2

پشت پرده نابسامانی‌های اقتصادی منطق حاکم نیست

  • کد خبر : 46339
  • ۲۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۲

بنده علی‌رغم اینکه به طور طبیعی گفتن برخی از مسائل را به مصلحت نمی‌دانم، اما روزگاری در این زمینه توضیحات می‌دهم و به پرسش‌های مطرح شده نیز پاسخ می‌دهم.

وزیر سابق امور خارجه گفت: آمریکا فکر می‌کند هنوز با فشار می‌تواند ایران را به تسلیم وادارد و به همین خاطر به تحریم‌های متعدد و پی‌در‌پی روی آورده است.

منوچهر متکی در نشست با دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی و در تشریح مسائل اقتصادی و داخلی ایران اسلامی اظهار داشت: اینکه عدالت‌خواهی و عدالت‌محوری و توزیع عادلانه ثروت در کشور که به عنوان میثاق ملی مورد تاکید قرار گرفته و از سوی مسئولان مورد هدف‌گذاری است، شکی وجود ندارد، اما در کنار آن برخی نارسایی‌ها و مشکلات را نیز باید پذیرفت.

وی تصریح کرد: کشور ما در دهه‌های مختلف در شرایط غیرعادی و ویژه قرار گرفته و خارج از عناصر اقتصادی و اجتماعی بر تحولات تأثیر گذاشته که برای دفع این تحریم‌ها و تهدیدها طراحی ویژه مورد نیاز است.

متکی خاطرنشان کرد: ‌در این شرایط ویژه رویکرد ما باید دو وجهی باشد که هم با مدیریت بهتر و شایسته بتوان فشارها را کاهش داد و هم اینکه از ظرفیت‌های داخلی با نهایت تدبیر و برنامه‌ریزی برای رسیدن به وضعیت مثبت و فوق‌العاده در آرام کردن فضای جامعه استفاده کرد.

این فعال اصولگرا در ادامه سخنان خود اضافه کرد: در حوزه تحریم بدون آن که بخواهیم تحلیل‌ها و واقعیت‌های داخلی و خارجی را ببینیم و یا آن را نقد کنیم، نمی‌توانیم با این موضوع برخورد یک‌جانبه داشته باشیم بلکه بهتر است شرایط را خوب ارزیابی کنیم و سپس بتوانیم دفاع حقیقی از موضع کشورمان در برابر تحریم‌ها داشته باشیم.

تحریم‌ها حرکتی ضد حقوق بشر است

وی در ادامه بیان کرد: در تمام دنیا قدرت‌های بزرگ و سلطه‌گر از تحریم‌های اقتصادی به عنوان ابزار فشار دیگران استفاده می‌کنند که در این باب باید این حرکت آنها را اقدام ضد حقوق بشری عنوان کرد که از طریق سازمان‌های بین‌المللی و در حوزه حقوقی می‌توان این مسائل را پیگیری کرد.

وزیر سابق امور خارجه کشورمان یادآور شد: در اصل تعامل و برخورد با تحریم به عنوان یک حربه و عامل تأثیرگذار باید فضای کشور را به سمت آرامش برد تا هزینه‌های تحریم افزایش نیابد.

سفیر سابق ایران در ژاپن ادامه داد: اگر بیاییم و بگوییم که تحریم‌ها هیچ تأثیری در روند حرکتی ما نداشته سخن ما به یقین با نگاه واقع‌بینانه اتفاق نیفتاده و شایسته هم نیست که در برابر تحریم‌ها سخن از تسلیم بگوییم که هیچ سازگاری با مبانی انقلاب و ارزش‌های متعالی امام راحل ندارد.

وی در ادامه سخنان خود گفت: تحریم‌ها را باید با مدیریت و دور زدن مدبرانه درست و منطقی هدایت کرد تا فشارها و آثار آن زیاد نمود پیدا نکند.

متکی در ادامه سخنان خود افزود: در بحث تحریم ظرفیت‌های درونی و مدیریت‌ها اگر ۸۰ درصد مسئله باشد و ۲۰ درصد نیز فشارهای بیرونی باشد، می‌توان با توانمند کردن حوزه مدیریتی داخل تأثیرگذاری ۲۰ درصد را به حداقل رساند.

وزیر سابق امور خارجه تصریح کرد: ما در چنین شرایطی حق اشتباه کردن نداریم و نباید دنبال آزمون و خطا برویم چرا که می‌توانیم از تجربه بسیاری از کشورها در مقابله با تحریم‌ها استفاده کنیم.

این فعال سیاسی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: تنها کشور ما نیست که با نوسانات شتابان نرخ ارزهای خارجی روبه‌رو است بلکه دیگران نیز با چنین بحرانی روبه‌رو شدند، اما با اصل قرار دادن تدبیر توأم با برنامه‌ریزی توانستند از این سختی‌ها و گردنه‌ها عبور کنند.

با بهره‌گیری از ظرفیت‌های انقلاب و مردم می‌توان از تحریم عبور کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، متکی در ادامه سخنان خود اضافه کرد: در دهه ۹۰ کشور ژاپن که بنده سفیر ایران در آن کشور بودم با بحران پولی و بانکی هزار میلیارد دلاری روبه‌رو شد که تأثیر آن در کشورهای آسیای شرقی نیز نمایان بود ولی این کشور به همراه اندونزی که ارزش پول ملی‌اش به کمتر از نصف سقوط کرده بود با تدبیر ماهاتی محمد از این بحران عبور کردند.

وزیر امور خارجه دولت نهم در ادامه بیان کرد: باید از این تجربیات استفاده کنیم و با تکیه بر ظرفیت انقلاب و مردم از این بحران پیش آمده بگذریم که در این عرصه هم وظیفه دولت، مجلس و سایر مسئولان سنگین است و هم مردم باید مجموعه‌های حاکمیتی را همراهی کنند.

وی در مورد وظیفه سنگین دانشجویان در این سنگر یادآور شد: دانشجویان می‌توانند در برون‌رفت از این مشکلات سهم خود را ایفا کنند و جامعه علمی و نخبه با ایجاد فرصت‌های ابتکاری و اختراعی و تدبیر عالمانه قادر می‌باشند در این عرصه نقش‌آفرین باشند.

عضو کابینه دولت نهم خطاب به دانشجویان ادامه داد:‌ نباید به این مسئله بدبینانه نگاه کنیم و همه گناه و خطا را به گردن دولت بیندازیم بلکه همه در این زمینه شریک رفع مشکلات و نارسایی‌ها هستیم.

نباید بگذاریم فقدان گفتمان را بر ما تحمیل کنند

این دیپلمات با سابقه گفت: در روابط بین‌المللی و خارجی باید رفتار و مواضع خود را بر سه محور عزت، حکمت و مصلحت قرار دهیم و مراقب باشیم که فقدان گفتمان را بر ما تحمیل نکنند.

متکی ادامه داد: دیپلماسی یعنی داشتن ارتباط، گفتگو و مذاکره و نباید اجازه دهیم عده‌ای به دنبال منزوی کردن گفتمان حقیقی ما در روابط بین‌المللی باشند.

گویی به بداخلاقی‌های مزمن گرفتار آمده‌ایم

رئیس کانون اسلامی فارغ‌التحصیلان شبه قاره هند در ادامه سخنان خود ابراز داشت: در مسائل داخلی بهتر است با تعامل و همفکری کارها را به پیش ببریم، اما گویی کمی بداخلاق شده‌ایم و ارتباطات ما دور از فضای منطقی و مورد انتظار امام و شهدا اتفاق می‌افتد.

وزیر سابق امور خارجه تصریح کرد: دلیلی ندارد ما رفتار بد اخلاقانه را داشته باشیم در حالی که رهنمود اسلام به عنوان دین اخلاق‌محور و ائمه هدی است که اجازه ندهیم جامعه به سمت بداخلاقی سوق پیدا کند.

عضو جبهه متحد اصولگرایی خاطرنشان کرد: اگر نسبت به هم تذکر و نقدی دلسوزانه داریم، بهتر است آن را در خفا متذکر شویم و کسی را به خاطر ندانم کاری خطاب قرار نداده و سرزنش نکنیم.

متکی در ادامه سخنان خود اضافه کرد: می‌توانیم با شرایط پیش آمده و با تبعیت از مقام معظم رهبری و همدلی سه قوه از این شرایط عبور کنیم به شرط آن که همدلی و هم‌افزایی و در شرایط ویژه تدبیر و رفتار عقلانی را در پیش بگیریم.

وی در پاسخ به سئوالات دانشجویان و خوش‌بینی به آینده برای ارتباط ایران با آمریکا بیان داشت: ما در مقطعی که رابطه ایران با آمریکا قطع شد در جامعه تصور این بود که این قطع رابطه بعد از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در ایران اتفاق افتاد در حالی که این مسئله به پیش از ۱۳ آبان ۵۸ بر می‌گردد.

این مسئول تصریح کرد: باور من این است که نباید تلقی کنیم رابطه ایران با آمریکا از ۱۴ آبان ۵۸ به بعد رو به افول گذاشت در حالی که این اتفاق بعد از فردای ۲۲ بهمن ۵۷ شروع شد و ما شاهد بودیم که در فاصله هفت هشت ماه چگونه آمریکا سعی می‌کرد در این کشور با هدف براندازی نظام حوادث مختلفی را شکل دهد.

متکی ترورهای مختلف و دمیدن در اختلافات قومی، قبیله‌ای و مذهبی را از تلاش‌های جدی آمریکاییان در ایران با یارگیری از درون نظام به شدت تداوم یافت به طوریکه در تمامی این اقدامات می‌توانیم رد پایی از آمریکا در اسناد و مدارک ببینیم.

وی تصریح کرد: انتظار بود آمریکا بعد از ۲۲ بهمن دولت جدید ایران را به رسمیت بشناسد و با تغییر موضع نسبت به دوران شاه در این مملکت شرایط متفاوتی را رقم زده و بپذیرد، اما در این برهه شاهد آن هستیم که آمریکا حتی قبل از عراق، ترکیه را به تحرک واداشت تا به ایران حمله کند.

این مسئول از ۱۳ آبان نه به عنوان یک حادثه بلکه یک روز در نشان دادن عکس‌العمل واقعی به تمام خیانت‌های آمریکا بود که در ماه‌های بعد از پیروزی انقلاب آمریکا سعی کرد با هدف براندازی این نظام به آنها دست بزند.

وزیر سابق امور خارجه ایجاد رابطه آمریکا با ایران را منوط و مشروط به چند چیز دانست و بیان کرد: اولین شرط این است که در ایجاد رابطه با رویکرد جدید بین دو کشور اراده‌ها نشان دهد که هر دو طرف حسن نیت دارند که این باید از طرف آمریکایی‌ها بیشتر مورد توجه و تاکید قرار گیرد.

متکی اضافه کرد: آمریکا فکر می‌کند هنوز با فشار به ایران می‌تواند ایران را به تسلیم وا دارد و به همین خاطر به تحریم‌های متعدد و پی‌در‌پی روی آورده است.

این دیپلمات کهنه کار ادامه داد: بنده که ۲۶ سال در حوزه دیپلماسی حضور دارم یقین دارم که تا این تفکر مسئولان آمریکا در رفتار و کردار و اقداماتشان مشهود باشد، نمی‌توان به ایجاد رابطه با آمریکا امیدوار بود.

وی یادآور شد: تا آنها فکر می‌کنند هر کس پا پیش بگذارد برای رابطه مذاکره‌ای انجام دهد نشان از ضعف او است، امکان ندارد اراده‌ای برای برقراری رابطه به وجود آید.

فشارهای تحریم بر مسئولان نیز ملموس است

عضو کابینه دولت نهم در پاسخ به سئوال یکی از دانشجویان که از متکی پرسید آیا مسئولان نیز مانند مردم فشارهای اقتصادی را حس می‌کنند یا نه؟ گفت: فشار اقتصادی، تورمی و گرانی که بر مردم وارد می‌شود دارای یک وجه ممتاز است، اما دولت و مجلس و کل نظام حاکمیت هم فشارهای سیاسی و هم اجتماعی و امنیتی پشت سر آن را نیز تحمل می‌کنند و دانشجویان یقین داشته باشند که بزرگان این کشور در تلاش هستند از این تحریم‌ها به راحتی بگذریم.

وی افزود: تصور من این است که اگر ما آن فشار گرانی و شرایط اقتصادی را تعریف می‌کنیم در ترجمه وسیع‌تر مسئولان ما فشارهای متعددی را در این رابطه تحمل کرده و گاه از بازگو کردن آن نیز امتنا می‌کنند.

پشت پرده نابسامانی‌های اقتصادی منطق حاکم نیست

متکی ابراز داشت: در چند ماه گذشته وضعیت اقتصادی و نوسانات ارزی به شدت مردم و مسئولان را رنج داده و ما قبول می‌کنیم در این وضع پیش آمده منطق اقتصادی حاکم نیست.

وی در ادامه سخنان خود اضافه کرد: چند ماه پیش مجلس و دولت نشستی را برگزار کردند که بحث مهم و اساسی این نشست تعیین نرخ ارز و آرام کردن فضای کاذب و تثبیت قیمت‌ها بود که قرار شد تا سقف ۲ هزار تومان قیمت دلار به ثبات برسد.

وزیر سابق امور خارجه عنوان کرد: به نظر بنده مسئولان در این فاصله کوتاهی کردند و به دلیل تصمیم نگرفتن قاطع در این امر یک دفعه فضای کاذب روی سر ما آوار شد و این وضعیت پیش آمد.

عضو کابینه دولت احمدی‌نژاد بیان کرد: مجدداً همین امر در دستور کار قرار گرفت و به سرعت مرکز مبادلات ارزی شکل گرفت که به تدریج ثبات قیمت و تعدیل آن را در سطح جامعه شاهد هستیم.

این مسئول به دو فرضیه مهم در این زمینه اشاره کرد و ادامه داد: برخی کشورها ثبات پول ملی را در دستور کار قرار می‌دهند و برخی‌ها نیز هر از چند یک بار در این زمینه تغییراتی را ایجاد می‌کنند.

متکی نمونه این کشورها را عربستان اعلام کرد که با فروش نفت و مواد اولیه سعی می‌کند به جامعه دلار تزریق کند تا قیمت ارز را ثابت نگه دارد.

وی یادآور شد: عده‌ای از کشورها نیز که نفتی ندارند تجارت خارجی خود را به گونه‌ای مدیریت می‌کنند تا در این عرصه ضربه‌ای به اقتصاد آنها وارد نشود که نمونه این کشور ترکیه است.

هرگاه من و احمدی‌نژاد در جایگاه شهروندی قرار گرفتیم پشت پرده‌ها را بازگو می‌کنیم

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، وزیر سابق امور خارجه در پاسخ به سئوال یکی از دانشجویان که از پشت پرده ماجرای اخراج متکی از دولت دهم سئوال کرد، این‌گونه پاسخ داد که زمانی پشت پرده و حقایق را می‌گویم که من و احمدی‌نژاد در جایگاه یک شهروند قرار گیریم و به یقین روزی تمام ماجراها و پشت پرده کنار گذاشتنم را بیان می‌کنم.

متکی گفت: برای کسی که حادثه‌ای رخ می‌دهد یا رویدادی برایش به وقوع می‌پیوندد، سعی می‌کند برای رفع اتهام و مظلومیت حقایق را بازگو کند که در جلسات مختلف دوستان و دانشجویان از بنده سئوال می‌کنند که چرا پشت پرده اخراج شدنم از دولت را بازگو نمی‌کنم.

وی ادامه داد: بنده علی‌رغم اینکه به طور طبیعی گفتن برخی از مسائل را به مصلحت نمی‌دانم، اما روزگاری در این زمینه توضیحات می‌دهم و به پرسش‌های مطرح شده نیز پاسخ می‌دهم.

این فعال سیاسی متذکر شد: البته در این زمینه سایتی راه‌اندازی کردم و روزانه نیز به ده‌ها سئوال دانشجویان پاسخ می‌دهم که در این زمینه حقایق را بازگو می‌کنم.

وزیر سابق امور خارجه در پایان اذعان داشت: البته این گفتن من به معنای رو کم کردن نیست بلکه برای توجیه بیشتر و رفع برخی از ابهامات است.

گزارش از: علیرضا حسین‌نژاد و شهرام جباری

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=46339

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر