1

نتانیاهو احساس می کند وظیفه تاریخی برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران دارد

  • کد خبر : 38706
  • ۲۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۴

بنیامین نتانیاهو گفت «من مسئول هستم و اگر قرار است بعد‌ها در این باره بازخواستی صورت بگیرد، بر عهده من است.»

افق نیوز:(ofoghnews.ir) یک روزنامه انگلیسی با اشاره به موثر بودن دو حمله اسرائیل به راکتورهای عراق و سوریه، با اشاره به اینکه تهران، بغداد و دمشق نیست، دورنمای موفقیت حمله رژیم صهیونیستی به ایران را زیر سوال برد.
روزنامه گاردین در گزارشی به بررسی دیدگاه نخست وزیر اسرائیل درباره لزوم حمله به ایران و نقاط ضعف آن پرداخت و نوشت: بنیامین نتانیاهو نمونه فردی خوددار است اما هفته گذشته عصبانی شد. در نشستی پشت درهای بسته در حالی که با مقامات نظامی و اطلاعاتی اسرائیل که مخالف جنگ علیه ایران بودند، بحث و گفتگو می‌کرد، گفت «من مسئول هستم و اگر قرار است بعد‌ها در این باره بازخواستی صورت بگیرد، بر عهده من است.»این روزنامه انگلیسی نوشت: به نظر می‌رسد نتانیاهو احساس می‌کند وظیفه تاریخی برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران دارد، ‌ حتی اگر اقدامات تلافی‌جویانه ایران، حزب الله و حماس شکلی از باران مرگبار راکت بر اسرائیل را به خود بگیرد. بر اساس این مطلب، برخی فرماندهان امنیتی اسرائیل که مخالفت خود با اقدام علیه ایران را پنهان نمی‌کنند، می‌گویند نمی‌توانند تشخیص دهند آیا نتانیاهو در این زمینه بلوف می‌زند یا خیر. احتمال دارد نخست وزیر اسرائیل قصد داشته باشد با تاکید بر نزدیک بودن حمله به ایران، آمریکا را وادار کند تا برای نابودی تاسیسات هسته‌ای ایران قول قطعی دهد. در این صورت، او گام به گام از مناخیم بگین، نخست وزیر اسبق اسرائیل دنباله‌روی می‌کند. مناخیم بگین دکترینی داشت که پس از او نیز باقی ماند و آن اینکه «اراده قاطع اسرائیل بر این است که هیچ کشوری در خاورمیانه به سلاح هسته‌ای دست نیابد».

گاردین در ادامه با اشاره به اینکه دکترین بگین دو بار به طور موفقیت آمیز به اجرا در آمده، نوشت: یکبار بگین در سال ۱۹۸۱ زمان حمله به راکتور هسته‌ای اوسیراک عراق این دکترین را اجرا کرد و یک بار نیز سپتامبر ۲۰۰۷ زمانی که ایهود اولمرت، نخست وزیر اسبق اسرائیل هواپیماهای جنگی را برای تخریب راکتور هسته‌ای سوریه عازم این کشور کرد. اما نتانیاهو و تعداد معدود اعضاء کابینه‌اش که با نظر وی موافقند باید بدانند اوضاع کنونی با سال ۱۹۸۱ و ۲۰۰۷ متفاوت است.

این روزنامه افزود: ایران، عراق و سوریه نیست و ایرانی‌ها از دو حادثه قبلی درس گرفته‌اند. آن‌ها تاسیسات خود را پراکنده و در اعماق زمین ساخته‌اند و به این ترتیب دسترسی و تخریب آن‌ها را دشوار کرده‌اند. بنابراین موفقیت آن چندان تضمین شده نیست و اسرائیل به جای حمله‌ای فوری، خود را در جنگی طولانی با ایران و مسلمانان شیعه در همه جا خواهد یافت.

به نوشته گاردین، علاوه بر همه این موارد، مقامات اسرائیلی باید این موضوع را مد نظر داشته باشند که حمله به ایران، ‌ آمریکا را بر خلاف می‌لش وارد جنگ می‌سازد و این موضوع برای یکی از راهبردهای حیاتی اسرائیل بد خواهد بود و آن اتحاد دفاعی و اطلاعاتی با آمریکا. بنابراین به نفع نتانیاهو و ایهود باراک است که توجه خود را بر روی کمک به جامعه بین‌المللی متمرکز کنند تا تهدید ایران از میان برود/فارس

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=38706

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر