1

مذاکره با امریکا از خطوط قرمز نیست

  • کد خبر : 62436
  • ۱۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۷

«چند روز پس از سخنان معاون اوباما پیرامون مذاکره با ایران، محمود احمدی‌نژاد شرایط برقراری رابطه با امریکا را عنوان کرد و همزمان سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که مذاکره میان جمهوری اسلامی با امریکا می تواند به حل مسائل بین‌المللی کمک کند.»

اظهار اشتیاق مقامات امریکایی برای گفتگوی مستقیم با ایران و ابراز خوش بینی شخصیت های دولتی در ایران نسبت به این رویکرد، موضوع گزارش تحلیلی است که وب سایت روزآنلاین (roozonline) روی خروجی خود قرار داده است.

در ابتدای گزارش آمده است: «چند روز پس از سخنان “جو بایدن” پیرامون مذاکره با ایران، محمود احمدی‌نژاد شرایط برقراری رابطه با امریکا را عنوان کرد و همزمان رامین‌ مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه، گفت که مذاکره میان جمهوری اسلامی با امریکا می تواند به حل مسائل بین‌المللی کمک کند.»

 

بنا بر این گزارش، محمود احمدی‌نژاد که به مصر سفر کرده، در دیدار با روزنامه‌نگاران و نویسندگان مصری گفته است: «اگر تغییرات مثبت در اظهارات مقامات امریکایی، به رفتار آن ها نیز تسری یابد، پیشنهاد گفتگو را با نظر مثبت بررسی می‌کنیم… حرف هایی که از مقامات امریکایی شنیده می‌شود، جدید و مثبت است و امیدواریم در رفتارشان هم تغییرات مثبت اتفاق بیفتد.»

روزآنلاین خاطرنشان کرده: «معاون باراک اوباما هفته جاری گفته بود که هر زمان “آیت‌الله خامنه‌ای” رهبر جمهوری اسلامی، به طور جدی در پی مذاکره باشد، این کشور آمادگی گفتگو با ایران را دارد… همزمان رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز گفته که مذاکره مستقیم جمهوری اسلامی با امریکا به شرط اینکه از یک موضع برابر و احترام به طرف مقابل باشد، می‌تواند به حل مسائل بین‌المللی کمک کند. مهمان‌پرست همچنین به اختلاف میان جمهوری اسلامی و امریکا بر سر برنامه هسته‌ای نیز اشاره کرده و گفته است: “بحث آن‌ها در موضوع هسته‌ ای ایران فنی و حقوقی نیست، بلکه سیاسی است… آن ها می‌توانند با به رسمیت شناختن حقوق ما و حق تمامی کشورهای مستقل برای استفاده از تکنولوژی صلح‌آمیز هسته‌ ای، گام مهمی بردارند.

علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، نیز در این زمینه گفت که مذاکرات با امریکا تنها در شرایطی انجام می‌گیرد که اعتماد لازم نسبت به صداقت امریکایی‌ها به ما اثبات شود، چرا که تجربه‌های قبلی ما خلاف این را ثابت می‌کند… تا زمانی که قصد واقعی امریکا یافتن راه حلی برای موضوع هسته ای باشد، هیچ گونه خط قرمزی برای انجام گفتگوهای دوجانبه وجود ندارد. وی همچنین اضافه کرده بود: احساس می کنم این دولت جدید، این بار واقعا می خواهد رویکرد گذشته خود را در قبال ایران تغییر دهد.»

این وب سایت همچنین یادآور می شود: «در ماه‌های گذشته تاکنون چندبار اخباری درباره مذاکرات پنهانی میان امریکا و جمهوری اسلامی منتشر و هر بار با تکذیب مقام‌های مسئول دو طرف مواجه شده است. پاییز گذشته روزنامه نیویورک تایمز (NewYorkTimes) گزارشی به نقل از مقام‌های بلندپایه امریکایی منتشر کرده بود که بر اساس آن، جمهوری اسلامی و امریکا توافق کرده‌اند بر سر برنامه هسته‎ای به طور مستقیم گفتگو کنند. بر اساس آن گزارش، توافق‌ها بر پایه توقف غنی سازی ۲۰ درصدی از سوی جمهوری اسلامی در مقابل لغو برخی تحریم‌ها از سوی غرب صورت گرفته بود. مفاد این گزارش تکذیب شد. مقام‌های جمهوری اسلامی در چند ماه گذشته بر گفتگوی مستقیم با امریکا برای حل بحران هسته‌ای تأکید کرده اند. در همین راستا محمود احمد نژاد در آخرین سفرش به نیویورک چندبار در سخنرانی ها و مصاحبه هایش از ضرورت گفتگوی مستقیم دفاع کرد: “موضوع هسته‌ای ایران کاملاً سیاسی شده‌ است. این موضوع بین ایران و امریکاست و اگر امروز امریکا خود را از آن کنار بکشد، دیگر کسی در جهان ادعایی علیه ایران ندارد و لذا معتقدم باید در عرصه‌ای جدا از مذاکرات هسته‌ای آن را حل و فصل کنیم”.»

روزآنلاین در ادامه اضافه می کند که علاوه بر مقامات دولتی، “علی لاریجانی” رئیس مجلس نیز دو هفته پیش گفته بود: مذاکره با امریکا از خطوط قرمز نیست.

گفتنی است رهبر معظم انقلاب به عنوان تصمیم گیرنده اصلی در سیاست های کلان نظام، طی دیدار امروز (۱۹ بهمن) با پرسنل نیروی هوایی ارتش، استمرار فشارهای گوناگون و تهدیدات ۳۴ ساله امریکا همزمان با سخنان مسئولان این کشور درباره آمادگی برای مذاکره با ایران را نشان دهنده فقدان حسن نیت” امریکایی ها دانستند و خطاب به دولتمردان ایالات متحده فرمودند: «مذاکره برای اثبات حسن نیت است، شما از سر سوءنیت ده ها کار انجام می دهید و بعد به زبان می گویید مذاکره! آیا ملت ایران می تواند باور کند که شما حسن نیت دارید؟»

معظم له افزودند: «ما البته نیاز آن ها به مذاکره را درک می کنیم، چون سیاست خاورمیانه ای امریکایی ها دچار شکست شده و آن ها برای ترمیم این شکست نیاز دارند برگ برنده ای رو کنند.»

 

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به پیشنهاد چهار سال قبل امریکا برای مذاکره، خاطرنشان کردند: «همان موقع تأکید شد که ما پیشداوری و قضاوت نمی کنیم و منتظریم عمل آن ها را ببینیم، اما در این چهار سال جز ادامه توطئه ها، کمک به فتنه گران و حمایت از تروریست هایی که دانشمندان ملت ایران را ترور کردند، چیزی مشاهده نشد.»

حضرت آیت الله خامنه ای با انتقاد از عده ای “ساده لوح” یا “دارای غرض” که از پیشنهاد امریکا ابراز خوشحالی می کنند، تأکید فرمودند: «مذاکره با امریکا مشکلی را حل نمی کند، چرا که آن ها در ۶۰ سال اخیر به هیچیک از وعده های خود عمل نکرده اند.»

 

جام

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=62436

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر