4

اجلاس ۱۶ ،فرصت‌های تازه‌ای را پیش روی ایران قرار می‌دهد

  • کد خبر : 39729
  • ۰۴ شهریور ۱۳۹۱ - ۲۱:۵۱

مظاهر بی عدالتی و تجاوز به ملت‌ها را باید احصاء کنیم و با انطباق آنها با اصول جنبش عدم تعهد به اصولی برسیم که مانع از بی عدالتی و تجاوز مطابق با ظرفیت‌های حقوقی در دنیای امروز باشد

افق(ofoghnews.ir): دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: برگزاری اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران و ریاست ایران بر این جنبش رویدادی بسیار مهم است که فرصت‌های تازه‌ای پیش روی ایران و جنبش عدم تعهد قرار می‌دهد.

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در برنامه تلویزیونی اجلاس تهران در شبکه ۲ سیما، با اشاره به خروج ایران از پیمان نظامی «سنتو» بعد از انقلاب اسلامی و پیوستن به جنبش عدم تعهد سه ماه بعد از پیروزی انقلاب، تصریح کرد: علت این اقدام وجود اصول و ارزش‌های مشترک میان جمهوری اسلامی ایران با جنبش عدم تعهد بود به طوری که شعار نه شرقی نه غربی انقلاب به نحوی جزء ارزش‌های جنبش در دنیا بوده است.

وی با اشاره به ابهامات و چالش‌هایی که پیش روی جنبش عدم تعهد ایجاد و موجب تضعیف این ندای جهانی شد، گفت: موقعیت کنونی فرصت مناسبی است که با استفاده از ظرفیت‌های موجود ایران و جنبش هر دو از آن بهره‌مند شوند و انشاالله ریاست ایران یک دوره تاریخی و موفق را در عدم تعهد رقم خواهد زد.

رضایی به مزاح گفت: مبارک رئیس جمهور مصر رفت و ریاست این اجلاس از آقای مرسی به آقای احمدی‌نژاد رسید و گرنه اتفاق دیگری می‌افتاد که نامبارک بود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: یک مثال برای بهره‌مندی ایران آن است که در مذاکرات با گروه ۱+۵ ،علاوه بر ایران سابق آنها با ایرانی سر میز مذاکره می‌نشینند که ریاست غیر متعهدها را بر عهده داشته و نمایندگی ۱۲۰ کشور دنیا را برخوردار است یعنی ایران به نمایندگی از این کشورها مباحث خلع سلاح جهانی را پی‌‌گیری خواهد کرد.

رضایی با اشاره به این موضوع که عدم تعهد برای خروج از حالت تدافعی و اعلام موضع صرف و اثرگذاری بیشتر در سطح بین‌الملل به یک بازسازی مطابق با شرایط جدید دنیا نیاز دارد، افزود: در جهان امروز نیاز به باز تعریف اصول و آرمان‌های جنبش عدم تعهد وجود دارد و باید بر اساس سلطه جویی و نژاد پرستی نوین موجود در دنیا ، کشورهای در حال توسعه و اعضای جنبش در درون ساختار عدم تعهد اصول و مبانی مدونی مانند اصول سازمان ملل و نهادهای مشابه تعیین و تعریف کرده و اعضاء در همه نهادهای دیگر که عضو هستند مثل شورای امنیت یا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اصول مدون عدم تعهد را پی‌گیری کنند.

وی افزود: به این ترتیب نیروی بزرگی پشت سر سازمان ملل بوجود می‌آید و حداقل با ایجاد موازنه حقوقی جنبش از لاک دفاعی خارج می‌شود.

رضایی افزود: در دنیای امروز آمریکا در مورد مسایلی چون محیط زیست، تروریسم و حقوق بشر دیگر کشورها را متهم می کند در حالی‌که خود در همه این زمینه‌ها دخالت جدی دارد، جنبش عدم تعهد در این مباحث می‌تواند عدم تبعیض را اصل قرار داده و پی‌گیری کند و با اصل عدم تبعیض حتی قدرت‌های جهانی را مورد مواخذه قرار دهد به این ترتیب عدم تعهد می‌تواند خود را به عنوان یک نیروی مستقل که دلسوز مردم دنیاست به اثبات برساند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: مظاهر بی عدالتی و تجاوز به ملت‌ها را باید احصاء کنیم و با انطباق آنها با اصول جنبش عدم تعهد به اصولی برسیم که مانع از بی عدالتی و تجاوز مطابق با ظرفیت‌های حقوقی در دنیای امروز باشد و چه بهتر که این بازتعریف ها در متن یا الحاقیه بیانیه اجلاس تهران گنجانده شود.

رضایی همچنین در این برنامه تلویزیونی تصریح کرد: در دیپلماسی ایران هم باید نوسازی صورت پذیرد، چون با گذشت سه دهه از پیروزی انقلاب تجربه خوبی وجود دارد، ولی به خاطر جمع‌بندی نکردن مباحث گاه آغاز حرکت‌ها از صفر بوده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: همزمان با نوسازی در جنبش غیر متعهدها باید خودمان را هم بازسازی کنیم از جمله در جنبه‌های حقوق بین‌الملل چون ظرفیت‌های زیادی در دنیا وجود دارد و باید در نهادهایی همچون غیر متعهدها، اکو، سازمان ملل، کنفرانس اسلامی و دیگر نهادها و محافل بین‌الملل فراتر از اعلام موضع به فرآیند‌سازی و عملیات‌های دیپلماتیک دست بزنیم.

رضایی تصریح کرد: پیش برد فرآیند دیپلماتیک نیاز به توجه ویژه به مبادله اطلاعات بیشتر با نهادها و کشورها و توجه فعال به روندهای قبل و بعد از مذاکرات دارد. یک مذاکره تنها یک بخش کوچکی از یک عملیات دیپلماتیک و رایزنی‌های فراوان است.

وی افزود: در دیپلماسی حتما باید نوسازی انجام شود و یک راهکار آن اهتمام جدی به حقوق بین‌الملل است.

رضایی با بیان اینکه روش‌های سنتی و قدیمی دیگر در عرصه دیپلماسی جوابگو نیست افزود: باید به راهکارهای تهاجمی رو بیاوریم و از جمله مهمترین آنها استفاده از ظرفیت‌های حقوقی است از جمله در مبارزه با خلع سلاح هسته‌ای که غیر متعهدها با ریاست ایران باید پرچمدار آن باشند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: پرچمداری انگیزه می‌خواهد و ایران به همراه دیگر کشورهای موثر غیر متعهد می‌تواند در دوره ریاست خود با سازماندهی موثر و استفاده از راهکارهای حقوقی و تاکید بر اصول غیر متعهدها در دنیای امروز و مدون کردن آنها ظرفیت‌های سیاسی، حقوقی و رسانه‌ای کشورهای عدم تعهد را فعال ساخته و مورد استفاده قرار دهد.

رضایی این اجلاسیه و ریاست آن را فرصت بسیار مناسبی برای کاهش تحریم‌ها علیه ایران به ویژه لغو تحریم‌های اضافی و یک جانبه بر شمرد و گفت: طی سه سال آینده این اتفاق خواهد افتاد؛ این اقتصاددان، کاهش تحریم‌ها، ایجاد بازار و بیمه و بانک مشترک و تقویت دیپلماسی عمومی را از ظرفیت‌ها و امکانات کوتاه مدت پیش روی اجلاس غیر متعهدها در تهران برشمرد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=39729

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر