2

اقتصاد، تنها اجرای پروژه‌های سدسازی و اتوبان نیست

  • کد خبر : 68739
  • ۲۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۵

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: من ائتلاف ۱+۲ را ناقص می‎دانم؛ چراکه اعتلاف باید مبنای منطقی داشته باشد. امروز کشور در شرایطی است که باید کارآمدی، منطق دولت آینده باشد و این کارآمدی با حضور حداقل ۴۰۰ نفر از نخبگان کشور تشخیص داده می‌شود و ما باید پاسخگوی نخبگان باشیم تا ائتلافی بر مبنای قواعد منطقی داشته باشیم.

محسن رضایی در جمع دانشجویان دانشگاه‎های زنجان در سالن غدیر دانشگاه این شهر با تأکید بر اینکه “اگر قاعده انتخاب افراد کارآمد در ائتلاف ۱+۲ پیش بیاید، ائتلاف را قبول کرده و منافع نظام را فدای شخص خاصی نخواهم کرد”، اظهار کرد: اعضای این ائتلاف می‌توانند کابینه‌ای قوی را به همراه افرادی کارآمد از نسل سوم و چهارم انقلاب تشکیل دهند و مدل جدید را با نشاط جوانان و تجربه خود برای اداره کشور شکل دهند.

وی در پاسخ به پرسش نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه زنجان درباره کنار کشیدن رضایی از جریان انتخابات دور نهم ریاست جمهوری گفت: من در جریان کنار رفتن از انتخابات نام هیچ شخص خاصی را نیاوردم و زمانی که دو تن از کاندیداها در دور دوم از من درخواست سخنرانی در حمایت از یکی از آنان را داشتند، قبول نکردم و به نفع کسی هم سخن نگفتم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: با توجه به اینکه از سال ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۹ در قالب حزب “منصورون” فعالیت سیاسی داشتم و پس از آن اتفاقاتی موجب شد تا لباس سیاست را از تن به درآورده و لباس رزم به تن کنم، پس از ورود دوباره به عرصه سیاست متوجه شدم که فضای سیاست بسیار تغییر کرده و ریسک زیادی در آن مشاهده کردم؛ از این رو با اعتدال همراه با عقلانیت وارد شدم و در سال ۸۴، فضا به گونه‎ای بود که به ناچار کنار کشیدم و منافع ملت ایران در رأس اهدافم قرار داشت.

 

رضایی در ادامه با اشاره به انتخابات ۸۸ خاطرنشان کرد: شروع این جریان در سال ۸۸، به طور عمده مربوط به اعتراضات مردمی بود اما با برنامه‌های از پیش تعیین شده، سوار بر اعتراضات مسالمت‎آمیز مردم شدند و فتنه ایجاد کردند. پس از پایان انتخابات سال ۸۸ در پیام تبریکی به رهبر معظم انقلاب، حضور باشکوه مردم را تبریک گفتم و از آن جایی که ایشان را فصل‌الخطاب می‌دانم، خواستار رفع ابهامات از سوی ایشان شدم.

وی با تأکید بر اینکه “از ابتدا بر واژه «تخلف» تأکید داشتم نه «تقلب»”، تصریح کرد: از آن جایی که طرفدار قانون بودم، نظر شورای نگهبان را برای حل ابهامات به جای بیان آن‎ها در کف خیابان‌ها مهم دانستم و این امر را وظیفه شهروندی خود می‎دانستم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با بیان اینکه “در سال‌های پس از انقلاب تنها دوبار کاندیدای ریاست جمهوری شده‌ام”، اظهار کرد: طبق سندی که از جانب شهید حسن باقری در ۱۳ بهمن ۱۳۶۰ باقی مانده است، من از قبل شرایط امروز ایران را پیش‌بینی کردم و انزوای سیاسی ایران و محاصره شدید اقتصادی را دو روش آمریکا در مقابله با ایران دانستم و دلیلی که پس از جنگ از سپاه پاسداران بیرون آمدم و وارد رشته اقتصاد دانشگاه تهران شدم، تلاش برای حل مشکلات اقتصادی کشور بوده است.

رضایی تأکید کرد: بالا بردن انتظارات و تعهدات فراوانی که بر جای گذاشته است، شرایط سختی را در سال‌های آینده پیش روی ملت ایران قرار خواهد داد و بی‎مفهوم‎ترین واژه در سال‌‎های آینده، «ریاست» خواهد بود.

وی در ادامه صحبتهای خود به مساله رابطه با آمریکا اشاره کرد و با بیان اینکه “مذاکره با آمریکا بسیار مساله حساس و مهمی به شمار می‎رود”، تصریح کرد: رابطه با آمریکا بحثی است که در اختیار رهبری بوده و در صورت دخالت دولت‎ها، سرنوشت کشور تحت تأثیر قرار خواهد گرفت؛ از این رو استدلال منطقی رهبری این است که آمریکا مذاکره را تنها برای این می‎خواهد که اعلام کند مقاومت ایران را در این حوزه شکسته است و هدف دیگری ندارد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه “محورهای مذاکره با آمریکا قبل از قبول آن باید مشخص شود و آمریکا تعهد دهد که در صورت شکست، به ایران حمله نکند”، اظهار کرد: در سیاست خارجی، راهی که با حفظ منافع ملی و ارزش‎‌ها، رابطه با غرب را تعریف کند بیان نشده و افراط و تفریط زیادی وجود داشته است و تنها راه گذشتن از مانع آمریکا، اعتدال بر مبنای عقلانیت است.

رضایی با بیان اینکه “به هیچ عنوان فریب حاشیه‎سازی‎های اخیر در مجلس و همچنین فوت رییس‌جمهور ونزوئلا را نمی‏‌خورم”، ابراز عقیده کرد: اهمیت به مسائلی همچون فوت شخصی که تأثیری بر ملت ایران نداشته است، در شأن جمهوری اسلامی ایران نیست و مسئولان باید به جای این حاشیه‎ها به رفع معضلاتی همچون گرانی، بیکاری و رشد پرشتاب ملت‌هایی همچون ترکیه، عربستان و کره‎جنوبی بپردازد.

وی شرایط لبنان، فلسطین و عراق را تابلویی برای نشان دادن قدرت دفاعی و امنیتی ایران دانست و گفت: سوال اصلی امروز این است که چرا ایران با قدرت عظیم و تحول شگرف در دفاع، در مسائلی همچون اقتصاد ضعیف عمل می‌کند؟ مشکلات امروز در اقتصاد ایران ناشی از تحریم‌های اقتصادی، ضعف‌های قبل از این دولت و ضعف‌های این دولت بوده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: سال‎های آینده مهم‎ترین سال‎های آزمون ملت ایران برای به توازن رساندن و تحول اساسی در اقتصاد، فرهنگ و اخلاق است و دولت آینده باید حرف جدی در این زمینه داشته باشد. اقتصاد، تنها اجرای پروژه‌های سدسازی و اتوبان نیست بلکه اقتصاد، توسعه است و پروژه‌های عمرانی، فیزیک توسعه را تشکیل می‌دهند و در کنار آن‎ها باید به فرهنگ و مسائل سیاسی با اولویت گذاری اقتصاد، توجه شود.

رضایی با اشاره به اینکه “نداشتن قدرت رقابت کالاهای ایرانی را نباید به دلیل نبود اندیشمند در حوزه‌های مختلف تولیدی دانست”، یادآور شد: در حال حاضر دامداران به شیوه سنتی تولید می‌کنند، در حالی که پژوهشگران در دانشگاه‎هایی همچون دانشگاه زنجان، سرمایه عظیمی با کشف ژن چندقلوزایی به دست آورده‎اند و این قدرت پژوهش باید به کمک دامداران بیاید. این امر نمونه‎ای از دلایل کمبود رقابت‌پذیری کالاهای ایرانی است.

وی در ادامه یادآور شد: ما پس از انقلاب تنها در جاهایی پیشرفت داشته‎ایم که مبنای جهادی در آن وجود داشته است. تمام محصولات تکنیکی همچون پرتاب ماهواره تا سیستم موشکی ایران، ریشه در فعالیت جهادی دارد. اگر سودطلبی و انگیزه‌های دیگر در فعالیت مردم رخنه کند، پیشرفت نخواهد بود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان درباره برنامه‌های خود برای انتخابات اظهار کرد: جایگزینی خدمت نظام وظیفه عمومی اجباری با طرح سرباز حرفه‎‌ای و وضع مقرراتی برای استخدام حداقل دو دانشجو توسط شرکت‎های دولتی و خصوصی، از جمله برنامه‎هایی است که در صورت انتخاب به اجرا درخواهم آورد.

ایسنا

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=68739

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر