1

شورای نگهبان ورودی به مسائل سیاسی ندارد

  • کد خبر : 43981
  • ۲۹ مهر ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۹

همه افراد، جناح‌ها و گروه‌ها طبق قانون می‌توانند در انتخابات شرکت کنند و شورای نگهبان هم طبق قانون صلاحیت‌ها را بررسی می‌کند.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه شورای نگهبان هنوز فعالیت‌های انتخاباتی خود را آغاز نکرده است گفت: اگر تخلفی در این رابطه به دست ما برسد، در زمان قانونی بررسی می‌کنیم.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان امروز شنبه در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی در مورد طرح برخی نمایندگان برای الزام استعفای کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۶ ماه قبل از برگزاری انتخابات اظهار داشت: ظاهراً این طرح از دستور مجلس خارج شده است ولی فکر می‌کنم اگر چنین مصوبه‌ای در مجلس مطرح شود مغایرتش با قانونی روشن باشد.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد تائید یا رد صلاحیت سید محمد خاتمی در انتخابات آینده گفت: همه افراد، جناح‌ها و گروه‌ها طبق قانون می‌توانند در انتخابات شرکت کنند و شورای نگهبان هم طبق قانون صلاحیت‌ها را بررسی می‌کند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا به دولت تذکر جدی داده نمی‌شود که این اوضاع اقتصادی را به وجود آورده، اظهار داشت: این موضوع‌ها احتیاج به بحث‌های کارشناسی دارد ولی آنچه وظیفه شورای نگهبان است را ما انجام می‌دهیم.

کدخدایی در مورد ورود اصلاح طلبان در انتخابات و شرط و شروطی که برخی سیاسیون در این رابطه از جمله اعلام موضع با جریان فتنه مطرح کرده‌اند، افزود: شورای نگهبان ورودی به مسائل سیاسی ندارد و وظیفه خود را که اجرای قانون است انجام می‌دهد و در کل ما تلاش می‌کنیم بر اساس قانون بررسی صلاحیت‌ها را انجام دهیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در خصوص فعالیت‌های زود هنگام برخی کاندیداهای انتخابات آینده اظهار داشت: اگر این فعالیت‌ها مصداق تبلیغات باشد، شورای نگهبان در بررسی‌ها مورد توجه قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه رهبری فرمودند ورود زود هنگام در انتخابات به مصلحت نیست، اضافه کرد: ما هنوز فعالیت‌های انتخاباتی را شروع نکردیم ولی اگر گزارشی به دست ما برسد در زمان قانونی آنر ا بررسی می‌کنیم.

کدخدایی در ادامه نشست خبری گفت: قوانین ما برگرفته از شرع مقدس اسلام است و قطعا قوانین ما برای بررسی صلاحیت‌ها منظور می‌شود.

دولت پول ناظران شورا را پرداخت کرد

وی در پاسخ به سؤال دیگری اظهار داشت: خوشبختانه دولت پول ناظران شورای نگهبان در انتخابات گذشته را پرداخت کرد.

وی در مورد برگزاری رایانه‌ای انتخابات گفت: اگر دوستان آمادگی داشته باشند این کار را انجام دهند ما هم آمادگی داریم.

وی در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر فراکسیون اکثریت مجلس از کاندیداتوری آقای لاریجانی برای انتخابات حمایت کرده و از سوی دیگر قانون انتخابات در مجلس هم مطرح است، آیا این مسائل شائبه دخالت را به وجود نمی‌آورد، گفت: اگر قوه‌ای کاری انجام دهد و در قوه دیگر تأثیر گذار باشد، به معنای دخالت نیست.

وی فرمایشات رهبری در سفر اخیر به استان خراسان شمالی را راهگشا دانست و گفت: همه انتخابات ما تاکنون سالم برگزار شده ولی این مانع از این نیست که ما در این رابطه تلاشی نداشته باشیم بر همین اساس سعی می‌کنیم سلامت انتخابات را بیش از پیش مد نظر قرار دهیم.

کدخدایی همچنین در این نشست خبری از بررسی و تائید ۴ اساسنامه که از سوی دولت به شورای نگهبان ارسال شده بود، خبر داد و گفت: همچنین شورای نگهبان ۱۴ مورد از نامه‌های دیوان را مورد بررسی قرار داده و از این تعداد ۱۱ نامه تائید و ۳ نامه هم مغایر با شرع دانسته شد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=43981

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر