2

عارفی که منشأ خیر برای دیار کریمان بود

  • کد خبر : 67787
  • ۱۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۹:۲۰

استاد محمود روح‌الامینی از مشاهیر مردم‌شناسی ایران و از مشاهیر و چهره‌های علمی بزرگ کوهبنانی است که در قرن اخیر با خلق آثار منتشر شده منشأ خیر برای دیار کریمان بوده است.

خبرگزاری فارس: استاد روح‌الامینی؛ عارفی که منشأ خیر برای دیار کریمان بود

‌منصور متقی فرماندار کوهبنان ‌‌در حاشیه همایش ملی یادمان پدر علم مردم‌شناسی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کوهبنان اظهار داشت: کوهبنان در گذشته مهد عرفا و محل رفت و آمد اندیشمندان و شاعران بزرگی بوده است و فعالیت مدرسه عرفان اسلامی در قرن‌های هفتم و هشتم هجری سبب شده فرهیختگان، دانشمندان و عرفای بزرگی در این دیار رشد کنند که منشأ خیر و برکت برای کشور بوده‌اند.

وی افزود: استاد محمود روح‌الامینی از مشاهیر مردم‌شناسی ایران و از مشاهیر و چهره‌های علمی بزرگ کوهبنانی است که در قرن اخیر با خلق آثار منتشر شده منشأ خیر برای دیار کریمان بوده است.

روح‌الامینی پنجم مهر ماه ۱۳۰۷ در بام فرهنگی استان کرمان، شهرستان کوهبنانِ چشم به جهان گشود و پس از رسیدن به سن مدرسه مطابق سنت آن زمان تحصیل را در مکتب‌خانه آغاز کرد و با روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم تا حدودی با خواندن و نوشتن آشنا شد، سپس با تحمل سختی آن روزگار تحصیلات خود را در مدرسه ایرانشهر کرمان ادامه داد.

محمود روح‌الامینی تا کلاس سوم دوره متوسطه در مدرسه ایرانشهر کرمان به تحصیل پرداخت، سپس برای ادامه تحصیل به دبیرستان دارالفنون تهران مهاجرت کرد در آن شرایط جزو بهترین دانش‌آموزان این مدرسه بود و بارها از سوی مسئولان مدرسه مورد تشویق و ترغیب قرار گرفت.

این استاد بزرگ با پشتکار فراوان تحصیلات خود را در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران آغاز کرد که پس از اخذ لیسانس ادبیات فارسی به عنوان معلم رهسپار شهر آمل شد و بیش از سه سال در آن شهر به تدریس پرداخت.

این مرد خستگی‌ناپذیر سرانجام به تهران بازگشت و با عشق و علاقه وافر در مدرسه دارالفنون مشغول تدریس شد، اما از کسب علوم فاصله نگرفت و با تلاش فراوان  فوق‏لیسانس علوم اجتماعی خود را از مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی گرفت و در همان سال برای ادامه‌ تحصیل به فرانسه رفت که سرانجام موفق به اخذ مدرک دکترای مردم‌شناسی از دانشگاه سوربن فرانسه شد.

این استاد در سال  ۱۳۴۷ به ایران بازگشت و به تدریس در دانشگاه تهران بزرگترین مرکز دانشگاهی کشور مشغول شد و چندین سال مدیریت گروه مردم‌شناسی دانشگاه تهران را بر عهده داشت و با پشتکار وصف‌ناپذیری به راه‌اندازی موزه مردم‌شناسی کاخ گلستان و راه‌اندازی موزه حمام گنجعلیخان کرمان و … اقدام  کرد.

محمود روح‌الامینی در دومین همایش چهره‌های ماندگار به‌ عنوان چهره‌ ماندگار در رشته‌ مردم‌شناسی معرفی شد و پس از تالیفات فراوان در ۱۷ اسفند ۱۳۸۹ خورشیدی بر اثر سکته مغزی در تهران درگذشت.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=67787

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر