2

نیم‌نگاهی به۲۰سال عاشقی روی‌صحنه +تصاویر

  • کد خبر : 56452
  • ۱۸ دی ۱۳۹۱ - ۹:۵۷

نمایش خورشید کاروان کاری از موسسه فرهنگی فدک، امسال نیز با حمایت سازمان هنری رسانه ای اوج در مرکز فرهنگی هنری انقلاب اسلامی (برج آزادی) به اجرا درآمد.

 نمایش «خورشید کاروان» با بهره گیری از متون دینی و ارزشی، روایت اسرای کربلا را بازگو می کند. این نمایش به عنوان یکی از قدیمی ترین نمایش های آئینی کشور از ماه صفر سال ۱۳۷۱ تا امسال، بالغ بر ۹۰۹ اجرا را برای ۷۷۱ هزار نفر بر روی صحنه برده است.

در قدیمی ترین تئاتر آئینی کشور بازیگران سرشناسی از جمله انوشیروان ارجمند و فرهاد بشارتی نقش آفرینی می کنند و دیگر بازیگران این نمایش همچون کرامت رودساز، اسدالله بابایی و محمد سراج به کارگردانی محمود فرهنگ و نویسندگی مهدی متوسلی هر روز از ساعت ۱۸ در برج آزادی براساس نمایشنامه «هیهات» اثر زنده یاد ابوباسم حیادار به روی صحنه می روند.

لشکریان یزید، کاروان اسرای کربلا را از ترس مقابله شیعیان برای رساندن به کاخ یزید از بی راهه به شام می برند و در یکی از خرابه های مسیر که یک منزل به کاخ یزید مانده است با کلیسایی قدیمی و راهبی در آن مواجه می شوند. این راهب برای نجات کودکان در بند و زنجیر تلاش کرده و تمام ثروت خود را نیز به فرمانده هان لشکر می دهد تا برای یک شب هم که شده بتواند میهمان صندوقچه حامل سر مبارک امام حسین (ع) باشد.

مهدی متوسلیان نویسنده «خورشید کاروان» با اشاره به اینکه متون این تئاتر آئینی برگرفته از ۷ منبع مهم اسلامی است، عنوان می کند: خورشید کاروان تاکنون در ۳ کشور هلند، انگلیس و امارات برای مشتاقان اهل بیت (ع) به اجرا گذاشته شده است و نکته جالب اینکه غالب مسئولان کشور از جمله رئیس جمهور نیز تاکنون ۲ بار شاهد این نمایش آئینی بوده اند.

در ادامه نمایش، نوای مداحی با صدای سعید حدادیان و حاج منصور ارضی و گروه تواشیح قدر به گوش می رسد بطوریکه با تلفیق نمایش با روضه های جانسوز، صدای گریه تماشاگران، در سالن از هر گوشه به گوش می رسد. محمود فرهنگ، کارگردان خورشید کاروان می گوید: در برخی اجراها، افرادی بر اثر مشاهده نمایش، از خود بی خود می شدند و خورشید کاروان توانسته با اجراهای خود، فضای آئینی را با زبان تئاتر برای علاقه مندان و عاشقان آقا ابا عبدالله (ع) به نمایش بگذارد.

یکی از تماشاگران با بیان اینکه تاکنون چندین بار این نمایش آئینی را مشاهده کرده، به خبرنگار ما می گوید: هر بار که این تئاتر آئینی را می بینم، حال خاصی به دست می آورم و هرگز نشده است که با مشاهده مجدد این نمایش حالتی تکراری به من دست بدهد.

انوشیروان ارجمند بازیگر پیشکسوت و صاحب نام کشورمان نیز که در «خورشید کاروان» نقش راهب مسیحی را بازی می کند، استقبال مردم از تئاترهای آئینی را بسیار خوب ارزیابی کرده و می گوید: تئاترهای آئینی به دلیل استفاده از متون و کتب تاریخی، نیاز به تحقیق و کار پژوهشی خاصی دارد تا به متن نمایشی تبدیل شود و این کار مستلزم فعالیت سخت و پشتکار مستمر است.

گفتنی است علاقه مندان برای حضور در نمایش «خورشید کاروان» که تا آخر ماه صفر اجرا دارد، می توانند جهت رزو بلیط به پایگاه اطلاع رسانی فدک مراجعه کرده و یا تعداد افراد خود را با تاریخ حضور به شماره ۰۹۳۹۸۷۵۸۳۹۳ پیامک کنند و یا با شماره ۶۶۴۸۵۳۱۲،۱۳ تماس حاصل نمایند.
مشرق
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=56452

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر