2

تروریست‌‎ها به چه سلاحی بیشتر علاقه دارند+تصاویر

  • کد خبر : 44955
  • ۱۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۲

اینکه این گروهک‌ها وقتی از این سلاح استفاده می‌کنند، به این معناست که آنها می‌خواهند خود را نه به عنوان یک گروهک بلکه به عنوان یک گروه شبه نظامی معرفی کنند.

افق(ofoghnews.ir) از آغاز بحران سوریه شاهد استفاده بی‌رویه از سلاح «دوشکا» توسط گروهک‌های‌ تروریستی و به ویژه گروهک «ارتش آزاد» بودیم،‌ بی‌تردید در پس انتخاب این سلاح اهدافی نهفته بود که مهمترین آن تحقق اهداف سیاسی و نظامی است.
 این مسلسل روسی به این دلیل که بیشتر روی خودرو نصب می‌شود «دوشکا»‌ نام گرفته است.بی‌تردید هر کارشناس نظامی برای آگاهی دادن از اوضاع میدانی و امنیتی جاری در سوریه بین ارتش این کشور و گروهک‌ تروریستی موسوم به «ارتش آزاد» سخن خود را با این جملات آغاز می‌کند و به شرح و بیان استفاده از دوشکا و دلایل آن می‌پردازد.

این مسلسل معروف برای مقابله با هواپیماهایی استفاده می‌شود که در سطح پایین پرواز می‌کنند و از این حیث می‌توان آن را یک سلاح ضد هوایی نیز به شمار آورد که هم اکنون به وفور در دسترس گروهک‌های وابسته به ارتش آزاد قرار دارد.

اما استفاده از این سلاح توسط گروهک‌های تروریستی وابسته به ارتش آزاد به یک نکته مهم اشاره می‌کند که نمی‌توان از آن غافل شد؛ اینکه این گروهک‌ها وقتی از این سلاح استفاده می‌کنند، به این معناست که آنها می‌خواهند خود را نه به عنوان یک گروهک بلکه به عنوان یک گروه شبه نظامی معرفی کنند.

اما درباره سوریه و استفاده بی‌شمار این سلاح و معروف شدن آن در این جنگ و به ویژه طی ماه‌های اخیر باید گفت که گروهک‌های تروریستی اینگونه می‌گویند که این سلاح سرآغاز انقلاب آنهاست تا به این ترتیب به طرف مقابل اینگونه القا کنند که سازماندهی نظامی آنها بیش از هر چیز به یک گروه شبه نظامی شبیه است و می‌تواند، دست به عملیات‌هایی بزند و نبرد را اداره کند و این امری رایج و متداول در جنگ‌های چریکی است که در آن سلاح دوشکا از اهمیت بسزایی برخوردار است و بیش از هر سلاح دیگری استفاده دارد.

از حیث لجستیکی سلاح دوشکا می‌تواند، موفقیت‌های بی‌شماری را احراز کند،‌ اما با توجه به ساختار و ماهیت درگیری‌ها در سوریه، مشاهده شده استفاده آن توسط گروهک‌های تروریستی مسلح به خصوص گروهک‌هایی که با نحوه استفاده از آن چندان آشنا نیستند، موجب هدف قرار دادن غیرنظامیان و شهروندان سوری شده ‌است و این ساده‌ترین دلیل در خصوص این ادعای این گروهک‌هاست که خود را گروهی «شبه نظامی» و نه گروهک تروریستی معرفی می‌کنند.

از سوی دیگر پافشاری برخی طرف‌ها جهت مجهز کردن گروهک‌های تروریستی ارتش آزاد به سلاح دوشکا با این هدف صورت می‌گیرد که تا جای ممکن به افکار عمومی بین المللی و به ویژه جهان اسلام اینگونه القا کنند که سلاح‌های غربی در نبردها و حوادث امنیتی سوریه دخیل نبوده و حضور پر رنگ سلاح‌های روسی که دوشکا و کلاشینکوف است، به شکلی ویژه در این نبردها قابل ملاحظه است و این گروهک‌ها بیش از آنکه با غرب در ارتباط باشند با شرق در ارتباط هستند.

این خصوصیتی است که سلاح دوشکا به خوبی آن را دارا می‌باشد، چون این سلاح، سلاحی روسی به شمار می‌آید که کشورهای غربی و گروه‌ها و سازمان‌های شبه نظامی آن به هیچ وجه از آن استفاده نمی‌کنند و سلاحی است که دارای توانمندی‌ها و قدرت بسیار در نبرد است که بیش از هر سلاح دیگری مانند موشک و آرپی جی و موشک‌هایی که بر دوش حمل می‌شوند، نگاه‌ها را به خود جلب می‌کند، آن هم به دلیل توان بالای تحرک آن و قدرت هدف قرار دادن هدف از نقطه دور و امکان خرید آن از بازارهای سیاه است، بی‌آنکه در این ارتباط سرویس‌های اطلاعاتی غرب نگرانی‌هایی از خود درباره دسترسی گروهک‌های تروریستی فعال در سوریه به آن از خود نشان دهند و چه بسا خود یکی از طرف‌های تامین کننده آن باشند، به ویژه با توجه به حساسیت‌هایی که درباره حمایت‌های نظامی غرب از گروهک‌های تروریستی وجود دارد.

در این ارتباط «سلمان. ع»، کارشناس امور نظامی در گفت‌وگو با فارس چنین می‌گوید: از آنجا که کشورهای غربی با تامین سلاح زود هنگام گروهک‌های تروریستی و انتشار و گسترش خشونت در سوریه مرتکب اشتباه بزرگی شدند و سلاح‌های فرانسوی و آمریکایی به دست آمده از گروهک‌های تروریستی در ابتدای بحران بیانگر این امر بود، بنابراین به سرعت استراتژی حمایت‌های تسلیحاتی و نظامی خود را تغییر دادند و براین اساس دوشکا را وارد معادله نبردهای سوریه کردند.

سلمان در ادامه می‌افزاید: درست است که این سلاح چندان به کمک گروهک‌های تروریستی نشتافت، اما غرب به این طریق تلاش کرد که به مردم سوریه و افکار عمومی منطقه اینگونه القا کند که این تروریست‌ها برحسب دیدگاه و اعتقادشان با نظام سوریه مبارزه می‌کنند و وابسته به سلاح‌های غربی نیستند،‌ بلکه سلاح‌های خود را از هرجا بخواهند تامین می‌کنند، در حالی‌که این دیدگاهی درستی نمی‌تواند باشد، چون هنگامی‌که سلاح دوشکا به شیوه کنونی رایج در سوریه توسط گروهک‌های تروریستی مورد استفاده قرار می‌گیرد، به این معناست که این گروهک‌ها واداشته شدند تا به هر طریق ممکن اهدافی سیاسی و نه میدانی را در میدان نبرد سوریه محقق کنند.

وی گفت: نمی‌توان در پس این نقشه هوش و ذکاوت طراحان آن را انکار کرد، چون هنگامی‌که گروهک‌های تروریستی به استفاده و به کارگیری سلاح دوشکا واداشته می‌شوند، به این معناست تا ارتش سوریه را وادار کنند، برای مقابله با آنها از سلاح سنگین‌تری برای حمایت و محافظت از نیروهایش استفاده کند و دوشکا همانطور که گفته شد، شرایط نبرد را تغییر می‌دهد و براساس عرف‌های رایج نظامی هر گروهک تروریستی یا گزوه شبه نظامی علیه ارتشی اقدام به استفاده از سلاح دوشکا کند، از این کار یک هدف را دنبال می‌کند و آن اینکه طرف مقابل را به استفاده از سلاح‌های سنگین‌تر وادار کند تا آن را افراط و زیاده‌روی در استفاده از خشونت متهم و بازی سیاسی را به سود تمام کند و به این ترتیب این گفته را در محافل بین المللی ترویج دهد که با افزایش خشونت‌ها نیاز به دخالت نظامی برای مقابله با تشدید و افزایش روند خشونت است.

این نکته‌ای است که غرب هوشیارانه آن را در قبال سوریه برداشت اما در آن موفق نبود، چون نتوانست در محافل بین‌المللی و رسانه‌های تبلیغاتی خود اینگونه به جامعه بین المللی القا کند که اوضاع امنیتی در سوریه رو به وخامت می‌گذارد.

شکست و ناکامی گروهک‌های تروریستی در تحقق پیشرفت‌ها و پیروزی میدانی با وجود استفاده گسترده از دوشکا نتوانست این ایده را در افکار عمومی تقویت کند که اوضاع امنیتی در سوریه رو به وخامت می‌گذارد.

فارس

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=44955

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر