2

غضنفری گفت:فرایند ذخیره سازی خوشبختانه ادامه دارد

  • کد خبر : 49935
  • ۱۴ آذر ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۵

وزیر صنعت ، معدن و تجارت گفت:می توانیم با برگزاری جلسه ای با مسئولان مرکز مبادله و بانک مرکزی در وزارت صنعت ، به حل مشکل بپردازیم

وزیر صنعت ، معدن و تجارت در باره ذخیره سازی کالاها گفت : کالاهای اساسی به مقدار مورد نیاز ذخیره شده است و فرایند ذخیره سازی خوشبختانه ادامه دارد.

مهدی غضنفری افزود : دولت هم مراقبت کرده است که برای این ذخیره سازی ، ارز مرجع تامین شود.
وی گفت: تولید بسیاری از کالاهایی که در سبد غذایی مردم قرار دارد با مواد اولیه ای است که به عنوان کالای اساسی وارد کشور می شود مثل روغن برنج و… فقط باید درست توزیع شود که برنامه ریزی هم شده است.
وزیر صنعت ، معدن وتجارت گفت: توقف ثبت سفارش و ممنوعیت واردات لوازم خانگی که جز گروه کالای ۱۰ است ،فرصت بسیار خوبی برای تولیدکنندگان داخلی این صنعت در سال تولید ملی محسوب می شود.
غضنفری گفت : خوشبختانه تولید لوازم خانگی در کشور رشد خوبی کرده و امسال هم که سال اقتصاد مقاومتی است از مردم انتظار می رود جهت گیری مصرف خود را به سمت مصرف تولید داخل سوق دهند.
وزیر صنعت ، معدن وتجارت افزود: دولت در سیاست های تجاری اخیر خود به نوعی برنامه ها را هدایت و مدیریت کرد که بازار به نفع تولید کنندگان داخلی باشد.
غضنفری گفت : بسیاری از کالاهایی که نمونه داخلی آنها تولید می شود ،‌کیفیت و قیمت خوبی هم دارد و انجمن ها و اتحادیه های این صنعت پذیرفته اند که کیفیت را ارتقا دهند و تولید را بهبود بخشند.
وی با اشاره براینکه واردات لوازم خانگی در اولویت ۱۰ قرار دارد و ثبت سفارش این اولویت نیز ممنوع است ، گفت : با توجه به وجود برند های متنوع و امکان رقابت فرصت خوبی برای تولید کنندگان داخلی فراهم شده است و بازار در انحصار یک برند خاص قرار نخواهد گرفت و امکان رقابت با توجه به برندهای مختلف وجود دارد .
وزیر صنعت ، معدن و تجارت همچنین گفت تولیدکنندگان نیازمند سرمایه در گردش برای استفاده از سهم ۱۰ درصد ریالی صندوق توسعه ملی به بانک ها معرفی می شوند.
غضنفری این موضوع را نیز گفت که با توجه به پیگیری های مصرانه وزارت صنعت ، معدن و تجارت ال سی ریالی مصوب شد و نوعی سرمایه در گردش در اختیار واحدهای تولیدی قرار خواهد گرفت.
وی همچنین درباره سایر حمایت های وزارت صنعت ، معدن و تجارت گفت : برای تقویت فناوری یا احداث واحدهای های تک ( فناوری های برتر) را هم در دستور کار داریم.
وزیر صنعت ، معدن و تجارت در باره واردکنندگانی که کالای خود را با ارز مرجع به فروش رسانده اند ، افزود: برای تعدادی از اینها که قاعده را رعایت نکرده اند ، پرونده تشکیل شد .
به گفته وی ، سازمان حمایت مصرف کنندگان با کمک بانک مرکزی و بانک های عامل ، فهرست اولیه وارد کنندگانی را که ارز مرجع را دریافت و کالا را در بازار عرضه کردند تهیه کرده و به سراغ برخی از آنها رفته است که این کار نیز ادامه دارد.
غضنفری تاکید کرد : اگر وارد کنندگان بر اساس مستندات ، کالای خود را براساس قیمت ارز دریافتی به فروش رسانده و قیمت گذاری کرده باشند ، هیچ گونه جریمه ای به آنها تعلق نمی گیرد.
وزیر صنعت ، معدن و تجارت با بیان اینکه ثبت سفارش اولویت ۱۰ که بخش عمده لوازم خانگی نیز در آن قرار دارد ، گفت : این اولویت شامل کالاهای مصرفی کم اهمیت است که مشابه آن در داخل تولید می شود .
وی درباره انعقاد قرارداد کیفی برای حوزه صنعت گفت: واحدهای تولیدی و صنعتی مدتهاست که دولتی نیست و ما به عنوان وزارت صنعت ، معدن و تجارت مدیریت و مالکیت آنها را برعهده نداریم ، بنابراین نمی توانیم برای کیفیت آنها قرارداد منعقد کنیم و این موضوع شامل همه تولیدات همچون لوازم خانگی ، خودروسازی و غیره می شود.
غضنفری افزود: توصیه ما به بنگاه ها این است که از توانمندی بنگاه ها استفاده کنند و همین توصیه را به دانشگاه ها داریم که توانمندی های خود را به صورت کامل به بنگاه های تولیدی ارایه کند، وزارت صنعت ، معدن و تجارت می تواند حلقه واسط باشد.
وزیر صنعت ، معدن و تجارت در باره این که اگر کیفیت و قیمت به حد مطلوب برسد، اقدام نهایی وزارتخانه از تولید به چه نحو خواهد بود ؟ گفت : کالاها را بر اساس خام خام ، خیلی خام تا کالاهای کاملا ساخته شده ، در ۱۰ گروه اولویت دسته بندی کرده ایم و اگر اولویت ۱۰ که ثبت سفارش آن تعطیل شده است ، با تولید داخلی به خوبی پوشش داده شود انتظار می رود که بعدا سراغ گروه ۹ برویم و از آنها بخواهیم که تولید کنند و کیفیت را بالا ببرند.
وی ادامه داد : در سال تولید ملی که به دنبال اقتصاد مقاومتی هستیم باید به تدریج اولویت های بیشتری برای تولید کنندگان داخلی به صورت صدرصد تامین شود تا رضایت مندی در مورد قیمت و کیفیت شکل گیرد ، اگر تولید کنندگان این رضایت را فراهم کنند و در جامعه نشان دهند که سهم بالایی را از آن خود می کنند ، فرصتی را که برای تولید کنندگان گروه ۱۰ فراهم کردیم برای سایر اولویت ها نیز می توانیم ایجاد کنیم.
غضنفری در باره برخی مشکلات تامین ارز مبادله ای واحدهای تولیدی نیز گفت : می توانیم با برگزاری جلسه ای با مسئولان مرکز مبادله و بانک مرکزی در وزارت صنعت ، به حل مشکل بپردازیم و لحاظ نوع ارز دستمان باز نیست که همه درخواست ها را پاسخ دهیم اما با تغییر رویه ثبت سفارش به لحاظ نوع ارز می توان همه نیازها را تامین کرد.
وزیرصنعت،معدن وتجارت همچنین گفت: بازار موجودی حساس و زنده است هر خبری که بیموقع ، منفی و حساب نشده باشد اثر تلاطمی دارد و برای ما در بازار مضر است. اخبار بازار کاملا با آرامش و حساب شده باشد و انتظار از رسانه ها این است که به آرام سازی بازار کمک کنند.

شاتا

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=49935

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر