2

فاجعه فلوجه از هیروشیما گسترده‌تر است+تصویر

  • کد خبر : 46451
  • ۲۳ آبان ۱۳۹۱ - ۲۳:۴۸

پرفسور باسبی، موضوع خطرناک تر را تهدیدی می داند که نسل های آینده عراقی را تهدید می کند؛ زیرا سموم استفاده شده در بمباران فلوجه، جنین های مذکر را بیش از جنین های مونث نابود می کند.

پیامدهای فاجعه‌بار استفاده از انواع سلاح های شیمیایی و پرتوزا از سوی نیروهای متجاوز آمریکایی و انگلیسی در حمله به عراق، همچنان یکی از مهمترین موضوع تحقیقات سازمان های بین المللی است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، دو سال پیش تیمی از پژوهشگران موسسه انگلیسی ” گرین اودیت ” با نظارت پرفسور ” کریس باسبی ” از دانشگاه آلستر که دبیر علمی کمیته اروپایی بررسی خطرات مواد پرتوزا است، با انجام پژوهشی متوجه شد که میانگین ابتلا به ناهنجاری های مادرزادی در قلب و ستون فقرات و نخاع و دیگر اعضا در عراق، ۳۰ برابر شده است.

این پژوهش با شرکت ۱۱ پژوهشگر انجام شد و طی آن، ۷۱۱ منزل و حدود ۴۸۰۰ شخص در فلوجه در مدت ماه های ژانویه تا فوریه ۲۰۱۰ مورد معاینه قرار گرفتند؛ در این پژوهش ثابت شد که علاوه بر ناهنجاری های مادرزادی، طیف گسترده ای از مردم نیز دچار بیماری های سرطانی شده اند.

بر اساس این پژوهش میانگین ابتلا به بیماری سرطان خون ۳۸ برابر و میزان ابتلا به بیماری سرطان پستان ۱۰ برابر افزایش یافته است؛ و علاوه بر همه این ها، میزان ابتلا به انواع تومورهای مغزی در میان بزرگسالان نیز افزایش چشمگیری داشته است.

اگر این یافته ها را با یافته های فاجعه هیروشیما مقایسه کنیم، متوجه خواهیم شد که بر اثر شلیک بمب اتم به این شهر در جنگ جهانی دوم، میزان ابتلا به بیماری سرطان خون ۱۷ برابر افزایش یافت، که این میانگین بسیار پایین تر از نمونه عراق است.

در این میان آن چه در فلوجه وحشتناک به نظر می رسد، سرعت ابتلا به سرطان و افزایش شیوع این بیماری است. این پژوهش همچنین از افزایش بسیار بالای میانگین مرگ و میر کودکان شیرخواره پرده برداشت که این مساله مشابه پیامدهای استفاده آمریکا از بمب اتم در هیروشیما است با این تفاوت که وضع عراق در این زمینه، از هیروشیما بدتر به نظر می رسد.

پرفسور باسبی خاطر نشان کرد: آن چه در فلوجه اتفاق افتاد، بدتر از آن چیزی است که در هیروشیما اتفاق افتاده بود. این در حالی است که در حمله به فلوجه از بمب اتم استفاده نشد؛ اما استفاده از سلاح های دارای مواد پرتوزا پیامدهایی سهمگین تر از پیامدهای استفاده از بمب اتم بر ضد مردم ژاپن در هیروشیما داشت.

پرفسور باسبی، موضوع خطرناک تر را تهدیدی می داند که نسل های آینده عراقی را تهدید می کند؛ زیرا سموم استفاده شده در بمباران فلوجه، جنین های مذکر را بیش از جنین های مونث نابود می کند.

 در این بین، سرنوشت کودکان عراقی که در مناطق بمباران شده با بمب های پرتوزای آمریکایی زندگی می کنند، به چالشی بزرگ برای پنتاگون و شرکت های اسلحه سازی آمریکا تبدیل شده است.

اکثر استان های عراق در حملات سال های ۱۹۹۱ و ۲۰۰۳ به این کشور، با پیشرفته ترین و کشنده ترین بمب های آمریکایی، بمباران شدند.

آمریکا، هر چند به استفاده از بمب های حاوی فسفر سفید در حمله به فلوجه به سال ۲۰۰۴ اعتراف کرد، اما در اقرار به استفاده از سلاح های دارای اورانیوم ضعیف شده به مانور و حیله و نیرنگ متوسل شد، تا از اعتراف به این حقیقت سر باز بزند.

 اما نیرنگ های آمریکا ناکام ماند و ثابت شد که آمریکا در حمله به عراق به میزان بسیار گسترده ای از این گونه سلاح ها استفاده کرده است به طوری که کارشناسان آمریکایی ارزیابی کردند که آمریکا در حمله سال ۲۰۰۳ به عراق، ۱۲۰۰ تا ۲۱۰۰ تُن بر متر مربع و در حمله سال ۱۹۹۱ نیز به میزان ۳۴۰ تا ۸۰۰ تُن بر متر مربع، اورانیوم ضعیف شده استفاده کرده است.

” کاظم المقدادی ” آکادمیست عراقی مقیم سوئد، با انتشار مقاله ای در روزنامه الحیات، نوشت: در حال حاضر کارشناسان پنتاگون و عوامل صنایع اسلحه سازی آمریکا سرگرم بحث و جدل های بی مورد برای سرپوش نهادن بر زیان های زیست محیطی و جانی این سلاح ها هستند.

شرکت های بزرگ اسلحه سازی آمریکا، مبالغ هنگفتی به کارشناسان و مجله ها و حتی شماری از دانشمندان دادند و از آنان خواستند در گمراه کردن افکار عمومی و خدشه دار کردن حقیقت پیامدهای استفاده از سلاح های دارای اورانیوم ضعیف شده در عراق نقش ایفا کرده و بر این جنایت سرپوش نهند، تا بتواند به یاری آن ها از بار مسئولیت اخلاقی و مالی و پیامدهای بین المللی این جنایت برهد، اما این تلاش ها چندان نپایید و دروغ پردازی های آمریکا در چارچوب قابل تاویل ” نبود دلایل علمی ” در اثبات زیان بخش بودن سلاح های آمریکایی استفاده شده در حمله به عراق نتوانست حقیقت را پنهان کند.

در مقابل تلاش شرکت های اسلحه سازی آمریکایی برای پنهان کردن حقایق، دانشمندان مستقل آمریکایی با وجود امکانات ناچیزی که در مقایسه با شرکت های اسلحه سازی آمریکایی داشتند، توانستند در تحقیقات مستند و قابل دفاع، پیامدهای خطرناک جانی و زیست محیطی سلاح های دارای اورانیوم ضعیف شده در حمله به عراق را ثابت، و علاوه بر آن میزان بسیار گسترده اورانیوم ضعیف شده استفاده شده در حمله به عراق را نیز رصد کنند.

در همین چارچوب خانم ” لورین مورییه ” اعلام کرد که احتمالا آینده ژنتیک به بی رحمی نابود شده به حساب می آید. وی هچنین تصویری تاریک از محیط زیست منطقه خلیج فارس که اشعه های پرتوزا به آن نفوذ کرده است، ترسیم کرد و با اشاره به ارزیابی های علمی گفت: این منطقه تا ابد تحت تاثیر مواد پرتوزا خواهد بود.

مورییه افزود: پیامدهای مواد پرتوزای استفاده شده در حمله به عراق، دامنگیر کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز خواهد شد.

در این میان لازم به یادآوری است که پیامدهای استفاده آمریکا از این مواد در حمله به عراق به سال ۱۹۹۱، ده ها پس از آن ظاهر شد و نخستین قربانیان آن در جنوب عراق، به ویژه بصره و ذی قار و میسان، کودکان و نوزادان تازه به دنیا آمده بودند. برخی از افراد که به هیچ وجه در خانواده خود سابقه بیماری سرطان نداشتند، به این بیماری دچار شدند و برخی دیگر دچار بیماری هایی فراتر از سرطان شدند و برخی از آن ها دچار حتی چهار نوع از ورم های سرطانی بدخیم شدند. دکتر “جواد العلی ” پزشک عراقی در بصره نخستین کسی بود که این پدیده را رصد کرد.

از سوی دیگر پزشکان، بروز نوع تازه و ناشناخته را رصد کردند که نمونه آن تا آن زمان در عراق مشاهده نشده بود. نمونه هایی که به کبد و مغز متصل می شد. مساله دیگر شیوع این بیماری به صورت گسترده در میان طیفی مانند کودکان بود که تاکنون در میان آن ها سابقه نداشته است. در این حال، تحولات فیزیولوژیک و سلولی گسترده ای در برخی از بیماران رصد شد و این مساله نشان می دهد که آن ها به بقایای اورانیوم ضعیف شده آلوده شده اند. علاوه بر آن ابتلا به بیماری های وراثتی ناشی از اختلالات کروموزوم ها نظیر ” سندروم داون ” و انواع بیماری های چشمی و اختلالات ظاهر جمجمه و دیگر بیماری ها گسترش یافت.

اسنادِ فاجعه ای که همچنان برقرار است

به گفته دکتر ” مونا خمّاس ” استاد بیماری های سرطانی در دانشگاه بغداد، اسناد این فاجعه با دقت با دقت مستندسازی شد و به سازمان های بین المللی ارائه شد تا ابعاد جنایت های دوران در حق ملت عراق و زیست بوم این کشور افشا شود.

متاسفانه دولت های متوالی عراق، همه هشدارها را نادیده گرفتند و در شدت گرفتن این فاجعه بهداشتی و زیست محیطی که از سال ۱۹۹۱ تاکنون همچنان برقرار است، سهیم شدند. این در حالی است که ده ها پژوهش علمی عراقی و خارجی درباره پیامدهای مستمر این فاجعه و آثار مخرب و وحشتناک آن صورت گرفته بود.

 در دوسال اخیر یافته های علمی مهمی به دست آمد که ضربه ای مهلک برای گزارش کارشناسان پنتاگون به شمار می رود. در ماه سپتامبر سال جاری، نشریه ” آلودگی و سموم زیست محیطی ” پژوهش بین المللی علمی تحت عنوان ” آلودگی فلزی و ناهنجاری های مادرزادی همه گیر در شهرهای عراق ” منتشر کرد. در تهیه این پژوهش تیمی از پژوهشگران دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه میشیگان آمریکا، پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه بصره، پژوهشگران دندان پزشکی دانشگاه اصفهان و همچنین پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز شرکت داشتند.

در حال حاضر در عراق، ۷۵۰ هزار نفر به بیماری سرطان دچارند و در دو دهه اخیر، ده ها هزار تن از مردم این کشور بر اثر این بیماری از دنیا رفته اند و به طور میانگین، سالانه ۱۶ هزار بیمار سرطانی در این کشور جان می دهد.

کارشناسان بر این باورند که در چند سال آینده، آمار مرگ و میر مردم این کشور بر اثر ابتلا به سرطان، به سالانه ۲۵ هزار تن برسد. گزارش های اروپایی نیز قائل به افزایش ۱۳ برابری میانگین ناهنجاری های مادرزادی در عراق در مقایسه با ابتلا به این ناهنجاری در اروپا است. همه این گزارش ها که ارتباط مستند افزایش ابتلا به این گونه بیماری ها با استفاده از اورانیوم ضعیف شده و دیگر سلاح های ممنوعه بین المللی در حمله به عراق را ثابت می کنند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=46451

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر