2

در زرادخانه‌ اتمی روسیه چه می‌گذرد؟

  • کد خبر : 38549
  • ۱۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۲۱:۴۵

برنامه‌های مدرن سازی روسیه نشان می‌دهد که این کشور مصمم است تا برابری خود با آمریکا در زمینه با تعداد کلاهک‌ها و سیستم‌های پرتابی آنها را حفظ کند

افق نیوز:(ofoghnews.ir) روسیه یکی از بزرگ‌ترین دارندگان تسلیحات اتمی است که می‌کوشد برابری با آمریکا در تعداد کلاهک‌ها و سیستم‌های پرتابی آنها را حفظ کند. مدرن سازی این زرادخانه بخشی از برنامه گسترده تجدید تسلیحات روسیه است که هزینه‌ای بالغ بر ۶۰۰ میلیارد دلار را به خود اختصاص خواهد داد.
به گزارش ایسنا، اسناد رسمی دولت روسیه حق این کشور برای داشتن تسلیحات هسته‌یی را زیر سوال نمی‌برد و سیاست رسمی مسکو حق استفاده اول از تسلیحات هسته‌یی را برای روسیه مفروض داشته است.

برآورد می‌شود روسیه حدود ۱۱۰۰۰ سلاح هسته‌یی داشته باشد. بخشی از این تعداد تسلیحات به ۲۴۳۰ کلاهک استراتژیک و حدود ۲۰۰۰ کلاهک غیراستراتژیک که از نظر عملیاتی استقرار یافته تلقی می‌شوند اختصاص دارد.

به علاوه حدود ۳۰۰۰ کلاهک استراتژیک و بیش از ۳۳۰۰ کلاهک غیراستراتژیک در اختیار این کشور قرار دارد که در انتظار برچیده شدن هستند. وسایل حمل تسلیحات هسته‌یی روسیه شامل ۳۳۰ موشک بالستیک از نظر عملیاتی استقراریافته از پنج نوع مختلف که ۱۱۰۰ کلاهک را حمل می کنند؛ ۹ زیردریایی که ۱۶ موشک بالستیک قابل پرتاب از زیردریایی را حمل می‌کند؛ و ۷۲ بمب‌افکن سنگین است که بیش از ۸۰۰ موشک کروز قابل شلیک توسط هواپیما را حمل می‌نماید.

در عین حال برآورد می‌شود روسیه حدود ۷۳۷+(-)۱۲۰ تن اورانیوم با غنای بالا و ۱۴۵+(-)۸ تن پلوتونیوم با درجه تسلیحاتی داشته باشد.

برنامه‌های مدرن سازی روسیه نشان می‌دهد که این کشور مصمم است تا برابری خود با آمریکا در زمینه با تعداد کلاهک‌ها و سیستم‌های پرتابی آنها را حفظ کند. اغلب موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای عملیاتی کنونی در حال از رده خارج شدن هستند اما موشک‌های جدید چندکلاهکی برای جایگزینی آنها مستقر می‌شود.

بنا بر تحقیقات “اتحادیه بین المللی زنان حامی صلح و آزادی” در سال ۲۰۱۱ دولت تصمیم گرفت که تولید موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای جدید چندکلاهکی با سوخت مایع را آغاز کند که قرار است در سال ۲۰۱۶ مستقرشوند. گرچه احتمال دارد تولید آن زمان بیشتری طول بکشد. برنامه‌ای برای مدرن سازی ناوگان استراتژیک روسیه به غیر از ساخت برنامه‌ریزی شده هشت زیردریایی Project 955وجود ندارد. در چند سال آینده مسکو به اوورهال ناوگان فعلی بمب افکن‌هایی استراتژیک ادامه می‌دهد و کار بر روی نسل جدید بمب افکن‌های استراتژیک را آغاز می کند.

مدرن سازی زرادخانه هسته‌یی بخشی از برنامه گسترده تجدید تسلیحات روسیه است که انتظار می‌رود هزینه‌ای بالغ بر ۶۰۰ میلیارد دلار برای سیستم‌های نظامی مختلف در سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ داشته باشد. حدود ۱۰ درصد از این منابع برای مدرنیزاسیون نیروهای استراتژیک هزینه خواهد شد. محدودیت‌های مالی می تواند بر دامنه این طرح‌ها تاثیر گذار باشد، اگرچه به نظر می‌رسد تلاش برای تجدید تسلیحات از پشتیبانی قوی رهبری سیاسی و مردم برخوردار باشد، لذا کاهش بودجه برنامه مدرن سازی بعید به نظر می‌رسد. این وضعیت می‌تواند تغییر کند اگر فضای سیاسی در روسیه اجازه بدهد که بحث آزادی درباره اولویت‌های هزینه‌های دولت و نقش تسلیحات هسته‌یی در سیاست امنیت ملی صورت بگیرد، لکن تاکنون چنین بحثی بسیار محدود بوده است.

اسناد رسمی دولت روسیه حق روسیه برای دارابودن تسلیحات هسته‌یی را زیر سوال نمی‌برد، اگرچه این اسناد مسوولیت‌های روسیه به عنوان یکی از کشورهای عضو پیمان منع اشاعه تسلیحات هسته‌یی را به رسمیت می شناسد که از جمله این مسوولیت‌ها دنبال کردن جهان عاری از تسلیحات هسته‌یی به عنوان وسیله‌ای برای دستیابی به امنیت برای همه است. سیاست رسمی روسیه حق استفاده اول از تسلیحات هسته‌یی را مفروض می‌دارد، اگرچه این سیاست سناریوهای محدودی را شامل می شود که تحت آن چنین سیاستی می‌تواند بررسی شود. آمریکا و روسیه در حال بررسی کاهش دوجانبه زرادخانه‌‌های‌شان هستند تا به سمت هدف ماده ۶ ان.پی.تی منتهی شود.

افکار عمومی در روسیه به حمایت از وضعیت هسته‌یی کشور گرایش دارد. در یک نظرسنجی که در سال ۲۰۰۶ انجام شد حدود ۷۶ درصد پاسخ دهندگان معتقدند که «روسیه به تسلیحات هسته‌یی نیاز دارد». بیش از نیمی از جمعیت روسیه به سلاح هسته‌یی به عنوان تضمین کننده امنیت کشور نگاه می‌کنند و حدود ۳۰ درصد پاسخ دهندگان بر این باورند که تسلیحات هسته‌یی نقشی مهمی را بازی می کند، اگرچه تعیین کننده نیست.

تا حدود زیادی، نبود ارزیابی انتقادی برای نقش تسلیحات هسته‌یی نتیجه فقدان یک مذاکرات باز و آگاهانه در مورد سیاست‌ها و اولویت‌های امنیت ملی به شکلی که شامل صداهای مختلف شود، است. با وجود درگیربودن سازمان‌های غیردولتی تحقیقاتی در مذاکرات سیاست‌های دفاعی، سازمان‌های عمومی مستقلی که موضوعات مرتبط با تسلیحات هسته‌یی را در دستور کار خود داشته باشند، در این کشور وجود ندارد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=38549

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر