3

شامپانزه‌ها و گوریل ها مانند انسان‌ها دچار بحران میانسالی شوند

  • کد خبر : 48233
  • ۰۵ آذر ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۹

زندگی شامپانزه ها، اورانگوتان‌ها و گوریل ها با وجود تفاوت‌های اجتماعی که با انسان‌ها دارند به نمودار یو شکل شبیه است و این نمودار تنها مختص به انسانها نیست.

بنا به یک پژوهش تازه؛ شامپانزه‌ها، اورانگوتان‌ها و گوریل ها ممکن است مانند انسان‌ها دچار بحران میانسالی شوند.

یک گروه از پژوهشگران بین المللی درباره نمودار خوشحالی و تندرستی انسان‌ریخت‌های بزرگ (شامپانزه ها، اورانگوتان ها و گوریل ها) تحقیق کردند و متوجه شدند که شادی در جانوران جوان بیشتر دیده می‌شود و در میان‌سالان کمتر و در سالخوردگان دوباره بیشتر می‌شود درست شبیه نمودار شادی انسان‌ها که شبیه حرف یو (U) در زبان انگلیسی است.

در این پژوهش کارشناسانی از جمله روانشناسان، نخستی شناسان و اقتصاددانان شرکت کردند. نتیجه این پژوهش در مجله آکادمی ملی علوم در آمریکا منتشر شده است.

دکتر الکساندر ویس، روانشناس و نویسنده ارشد این پژوهش در دانشگاه ادینبورگ گفت: “چیزی که ما در حال آزمایش آن هستیم این است که آیا نمودار یو شکل می‌تواند رابط بین سن و تندرستی پستانداران نخستین را نشان دهد.”

آقای ویس امیدوار بود که به دلیل شباهت‌های بین انسان‌ها، شامپانزه‌ها و اورانگوتان‌ها، نتیجه آزمایش به نمودار یو شکل شبیه باشد.

این تحقیق نشان داد که همینطور است. زندگی شامپانزه ها، اورانگوتان‌ها و گوریل ها با وجود تفاوت‌های اجتماعی که با انسان‌ها دارند به نمودار یو شکل شبیه است و این نمودار تنها مختص به انسانها نیست.

در این تحقیق از ۵۰۸ شامپانزه و اورانگوتان در سنین و مکان‌هایی متفاوتی مانند باغ وحش‌ها و مراکز تحقیق، آزمایش شد.

به جانورانی که خوشحال و تندرست بودند در یک پرسشنامه نمره داده می‌شد و نمودار تندرستی آنها با کمی تغییر مانند نموداری بود که در سنجش رفتار انسان‌ها از آن استفاده می‌شود.

آقای ویس گفت که شباهت بین انسان‌ها با شامپانزه‌‌‌ها، گوریل ها و اورانگوتان‌ها ماورای شباهت‌های ژنتیکی و فیزیولوژیکی است. برای مثال آنها مانند انسان‌ها با فشار اجتماعی و عصبی روبه‌رو می‌شوند.

او گفت: “شامپانزه‌ها دچار بحران میانسالی نمی‌شوند و ناگهان هوس نمی‌کنند یک اتومبیل براق قرمز کورسی بخرند بلکه نیازهای خاص خود را دارند، مانند علاقه به تهیه غذای بی دردسر و یا یافتن زوج جدیدی برای خود.”

زیست نیوز

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=48233

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر