1

هر کسی‌ هر جا ایستاده‌، آن‌ جا را محکم‌ و با امانت‌ و دقت‌ حفظ کند

  • کد خبر : 62364
  • ۱۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۱

یکی از ویژگی‌های برجسته انقلاب اسلامی ایران فراطبقاتی بودن آن است، برخلاف انقلاب‌های کارگری، روستایی، بلشوییکی، بورژوایی

یکی از ویژگی‌های برجسته انقلاب اسلامی ایران فراطبقاتی بودن آن است،  برخلاف انقلاب‌های کارگری، روستایی، بلشوییکی، بورژوایی و …، انقلاب شکوهمند اسلامی ایران محصول و متعلق به یک ملت است که در آن زن و مرد، پیر و جوان، غنی و فقیر و شهری و روستایی سهیم بوده‌اند.

اما ویژگی منحصر به فرد انقلاب اسلامی این است که این گستره تا بدانجا توسیع یافته که تقسیم‌بندی ملت و طبقه حاکم را نیز در نوردیده و نیروهای کنش‌گر انقلاب را حتی در امن‌ترین تکیه‌گاه‌های رژیم پهلوی، در آغوش خود جایی داد.

“همافران” از همین کنش‌گران بودند که با خروش آنان، بنیاد رژیم طاغوتی از جایی ضربه دید که بایستی بر آن خود را استوار می‌ساخت، ژنرال هایزر که در انقلاب اسلامی معاون وقت فرمانده نیروی هوایی آمریکا در اروپا بود در این باره می‌گوید:”خیلی‌ بد به‌ نظر می‌رسید که‌ تمام‌ این‌ مشکلات‌ و مسائل‌ داشت‌ درنیروی‌هوایی‌ اتفاِق می‌افتاد، درست‌ در جایی‌ که‌ ما کمترین‌ انتظار را داشتیم‌. زیرا آنها تحصیل‌کرده‌ی‌ آمریکا و نیز تحصیل‌کرده‌ترین‌ بخش‌ بودند!

هُمافران رسته‌ای در نیروی هوایی ایران به شمار می‌رفتند، این رسته از سال ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۶ هزاران نیرو جذب کرده بود.

هم‌زمان با سفر حضرت امام خمینی‌(ره) به پاریس زمزمه‌هایی از نارضایتی همافران از ارتش و حتی رژیم طاغوتی به گوش می‌رسید، اما پس از مدتی کوتاه این زخم‌های کهنه سرباز کرد و به صورت تظاهرات مکرر در پایگاه‌های مختلف نیروی هوایی کشور در دی ماه ۱۳۵۷ تبلور یافت.

رژیم طاغوتی به صورت همزمان دو سیاست را در پیش گرفت در بعد دیپلماسی عمومی تکذیب این نارضایتی‌ها ساده‌ترین کار بود اما در درون نیروی هوایی همافران معترض با بازداشت و تبعید مواجه شدند، فرار شاه در ۲۶ دی از کشور روحی تازه به اعتراضات همافران دمید، چهار روز پس از این اتفاق، همافران در پایگاه‌ هوایی‌ بندرعباس‌ تظاهراتی باشکوه را ترتیب دادند.

در ۴ ‌بهمن‌ماه‌ ۱۳۵۷، جمع کثیری از اعضای نیروی‌ هوایی‌ اعم از همافران و درجه‌داران رهسپار منزل آیت‌الله طالقانی‌ شدند، تظاهرات کنندگان در آستانه ورود امام خمینی (ره) به میهن ضمن اعلام همبستگی با ایشان شعار می دادند “ما پرسنل‌ هوایی‌ هستیم، ما منتظرخمینی‌ هستیم‌.” عوامل رژیم در ابتدا محدودیت‌هایی را برای آنان فراهم آوردند اما هماهنگی و سازماندهی معترضین ورق را به سمت آنان بازگرداند به همین ترتیب تظاهرات همافران ادامه یافت تا به روز تاریخی ۱۹ بهمن رسید.

۱۹ بهمن ماه ۵۷ تاریخی فراموش نشدنی در تاریخ حماسه‌های قهرمانان نیروی هوایی است،  روزی که دلاور مردان ارتش اسلام در نیروی هوایی از ستم و بند طاغوت رسته و پیوستگی رسمی خود را به امام خمینی(ره) و نهضت اسلامی‌شان به طور صریح، علنی و در کمال شجاعت ابراز و به نمایش گذاشتند.

یکی از مناسبت‌هایی که هر سال مقام معظم رهبری درباره آن به سخنرانی می‌پردارند و طی آن مسائل روز و تحولات مرتبط با آن مناسبت را بیان می‌کنند، سالروز نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

سابقه بیانات مقام معظم رهبری در سالروز نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ۱۹ بهمن ایام الله دهه مبارک فجر، به سال ۶۸ باز می‌گردد، از آن زمان  تاکنون ۱۶ سخنرانی به این مناسبت ایراد شده است.

با توجه به اینکه در آستانه این روز تاریخی قرار داریم، باشگاه خبرنگاران طی سلسله گزارش‌هایی بیانات مقام معظم رهبری را در جمع فرماندهان نیروی هوایی ارتش بازخوانی کرده است.

طی این گزارش فرامین مقام معظم رهبری در جمع فرماندهان و پرسنل نیروی هوایی طی سال‌های ۶۸، ۶۹، ۷۰ و ۷۱ و ۷۵ بازخوانی شده است.

مقام معظم رهبری در ۱۹ بهمن ماه سال ۶۸ در جمع کثیری از پرسنل نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی می فرمایند: شاید در طول‌ این‌ یازده‌ سال‌ اتفاق‌ نیفتاده‌ باشد که‌ من‌ مثل‌ امروز یعنی‌ نوزدهم‌ بهمن‌ را با جمعی‌ از برادران‌ نیروی‌ هوایی‌ نبوده‌ باشم‌ و در احساس‌ شکوهمند خاطره‌ی‌ بی‌نظیر آنها شرکت‌ نداشته‌ باشم‌. سال‌ ۵۷، آن‌ روزی‌ که‌ نیروی‌ هوایی‌ سد پولادینی‌ را شکست‌ و برای‌ اولین‌ بار فرماندهی‌ امام‌ را در ارتش‌ انقلاب‌ اعلام‌ کرد و بعد از آن‌، در سا‌ل‌های‌ دیگری‌ که‌ این‌ خاطره‌ را گرامی‌ داشت‌، من‌ هر سال‌ مثل‌ امروز را با شما بوده‌ام‌ و حالا که‌ به‌ پشت‌ سر و این‌ ده‌، یازده‌ سال‌ نگاه‌ می‌کنم‌ و سال‌های‌ پرحادثه‌ و پرماجرا و حقیقتا سرنوشت‌ساز را در ذهن‌ خود بازنگری‌ می‌کنم‌، می‌بینم‌ که‌ حقا راه‌ پرپیچ‌ و خم‌ و پرفراز و نشیبی‌ آن‌ هم‌ با سربلندی‌ برای‌ شما پرسنل‌ نیروی‌ هوایی‌ طی‌ شده‌ است‌.

در سال‌ ۵۷ که‌ نیروی‌ هوایی‌ وارد گود انقلاب‌ شد، کاری‌ را انجام‌ داد که‌ اگر در هر کشور و انقلابی‌، هر عنصری‌ از عناصر مسلح‌ آن‌ کار را انجام‌ بدهد، برای‌ او یک‌ افتخار دایمی‌ به‌ حساب‌ خواهد آمد؛ چون‌ همه‌ می‌دانند که‌ رژیم‌ گذشته‌ روی‌ ارتش‌ سرمایه‌گذاری‌های‌ گوناگونی‌ کرده‌ بود و به‌ آن‌ امید زیادی‌ داشت‌. البته‌، امید نابجایی‌ بود. علت‌ هم‌ این‌ بود که‌ در حقیقت‌ آن‌جایی‌ که‌ او سرمایه‌گذاری‌ کرده‌ بود و آن‌ بخشی‌ که‌ او همه‌ چیز را رایگان‌ در اختیارش‌ گذاشته‌ بود، کارایی‌ نداشت‌ و کاری‌ از او بر نمی‌آمد. رؤسا و فرماندهان‌ بالا و عناصر ویژه‌ در ارتش‌، متعلق‌ به‌ دستگاه‌ سلطنت‌ و رژیم‌ بودن؛ اما آن‌ عناصر ویژه‌، در روز روز و جای‌ جا، کارایی‌ نداشتند.

‌*همه‌ بساطی‌ که‌ آنها چیده‌ بودند، واژگون‌ شد

فرمانده کل قوا می‌افزایند: البته‌، همیشه‌ بدنه‌ کارایی‌ دارد. بدنه‌ی‌ ارتش‌ که‌ جزو آحاد مردم‌ بود، نه‌ مشمول‌ خیرات‌ و برکات‌ آن‌ دستگاه‌ بود و نه‌ قاعدتا آن‌ دستگاه‌ می‌توانست‌ به‌ او امیدی‌ داشته‌ باشد. لذا وقتی‌ که‌ برای‌ بدنه‌ی‌ ارتش‌، معرفت‌ و آگاهی‌ به‌ مسایل‌ جاری‌ کشور پیدا شد، همه‌ی‌ بساطی‌ که‌ آنها چیده‌ بودند، واژگون‌ شد. اول‌ نیروی‌ هوایی‌ سد را شکست‌ و وارد میدان‌ شد، بعد هم‌ نیروی‌ زمینی‌ به‌ آن‌ ملحق‌ گردید. نیروی‌ زمینی‌ به‌ انقلاب‌ پیوست‌ و وارد صفوف‌ انقلاب‌ شد و همین‌ به‌ پیروزی‌ سریع‌ انقلاب‌ کمک‌ کرد.

*پیوستن ارتش به انقلابیون و مردم، کار پیروزی را آسان کرد

شاید امروز کسانی‌ در مقام‌ تحلیل‌ برایشان‌ دشوار باشد که‌ قبول‌ کنند پیوستن‌ ارتش‌ به‌ انقلابیون‌ و مردم‌، کار پیروزی‌ را آسان‌ کرد و جلو انداخت‌. شاید خیال‌ کنند که‌ این‌ حرف‌، از نقش‌ مردم‌ و مردمی‌ بودن‌ انقلاب‌ خواهد کاست‌؛ در حالی‌ که‌ این‌ اشتباه‌ است‌. هنر یک‌ انقلاب‌ همین‌ است‌ که‌ می‌تواند عناصر نیروهای‌ مسلح‌ دشمن‌ را هم‌ متوجه‌ به‌ خود کند و به‌ حقانیت‌ خویش‌ معتقد و جزیی‌ از خود نماید و کرد. این‌ حقانیت‌ انقلاب‌ و مردم‌ بود که‌ توانستند نیروهای‌ مسلح‌ و ارتش‌ را از خود کنند و در جناح‌ خود قرار بدهند و همین‌ موجب‌ شد که‌ پیروزی‌ آسان‌ شود و زود به‌ دست‌ آید. بدون‌ این‌ هم‌ شاید پیروزی‌ به‌ دست‌ می‌آمد، اما با زحمات‌ زیاد و شاید با یک‌ فاصله‌ی‌ طولانیتر.

رهبری معظم انقلاب در ادامه این دیدار با اشاره به اینکه وقتی‌ تاریخ‌ یازده‌ سال‌ گذشته‌ را می‌بینم‌، حقیقتا مشاهده‌ می‌کنم‌ که‌ در طول‌ این‌ یازده‌ سال‌، نقاط درخشان‌ نیروهای‌ مسلح‌ و ارتش‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ بخصوص‌ نیروی‌ هوایی‌ بسیار زیادتر از گنجایش‌ یازده‌ سال‌ عمر معمولی‌ یک‌ انسان‌ و یک‌ مجموعه‌ است‌، می‌افزایند: حقیقتا در این‌ یازده‌ سال‌، خیلی‌ خدمت‌ انجام‌ گرفته‌ است‌. البته‌، حق‌ هم‌ همین‌ است‌. نیروی‌ هوایی‌ ارتش‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌، به‌عنوان‌ تنها تشکیلاتی‌ که‌ مأمور حفاظت‌ از آسمان‌ کشور و مأمور پشتیبانی‌ از یگان‌های‌ رزمی‌ سطحی‌ است‌، باید هم‌ به‌ عنوان‌ یک‌ معتمد و مؤتمن‌ برای‌ این‌ ملت‌، در دشوارترین‌ جبهه‌ها و خطوط حضور داشته‌ باشد. این‌، وظیفه‌ی‌ همه‌ی‌ ماست‌.

ملت‌ ما با داعیه‌ی‌ استقلال‌ و سرپیچی‌ از نظم‌ استکباری‌ عالم‌، برای‌ خودش‌ در دنیا دشمن‌ درست‌ کرده‌ است‌. بعضی‌ها می‌گویند: کاش‌ کاری‌ می‌کردید که‌ این‌ همه‌ قدرتها دشمن‌ شما نمی‌شدند(!) آنها نمی‌فهمند که‌ چه‌ سخنی‌ بر زبانشان‌ جاری‌ می‌شود. مسأله‌ این‌ است‌ که‌ نظام‌ سلطه‌ و قدرت‌ مطلقه‌ و رأس‌ هرم‌ استکبار جهانی‌ که‌ امروز در دنیا حاکم‌ است‌ و نیز قدرت‌های‌ نسبی‌ وابسته‌ به‌ آن‌ رأس‌، هر ملت‌ و دولت‌ و انسانی‌ که‌ دم‌ از استقلال‌ بزند، دشمن‌ خود به‌ حساب‌ می‌آورند.

*برای دولت آمریکا و دولت‌های زیر دست او استقلال‌ یک‌ ملت‌ مثل‌ یک‌ دشنام‌ می‌ماند

رهبری انقلاب ادامه می‌دهند: این‌ سوء استفاده‌ از علم‌ و صنعت‌، متعلق‌ به‌ امروز هم‌ نیست‌; در گذشته‌ هم‌ همین‌ طور بوده‌ است‌. دولت‌ انگلیس‌ یا پرتغال‌ و یا اسپانیا، هرکدام‌ بر بخشی‌ از دنیا و مستعمرات‌ حاکم‌ بودند و یا کشور فرانسه‌ که‌ در برهه‌های‌ مختلف‌ دویست‌، سیصد سال‌ اخیر، در برخی‌ کشورها حضور استعماری‌ داشته‌ است‌.

امروز که‌ دولت‌ امریکا در رأس‌ هرم‌ قدرت‌ جهانی‌ قرار گرفته‌ است‌ و در حاشیه‌ و زیر دست‌ او، دولت‌ها و قدرت های‌ دیگر هر کدام‌ به‌ حسب‌ اقتدار و امکانات‌ و پول‌ و علم‌ و بقیه‌ی‌ عناصر مؤثر در قدرتشان‌  یک‌ مقدار بر امور عالم‌ تسلط دارند، این‌ مجموعه‌یی‌ که‌ امروز با هم‌ کار می‌کنند، حاضر نیستند ببینند و بپذیرند یا بشنوند که‌ دولت‌ و ملتی‌ وجود دارد که‌ می‌خواهد از کمند قدرت‌ آنها رها زندگی‌ کند. برای‌ آنها، استقلال‌ یک‌ ملت‌ مثل‌ یک‌ دشنام‌ می‌ماند؛ به‌ همین‌ خاطر حاضر نیستند تحمل‌ کنند. اگر ملتی‌ گفت‌ شما در کار ما دخالت‌ نکنید، مثل‌ این‌ است‌ که‌ به‌ آنها دشنام‌ داده‌اند!

آنها خودشان‌ را صاحب‌ حق‌ می‌دانند که‌ در همه‌ی‌ کارهای‌ ملت‌های‌ عالم‌ دخالت‌ کنند. یک‌ جا دخالت‌ می‌کنند و می‌گویند: می‌خواهیم‌ دمکراسی‌ را به‌ آن‌جا ببریم‌! یک‌جا دخالت‌ می‌کنند و می‌گویند: می‌خواهیم‌ از نفوذ موج‌ چپ‌ یا تفکر چپ‌ در آن‌جا جلوگیری‌ کنیم‌! یک‌ جا دخالت‌ می‌کنند و می‌گویند: می‌خواهیم‌ امنیت‌ آن‌جا را حفظ کنیم‌! یک‌ جا دخالت‌ می‌کنند و می‌گویند: منافع‌ ما در آن‌جا به‌ خطر افتاده‌ است‌ !آنها خودشان‌ را صاحب‌ دنیا می‌دانند; کأنـه‌ تأمین‌ دمکراسی‌ ملت‌ها و دولت‌ها هم‌ به‌ عهده‌ی‌ آنهاست‌!

معظم له در ادامه می‌فرمایند: ناگهان‌ ملتی‌ با اتکاء به‌ قدرت‌ ایمان‌ و تکیه‌ به‌ فرهنگ‌ اصیل‌ و نیروی‌ ذاتی‌ خود و بدون‌ کمک‌ گرفتن‌ از هیچ‌ دولت‌ و قدرتی‌ و با اعتقاد به‌ شخصیت‌ ملی‌ و انسانی‌ خویش‌ پیدا می‌شود که‌ خود را از کمند محکم‌ تسلط و تصرف‌ این‌ قدرت‌ها و امریکا خلاص‌ می‌کند; آن‌ هم‌ در منطقه‌یی‌ از دنیا که‌ صددرصد در اختیار آنها بوده‌ است‌. می‌خواهید با چنین‌ ملتی‌ دشمن‌ نشوند؟ می‌خواهید با شعارهایی‌ که‌ ملت‌ ما را این‌طور بیدار کرده‌ و در مقابل‌ نظام‌ سلطه‌ قرار داده‌ است‌، دشمن‌ نشوند؟

معلوم‌ است‌ که‌ دشمنی‌ سردمداران‌ قدرت‌  و بیش‌ از همه‌ امریکا  با چنین‌ ملت‌ و دولت‌ و رهبری‌ و با چنین‌ شعارهایی‌، یک‌ دشمنی‌ تمام‌ نشدنی‌ است‌. این‌ دشمنی‌ها، از روز اول‌ علیه‌ انقلاب‌ و اسلام‌ و کشور و امام‌ وجود داشته‌ و در طول‌ این‌ یازده‌ سال‌ هم‌ ادامه‌ پیدا کرده‌ است‌ و همین‌، یکی‌ از صحنه‌های‌ عبرت‌ و معرفت‌ برای‌ کسانی‌ است‌ که‌ دارای‌ دیده‌ی‌ بصیرتند.

*ملت‌ ایران‌ نشان‌ دادند که‌ ابرقدرت‌ نمی‌تواند آنها را به‌ زانو درآورد

هیبت‌ ابرقدرتی‌ ابرقدرت‌ها، همیشه‌ بیشترین‌ مشکلات‌ آنها را در دنیا حل‌ می‌کرده‌ و می‌کند. در حقیقت‌، قدرت‌ و سلاح‌ و پول‌ و سیاست‌ و عقلشان‌، به‌ مراتب‌ کمتر از هیبتشان‌ است‌. این‌ هیبت‌ آنهاست‌ که‌ همه‌ را می‌ترساند و جرأت‌ نمی‌کنند در مقابل‌ آنها بایستند.

ایشان تاکید می‌کنند: ملت‌ ایران‌ نشان‌ دادند که‌ ابرقدرت‌ نمی‌تواند آنها را به‌ زانو درآورد. این‌ به‌ برکت‌ انقلاب‌ و فکر و ایمان‌ و اسلام‌ است‌ که‌ می‌تواند دلها را محکم‌ و از ترس‌ خالی‌ کند و قدرت‌ انسانیشان‌ را به‌ آنها تفهیم‌ نماید.

مسأله‌، مسأله‌ی‌ سقوط ابرقدرتهاست‌. قبلا امپراتوری‌هایی‌ از قبیل‌ پرتغال‌ و اسپانیا و انگلیس‌ و امثال‌ اینها را دیده‌ بودیم‌ که‌ یک‌ روز امپراتوری‌ بودند و یک‌ روز هم‌ به‌ یک‌ دولت‌ خیلی‌ معمولی‌ تبدیل‌ شدند. کسی‌ باور نمی‌کرد که‌ ابرقدرت‌های‌ اواخر قرن‌ بیستم‌ هم‌ ممکن‌ است‌ یک‌ روز به‌ یک‌ دولت‌ معمولی‌ تبدیل‌ شوند؛ ولی‌ امروز این‌ واقعیت‌ را می‌بینیم‌.

*هر کسی‌ هر جا ایستاده‌، آن‌ جا را محکم‌ و با امانت‌ و دقت‌ حفظ کند

رهبری معظم انقلاب با بیان اینکه نظام‌ اسلامی‌ را با شوق‌ و امید بیشتری‌ تقویت‌ کنیم‌ و در راه‌ هدف‌هایش‌ پیش‌ برویم‌، عنوان می‌کنند: هر کسی‌ هر جا ایستاده‌، آن‌ جا را محکم‌ و با امانت‌ و دقت‌ حفظ کند. شما که‌ در نیروی‌ هوایی‌ و یا در هر بخشی‌ از بخش‌های‌ ارتش‌ جمهوری‌ اسلامی‌ و یا نیروهای‌ مسلح‌ هستید، موظفید آن‌ مسؤولیت‌ را با دقت‌ همراه‌ با ابتکار و هوشیاری‌ کامل‌ و امید فراوان‌ حفظ کنید و آن‌ را به‌ انجام‌ برسانید و از طریق‌ آن‌، به‌ سمت‌ هدف‌های‌ متعالی‌ اسلام‌ و نظام‌ اسلامی‌ حرکت‌ کنید.

*نیروی‌ هوایی‌ آزمایش‌ خوبی‌ داد و شهدای‌ بزرگی‌ تقدیم‌ کرد

ایشان در پایان این دیدار خاطر نشان می‌کنند: نیروی‌ هوایی‌ آزمایش‌ خوبی‌ داد و شهدای‌ بزرگی‌ تقدیم‌ کرد. از آغاز، عناصر مؤمنی‌ داشت‌ و بعد هم‌ پیدا کرد. البته‌، دشمن‌ در نیروی‌ هوایی‌ خیلی‌ تلاش‌ و کار کرد. در گوشه‌ و کنار، ناخنش‌ به‌ جاهایی‌ هم‌ بند شد و توانست‌ کارهایی‌ بکند; لیکن‌ توفیق‌ دشمن‌ خیلی‌ کم‌ بود. دشمنانی‌ که‌ روی‌ ارتش‌ کار و تبلیغات‌ می‌کنند و می‌خواهند همان‌ امید مرده‌ی‌ تمام‌ شده‌ی‌ افسرده‌ی‌ قدیمی‌ را زنده‌ کنند  که‌ کاملا هم‌ بیهوده‌ و ابلهانه‌ است‌  بدانند که‌ این‌ تبلیغات‌، بسیار بسیار کم‌ کارگر افتاده‌است‌. باید هم‌ همین‌طور می‌بود و کم‌ کارگر می‌افتاد.

آنچه‌ ما از نیروی‌ هوایی‌ دیدیم‌، شجاعت‌ و فداکاری‌ و شرف‌ و بزرگواری‌ و پیشرفت‌ در هدفها و آرمان‌ها و حضور در میدان‌های‌ خطر بود که‌ همه‌ی‌ این‌ها با ارزش‌ است‌. این‌ ارزشها را حفظ کنید و بر آنها بیفزایید و در درجه‌ی‌ اول‌ برای‌ خودتان‌ و ارتش‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ و برای‌ نظام‌ جمهوری‌ اسلامی‌، سربلندی‌ و افتخار را روزافزون‌ کنید.

* نیروی هوایی ارتش در حساسترین‌ لحظات‌ و در خطرناکترین‌ موقعها و موضعها، آزمایشهای‌ خوبی‌ داشته‌ است‌

معظم له در ۱۹ بهمن ۶۹ در دیدار با جمعی‌ از پرسنل‌ نیروی‌ هوایی‌ ارتش‌ جمهوری‌ اسلامی‌، به‌ مناسبت‌ روز نیروی‌ هوایی می‌فرمایند: حضور جمعی‌ از پرسنل‌ نیروی‌ هوایی‌ ارتش‌ در صفوف‌ مقدم‌ انقلاب‌ اسلامی‌، آن‌ هم‌ در حساسترین‌ لحظات‌، بر سرنوشت‌ ارتش‌ و سرنوشت‌ و جهت‌گیری‌های‌ موجود در انقلاب‌، تأثیراتی‌ گذاشت‌.

خوشبختانه‌ نیروی‌ هوایی‌، بعد از پیروزی‌ انقلاب‌ تا امروز، هم‌ در جنگ‌ تحمیلی‌ و هم‌ پیش‌ از آن‌، در حساسترین‌ لحظات‌ و در خطرناکترین‌ موقع‌ها و موضع‌ها، آزمایشهای‌ خوبی‌ داشته‌ است‌. حضور نیروی‌ هوایی‌ در مقام‌ هجوم‌ و دفاع‌، حضور باارزشی‌ بوده‌ است‌.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای می‌افزایند: امروز بحمدالله‌ نیروی‌ هوایی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌، رشید و بالنده‌ و متکی‌به‌خود و مستغنی‌ است‌؛ از ابزارهای‌ پیشرفته‌ی‌ طراز بالا برخوردار است‌؛ کارنامه‌ی‌ درخشان‌ جنگ‌ و تجربه‌های‌ با ارزش‌ آن‌ را در کوله‌بار خود دارد و نیرویی‌ جوان‌ و بانشاط و فعال‌ است‌ و ان‌شاءالله‌ آینده‌ی‌ بهتری‌ هم‌ خواهد داشت‌.

فرمانده کل قوا در ادامه این دیدار بیان می‌کنند: آن‌ استقلال‌ حقیقی‌ و اتکا به‌ نفس‌ واقعی‌  که‌ ناشی‌ از انقلاب‌ و اسلام‌ است‌  این‌ ملت‌ و این‌ کشور و این‌ دولت‌ را با ناصیه‌یی‌ درخشان‌ در دنیا معرفی‌ می‌کند و قدر این‌ استقلال‌ را می‌دانید و می‌خواهید این‌ استقلال‌ را حفظ بکنید; وقتی‌ تجربه‌ی‌ آزاد زیستن‌ در نظام‌ الهی‌ و اسلامی‌ را تجربه‌ی‌ شیرینی‌ می‌دانید و می‌خواهید آن‌ را روزبه‌روز به‌ سمت‌ کمال‌ پیش‌ ببرید، پس‌ باید خودتان‌ را آماده‌ی‌ دفاع‌ بکنید.

* دشمن‌ برای‌ ضربه‌ زدن‌، منتظر فرصت‌ است/ دفاع‌، یک‌ وظیفه‌ی‌ عقلی‌ و انسانی‌ و اسلامی‌ است‌‌

باید بدانید که‌ دشمن‌ برای‌ ضربه‌ زدن‌، منتظر فرصت‌ است‌. “و من‌ نام‌ لم‌ ینم‌ عنه‌”. اگر شما غافل‌ بشوید، ضربه‌ را خواهید خورد. دفاع‌، یک‌ وظیفه‌ی‌ عقلی‌ و انسانی‌ و اسلامی‌ است‌؛ پس‌ باید آماده‌ بود. روزبه‌روز باید آمادگیتان‌ را بیشتر کنید و آموزش‌ها را پیش‌ ببرید. سازماندهی‌ منظم‌، مبتنی‌ بر حفظ انضباط کامل‌ و رعایت‌ مقررات‌ است‌؛ این‌ را یک‌ ارزش‌ به‌ حساب‌ آورید. رعایت‌ مقررات‌، به‌ معنای‌ بی‌عدالتی‌ نیست‌. عدالت‌ و عدم‌ تبعیض‌ و ارزشگذاری‌ بر اساس‌ حق‌ را یک‌ اصل‌ بدانید. این‌ اصول‌، اصول‌ بنیانی‌ است‌.

مقام معظم رهبری با اشاره به اینکه یکی‌ از چیزهایی‌ که‌ در کار یک‌ سازمان‌ نظامی‌ حایز اهمیت‌ است‌، نشاط برای‌ استفاده‌ی‌ بهتر از استعدادها و قدرت‌ها و موجودی‌های‌ مادی‌ و انسانی‌ است‌، عنوان می‌کنند: استعدادها را جستجو کنید و آنها را به‌ جوشش‌ و درخشش‌ دربیاورید. از دست‌های‌ ماهر و مغزهای‌ نافذ و خلاق‌ و چشم‌های‌ دقیق‌، در پیشرفت‌ کار و مسؤولیت‌ بزرگ‌ خودتان‌ بهره‌ بگیرید. اینها، همان‌ تصمیم‌گیری‌های‌ بجا و شناختن‌ تکلیف‌ لحظه‌هاست‌.

*خودتان‌ را آماده‌ نگهدارید، سازمانتان‌ را روزبه‌روز پیش‌ ببرید. انسجامتان‌ را مثل‌ گذشته‌ و بهتر از گذشته‌، حفظ کنید

ایشان می‌افزایند: امروز جوانترین‌ شما هم‌، تجربیات‌ پیران‌ کهنسال‌ را در مقابل‌ چشم‌ خودش‌ دیده‌ است‌. شما مگر فروریختن‌ یک‌ امپراتوری‌ را به‌ چشم‌ ندیدید؟ امپراتوری‌ مادی‌ عظیم‌ به‌ اصطلاح‌ حکومت‌ سوسیالیستی‌ و تفکر مارکسیستی‌ که‌ نصف‌ دنیا را گرفته‌ بود، مثل‌ کاخی‌ از بازیچه‌ در هم‌ فروریخت‌. امروز، چیزی‌ از آن‌ امپراتوری‌ باقی‌ نیست‌؛ درحالی‌که‌ در عرصه‌ی‌ محاسبات‌، خیلی‌ محکم‌ بودند. محاسبات‌، صددرصد مادی‌ بود و عنصر معنویت‌، در آن‌ لحاظ نشده‌ بود.

محاسبات‌ معنوی‌، دخالت‌ فوق‌العاده‌یی‌ دارد؛ بلکه‌ تعیین‌کننده‌ است‌. بر اساس‌ محاسبات‌ مادی‌، آنها می‌بایست‌ روزبه‌روز قدرتمندتر می‌شدند و امروز شما می‌بینید که‌ محاسباتشان‌ در چه‌ صحنه‌های‌ خجلت‌آوری‌، دچار ناکامی‌ شده‌ است‌.

خودتان‌ را آماده‌ نگهدارید. سازمانتان‌ را روزبه‌روز پیش‌ ببرید. انسجامتان‌ را مثل‌ گذشته‌ و بهتر از گذشته‌، حفظ کنید. مجموعه‌ی‌ نیروهای‌ مسلح‌ ـ ارتش‌ جمهوری‌ اسلامی‌، سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی‌ و دیگر نیروهای‌ دست‌اندرکار دفاع‌ و حفاظت‌ و حراست‌ از ارزشهای‌ انقلاب‌ ـ را با یک‌ چشم‌ نگاه‌ کنید و آنها را یکی‌ ببینید. هر چیزی‌ در جای‌ خود، و همه‌ به‌ عنوان‌ بخشی‌ از یک‌ مجموعه‌ی‌ پرافتخار هستند.

* خیلى مهم است که نیروى سوگلى رژیمى، على‌رغم همه‌ى تبلیغات و تلقیناتى که شده بود ، در یک برهه‌ى حساس با ظلم و طغیان به صورت صریح مقابله کند

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در در دیدار با جمعى از پرسنل نیروى هوایى ارتش به مناسبت روز نیروى هوایى در ۱۹ بهمن ۷۰  می‌فرمایند: این‌که ما روز نوزدهم بهمن را یک مقطع به حساب مى‌آوریم و نیروى هوایى را با این روز معرفى مى‌کنیم، در حقیقت تکیه بر یک مسأله‌ى ارزشى است و یقیناً تاریخ قضاوت خواهد کرد؛ همچنان که امروز هم با این‌که در بحبوحه‌ى قضایا هستیم و معمولاً در بحبوحه‌ى مسائل، کمتر مى‌شود ابعاد آن را دانست و فهمید، اما چشم‌هاى باز و دل‌هاى بیدار ملت ما قضاوت مى‌کنند و در این چند ساله نیز قضاوت کرده‌اند.

ایشان می‌افزایند: خیلى مهم است که نیروى سوگلى رژیمى، على‌رغم همه‌ى تبلیغات و تلقیناتى که شده بود، در یک برهه‌ى حساس، آن شجاعت و آن آگاهى را پیدا کند که با ظلم و طغیان به صورت صریح مقابله کند و خود را به جناح اسلام و حق متصل نماید؛ و این اتفاق افتاد. در روز نوزدهم بهمن، آن چهره‌هاى جوان و مصمم نیروى هوایى که  بسیارى از آنها همین امروز بحمداللَّه در خلال عناصر مسؤول و کارگزار نیرو حضور دارند و بعضى از آنها هم به شهادت رسیده‌اند، علیه رژیم وابسته‌ى پهلوى اعلام موضع کردند و مردم را دلگرم نمودند؛ این کار اثر بسیار عجیبى داشت. من آن روز در خدمت امام شاهد قضایا بودم و این تحولى را که به صورت محسوس داشت در ارکان نظام کشور ما تحقق پیدا مى‌کرد، دیدم. سبقت در جهاد و سبقت در پذیرش ارزش‌هاى الهى و اسلامى و سبقت در فهمیدن حقیقت، یک ارزش است؛ این ارزش را نیروى هوایى ما کسب کرد و آن را با ارزش دیگرى همراه نمود، که آن هم عبارت است از ایستادگى و صدق قول در میدان‌هاى خطر.

*نیروی هوایی یکی از آن دستگاه‌های نمونه ماست

معظم له عنوان می‌کنند: نیروى هوایى یکى از آن دستگاه‌هاى نمونه‌ى ماست. چهره‌یى مثل شهید بابایى را این نیرو به ملت ایران داد. بحمداللَّه چهره‌هاى شبیه بابایى در میان این نیرو هستند و کم هم نیستند؛ کسانى که دانش و تسلط بر فن را، با اخلاص و عشق بى‌نهایت به اسلام و هدف‌هاى اسلامى و آمادگى براى اقدام در جهت مصالح این ملت و این کشور همراه کردند. امروز هم بحمداللَّه از این‌گونه افراد داریم و امید من این است که امثال این چهره‌ها روزبه‌روز در این نیرو بیشتر بشوند. این جوانان، این نورسها، این دل‌هاى پاک و روح‌هاى مطهرى که با خلوص در جرگه‌ى این نیرو وارد مى‌شوند، باید با همان روحیه‌ى فداکارى و اخلاص و آمادگى براى تحمل مشاق و زحمات در هنگام لازم، مدارج علمى و تحقیقى را بپیمایند.

اما بعد از تشکیل جمهورى اسلامى، قضیه ابعاد بسیار وسیعترى پیدا کرد و داراى ابعاد جهانى شد. چرا؟ زیرا ملت‌هاى عالم و بخصوص ملت‌هاى اسلامى، ناگهان احساس کردند که درد مشترکى میان ملت ایران و مجموعه‌ى یک میلیارد مسلمان وجود دارد و آن، درد دورافتادن از اصل خود و دچار شدن در دست بت‌هاى قدرت استکبارى است که بر تمام شؤون زندگى این ملت‌ها دارد اثر مى‌گذارد و زندگى آنها را تباه مى‌کند.

*ناکامى این توطئه‌ها نسبت به ملت ایران یک حقیقت درخشان براى جهان و براى تاریخ خود را نشان مى‌دهد

مقام معظم رهبری با اشاره به اینکه امت بزرگ اسلامى، این آگاهى را به‌طور وسیعى بعد از پیروزى انقلاب اسلامى در ایران به دست آورد، بیان می‌کنند:  این موجب شد که دشمنى با اسلام و به‌طور مشخص دشمنى با جمهورى اسلامى، آن روز جزو برنامه‌هاى اساسى استکبار جهانى و دو ابرقدرت شرق و غرب قرار بگیرد و تصمیم بگیرند که این نظام اسلامى را – که این‌قدر براى آنها مشکل به وجود آورده بود – از کارایى و قدرت تأثیر بر روى ملت‌ها بیندازند. دشمنی‌ها شروع شد؛ از جمله‌ى این دشمنی‌ها، تحمیل جنگ بود؛ از جمله‌ى این دشمنی‌ها، محاصره‌ى اقتصادى بود؛ از جمله‌ى این دشمنی‌ها، تلاش‌هاى ضد امنیتى و خصمانه در داخل صفوف قشرهاى مختلف ملت بود؛ از جمله‌ى این دشمنی‌ها، تبلیغات گوناگون علیه جمهورى اسلامى و علیه این ملت بود؛ از جمله‌ى این دشمنی‌ها، نسبت‌هاى دروغ به این کشور و این ملت و مسؤولان این کشور بود. در طول این سیزده سال، یک روز گردونه‌ى این توطئه‌ها متوقف نشده است و هر روز به شکلى ظهور کرده و ادامه دارد؛ تا امروز هم ادامه داشته و قاعدتاً بعدها هم تا مدت‌ها ادامه خواهد داشت.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تاکید می‌کنند: آنچه که در این میان قابل توجه است و به عنوان یک حقیقت درخشان براى جهان و براى تاریخ خود را نشان مى‌دهد، ناکامى این توطئه‌ها نسبت به ملت ایران است. دلیل این ناکامى، بقاى نظام جمهورى اسلامى و استحکام روزبه‌روز آن است؛ آنها نمى‌خواستند این‌طور باشد. دلیل این ناکامى، پیروزى جمهورى اسلامى در جنگ تحمیلى است؛ چیزى است که هر انسانى با اندک تأملى، این پیروزى روشن و واضح را درک مى‌کند.

وقتى که همه‌ى دنیا همدست بشوند و بر سر ملتى خراب بشوند، براى این‌که آن ملت را از صحنه خارج کنند و مرزهاى او را تغییر بدهند، اما بعد از هشت سال نتوانند، آن ملت بزرگترین پیروزى را به دست آورده است؛ این، علاوه بر پیروزیهاى جنبى است که ما در دوران هشت سال جنگ داشتیم.

*بسیارى از این ابتکاراتى که امروز شما در داخل نیروى هوایى انجام مى‌دهید، مرهون همان روحیه‌ى خودکفایى است

ایشان در ادامه این دیدار می‌فرمایند: بسیارى از این ابتکاراتى که امروز شما در داخل نیروى هوایى انجام مى‌دهید، مرهون همان روحیه‌ى خودکفایى است که در دوران جنگ به وجود آمد؛ والّا در روز اول جنگ که ما این‌طور نبودیم. روز اول جنگ، ما هواپیما بسیار داشتیم؛ قطعات یدکى خیلى داشتیم؛ هواپیماى آماده هم داشتیم؛ اما آنچه که نداشتیم، خودجوشى بود؛ که این خودجوشى به مرور به وجود آمد.

* ملت در مقابل توطئه‌ها به خودسازى و درون‌سازى و خودجوشى پرداخت

عده‌یى در آن روز خیال مى‌کردند که ما از بین رفتنى هستیم؛ امریکایی‌ها هم همین‌طور خیال مى‌کردند؛ فکر مى‌کردند که تمام شد؛ جنگى است و در ظرف یک ماه، دو ماه، شش ماه، تمام وسایل و تجهیزات هوایى و غیر هوایى جمهورى اسلامى را از بین خواهند برد؛ بعد این ملت مجبور است که دست هایش را بالا کند! آن حقیقت روشن این است که این ملت در مقابل این توطئه‌ها به خودسازى و درون‌سازى و خودجوشى پرداخت. امروز شما چیزى دارید که یک ملت به این آسانى آن را به دست نمى‌آورد و آن، اتکاء به نفس و کشف قدرت درونى و نفسانى و ذاتى است. به این دلیل است که شما امروز از آن روزها و از همه‌ى گذشته‌ى نیروى هوایى و ارتش در دوران تاریخش بسیار قویترید.

* تسلیحات نیروهاى مسلح ما، هیچ‌گونه خطرى را براى همسایگان ما به وجود نمى‌آورد

مقام معظم رهبری می‌افزایند: در دوران جنگ همواره ما به امریکایی‌ها مى‌گفتیم، شما که مى‌گویید ما براى حفظ امنیت منطقه ناوهاى خود را وارد خلیج فارس مى‌کنیم، بدانید که شماها ضد امنیتید؛ وجود شماها برخلاف امنیت است؛ امروز هم همین را مى‌گوییم و همین حقیقت وجود دارد. اینها براى این‌که وجود خودشان را در خلیج فارس و در منطقه توجیه کنند، براى این‌که کشورهایى را وادار به سرازیر کردن دلارهاى نفتى خود به خزانه‌هاى زرادخانه‌هاى امریکا بکنند و از آنها سلاح تهیه نمایند، براى این‌که بین جمهورى اسلامى و همسایگانش یک حالت بیم و هراس و احساس غربت به وجود بیاورند، تبلیغات مبالغه‌آمیز مى‌کنند که جمهورى اسلامى درصدد تهیه‌ى تسلیحات است! تسلیحات ما هرچه که تاکنون بوده است و هرچه که بعد از این باید باشد، صرفاً براى دفاع از مرزهاى این کشور و از این انقلاب و از ارزش‌هایى است که این انقلاب بر پایه‌ى آنها بنا شده است. تسلیحات نیروهاى مسلح ما، هیچ‌گونه خطرى را براى همسایگان ما به وجود نمى‌آورد؛ ما مى‌توانیم از همسایگان خودمان دفاع کنیم.

ایشان تاکید می‌کنند: ما بر مبناى تفکرات اسلامى داریم حرکت مى‌کنیم. ما با حکمتِ برخاسته و تراوش شده‌ى از اصول اسلامى داریم مشى مى‌کنیم و کشور را اداره مى‌کنیم

*نیروهاى مسلح جمهورى اسلامى براى دفاع در مقابل گرگ‌هایى است که به جمهورى اسلامى دندان نشان مى‌دهند؛

معظم له در ادامه این دیدار می‌فرمایند: نیروهاى مسلح جمهورى اسلامى براى دفاع در مقابل گرگهایى است که به جمهورى اسلامى دندان نشان مى‌دهند؛ براى آن پنجه‌هاى خون‌آلودى است که سال‌هاى سال از سفره‌ى بى‌صاحب این ملت خوردند و بردند و غارت کردند، و حالا که جمهورى اسلامى دست آنها را قطع مى‌کند، به جمهورى اسلامى و ملت ایران پنجه نشان مى‌دهند. نیروهاى مسلح ما براى مقابله‌ى با آن عناصرى است که با فضیلت‌ها دشمنند و نمى‌خواهند این کشور و هیچ کشورى و هیچ ملتى به خود استقلال ببیند؛ چه آنها خودشان و چه مزدورانشان؛ که با کمال تأسف و خجلت باید بگوییم که بعضى از اینها اصل ایرانى هم دارند؛ کسانى که به دشمنان این کشور پناه بردند و علیه این کشور و علیه پدر و مادر و خانواده و میهن خودشان، پنجه به خون آلوده کردند! نیروهاى مسلح و قوّت سلاح و بازوى جمهورى اسلامى براى مقابله با این رذالتها و رذلهاست؛ نه براى تعرض، نه براى تجاوز.

* ما هرگز نخواستیم ژاندارم این منطقه باشیم

ایشان با بیان اینکه ما اگر از امنیت منطقه‌ى خلیج فارس حرف مى‌زنیم و خود را در آن سهیم مى‌دانیم، این ناشى از یک حق طبیعى است، عنوان می‌کنند: خلیج فارس یک حوزه‌ى محدود و یک منطقه‌ى دربسته و سربسته‌یى است که از لحاظ مرز، بیشترین سهم را جمهورى اسلامى دارد؛ طبیعى است که در امنیت و حراست از آن نقش داشته باشد. ما هرگز نخواستیم ژاندارم این منطقه باشیم و هرگز اجازه هم نمى‌دهیم که هیچ قدرت دیگرى چه از خود این منطقه، و چه از بیرون این منطقه، و امروز بخصوص امریکا  بخواهد ژاندارمى این منطقه‌ى نفت‌خیز و بسیار قیمتى عالم را به خودش اختصاص بدهد. با این روحیه‌ى احساس تکلیف بر حراست از ارزش‌هاى اسلامى و از مرز و بوم و مردم این کشور، تک تک آحاد نظامى ما  چه سپاه، چه نیروهاى مختلف ارتش؛ از جمله نیروى هوایى  باید به کار نظامىِ خودشان بپردازند و در هر سطحى که هستند، تکلیفشان را انجام بدهند. امروز شما آن کارى که انجام مى‌دهید، یک تکلیف وجدانى، دینى، ملى، ارزشى و انسانى است.

با این روحیه‌ى احساس تکلیف بر حراست از ارزشهاى اسلامى و از مرز و بوم و مردم این کشور، تک تک آحاد نظامى ما چه سپاه، چه نیروهاى مختلف ارتش؛ از جمله نیروى هوایى  باید به کار نظامىِ خودشان بپردازند و در هر سطحى که هستند، تکلیفشان را انجام بدهند.

*قدرت‌هاى بزرگ نمى‌خواهند که ملتها نفس بکشند/ من از پیشرفتهاى نیروى هوایى مطلعم و آنها را بسیار پُرارج مى‌دانم

معظم له در پایان این دیدار می‌فرمایند: قدرتهاى بزرگ نمى‌خواهند که ملتها نفس بکشند و روى پاى خودشان بایستند؛ مى‌بینید که روزبه‌روز مى‌خواهند قدرت خودشان را در دنیا توسعه بدهند.

من از پیشرفتهاى نیروى هوایى مطلعم و آنها را بسیار پُرارج مى‌دانم. شما کارهاى خوبى کرده‌اید. آنچه که امروز در نیروى هوایى جریان دارد، حاکى از زنده بودن و زدن نبض سالم این نیروست. این تپشى که امروز در نیروى هوایى هست، چیز خوبى است؛ این را حفظ کنید؛ آن حقیقت ارزشى را همواره به آن برسانید؛ مراقب باشید که این حرکات و این کارى که انجام مى‌گیرد، با ارزشهاى انقلابى و اسلامى، هماهنگ و دوش‌به‌دوش پیش برود.

* جمهورى اسلامى این امتیاز را دارد که ملت و دولتش در مقابله و معارضه با این ظلم همگانى، همدستند

رهبری معظم انقلاب در دیدار اعضاى «نیروى هوایى» ارتش در روز نیروى هوایی در ۱۹ بهمن ۷۱ می‌فرمایند: وقتى مجاهدت نیروى هوایى را در طول این چهارده سال؛ بخصوص در دوران جنگ به یاد مى‌آورم و وقتى اطلاعات گوناگونى را که از اوضاع و احوال این نیرو، از آغاز جنگ تا امروز داشتم، مرور مى‌کنم، مى‌بینم مجموعه‌ى عظیمى از فداکاری‌ها و تلاش‌هاى صادقانه و ابتکارها و نوآوری‌ها و به کمک اسلام شتافتن در لحظات دشوار روزهاى غربت و چه بسیار کارهاى عالمانه و دلسوزانه انجام گرفته است که همه‌ى این‌ها حاکى از علاقه‌مندى و توان فکرى و علمى در زمینه‌هاى فنى و حرکت‌هاى عاشقانه‌ى خلبانان در رفتن به سمت خطرهاى حتمى است.

ایشان می‌افزایند: اگر این هدف یک هدف الهى باشد؛ به بشریت برگردد، به آرمانهاى خدایى برگردد، به صلاح و خیر بشر برگردد، به استقرار عدالت و به مبارزه با ظلم و جور مربوط شود، احساس مى‌کند که به هدف نزدیکتر شده است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه این دیدار تصریح کردند: یک قدرت قلدر، در گوشه‌اى از عالم نشسته است و براى سرتاسر عالم؛ براى جلب منافع آنها؛ براى دست‌اندازى به منابع آنها و براى تسلط سیاسى و نظامى بر آنها، نقشه مى‌ریزد. کدام هدف انسانى در این کارها ممکن است وجود داشته باشد؟

جمهورى اسلامى این امتیاز را دارد که ملت و دولتش در مقابله و معارضه با این ظلم همگانى، همدستند و هیچ فشارى هم بر اینها کارگر نیست. به همین خاطر است که ابرقدرت‌ها، همه‌ى حمله و دشمنى و تعصب خودشان را براى مقابله با این ملت و دولت به کار مى‌برند. چون همه ساکت شده‌اند و این یکى ساکت نمى‌شود. چون دیگران اعتراض جدى نمى‌کنند؛ اما این‌جا، انقلاب، دلها را قرص و فریادها را رسا و مشتها را گره کرده است.

ایشان می‌فرمایند: مبارزه با ظلم. این است آن ویژگى که جمهورى اسلامى را امروز در میان ملت‌هاى عالم به صورت یک الگو درآورده است و ملتها براى آن احترام قائلند. این است که على‌رغم سیل شایعاتى که علیه جمهورى اسلامى در دنیا به راه مى‌افتد و هر روز جنجال جدیدى درباره‌ى آن مى‌آفرینند، نفوذ جمهورى اسلامى در میان ملتها بیشتر مى‌شود.

*هر حرکتى که شما مى‌کنید، در خدمت این راه و براى مقابله‌ى با ظلم است

رهبری معظم انقلاب اسلامی در ادامه تاکید می‌کنند: هر حرکتى که شما مى‌کنید، در خدمت این راه و براى مقابله‌ى با ظلم است. اینها مى‌خواهند بر ایران مسلط شوند. اینها نمى‌توانند ببینند در یک موقعیت به این مهمى و در این منطقه‌ى حساس جغرافیایى، دولت و کشورى وجود دارد که تسلیم زورگویی‌هاى زورگویان عالم نمى‌شود. این را نمى‌توانند ببینند و فشار وارد مى‌کنند. خوشبختانه هرچه آنها بیشتر فشار مى‌آورند، جمهورى اسلامى قویتر، به خود متکى‌تر و ضد فشارتر مى‌شود. ما از آرمان‌هاى جمهورى اسلامى، یک قدم پایین‌تر نگذاشتیم و بعد از این هم به فضل الهى نخواهیم گذاشت.

*جا براى تلاش زیاد است. فعالیت کنید، تلاش کنید و عناصر جوان و مؤمن را تربیت نمایید

مردم نسبت به زحمات و تلاشهاى شما تا آن حدود که اطلاع مى‌یابند، اظهار محبت مى‌کنند. ما این را اطلاع داریم. هرچه تلاش کنید، مورد رضاى الهى و محبت این ملت است. باز عرض مى‌کنم: جا براى تلاش زیاد است. فعالیت کنید، تلاش کنید و عناصر جوان و مؤمن را تربیت نمایید. روحیه‌ى تدین را در نیرو گسترش دهید و کارى کنید که عناصر مؤمن در نیروى هوایى، احساس کنند که مجموعه‌ى نیرو به سوى آرمان هاى الهى حرکت مى‌کند.

*امروز ارتش در جمهورى اسلامى ایران، یک عنصر تعیین کننده در دفاع از ارزش‌هاى اسلامى و انقلابى است

مقام معظم رهبری در ۱۸ بهمن ۱۳۷۵ در دیدار با فرماندهان و جمعى از پرسنل نیروى هوایى ارتش بمناسبت سالروز نیروى هوایی می‌فرمایند:   یکى از این تدابیر که امروز در جاهایى از دنیا خیلى نمایان است، این است که ارتش هاى آن کشورها را قبضه مى کنند. وقتى ارتش در یک کشور قبضه بیگانگان شد، در واقع امنیت از فضاى سیاسى آن کشور هم رخت بر مى بندد.

امروز ارتش در جمهورى اسلامى ایران، یک عنصر تعیین کننده در دفاع از ارزش‌هاى اسلامى و انقلابى است. نیروهاى مسلّح – ارتش و سپاه و بسیج – کلاًّ در کشور این گونه اند؛ یعنى خودشان ارکان و استوانه هاى نظام ارزشى جمهورى اسلامى هستند. البته این وضعیت، آسان به دست نیامده است. عناصر مؤمن در داخل ارتش، به گردن همه ارتش و بخصوص براى پدید آمدن یک چنین وضع مطلوب و رضایتبخشى که امروز بحمداللَّه دارد، حقّ حیات دارند. یکى از علل خشم دستگاه استکبار از جمهورى اسلامى هم همین است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای می‌افزایند: این که مى بینید راجع به نظامى گرى در جمهورى اسلامى، آن قدر تبلیغات مغرضانه مى کنند، علّتش این است که مى دانند نیروهاى مسلّح در جمهورى اسلامى، عناصر بیکاره و بى اعتناى به سرنوشت این کشور و ارزش‌هاى اخلاقى و انقلابى نیستند؛ بلکه به شدّت پایبندند و در حال آماده کردن خود براى دفاع از این ارزش‌ها هستند. این را مى بینند و نمى پسندند. خشم آنها در قالب تبلیغات دروغشان، خود را نشان مى‌دهد. البته تبلیغاتشان واقعاً دروغ است. مى گویند ایران براى کشورهاى همسایه، تهدید است. این، دروغ است. مى گویند ایران با امنیت این منطقه، مخالف است. این، دروغ و بهتان است. نه این که ما بخواهیم اثبات کنیم دروغ است؛ هر انسان هوشمندى، هر انسان معمولى اى که با مسائل آشناست، مى فهمد که اینها معنا ندارد.

ایشان در ادامه این دیدار تاکید می‌کنند: اگر منطقه خلیج فارس در امنیت باشد، ما که بیشترین ساحل را در خلیج فارس داریم، بیش از همه از امنیت این منطقه استفاده خواهیم کرد. اگر خلیج فارس، محل حضور بیگانگان نباشد، ما که منافع زیادى در این خلیجِ پهناور و بزرگ – که مشترک بین ما و کشورهاى دیگر است – داریم، بیش از دیگران در امنیت این منطقه سعى خواهیم داشت. این امر طبیعى است. هیچ کس نمى خواهد خانه خودش را ناامن کند. کسانى خلیج فارس را ناامن مى کنند که مى خواهند از ناامنى و یا لااقل از شایعه ناامنىِ این جا سوءاستفاده کنند و وانمود نمایند که در این منطقه ناامنى است، تا بتوانند سلاح بفروشند، تا بتوانند حضور نظامى پیدا کنند، تا بتوانند نفوذ سیاسى در کشورهاى خلیج فارس به دست آورند. این حرف، متعلّق به آنهاست؛ والّا هر کسى وقتى به جغرافیاى منطقه نگاه کند، مى فهمد که در این منطقه، ایران اسلامى بیش از دیگر کشورها، به امنیت این منطقه پایبند است. بنابراین، تبلیغات دشمن دروغ است.

اما این تبلیغات دروغ از کجا ناشى مى‌شود؟ از این جا ناشى مى‌شود که شما بیدارید و نیروهاى مسلّح سرِپا هستند. اگر نیروهاى مسلّح کنار بودند، بى تفاوت و ناکافى بودند، توانایى دفاع از حیثیّت و موجودیّت خانه خودشان و یا دفاع از ارزش‌هاى و عقاید خویش را نداشتند، دشمن این قدر عصبانى نمى‌شد. این عکس العمل دشمن، معیار خوبى براى وضعیت ماست. این، یک مطلب اساسى و اصلى است. امروز نیروهاى مسلّح، این طورند.

البته من باید این نکته را بگویم که بعضى از بخش‌ها در نیروهاى مسلّح، در پدید آمدن این وضعیت، تأثیر ویژه اى داشتند. از جمله آن بخشهایى که تأثیر داشتند، یکى همین نیروى هوایى است.

امروز، شما که در نیروى هوایى هستید، براى این که ارزش و شخصیت خودتان را باور کنید، احتیاج ندارید که کسى به شما این را بگوید، یا کسى تعریف خلاف واقعى از شما بکند؛ در پرونده خودتان در نیروى هوایى، شما مجموعه اى از افتخارات، فداکاریهاى شکوهمند، پروازهاى خوب، کارهاى فنّى خوب، دفاعهاى بجا، حمله هاى بجا، کارآییهاى برجسته و نوسازیهاى خوب دارید. اینها، در سابقه و پرونده شماست و کسى هم نمى تواند انکارشان کند. این، اصالت و ارزش نیروى هوایى است.

* نیروى هوایى به احتمال قوى، نقش آینده‌اش از نقش گذشته اش هم اهمیت بیشترى خواهد داشت

فرمانده کل قوا با بیان اینکه  آنچه من به شما عرض مى‌کنم و از شما مى‌خواهم، این است که به این مقدار نباید اکتفا کنید. نیروى هوایى به احتمال قوى، نقش آینده اش از نقش گذشته اش هم اهمیت بیشترى خواهد داشت، بیان می‌کنند:  نیروى هوایى، وضع تعیین کننده اى در بسیارى از جاها دارد؛ هم نقش اصلى او که حراست از آسمان کشور و پشتیبانى است و هم نقشهایى که احیاناً در مواردى براى نیروى هوایى پیش مى آید و آن، تهاجم و برعهده گرفتن نقش اصلى در یک مبارزه و یک جنگ است؛ چه نقش هجومى و چه نقش دفاعى. بنابراین، در جهت پیشرفت نیروى هوایى، باید براى این نیرو به شکل بى نهایت برنامه ریزى کنید. هیچ وقت نگویید که ما این کارها را کردیم و این خوب است و احساس کنید که کافى است و شما را راضى کند. نخیر؛ اگر این طور مى خواستیم حرکت کنیم، نیروى هوایىِ ما به این جا که شما هستید، نمى‌رسید.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=62364

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر