وزیر آموزش و پرورش درباره اظهارات اخیر خود مبنی بر درخواست تجدید نظر در تغییر شاخصهای در نظر گرفته شده آلودگی هوا برای تعطیلی مدارس، گفت: من شاخصهای آلودگی هوا در دنیا را دیدم و کاری هم در این زمینه بچههای المپیادی ما انجام دادند و من بعد از آن موضعگیری کردم. در دنیا مدارس را به دنبال این شاخص آلودگی هوا (شاخص ۱۵۰) تعطیل نمیکنند.
سلامت دانش آموز اولویت و اصل اول ما است اما نه اینکه با شاخص آلودگی ۱۵۰ تعطیل کنیم. یوسف نوری: در دنیا تا وقتی شاخص آلودگی کمتر از ۲۰۰ باشد، تعطیلی مدارس نداریم و من روز گذشته هم شاخصها را رصد کردم که هنوز به ۲۰۰ نرسیده بودیم. این موضِع خود را ان شاءالله در هیئت دولت هم مطرح خواهم کرد؛ همانگونه که مقاله مطالعه انجام شده را به دکتر عیناللهی تقدیم کردم. در دنیا در موقعیت آلودگی هوای بنفش مقطع متوسطه را هم اصلا تعطیل نمیکنند و در دوره ابتدایی برخی جاها مدارس را تعطیل میکنند. کشورهایی نظیر مکزیک، فرانسه و … با گذر شاخص آلودگی از ۳۰۰ به بعد تعطیل میکنند. نوری تاکید کرد: خواهش میکنم منابع علمی و تجارب دنیا را در این زمینه نگاه کنید و صرفا به بخشنامه سال ۱۳۹۷ هیئت وزیران در این حیطه اکتفا نکنید.
وی ادامه داد: البته بچهها باید ماسک بزنند و رعایت کنند ولی نباید جریان تعلیم و تربیت به عنوان مهمترین سرمایه اجتماعی و فرهنگی تعطیل شود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به همکاری آموزش و پرورش و وزارت بهداشت برای آغاز طرح نهضت سوادآموزی سلامت برای دانشآموزان، بیان کرد: بسیاری از مدارس و دانشگاههای کشور ما آموزش محور هستند که مرحله اول سواد و نسل اول است اما نسل دوم سواد، پژوهش محور است. نسل سوم سواد، عملکردی است که به دانشگاهها و مدارس مبتنی بر عملکرد و کارآفرینی، دانشگاههای نسل سوم گفته میشود. نسل چهارم سواد نیز به معنای نمایش گذاشته شدن مسئولیت اجتماعی توسط افرادی است که سواد میآموزند.