2

ابتکار ایرانی در کنترل حوادث جاده‌ای +تصاویر

  • کد خبر : 37783
  • ۰۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۰

کشورهای آمریکا، ژاپن و اتحادیه اروپایی به صورت همزمان در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده و طرح‌های آزمایشی و پایلوت‌های متعددی را اجرا کرده‌اند.

افق نیوز:(ofoghnews.ir) رییس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی شریف از پایان مراحل طراحی اولیه و ساخت نمونه تجهیزات سخت‌افزاری سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی در فاز آزمایشگاهی و آغاز اجرای این طرح به صورت پایلوت در آزاده راه تهران– قزوین تا گردنه کوهین در پایان سال ۹۱ خبر داد.

مهندس کوروس حمزه در گفت‌و گو با ایسنا، اظهار کرد: سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی در چند بخش نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و زیرساخت‌های جاده‌ای تعریف شده است و می‌توان از طریق آن بدون دخالت سرنشین، ارتباط خودروها را با یکدیگر و با تجهیزات کنار مسیر برقرار کرد و از پیام‌های ایمنی و اطلاعاتی مانند وضعیت ترافیکی و شرایط آب‌و هوایی جاده آگاهی یافت.

وی با بیان این که قرارداد اجرای این طرح با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در سال گذشته به امضاء رسیده است، تصریح کرد: برقراری ارتباط خودروها با یکدیگر با اتصال آنها از طریق شبکه مخابراتی، تجهیزات نصب شده در کنار جاده و سیستم‌های هوشمند و سنسورهای موجود خودروها امکان‌پذیر است. به گونه‌ای که با دستیابی به این تکنولوژی و پیاده‌سازی این سامانه، تحول بزرگی در شبکه ارتباطی خودرویی کشور به وجود آمده و انتظار می‌رود حجم سوانح جاده‌ای به میزان قابل توجهی در کشور کاهش یابد.

رییس جهاددانشگاهی واحد صنعتی شریف با اشاره به اینکه پژوهش و اجرای سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی تقریباً همزمان با کشورهای جهان در ایران آغاز شده است، خاطرنشان کرد: در این طرح، تجهیزات و کامپیوترهای کوچکی بر روی خودروها نصب می‌شوند که به سیستم ارتباط بی‌سیم مجهز بوده و سنسورهایی نیز می‌توانند در خودروها تعبیه شوند تا بتوانند وضعیت خودرو و محیط اطراف را گزارش دهند.

به گفته وی خودروهای مجهز به این سامانه از طریق تجهیزات نصب شده در کنار مسیر که در موقعیت‌های مکانی لازم قرار می‌گیرند و تجهیزات سایر خودروها، می‌توانند اطلاعات مفیدی مربوط به وضعیت ترافیکی جاده در نقاط خارج از دید، وقوع رخدادهایی مانند ترمز ناگهانی، توقف ناگهانی و یا تصادف خودروها را در مسیر پیش‌ رو دریافت نمایند.

مهندس کوروس حمزه در خصوص دیگر ویژگی‌های این طرح عنوان کرد: سیستم هوشمند می‌تواند به راننده این امکان را بدهد که از وضعیت آب و هوایی و ترافیکی جاده در کیلومترها جلوتر آگاهی یابد و از این طریق، در ایران که رتبه بالایی در حوادث جاده‌ای و تصادفات رانندگی در جهان دارد، از حجم تلفات و خسارات ناشی از سوانح جاده‌ای بکاهد. اما برای اثربخشی اجرای این سامانه هوشمند، نیاز به پیاده‌سازی آن به صورت گسترده، همکاری شرکت‌های خودروسازی داخل کشور برای نصب تجهیزات مورد نیاز بر روی خودروها و تکمیل زیرساخت‌های جاده‌ای آن در کشور وجود دارد.

وی با اشاره به این که در هیچ کشوری سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی تاکنون عملیاتی نشده است، گفت: کشورهای آمریکا، ژاپن و اتحادیه اروپایی به صورت همزمان در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده و طرح‌های آزمایشی و پایلوت‌های متعددی را اجرا کرده‌اند. ضمناً شرکت‌های بزرگ خودروسازی دنیا در این کشورها، تولید خودروهای مجهز به این سامانه را در دستور کار خود قرار داده‌اند و همینک علاوه بر مشارکت جدی در اجرای پروژه‌های پایلوت، بخش عمده‌ای از هزینه تحقیقات مربوط به بکارگیری این تکنولوژی را نیز تأمین می‌کنند.

وی گفت: همچنین از آن جا که این پروژه دارای تکنولوژی بالایی در هر یک از بخش‌های خود بوده و خدمات ارزش افزوده متعدی را ارائه می‌دهد، به عنوان یک طرح ملی در جهاددانشگاهی واحد صنعتی شریف تعریف شده و برای اجرای آن همکاری گسترده‌ای با دیگر واحدهای جهاددانشگاهی و مراکز پژوهشی و دانشگاه‌های کشور آغاز شده است.

رئیس جهاددانشگاهی واحد صنعتی شریف در پایان با بیان اینکه برای این سامانه وظیفه کنترل در نظر گرفته نشده است و تنها وظیفه هشداردهی، اطلاع‌رسانی و انتقال پیام‌های ایمنی به راننده را دارد، تصریح کرد: سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی در مرحله تولید نمونه اولیه و توسعه در بخش نرم‌افزاری و سخت‌افزاری قرار دارد که امیدواریم بتوانیم با اتمام مراحل تولید و توسعه نرم‌افزارهای کاربردی آن تا پایان سال جاری، با دریافت پشتیبانی‌های لازم از طریق ذینفعان پروژه مانند وزارت راه و شهرسازی و تأمین زیرساخت‌های ارتباطی مورد نیاز، کاربردهای این طرح را در مسیر و محدوده منتخب برای اجرای پایلوت مورد آزمون قرار دهیم.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=37783

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر