0

کاهش اعتبار آمریکا به عنوان یک قدرت برتر جهانی در خاورمیانه

  • کد خبر : 44860
  • ۰۹ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۹

سیاست‌های دولت اوباما در خاورمیانه و به ویژه در ارتباط با رابطه واشنگتن با مصر و عراق سر سرچشمه عواقبی وخیم و طولانی مدت شده است

افق(ofoghnews.ir): پایگاه خبری «یو اس نیوز» در مقاله‌ای با عنوان اینکه سیاست خارجی به کار گرفته شده توسط ریاست «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا به قیمت از بین رفتن اعتبار آمریکا در خاورمیانه تمام شده و در حال کاهش اعتبار کشور در مصر، عراق، عربستان سعودی و سراسر خاورمیانه است، نوشت: اوباما به عنوان پیروز آخرین مناظره انتخاباتی در عرصه سیاست خارجی با «میت رامنی» نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری در نظر گرفته شد اما سیاست‌های دولت اوباما در خاورمیانه و به ویژه در ارتباط با رابطه واشنگتن با مصر و عراق سر سرچشمه عواقبی وخیم و طولانی مدت شده است.

در این مقاله به خیزش مردمی در میدان «التحریر» مصر و اعتراضات ژانویه سال ۲۰۱۱ به ریاست «حسنی مبارک» اشاره شده و نوشته است که دولت آمریکا به «فرانک وینسر» سفیر سابق خود در مصر دستور العمل‌هایی ویژه و مکتوب در اتباط با ایجاد توافقی تعریف شده داد تا وینسر بر اساس آنها با مبارک همکاری کند. وینسر ماموریت خود را به سرعت انجام داد اما وقتی به آمریکا بازگشت،‌ اوباما در کنفراسی خبری و علنا خواستار کناره گیری متحد قدیمی خود (مبارک) از قدرت شد و به این ترتیب دولت اوباما با بی دقتی متحد خود را رها کرد.

بر اساس این مقاله، این تنها وینسر نبود که سردرگم شده بود بلکه جهان عرب نیز دراین سردرگمی با وینسر شریک بودند به طوریکه یکی از سران ارشد عربستان سعودی در اروپا در واکنش به این اقدام دولت اوباما در درخواست کناره گیری مبارک از قدرت شگفت زده شده بود و گفت که مبارک یکی از قدیمی ترین و وفادارترین متحدان واشنگتن در خاورمیانه در طول ۳۰ سال گذشته بود و از پیمان صلح «کمپ دیوید» میان مصر و اسرائیل و برقراری صلح میان تل آویو و قاهره حمایت کرد اما در اولین هفته از زمانی که مبارک گرفتار شد (گرفتار خیزش مردمی مصر)، آمریکا او را بی اعتبار کرد.

بر اساس گفته این مقام سعودی، چنین اقدامی از سوی دولت آمریکا باعث شد که سران منطقه ای در خاورمیانه به این باور برسند که لحظه ای که آنها به مشکل بر می خورند، بلایی شبیه مبارک سر آنها خواهد آمد. این مقام سعودی گفت که آمریکا قانون روابط بین الملل در ارتباط با حفظ صلح در خاورمیانه ای بی ثبات است را نقض کرد. قانونی ساده که می گوید از دوستان خود و به ویژه متحدان قدیمی اتان مانند مبارک حمایت کنید و زمانی که گرفتار می شوند، آنها را رها نکنید.

در ادامه این مقاله نوشته شده است که به نظر می رسد که دولت اوباما کاملا از فهم این قانون دور است و همین امر منجر به بروز پیامد و عواقب خواهد شد.

مدت کوتاهی بعد از مصر، دولت اوباما مجبور شد که به موضوع متفاوت دیگری در ارتباط به یکی دیگر از متحدان قدیمی خود بپردازد که دارای اهمیت حیاتی بود و آن موضوع، «عربستان سعودی» و قیام شیعیان در بحرین، واقع در چند مایلی سواحل عربستان سعودی بود. دولت اوباما در واکنش به این قیام وارد مداخله شد و در گفت و گویی خصوصی با پادشاه عربستان سعودی، خواستار خویشتنداری این کشور شد.

نتیجه چنین مداخله ای از سوی دولت اوباما ایجاد یک شکاف عمیق در روابط بلند مدت آمریکا و عربستان و همچنین کاهش سطح همکاری از سوی یکی دیگر از متحدان آمریکا در منطقه بود.

در ادامه این مقاله به ناکامی دولت اوباما در قبال عراق اشاره و نوشته شده است که اوباما در دسامبر سال ۲۰۱۱ پایان جنگ آمریکا در عراق را اعلام کرد و گفت که آمریکا،‌ عراق را به عنوان کشوری مستقل و با ثبات و با دولتی که توسط مردم این کشور انتخاب شده است، ترک می کند و این در حالی است که عراق حامی ایران بود و نه واشنگتن و به این ترتیب سیاست های اوباما در قبال این کشور، به شکست اهداف امنیت ملی آمریکا منجر شد.

این پایگاه خبری در ادامه نوشت که عراق در کنار اینکه تحریم های بین المللی اعمال شده علیه اقتصاد ایران را نادیده می گیرد و به عنوان راهی فرعی برای تجارت ممنوع با ایران عمل می کند، در عین حال مخالف آمریکا، سازمان ملل و تقریبا تمام کشورهای عربی است که تمایل دارند «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه کناره گیری کند.

در ادامه این مقاله آمده است: نتایج منفی فداکاری‌های ما برای عراق متعاقب شکست دولت اوباما در مذاکره جهت یک حضور نظامی بلند مدت در این کشور به وجود آمده است.

در پایان این مقاله اینطور نوشته شده است که: در واقع ما نه تنها حمایت مصر و عراق بلکه اعتبار خود را در سراسر خاورمیانه نیز از دست داده‌ایم و از ارزش جایگاه خود به عنوان یک قدرت بزرگ جهانی در منطقه به طرز چشمگیری کاسته ایم.

فارس

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=44860

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر