1

۴۵ هزار واحد مسکن آماده تحویل به نخبگان معلولان

  • کد خبر : 49367
  • ۱۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۵

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ۴۵ هزار واحد مسکن آماده تحویل معلولان، در انتظار تامین آب، برق و گاز است.

شیخ‌الاسلامی در دیدار با نخبگان معلول گفت: ‌رفع موانع موجود برای ایجاد دسترسی بهتر، شعار روز جهانی سال ۲۰۱۲ است و باید با استفاده از همین شعار، راهکارهای مناسبی را ارایه کنیم.

وی افزود: با توجه به ظرفیت بالایی که در کشور وجود دارد می‌توانیم شاهد اقدامات مناسب‌تری باشیم تا جامعه معلولان بتوانند دسترسی مناسب‌تری به سطح جامعه داشته باشند، چرا که معتقدم رفع موانع در بسیاری از مواقع کارآمدتر از ایجاد امکانات جدید است.

شیخ‌الاسلامی عنوان کرد: رفع موانع نباید تنها در جامعه معلولان بلکه باید در ایجاد مشاغل نیز منشا تحولات باشد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد:‌ اگر قرار است اقتصاد مقاومتی شکل گیرد و این انقلاب از دشمنان و شیاطین الان دور بماند، باید از ظرفیت مشارکت‌های مردمی استفاده کرده و موانع کسب و کار، تجارت و تولید و صادرات را رفع کنیم.

 

وی افزود: در حال حاضر یک میلیارد نفر در دنیا به نوعی معلولیت دارند که حدود ۱۵ درصد از جمعیت بشریت را تشکیل می‌دهند که سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر آنها در کشور ایران هستند و باید بتوانیم با رفع موانع شرایط دسترسی آنها را برای اشتغال و سایر خدمات برطرف کنیم.

شیخ‌الاسلامی گفت: اگر توسعه را بر مبنای دانایی تعریف کرده‌ایم، به این معناست که تولید فکر، ارتباطی به معلولیت جسمانی افراد ندارد و این افراد علی‌رغم داشتن معلولیت جسمانی می‌توانند نقش خلاقانه داشته و نقش موثری را در جامعه ایفا کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: اگر افراد معلول توانمند شوند، نه تنها کرامت انسانی و عزت آنها حفظ می‌شود، بلکه می‌توانند خود باری را از دوش دیگران بردارند و ما باید به این نکته مهم توجه ویژه داشته باشیم، چرا که حفظ کرامت انسان‌ها مقدس‌ترین کار است.

وی با بیان اینکه یکی از بحث‌های اصلی سازمان بهزیستی، توانمندسازی افراد است عنوان کرد: از رده بالای مدیریتی تا افراد خدمت‌گیرنده از این سازمان، همگی باید به گونه‌ای در طرح‌های توانمندسازی شرکت کرده و برنامه‌های متنوعی برای آنها طراحی شود.

وی همچنین با اشاره به فعالیت‌هایی که در بخش مسکن معلولان صورت گرفته، گفت: تاکنون ۲۰ هزار مسکن ویژه معلولان تحویل داده شده و ۱۰۰ هزار مسکن نیز در دست اقدام است که ۴۵ هزار از این تعداد آماده شده و چنانچه آب، برق و گاز آنها تامین شود، آنها را تحویل خواهیم داد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین از ایجاد ۲۶ هزار فرصت شغلی جدید برای افراد معلول خبر داد و خاطرنشان کرد: با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته بحث مشاغل خانگی در اولویت قرار دارد و باید تلاش کنیم تا توانمندسازی افراد در این بخش‌ها نیز ساماندهی شود.

شیخ‌الاسلامی عنوان کرد: در حال حاضر بیش از سه میلیون معلولی که در کشور وجود دارد، باید بتوانند با استفاده از مشارکت‌های مردمی، خدمات بهتری دریافت کنند، به این معنا که اگر بخواهیم تنها به اعتبارات و بودجه دولت اکتفا کنیم، نمی‌توانیم به نقطه ایده‌آل برسیم، چرا که با گرانی‌های پیش‌بینی نشده‌ای که برخی مواقع رخ می‌دهد، قدرت خرید این افراد کاهش می‌یابد، این درحالیست که دریافتی آنها محدود است.

وی گفت: بن‌های خرید کالا را نیز برای معلولان در نظر گرفته‌ایم تا از فشارهای اقتصادی جامعه هدف کاسته شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: باید با استفاده از مشارکت‌های مردمی از این ظرفیت بالا در کشور استفاده کرده و افراد خیر را وارد حوزه خدماتی معلولان کنیم؛ چرا که بسیاری از افراد جامعه علاقه‌مند به شرکت در امور خداپسندانه هستند و افزایش ۵٫۵ برابری کمک خیرین نشان می‌دهد که ظرفیت بالایی در کشور برای حضور خیرین در امر کمک به معلولان وجود دارد.

شیخ‌الاسلامی همچنین حوزه‌ پیشگیری را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های سازمان بهزیستی برشمرد و گفت: باید بتوانیم ورودی معلولان را کاهش دهیم تا توان و کیفیت خدمات‌رسانی به افراد تحت پوشش فعلی افزایش یابد و این امر محقق نمی‌شود، مگر از طریق پیشگیری.

وی عنوان کرد: با مداخله بهنگام و جلوگیری از یک آسیب کوچک، یک عمر می‌توان از آسیب‌های ناشی از معلولیت یک فرد در جامعه جلوگیری کرد که این امر از طریق مراکز تشخیص ژنتیک قابل اجراست و افراد می‌توانند با مشاوره قبل از ازدواج از بسیاری از این معلولیت‌ها جلوگیری کنند.

به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اطلاع‌رسانی مهم‌ترین امر در حوزه پیشگیری است و باید از تولد فرزندان با شرایط خاص جلوگیری شود.

به گزارش ایسنا، در این مراسم بانک اطلاعات نخبگان معلولان که تا کنون ۲ هزار نفر از نخبگان معلولان در آن ثبت‌نام کرده‌اند افتتاح شد. همچنین مقرر شد طی برنامه‌ای در آینده نزدیک از معلولان نخبه تقدیر شود.

در مراسم امروز ضمن تقدیر از معلولان پارالمپیکی، از ۵۰ خودروی مناسب‌سازی نیز رونمایی و این خودروها به ناوگان حمل و نقل معلولان اضافه شدند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=49367

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر