4

بانک توسعه تعاون در توجه به بانکداری اسلامی در شبکه بانکی پیشتاز است

  • کد خبر : 384222
  • ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۲

رییس شورای فقهی بانک مرکزی اعلام داشت بانک توسعه تعاون در توجه به بانکداری اسلامی در شبکه بانکی پیشتاز است.

آیت الله غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجلس خبرگان و رییس شورای فقهی بانک مرکزی در نشست تخصصی هم‌اندیشی اعضای شورای فقهی بانک مرکزی و ناظرین شرعی بانک‌ها به میزبانی بانک توسعه تعاون اظهار داشت: ابتکار عمل مدیر عامل بانک توسعه تعاون موجب شکل‌گیری این جلسه با حضور ناظرین شرعی شبکه بانکی شده است. بانک توسعه تعاون در توجه و رعایت اصول بانکداری اسلامی در سطح شبکه بانکی پیشتاز است.
وی افزود: ناظرین شرعی که با پیشنهاد بانک‌ها و با تایید شورای فقهی بانک مرکزی در بانک‌ها مستقر شده‌اند این شرایط را فراهم می‌کنند که تخلف و انحرافی از شریعت پدید نیاید و این اطمینان را برای مردم ایجاد می‌نمایند که منابع سپرده‌ای آنان مطابق مبانی اصول شرعی بکار گرفته شده و سود حلال نیز به سپرده‌های آنان تعلق می‌گیرد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: چنانچه نیاز به اطمینان‌بخشی بیشتر باشد شورای فقهی و ناظرین شرعی نیز با ارائه گزارش‌های جامع و هدفمند می‌توانند ابهامات و شبهات را برای عموم برطرف نمایند.
مصباحی مقدم یادآور شد: شکل پیشین امهال پیش از این وجهه شرعی نداشت و به اجمای فقهای اسلام ربای جاهلی و حرام بین بود و به گونه ای بود که عقود مبادله ای را منتهی به دین می کرد. با دستور العمل جدید امهال این شبهات برطرف شده است.
وی خاطر نشان کرد: قانون جدید بانک مرکزی ابلاغ شده و از خرداد ۱۴۰۳ قابل اجرا است، جایگاه شورای فقهی و ناظرین شرعی در این قانون بسیار مهم است، نقش ناظرین شرعی برای پیش بینی فرآیندها و نیز اظهار نظر برای اجرای نوآوری ها حائز اهمیت است و ناظرین اهتمام لازم را برای بررسی و تعیین تکلیف مسائل جدید را داشته باشند.
رییس شورای فقهی بانک مرکزی تاکید نمود: شورای فقهی بانک مرکزی برای بازار بین بانکی مصوبه دارد و چنانچه بحث بازار بین بانکی ارزی نیز میان شبکه بانکی مطرح باشد شورا فعالانه در این موضوع ایفای نقش نموده و راهکار ارائه می‌دهد.
مصباحی مقدم گفت: ریپوی اسلامی مبتنی بر چندین نوع اوراق مالی اسلامی در حال اجرا است و حتی بانک مرکزی با مداخله در این بازار سیاست های پولی را تنظیم می‌نماید.
در این جلسه که با حضور اصغر ابوالحسنی قائم مقام بانک مرکزی و محمد شیخ حسینی مدیر عامل بانک توسعه تعاون همراه بود، حجت الاسلام و المسلمین مجید رضایی و حجت الاسلام و المسلمین حسن‌آقا نظری شاهرودی اعضای شورای فقهی بانک مرکزی، حسین میثمی دبیر شورا و سایر اعضا نیز مطالب مهمی را مطرح نمودند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=384222

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر