا نارگیل کمتر رواج دارند. در ادامه با انواع روغن‌های گیاهی و کاربرد آنها آشنا خواهید شد:

۱٫     روغن زیتون:

متخصصان تغذیه و آشپزی موافقند که یکی از همه کاره‌ترین و سالم‌ترین روغن‌ها برای طبخ غذا و خوردن، روغن زیتون است، البته تا زمانی که بکر و خالص باشد. روغن زیتون بکر حاوی مقدار زیادی چربی تک غیراشباع و بعضی از اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه است. دانشمندان معتقدند که این روغن برای سلامت قلب، حفظ تناسب اندام، پیشگیری از دیابت،  تقویت پوست و مو و همچنین بهبود دستگاه گوارش عالی عمل می‌کند.

۲٫     روغن کانولا:

این روغن از کلزا که یک گیاه گلدار است، به دست می‌آید و حاوی مقدار متعادلی از چربی‌های تک غیراشباع و چند نوع چربی غیر اشباع چندگانه است. در بین تمام روغن‌های گیاهی، روغن کانولا کمترین میزان چربی اشباع شده را دارد. این روغن نقطه دود بالایی دارد و درنتیجه می‌توان از آن برای پخت و پز با حرارت بالا استفاده کرد.

۳٫     روغن دانه آفتابگردان:

این روغن سرشار از ویتامین E است، نقطه دود بالایی دارد و حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا ۶ است.

۴٫     روغن کنجد:

این روغن به دلیل طعم و عطر فوق‌العاده‌ای که به غذا می‌دهد، طرفداران زیادی دارد. روغن کنجد منبع غنی از مواد مغذی است و سطح سلامت را ارتقا می‌دهد. نقطه دود روغن کنجد بالا است و می‌توان از آن برای آشپزی با حرارت بالا استفاده کرد.

۵٫     روغن بذر کتان:

این روغن سرشار از امگا ۳ است، اما نقطه دود بسیار کمی دارد. به همین دلیل بهتر است از روغن بذر کتان برای آشپزی در دماهای پایین استفاده کنید.

۶٫     روغن آووکادو:

روغن آووکادو یک انتخاب عالی در آشپزی است. این روغن مانند روغن زیتون عمل می‌کند، اما نقطه دود بالاتری دارد. به همین دلیل می‌توان از روغن آووکادو برای پخت و پز با حرارت بالاتر استفاده کرد.

چرا باید روغن گیاهی بخوریم؟

بیشتر روغن‌های گیاهی به دلیل داشتن اسیدهای چرب منحصربه‌فرد، به خوشمزگی و مغذی شدن غذا کمک می‌کنند. اما وقتی درباره جنبه درمانی این محصولات صحبت می‌شود، مصرف روزانه روغن‌های گیاهی از جهات مختلف حیاتی است. با این وجود مهم‌ترین مزایای استفاده از این محصولات عبارتند از:

  • بهتر شدن طعم و عطر غذا: روغن‌های گیاهی خوراکی مانند روغن بادام زمینی، روغن زیتون و روغن سویا نه تنها سالم هستند، بلکه طعم غذا را نیز افزایش می‌دهند. این روغن‌ها برای تهیه سس، سرخ کردن غذا و مزه دار کردن گوشت و مرغ کاربرد دارند.
  • بهبود سلامت قلب: روغن سویا، روغن کلزا، روغن زیتون و روغن کنجد می‌توانند سطح کلسترول را پایین نگه دارند؛ زیرا حاوی اسیدهای چرب اشباع نشده چندگانه یا اسیدهای چرب ضروری مانند امگا ۶ و امگا ۳ هستند. از این رو، گنجاندن این روغن‌ها در رژیم غذایی، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را نیز کاهش می‌دهد.
  • کمک به رشد سلولی: روغن‌های تهیه شده از غلات خام، بادام، آفتابگردان و کنجد حاوی مقادیر زیادی ویتامین E هستند. این ویتامین معمولاً برای محافظت و تقویت رشد سلولی شناخته می‌شود. ویتامین E همچنین به محافظت از کبد، چشم‌ها، پوست و دیگر اندام‌های بدن کمک می‌کند.
  • فاقد چربی ترانس: چربی‌های ترانس که معمولاً در محصولات حیوانی یافت می‌شوند، شما را در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت نوع ۲ و یا سکته مغزی قرار می‌دهند. به همین دلیل، روغن‌های گیاهی به عنوان جایگزینی برای چربی‌های حیوانی مضر است.
  • تسکین عوارض یائسگی: در تحقیقی که در مورد فواید روغن سبوس برنج برای سلامتی انجام شد، مشخص شد که در بیش از ۹۰ درصد از زنانی که روزانه روغن سبوس برنج مصرف می‌کردند، عوارض یائسگی مانند گرگرفتگی کاهش یافت. بنابراین استفاده از روغن‌های گیاهی مانند روغن سبوس برنج می‌تواند به شما در مقابله با نوسانات هورمونی در دوران یائسگی کمک کند.

  • غنی از ویتامین‌ها: زنان باردار و جنینشان به شدت در خطر ابتلا به کمبود ویتامین هستند. روغن‌های گیاهی حاوی ویتامین‌های محلول در چربی مانند A، D، E و K بوده و این کمبود را برطرف می‌کنند. بنابراین اگر باردار هستید یا از کمبود ویتامین رنج می‌برید، گنجاندن روغن‌های گیاهی در رژیم غذایی روزانه‌تان فواید زیادی برای سلامتی داشته باشد.
  • قدرت آبرسانی بالا: روغن‌های گیاهی را می‌توان برای اثر مرطوب‌کنندگی آن روی پوست و پاها استفاده کرد. برای مثال خیلی از افراد قبل از رفتن به رختخواب پاهای ترک خورده را با روغن گیاهی مانند روغن نارگیل مرطوب کرده و روی آن را با یک جفت جوراب نرم می‌پوشانند. این روغن به تغذیه پاشنه‌های ترک خورده کمک کرده و به طور طبیعی کف پاها را ترمیم می‌کند.

 

بهترین روغن‌های گیاهی خوراکی کدامند؟

انتخاب نوع روغن مناسب نه تنها می‌تواند طعم غذای شما را تغییر دهد، بلکه می‌تواند سلامت شما را نیز بهبود بخشد. روغن‌های گیاهی اکنون به عنوان یک منبع غذایی مناسب از مواد مغذی و مفید در نظر گرفته می‌شود. بهترین روغن‌های گیاهی خوراکی که مصرف آنها بی‌ضررتر از دیگر روغن‌ها است عبارتنداز: روغن زیتون، روغن کنجد، روغن آفتابگردان و روغن نارگیل. برای مشاهده  و خرید انواع روغن های گیاهی و خالص اینجا کلیک کنید.

با این حال، به خاطر داشته باشید که افراط در هر چیزی می‌تواند برای سلامتی شما مضر باشد. پس همه چیز را فقط در مقادیر متوسط ​​مصرف کنید. نقطه دود روغن، که نقطه شروع سوختن و دود شدن روغن است، یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید در نظر گرفت. اگر روغن را از نقطه دود آن بیشتر داغ کنید، نه تنها به طعم آن آسیب می‌رسانید، بلکه بسیاری از مواد مغذی موجود در روغن تجزیه شده و ترکیبات مضری به نام رادیکال‌های آزاد را آزاد می‌کند. در ضمن به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید تا یک برنامه غذایی مطابق با سلامتیتان تهیه کرده و به شما کمک کند تا سبک زندگی عاقلانه و سالمی را در پیش بگیرید.

 

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=376064

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر