2

افشای نقش پنتاگون در شکنجه زندانیان عراقی

  • کد خبر : 67742
  • ۱۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۲۱:۳۴

مستندی که روزنامه انگلیسی گاردین و بخش عربی بی‌بی‌سی به تازگی تهیه کرده‌اند از نقش پنتاگون در مراکز شکنجه عراق و شکنجه زندانیان پرده برمی‌دارند.

مستند جدیدی که به تازگی تهیه شده از نقش پنتاگون در مراکز شکنجه عراق پرده برمی‌دارند.

خبرگزاری فارس: نقش پنتاگون در شکنجه زندانیان عراقی افشا شد

به گزارش روزنامه انگلیسی گاردینپنتاگون یکی از کهنه سربازهای خود در آمریکایی مرکزی را به عراق فرستاد تا بر عملکرد واحدهای کماندوی پلیس‌های قومیتی در عراق که در آن زمان مراکز مخوفی برای شکنجه شورشی‌ها ایجاد کرده بودند، نظارت کند.

این واحدها، به نوشته گاردین، در زمان اشغال عراق توسط آمریکا، مرتکب بدترین اعمال شکنجه می‌‌شدند و نقش زیادی در ایجاد یک جنگ تمام عیار داخلی در این کشور داشتند.

دونالد رامسفلد، وزیر دفاع وقت آمریکا فردی به نام سرهنگ «جیمز استیل» که در آن زمان ۵۸ ساله بود را معرفی کرد تا به عراق برود و با سازمان‌دهی گروه‌های شبه‌نظامی شورش‌های سنی را سرکوب کند.

همکار «استیل»، فرد دیگری به نام سرهنگ «جیمز کافمن» بود که در زندانهایی که با میلیون‌ها دلار بودجه آمریکا ایجاد شده بوند با وی کار می‌کرد؛ کافمن زیر نظر مستقیم «دیوید پترائوس» کار می‌کرد که در ژوئن سال ۲۰۰۴ به عراق فرستاده شده بود تا به آموزش و سازمان‌دهی نیروهای امنیتی عراق بپردازد.

استیل هم که بین سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ در عراق بود و تا سال ۲۰۰۶ به این کشور رفت و آمد داشت، عملکردش را مستقیماً به رامسفلد گزارش می‌کرد.

این ادعاها را برای نخستین بار شاهدان عینی عراقی و آمریکایی در مستندی که بی‌بی‌سی عربی و روزنامه گاردین ساخته‌اند، مطرح کرده‌اند.

به نوشته گاردین این مستند از نقش مشاوران آمریکایی در ارتکاب اعمال ناقض حقوق بشر پرده برمی‌دارد. همچنین این گزارش برای اولین بار نقش دیوید پترائوس (رئیس قبلی سازمان سیا که چند وقت پیش به خاطر رسوایی جنسی استعفا کرد) در ارتکاب این اعمال ناقض حقوق بشر را مورد تأکید قرار می‌دهد.

کافمن که زیر نظر مستقیم پترائوس کار می‌کرد در مصاحبه‌ای خودش را «چشم و گوش پترائوس» در عراق توصیف می‌کند.

ژنرال السمری، که به مدت یک سال که این واحد کماندویی در حال شکل گرفته بوده با استیل و کافمن همکاری داشته می‌گوید: «آنها دستشان در یک کاسه بود. در ۴۰ یا ۵۰ باری که آنها را در داخل زندانها دیدم هرگز ندیدم از هم جدا باشند. آنها از همه اتفاقاتی که در آنجا می‌افتاد، یعنی مخوف‌ترین انواع شکنجه خبر داشتند.»

ژنرال السمری تأکید کرده است در زندان‌هایی که این نیروهای کماندو کنترل می کردند شکنجه امری عادی بود.

فارس

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=67742

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر