2

قاچاق سوخت ربطی به تحریم‌ها ندارد

  • کد خبر : 54161
  • ۰۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۷

احمدی‌مقدم گفت:تجاوزها، سرقت‌ها و بزه‌های مختلف اغلب زاییده تهاجم فرهنگی و حمله به هنجارها و باورهای جوامع بشری است.

رییس پلیس کشوربا انتقاد از پخش فیلم زورگیری اخیر در رسانه‌ها، گفت: با وجود رسانه‌های جدید و توسعه فعالیت‌های رسانه‌ای، موضوع احساس امنیت وارد شرایط جدیدی شده و از اهمیت بیشتری برخوردار است.

سردار اسماعیل احمدی مقدم با اشاره به وقوع دو سرقت از بانک در فارس گفت: در این دو سرقت پول زیادی به سرقت برده نشده و پلیس نیز با کشف سرنخ‌هایی به دنبال شناسایی و دستگیری سارقان است.

احمدی‌مقدم با یادآوری اینکه در سرجمع تصادفات نیز شاهد کاهش ۱۲ درصدی در سطح استان فارس بوده‌ایم، گفت: این آمار با توجه به گستردگی استان فارس، رکورد خوبی به شمار می‌رود.

فرمانده ناجا با بیان اینکه آمارها نشان دهنده کاهش نسبی اغلب جرایم و کاهش ۱۰ درصدی سرجمع کل سرقت‌ها در استان فارس است، گفت: این در حالیست که در کشور آمارها نشان دهنده اندکی افزایش است.

وی همچنین درباره وضعیت احساس امنیت در جامعه نیز به ایسنا، گفت: همه ساله در پایان سال با همکاری دانشگاه و براساس معیارهای علمی وضعیت احساس امنیت در جامعه را ارزیابی می‌کنیم.

احمدی‌مقدم در عین حال مدعی شد به دلیل بهبود شرایط امنیت در سطح جامعه و کاهش شاخص‌های وقوع جرایم خصوصا جرایم خشن، همه ساله شاهد ارتقاء امنیت روانی و شاخص احساس امنیت بوده‌ایم.

شناسایی افرادی که فیلم زورگیری اخیر را منتشر کردند

رسانه‌ها باید بدانند هرحادثه‌ای نمی تواند قابل انعکاس باشد

وی با انتقاد از پخش فیلم زورگیری اخیر در رسانه‌ها، گفت: با وجود رسانه‌های جدید و توسعه فعالیت‌های رسانه‌ای موضوع احساس امنیت وارد شرایط جدیدی شد و از اهمیت بیشتری برخوردار است.

احمدی‌مقدم با بیان اینکه افرادی که فیلم زورگیری را تهیه و پخش کرده‌اند شناسایی شده‌اند، گفت: رسانه‌ها باید بدانند هرحادثه‌ای نمی‌تواند قابل انعکاس باشد زیرا انعکاس یک رویداد ممکن است پلیس را از سرنخ‌ها دور کرده و با مشکل مواجه کند و از طرفی جامعه را نیز دچار ناامنی روانی کند.

وی گفت: در تهران زورگیری اتفاق می‌افتد اما اینکه یک مورد تصویربرداری شده و از رسانه‌ها منعکس شود، درست نیست، اگر مردم مستنداتی شامل فیلم و تصویر یا اطلاعاتی دارند به جای آن که در رسانه‌ها آن را منعکس کنند، بهتر است آن را در اختیار پلیس قرار دهند.

احمدی‌مقدم با بیان اینکه امنیت روانی و شاخص احساس امنیت در جامعه روند رو به رشد را طی کرده است، گفت: در همین استان فارس هشت تا ۱۰ سال قبل در آمار قتل در کشور اول بود اما اکنون شاهد کاهش قابل توجه جرایم مختلف هستیم.

وی ادامه داد: در تجاوز به عنف، سرقت مسلحانه و زورگیری، فارس پیش از این اول تا سوم کشور بود، اما امسال آمارهای نشان می‌دهد که چقدر در این جرایم کاهش داشته‌ایم.

امروز مقابله با زورگیری یک مطالبه است

احمدی‌مقدم تصریح کرد: مطالبات مردم هم تغییر کرده است زمانی مقابله با سرقت مسلحانه یا قتل یک مطالبه جدی بود اما امروز مقابله با زورگیری یک مطالبه است.

وی تاکید کرد: در جرایم خشن و امنیتی شاهد کاهش در سطح کشور بوده‌ایم اما در جرایم و سرقت‌های خرد افزایش نسبی را مشاهده می‌کنیم.

احمدی‌مقدم همچنین در خصوص وضعیت قاچاق کالا و سوخت از مرزهای کشورنیز به ایسنا گفت: این موضوع ارتباطی با تحریم ها ندارد، اما به دلیل افزایش قیمت دلار و تفاوت قیمت سوخت در ایران در مقایسه با کشورهای همسایه، شاهد افزایش نسبی قاچاق سوخت بوده‌ایم.

فرمانده انتظامی کشور با بیان اینکه قیمت بنزین در ترکیه هر لیتر حدود ۶۰۰۰ تومان است، این بالابودن نرخ به نسبت داخل کشور را عامل اصلی ایجاد انگیزه برای قاچاق سوخت دانست و تصریح‌کرد: اقدامات خوب و بازدارنده‌ای را در مرزهای مختلف اعمال کرده‌ایم که ان‌شاءالله اثرگذار خواهد بود.

وی در عین حال گفت: در بعضی اقلام موادغذایی هم شاهد قاچاق یا تغییر رفتار قاچاقچیان هستیم مثلا تا قبل از این دام به داخل کشور قاچاق می‌شد اما الان شاهد افزایش قاچاق دام از ایران به خارج کشور هستیم.

پلیس در فتنه ۸۸ با بصیرت عمل کرد

به گزارش ایسنا، احمدی‌مقدم در مراسم صبحگاه مشترک نیروهای پلیس در فارس پلیس در فتنه ۸۸ که فتنه گران در عملکردی پیچیده سعی در مقابله با نظام داشتند با بصیرت و موفق عمل کرد. افزود: آن زمان در جریانی که شناخت حق از باطل بسیار دشوار بود، نیروی انتظامی با بصیرتی که داشت حق را از باطل شناخت و در محدوده قانون عملکردی قانونی داشت.

وی با اشاره به کاهش میزان تخلفات درون نیروی انتظامی گفت: تخلف پلیس به معنای دریافت رشوه نیست، بلکه بی‌انضباطی، سرپیچی از فرمان مافوق و هرگونه تخلف اداری حتی حوادث و تصادفات و رانندگی جزو این تخلفات قلمداد می‌شود.

وی با بیان اینکه امنیت امروز صرفا در مبارزه با دزدان و گردنه‌گیران خلاصه نمی‌شود تصریح‌کرد: تجاوزها، سرقت‌ها و بزه‌های مختلف اغلب زاییده تهاجم فرهنگی و حمله به هنجارها و باورهای جوامع بشری است.

احمدی مقدم ترویج حرص، آز، زیاده‌خواهی و تنوع‌طلبی را از جمله تاثیرات تهاجم فرهنگی دانست و گفت: برای مقابله با برخی جرایم و ایجاد امنیت، نیازمند فرهنگسازی وسیع و مقابله با تهاجم فرهنگی هستیم.

وی ناظر درونی را یکی از عوامل مهم و بازدارنده انسان از تخلفات برشمرد و تاکید کرد: تقوا انسان را مصون نگه می‌دارد، نیروی بازدارنده محسوب می‌شود، اگرچه تقوای انسان در تسبیح انداختن او نیست اما انسان با تقوا هم اگر بصیر نباشد و بصیرت نداشته باشد ممکن است در جاهایی اشتباه کند.

احمدی‌مقدم گفت: امروز در شهرهایی که پایه و اساس مذهبی و سنت‌ها قوی‌تر‌ است جرایم نیز کمتر است. این همان عامل بازدارنده درونی است.

وی در خصوص استان فارس و وضعیت امنیت در این استان نیز گفت: بر اساس ارزیابی‌ها استان فارس چند نمره به نسبت سال گذشته ارتقاء پیدا کرده، شیراز در چندسال گذشته در رتبه‌های بالای تجاوز به عنف، قتل و شرارت بود که با تلاش همه به خصوص نیروهای خدوم انتظامی همراهی مردم، روحانیون و مسئولان امروز با انسجامی خوب به سطحی مناسب از امنیت دست یافته است.

فرمانده ناجا گفت: هر استانی جمعیت بالاتری داشته باشد جرم بیشتری را نیز شاهد است. اما باید بپذیریم که احساس ناامنی در فارس با گذشته تفاوت دارد. امروز دیگر سطح جرایم خصوصا جرایم خشن در این استان مانند گذشته نیست.

اتکا به نفت عامل اصلی مریضی اقتصاد در نظام ماست

احمدی‌مقدم با اشاره به فشارهای وارده به کشور از سوی دشمنان و تحریم‌ها گفت: امسال فشار شدیدتری را به نسبت گذشته شاهد هستیم شاید این فشار سال آینده هم بیشتر شود. باید تلاش کنیم تا از این شرایط برای کاهش اتکا به نفت استفاده کرده و تهدیدها را به فرصت بدل کنیم. اتکا به نفت عامل اصلی مریضی اقتصاد در نظام ما است. حالا دشمن شرایطی به وجود آورده که ما این اتکا را از بین ببریم.

وی اضافه کرد: علی‌رغم فشارها با تدابیر اندیشیده شده در هزینه‌ها و درآمدها تاکنون موفق عمل کرده‌ایم و عملا پرسنل نیروی انتظامی نیز فشاری را شاهد نبوده‌اند. اگرچه سطح افزایش حقوق همواره کمتر از تورم است.

فرمانده ناجا در بخش دیگری از سخنان خود به تسهیلات ایجاد شده برای پرسنل پلیس در سطح کشور اشاره و اضافه کرد: سال گذشته ۱۲ هزار فقره تسهیلات مسکن به پرسنل پلیس اعطا شد که امسال این تسهیلات را به ۳۰ هزار فقره افزایش داده‌ایم. از طرفی در کل نیروی انتظامی ۱۷ هزار خانه سازمانی از ابتدا تاکنون ایجاد شده که ۶۰۰۰ واحد آن طی سال‌های اخیر ساخته شده است و امیدواریم تا پایان برنامه پنجم توسعه این تعداد را به ۳۰ هزار واحد برسانیم بدون آن که از منابع اعتباری داخلی استفاده کنیم.

وی رشد ۲۰۰ درصدی منابع اعتباری در نیروی پلیس را یادآورشد و گفت: امسال علی‌رغم تمام مشکلات رشد منابع اعتباری خوب بوده تا پایان سال امیدواریم هزینه‌های انجام شده در حوزه عمران به ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیارد ریال برسد.

احمدی مقدم با بیان اینکه سال آینده برنامه‌ریزی برای افزایش دو برابری اقدامات عمرانی در نیروی پلیس در دستور کار قرار دارد، گفت: ما امسال حتی در درآمدهای ریخته شده به خزانه نیز رشد ۲۰ درصدی را نسبت به آنچه پیش‌بینی و تعیین شده بود شاهد هستیم، یعنی از برنامه جلوتر قرار داریم.

فرمانده ناجا تاکید کرد: این شرایط در ماموریت پلیس خللی ایجاد نمی‌کند. همه ما باید همراهی کنیم تا کشور از گردنه حساس کنونی عبور کرده و نقشه‌های دشمنان را برآب کند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه مردم پلیس کارآمد و مقتدر را دوست دارند گفت: هیچ فردی پلیس ناتوان را دوست ندارد و مردم می‌خواهند به پلیس اتکا کنند، مجرم باید از پلیس هراس داشته باشد نه مردم.

فرمانده ناجا با تاکید بر لزوم حفظ و ارتقاء اقتدار نیروهای پلیس خواستار افزایش کارآمدی در پرسنل این نیرو در تمام سطوح شد و گفت: کارآمدی با رفتار درست قابل دستیابی است نه با رفتار غلط، این شامل مجرمان هم می‌شود. پلیس نمی‌تواند از حدود قانون فراتر برود. شان نیروی انتظامی حراست از قانون است البته بعضی جاها هم هزینه دارد.

احمدی‌مقدم تاکید کرد: ممکن است با تحت فشار گذاشتن یک سارق خیلی زود اعتراف کند و همدستانش را لو دهد و شاید با اعتراف نکردن او همدستانش فرار کنند و پلیس فرصت را از دست بدهد اما هیچ نیروی پلیس حق ندارد از قانون عدول و عبور کند. با این بهانه که می‌خواهیم امنیت ایجاد کنیم.

فرمانده نیروی انتظامی گفت: ما باید به دنبال راهکارهای علمی و تخصصی برای دستیابی سریع به اطلاعات از مجرمان و متهمان باشیم.

وی خاطرنشان کرد: ارتقاء سطح تخصصی نیروی پلیس به کارآمدی این نیرو در تمام زمینه‌ها کمک شایانی کرده و خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، فرمانده ناجا همراه با هیئتی از بازرسان نیروی انتظامی برای ارزیابی سالانه وضعیت نیروی پلیس در سطح استان فارس به این استان سفر کرده که صبح امروز نیز در صبحگاه مشترک نیروهای پلیس شرکت کرد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=54161

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر