1

اگر سکوت کنم، نمی‌توانم در روز قیامت پاسخگو باشم

  • کد خبر : 67953
  • ۱۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۷

عسگراولادی در مناظره تلویزیونی شب گذشته با حجت‌الاسلام آقاتهرانی در توجیه موضع‌گیری های اخیرش اظهار داشت: فکر کردم که اگر سکوت کنم، نمی‌توانم در روز قیامت پاسخگو باشم.

افق(ofoghnews.ir) برنامه این هفته «دیروز، امروز، فردا» شب گذشته با موضوع «نقش و مسئولیت جریان‌های سیاسی در نظام جمهوری اسلامی» و با محوریت «اخلاق»، با حضور حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی نماینده تهران در مجلس و حبیب‌الله عسگراولادی عضو مجمع تشخیص مصلحت از شبکه سوم سیما پخش شد.

در ابتدای این برنامه، عسگراولادی در پاسخ به این سؤال که چه عاملی باعث شد با این سن و سال در این ایام حضوری پر رنگ در عرصه سیاسی داشته باشد، گفت: «من وقتی وارد ۸۰ سالگی شدم که طلیعه انتخابات بود».

وی افزود: «در چند وقت اخیر بعضی افراد و جریانات حرکت‌هایی کردند که رهبری آن حرکات را به عنوان فعالیت‌های انتخاباتی زودرس تعبیر کردند و فرمودند که باید این امور در وقت مقرر و معین خود انجام شود».

عسگراولادی ادامه داد: «به هر حال بنده حس کردم فضای انتخاباتی ما باید به یک فضای جشن و نشاط ملی تبدیل شود، نه شرایط جنگ و لذا به همین جهت فکر کردم باید قفل هایی که در مسیر جشن شدن انتخابات وجود دارد باز شود تا در انتخابات به نشاط و جشن ملی برسیم».

وی در ادامه اظهار داشت: «تصور کردم باید از فرمایش رهبری که فرمودند فتنه ‌ساز آمریکا و انگلیس و اسرائیل است استفاده کنم؛ غیر از اینکه فتنه خارجی است، کسانی هم در کشور به فتنه گرفتارند».

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه «ما باید راهی را باز کنیم که قفل هایی که در مسیر وجود دارد، باز شود»، گفت که به همین جهت شروع به مکاتبه و مصاحبه کرده تا به یک راهکار جمعی برسیم».

عسگراولادی ادامه داد: «در مناظره‌ای که با آقای شریعتمداری داشتم انگیزه و اهدافم را هم تبیین کردم؛ سن امروز من، سن کنار نشستن و بازنشستگی است اما فکر کردم اگر سکوت کنم، نمی توانم در روز قیامت پاسخگو باشم؛ البته نتیجه با خداست».

وی خاطرنشان کرد: «ما باید تدبیر کنم و بی تدبیر حرکت نکرده و گام برنداریم، اما تقدیر ذات الهی هر چه باشد، همان اتفاق می افتد».

حجت‌الاسلام آقاتهرانی هم در مورد اینکه وقتی به تشکیل جبهه پایداری اقدام کردید به حذف‌شدن و اینکه اگر چه خط قرمزهایی را رد کنید، حذف می‌شوید، فکر کردید، اظهار داشت: «هر گروهی که بیاید، فکر رفتن و حذف خود را هم باید بکند».

وی افزود: «واقعیت اینست که ورود به عرصه تشکل را با جبهه پایداری، یک ضرورت دانستیم و به دنبال این ضرورت، بنده این را یک وظیفه می دانم؛ وقتی انسان بخواهد انجام وظیفه کند باید کارش را انجام دهد و به نتیجه فکر نکند».

آقاتهرانی ادامه داد: «وظیفه ما این بود که کار را شروع کنیم؛ بیشتر به دنبال انجام وظیفه‌ای هستیم که کلید اولیه آن از فرمایش حضرت آقا در ذهن ما ایجاد شد. بعد از فتنه، عده‌ای از نمایندگان مجلس که به خدمت رهبری رسیدند آقا راهکار درست را در بصیرت‌دهی تبیین کردند».

وی تصریح کرد: «این شد که ما تصمیم به ایجاد یک تشکل گرفتیم که فکر به جامعه تزریق کند تا این تضارب آرا به نتیجه‌ای مطلوب ختم شود؛ ممکن است در عرصه‌ای انسان به یک‌باره احساس خلاء کند. ما به این نتیجه رسیدیم که یک نوع خلاء گفتمانی در فضای کشور وجود دارد و باید برای برطرف‌کردن این مشکل اقدامی انجام دهیم؛ ما ادعا نمی کنیم خیلی موفق بودیم، اما کارهای خوبی انجام شده است.»

دبیر کل جبهه پایداری انقلاب اسلامی گفت: «هر چه بازی و نفسانیت وارد کار شود، کار نابود می‌شود اما اگر کاری به خدا متصل باشد، چون خدا هست، کار نابود نمی‌شود».

حجت‌الاسلام آقاتهرانی ادامه داد: «امام حسین (ع) به حسب ظاهر پیروز نیستند اما در باطن ایشان پیروز واقعی است؛ اگر گروه و تشکل و برنامه ما برای خدا باشد، ممکن است بر حسب ظاهر پیروز نشویم اما در حقیقت پیروز واقعی ما هستیم».

وی اضافه کرد: «بنده حس می‌کنم امروز مثل دیروز نیست و جوانان خیلی بهتر درک می کنند. من بارها دیده‌ام که رهبری بر کرسی های آزاد اندیشی اصرار دارند. ما با اتصال به وحی الهی صحبت می‌کنیم و به همین دلیل از چیزی نمی‌ترسیم».

در ادامه برنامه، عسگراولادی با اشاره به صحبت‌های دیروز رهبری در جمع اعضای مجلس خبرگان در مورد انتخابات ریاست جمهوری و تائید صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان، گفت: «موضوع صلاحیت روی شخصیت حقیقی است و به احزاب و شخصیت‌های حقوقی مربوط نیست؛ شورای نگهبان نسبت به شخصیت حقیقی نامزدها صلاحیت آنها را مورد بررسی قرار می‌دهد».

دبیر کل حزب مؤتلفه ادامه داد: «تشکل ها در نظام جمهوری اسلامی باید بدانند چه کارهایی را انجام دهند که بمانند؛ از طرفی باید بدانند چه نامزدهایی را معرفی کنند که صلاحیت‌شان تائید شود و در آخر با آگاهی بین کسانی که صلاحیت‌شان تائید شده، باید بدانند که به سمت کدام‌یک بروند».

عسگراولادی افزود: به نظر من تشکل هایی به حیات خود ادامه می‌دهند که بتوانند آهنگ ولایت و رهبری و مردم را درک کنند و خودشان را با این دغدغه و آهنگ مردم هماهنگ کنند؛ شخصیت‌هایی که تصمیم به نامزدی دارند باید به این توجه کنند که شورای نگهبان دقیق است و سفارش های امروز مقام معظم رهبری دقت این شورا را بیش از گذشته کرده است».

وی ادمه داد: «وقتی شورای نگهبان صلاحیت‌ها را تائید کرد، همه برای ما مساوی هستند و هر کسی که رأی آورد برای همه مردم ایران قابل احترام است اما ما باید توجه کنیم که نامزد اصلح را انتخاب کنیم».

عسگراولادی متذکر شد: اگر نامزد مورد نظر ما رأی نیاورد، نظام مردم‌سالاری ما می‌گوید باید بپذیریم و تبریک بگوییم؛ کما اینکه آقای ناطق نوری بعد از پیروزی آقای خاتمی در دوم خرداد، به عنوان نفر اول به ایشان تبریک گفتند».

استاد اخلاق دولت در مورد اینکه تاثیرگذاران بر فتنه چه مسیر را برای توبه باید بگذرانند، اظهار داشت: «گاهی انسان مرتکب یک گناه شخصی می‌شود که این موضوع بین خودش و خدای خودش است و با گفتن چند العفو توبه می کند».

حجت‌الاسلام آقاتهرانی افزود: گاهی در مورد امور عبادی خدا، مرتکب اشتباه می‌شویم که طبیعی است باید قضای آن را ادا کنیم و بعد توبه کنیم؛ مورد بعدی امور مالی خدا مثل خمس و زکات است که هم باید این موارد را پرداخت کنیم و هم توبه کنیم و مورد بعد حق الناس است که در آن حق مردم ضایع می‌شود؛ در این جا باید این امور جبران شود و بعد العفو بگوییم».

وی ادامه داد: «حق آن همه شهید و خون دل های امام فقط با زنده باد شهید و زنده باد امام ادا نمی شود، باید در عمل حق این عزیزان را ادا کنیم. مستضعفین دنیا با خدشه‌دار شدن و تضعیف این نظام، زیر سؤال می روند».

حجت‌الاسلام آقاتهرانی گفت: «برخی در فتنه‌هایی که قرن‌ها پیش رخ داده، درست عمل نکرده‌اند؛ در روایات هست که این افراد قرن‌ها در عذاب می‌سوزند. انسان باید خیلی مواظب باشد. گاهی یک گناه کوچک است اما گاهی هم گناه دنباله‌دار است و من آتش بیار معرکه هستم که باید در روز قیامت خودم پاسخگو باشم».

وی خاطرنشان کرد: «انسان باید بین خود و خدای خود مسأله را حل کند؛ این گناهان دنباله دارد چگونه حل شدنی است؟ به نظر من توبه این افراد خیلی سخت است. در وادی سیاست برخی دوستان برای کارهای سیاسی معصیت قائل نیستند و گناه را فقط در دروغ و غیبت و … می‌بینند؛ اگر کاری کردم که مقام ولایت جام زهر بنوشد، این موضوع گناه نیست؟».

عسگراولادی هم در ادامه صحبت‌های آقاتهرانی گفت: «در سوره مبارکه طه خداوند می‌فرماید من غفارم اما چند شرط برای استفاده از این غفران وجود دارد؛ نفس اینکه یک گناه از حیطه شخصی خارج شود، جبران آن چهار مرحله دارد».

وی افزود: «خدا می‌فرماید غفران من برای کسی است که بخواهد بازگشت کند؛ بعد از توبه خداوند می‌فرماید فرد باید ایمانش را تقویت کند و سپس ایمانش را با عمل صالح نشان دهد و بعد هم به سمت آهنگ هدایت برود. گناهان اجتماعی بدون ورود انسان به روال هدایت جویی، بخشیده نمی‌شود. انسان باید گوش حق شنو داشته باشد».

دبیر کل جبهه پایداری در بخش دیگری از برنامه با بیان اینکه سنجش رفتار افراد در نظام اسلامی، مقام ولایت است، خاطر نشان کرد: «هر چیزی که شما بگویید، یک ابزاری برای سنجش لازم دارد؛ مثلاً مایعات را با لیتر می‌سنجند یا واحد اندازه‌گیری طول، متر است».

حجت‌الاسلام آقاتهرانی افزود: «ما دو نوع حکومت داریم؛ یکی حکومت الهی و دیگری حکومت طاغوتی! در نظامی که به عنوان یک حکومت ولایی راه افتاده است، اگر بخواهیم کسی را بسنجیم و ببینیم چقدر طاغوتی عمل نمی کند و در مسیر اهداف الهی است، باید با تراز ولایت فقیه او را بسنجیم».

وی ادامه داد« این آسان‌‌ترین و صحیح‌ترین راه ممکن برای سنجش افراد است. مقام ولایت فقیه یکی از ویژگی هایش این است که با مقام ولایت کبیر تنظیم است و همه باید خود را با این متر و میزان، بسنجند».

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «در حج شخصی را دیدم که از آمریکا آمده بود و شیعه شده بود، وقتی از او پرسیدم چرا شیعه شدی، گفت نواری از امام شنیدم که ایشان در آغاز صحبت هایشان فرمودند ما هیچی نیستیم! این فرد با همین یک جمله سمت شناخت امام آمده و در نهایت هم مسلمان و شیعه شده است».

آقاتهرانی افزود: مقام ولی، کسی را طرد نمی‌کند و به همه اصرار می‌کند تا به وحدت برسند اما افراد، خودشان با فاصله‌گرفتن از مقام ولایت، از دور خارج می‌شوند.

وی تصریح کرد: «ما دارای اختیار و انتخاب هستیم! آقای ما را با تمام رهبران دنیا مقایسه کنید و اگر بهتر از ایشان پیدا کردید، بروید به طرف او! به ولای علی بهتر از این بزرگوار نداریم».

در بخشی دیگر از برنامه عسگراولادی با بیان اینکه باید از هوای نفس دوری جست، گفت: «در دوره اول مجلس که انتخاب شدیم، به حضور امام رسیدیم. آقای فخرالدین حجازی که در تهران رأی اول را آورده بودند، قرار شد در محضر امام صحبت کند. ایشان یک قطعه هنری – ادبی را برای امام خواند؛ امام از اینکه نظام مردم‌سالاری دارای مجلس شده، شادمان بودند اما تا اینکه آقای حجازی با خواندن آن قطعه شروع به تعریف‌کردن از امام کردند، امام ناراحت شد. تا صحبت‌های آقای حجازی به پایان رسید، امام خطاب به ایشان گفت این تعریف‌هایی که شما می کنید، می‌دانم اغلبش از روی حسن نیت است اما من می‌ترسم که این تعریف‌ها من را فاسد کند؛ نکنید این کارها را!».

وی ادامه داد: «مشکل خیلی از ما اینست که زنده بادها را به خود می گیریم! طرف وقتی می خواسته تنفیذ را از دست رهبری بگیرد، کاملا ًمرید مقام ولایت بود اما به تدریج با شنیدن زنده بادها با ولایت زاویه پیدا می کند؛ چرا باید این اتفاق بیفتد؟!».

عسگراولادی اضافه کرد: «مسئولین باید خیلی توجه داشته باشند که منیت آنها بزرگ نشود؛ در مورد هر کار خیری شیطان تلاش می‌کند تا منِ انسان را بزرگ کند که تحقق این موضوع به قرار گرفتن جلوی حق و ولایت می‌انجامد».

آقاتهرانی در پاسخ به درخواست مجری برنامه برای برشمردن بداخلاقی های سیاسی گفت: «شاید بهتر باشد که از نفسانیت دوری کنیم؛ پیامبر اسلام (ص) که شخصیت بی بدیل و بزرگی هستند هم، از نفسانیت براعت می جویند. اگر هدف انسان الهی باشد و این نکته را هم بپذیرد که هدف وسیله را توجیه نمی‌کند، بداخلاقی ها کمتر می‌شود».

وی ادامه داد: «مثلاً من می خواهم نظام اسلامی محکم‌تر شود و تشخیص می‌دهم برای تحقق این هدف باید نماینده شوم. اگر این را یک عبادت بدانیم که هست، دیگر در این عبادت نباید معصیت کنیم. مسئولیت در نظام اسلامی مثل نماز است و نباید در آن معصیتی مرتکب شویم. شکل ورود و خروج هم به زمینه سیاست باید طوری باشد که مولا (ع) می‌پسندد».

حجت‌الاسلام آقاتهرانی تصریح کرد: «برای رسیدن به تقوای جمعی، باید همه ما به صورت انفرادی مراقب رفتارمان باشیم. اگر این اتقاق نیفتاد و خواستیم الهی بودن هدف را کنار بگذاریم یا از هرچیزی برای رسیدن به هدف استفاده کنیم، همه چیز بهم می ریزد.

«رهبری اخیراً بارها همه را به تقوا، و تقوای جمعی دعوت کردند. وقتی تقوا وجود داشته باشد، اگر دشمن هم بد اخلاقی کند شما بداخلاقی را در مرام خودتان جایز نمی دانید؛ اگر ما که در رأس یک گروهی هستیم، ملاحظات جدی در کارمان داشته باشیم، کارهای دیگر قابل اصلاح است».

عسگراولادی هم در ادامه صحبت‌های آقاتهرانی گفت: «هدف باید وسیله ویژه داشته باشد، نه اینکه هدف وسیله را مباح کند. سال ۴۲ خدمت امام بودیم. یکی از افرادی که در جمع حاضر بود از امام پرسید شما اجازه می‌دهید فرمایشات شما را طومار کنیم و بدهیم برای امضاء؟ امام فرمودند کار خوبی است. یکی دیگر از افراد گفت منظور ایشان اینست که ما خودمان از طرف مردم طومار را امضاء کنیم که امام فرمودند ما برای راستی و درستی قیام کردیم، بعد بیاییم دروغ بگوییم؟ اگر مردم به این حرف‌ها معتقد باشند، خودشان امضاء می‌کنند».

وی ادامه داد: «آیت‌الله وحید در تهران منبرهای فوق العاده‌ای داشتند. ایشان محرم و صفر و ماه رمضان در تهران برنامه داشتند؛ به من گفتند می‌توانی از آقای خمینی وقت بگیری که خدمت ایشان برسم و بعد به قم برگردم؟ موضوع را با امام در میان گذاشتم که ایشان فرمودند یک روز آقای وحید را ناهار دعوت کنید. با آقای وحید و همراه با سه نفر دیگر از قم به سمت امام حرکت کردیم. آیت‌الله وحید از همه ما خواستند هر چه از امام می‌دانیم برایشان بازگو کنیم. آقای وحید وقتی صحبت‌های ما را شنیدند، فرمودند ما عالم مجاهدی که شهید شده باشد، زیاد داشته‌‌ایم اما این آیت حق هوای نفس ندارد. ایشان در ماشین به ما گفتند آن چیزی که اسیر امام است، هوای نفس است».

عسگراولادی اضافه کرد: من می خواهم بگویم اگر انسان در تبعیت ولی فقیه بتواند هوای نفس را اسیر خود کند، موفق خواهد بود. الآن خیلی ها اسیر هوای نفس خود هستند و همین هم هست که خیلی ها دچار انحراف و مشکل می شوند».

عسگراولادی در مورد انتخابات ریاست جمهوری و اینکه مردم برای تشخیص فضای غبار آلود بایدچه کاری انجام دهند، گفت: «ما مراجع و علمای بزرگی داریم. این مراجع پیاز رشد ولایت هستند. ما الآن معتقدیم کسانی که اسلام و نظام اسلامی و ولایت فقیه را قبول دارند، باید دور هم جمع شوند».

وی ادامه داد: «الآن آیت‌الله مهدوی‌کنی که فقیه برجسته‌ای هستند، می‌گویند باید کسانی که اصول را قبول دارند، در مسیر وحدت ائتلاف ایجاد کنند؛ ما تقاضا داریم همه دور هم جمع شوند و بنشینند در مورد مسأله ریاست جمهوری ائتلاف کنند».

«خیلی ها هستند می خواهند با پول اصولگرایی را مصادره کنند. گسیل از مرکزیت فقهی و ولایی، به جایی نمی رسد؛ یقیناً اگر همه جبهه‌ها دور هم جمع شوند، مردم دچار مشکل نمی شوند».

حجت‌الاسلام آقاتهرانی در بخش پایانی برنامه درباره مصادیق بداخلاقی گفت: «اولین مصداق اینست که یکدیگر را خراب کنیم؛ یعنی بیاییم و هر حرفی را که می‌توانیم در مورد طرف مقابل بزنیم. راست و دروغ و حق و باطلش هم برایمان مطرح نباشد!».

این استاد اخلاق افزود: الآن دوره ارتباطات است؛ اگر محتوایی که در این رسانه‌ها می ریزیم ناسالم باشد، وضع خطرناک می شود. البته باید به عملکردهای افراد نمره داد تا به اصلح برسیم. در این مسیر خیلی جالب است که چند نفر با هم ائتلاف می‌‌کنند و می‌گویند اگر به ما ملحق شوید می‌شود وحدت و اگر نیایید می‌شود اختلاف!».

وی تصریح کرد: وحدت، حزب و … امور انتزاعی است با منشاء انتزاعی! اتحاد همیشه خوب نیست؛ مهم اینست که چه کسانی و برای چه چیزی اتحاد می کنند. اگر از ابتدا بیاییم یک نفر را مطرح کنیم و بگویم باید روی این فرد وحدت کنیم و اگر وحدت نکنیم زمین به آسمان می‌آید. اینکه اسمش وحدت نیست.

آقاتهرانی گفت: متأسفانه ما همیشه بین بد و بدتر انتخاب می کنیم؛ چرا زمینه را برای حضور کسانی که بهترین هستند، آماده نمی‌کنیم. آقای خوشوقت (ره) فرمودند هر کسی که می‌آید باید در ولایت‌مداری و کارآمدی نمره ۲۰ داشته باشد».

عسگراولادی هم در پایان گفت: «بنده از زندان که آزاد شده بودم، قرار شد به دیدار علمای تبعیدی برویم. من با خانواده‌ام به آذربایجان غربی به دیدار آقای مکارم شیرازی رفتیم. ایشان وقتی گفتند شما که تا اینجا آمدید به این پیام برسید که تا وحدت نداشته باشیم، به پیروزی نمی رسیم».

فارس

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=67953

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر