2

هیچ مدیری در تئاتر شهر نمی‌تواند خوش‌نام باشد

  • کد خبر : 68896
  • ۲۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۵

مدیر مجموعه تئاتر شهر پس از ۲۱ ماه، سکوتش را شکست و با برپایی نشست خبری از آرزوهای تحقق نیفتاده‌اش برای این مجموعه گفت و اعلام کرد: ایمان دارم هیچ مدیری در تئاتر شهر نمی‌تواند خوش‌نام باشد اگر خیلی هنر بکند بدنام نخواهد شد.

سیدصادق موسوی در نشستی خبری که سه‌شنبه، ۲۲ اسفند ماه در سالن کنفرانس تئاتر شهر برگزار شد، به طرح درد دل‌هایش در مورد مدیریت تئاتر شهر و شرایط دشوار آن پرداخت و گفت: مدیریت در این شرایط بسیار سخت است. به آقای حسین پاکدل گفتم پنج سال مدیریت کردی و خیلی موفق بودی اما دوست دارم یک ماه در این شرایط مدیریت کنی!

او که به گفته خودش از زمستان سال ۷۶ مسؤولیت‌های گوناگونی در مرکز هنرهای نمایشی داشته است، خاطرنشان کرد: جزو مدیران کم‌تجربه نیستم در همه بخش‌ها مدیریت کرده‌ام اما در این شرایط بریده‌ام.

موسوی ادامه داد: در این دو سال خیلی باتجربه‌تر شدم و مهمترین تجربه‌ام این است که دیگر هیچ کار خلاقانه‌ای انجام نمی‌دهم. بهترین کار این است که آرمان‌ها و آرزوهایم را اعلام نکنم.

 

مدیر تئاترشهر با اشاره به اختیارت مدیران زیر مجموعه‌اش، خاطرنشان کرد: به تقسیم کار ایمان دارم. به هین دلیل اختیارات بشارتی و مقتدی فراوان است و من به عنوان مدیر، نقش عذرخواه را بازی می‌کنم.

*** آرمان‌های محقق نشده مدیر تئاتر شهر

موسوی درباره آرمان‌های تحقق نشده‌اش گفت: با آرمان‌هایی به تئاترشهر آمدم آرزوهایم را گفتم سال گذشته اینجا این‌ طور نبود آنچه در اولین نشستم گفتم واقع بینانه بود و قولش را گرفته بودم با توهم حرف نزدم. برخی از مسائل به گونه‌ای است که معاونت هنری هم نمی‌تواند آن را حل کند و اگر این را بدانید بر مدیر تئاتر شهر خرده نمی‌گیرید.

 

موسوی که همچنان تاکید دارد از مرز صداقت تخطی نمی‌کند، در پاسخ به این پرسش که چرا بعد از ۲۱ ماه در نشست خبری حضور داشته است، گفت: اگر زودتر نشست می‌گذاشتیم ناچار بودم خیلی از پرسش‌ها را بی‌پاسخ بگذارم چون فضای تئاتر خیلی ملتهب بود.

*** هیچکس اندازه من نگران تئاتر شهر نیست

مدیر تئاتر شهر در این نشست از دغدغه‌هایش برای این مجموعه سخن گفت و تاکید کرد: هیچ‌کس به اندازه من نگران تئاتر شهر نیست.

 

موسوی که پس از ۲۱ ماه در دومین نشست خبری حضور داشت، با اشاره به وعده‌هایی که ۲۱ ماه پیش در اولین نشست خبری‌اش اعلام کرده بود، افزود: یکی از وعده‌های مهم راه‌اندازی دوباره کارگاه دکور بود که محقق نشد در حالی که همچنان معتقدم جمع آوری دکور سابق تصمیمی کارشناسانه نبوده است.

وی با تشریح عواملی که مانع راه‌اندازی دوباره‌ی کارگاه دکور شده است، اضافه کرد: پس از ورودم به اینجا مکاتباتی با شرکت «پیکرنهاد» که شرکتی حرفه‌یی بود و از طرف وزارت خانه معرفی شده بود،‌ انجام دادم اما متاسفانه فضایی که برای کارگاه دکور پیش‌بینی کرده‌ بودیم، به کارگاه عملیاتی این شرکت تبدیل شد.

موسوی اضافه کرد: سال گذشته شرکت پیکر نهاد یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان پول برای تئاترشهر خرج کرد که هزینه ۴۲ تابلوی برق شد. این تابلوها طراحی و ساخته شد ولی فعلا امکان نصب آن وجود ندارد.

مدیر پیشین تالار وحدت اضافه کرد: از سوی دیگر پرسنل کارگاه دکور از تئاتر شهر رفته بودند و ما امکان جذب آنها را نداشتیم، ضمن اینکه برخی معتقد بودند گروه‌های نمایشی با ساخت دکورهایشان در خارج از مجموعه هزینه کمتری متقبل می‌شوند. با همه این‌ها هنوز این دیدگاه‌ را دارم که باید کارگاه دکور راه‌اندازی شود.

 

*** تلویزیون‌های شهری خریداری شدند

 

او در ادامه از انجام توافقاتی با بنیاد رودکی برای راه‌اندازی کارگاه دکور و لباس در این بنیاد خبر داد و اضافه کرد: مقدماتش انجام شده و امیدوارم سال آینده کارگاه دکور راه‌اندازی شود.

سیدصادق موسوی از نصب تلویزیون‌های شهری به عنوان دیگر وعده‌اش در نخستین نشست خود یاد کرد و درباره دلایل اجرایی نشدن این وعده توضیح داد: این تصمیم به مراحل اجرایی خیلی نزدیک شد سال گذشته تلویزیون‌ها خریداری شد اما همان مکانی که ما برای نصب تلویزیون پیش‌بینی کرده بودیم برای ساخت زیرگذر در نظر گرفته شد و در حال حاضر تا پایان جمع‌آوری کارگاه زیرگذر نمی‌توان تلویزیون‌های شهری را نصب کرد.

 

*** یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان هزینه شده اما به چشم نمی‌آید

 

مدیرتئاتر شهر در ادامه دو اتفاق را مایه‌ی سربلندی و مباهات خود خواند، آنها را به عنوان برگ برنده‌اش نام برد و اضافه کرد: با کمال میل و بدون هرگونه تعارف،‌ شعار و دیپلماسی،‌ شورای هنری تئاتر شهر را تشکیل دادم هرچند پیش ازاین هم شوراهایی بوده‌اند اما دوام چندانی نداشتند.

به گفته او، تصمیمات فردی با ذات هنر ناسازگار است و یک شورا فارغ از اینکه چه ترکیبی داشته باشد‌ بهتر است تصمیم گیرنده‌های فردی است.

موسوی از عملکرد شورای هنری تئاتر شهر تقدیر کرد و گفت: این شورا در مدت ۲۲ ماه، تلاش دلسوزانه‌ای داشته و من شهادت می‌دهم که به عنوان مدیر مجموعه هرگز هیچ اثری را به شورا تحمیل نکرده‌ام، بلکه من هم مانند دیگر اعضا یک رأی داشته‌ام.

او از راه‌اندازی تئاتر محیطی به عنوان دیگر افتخار مدیریتی‌اش نام برد و افزود: با تمام مشکلاتی که تئاتر محیطی به لحاظ فشار کاری برای پرسنل ما در بر داشته است، با این راهکارتوانستیم پای گروه‌های جوان را به تئاتر شهر باز کنیم. هرچند این گروه‌ها فقط با گیشه‌ کار می‌کنند اما اشتیاق بسیاری برای کار کردن دارند.

موسوی از اضافه شدن ساعت کاری کتابخانه تئاترشهر به عنوان دیگر نقطه قوت دوره مدیریتی اش یاد کرد که باعث شده مراجعه به این مکان سه برابر افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به لزوم تجهیز تئاترشهر به برق اضطراری خاطرنشان کرد: دو دیزل ژنراتور تهیه شد تا تئاترشهر از برق اضطراری بهره‌مند شود هرچند دیزل‌ها نصب شده اما هنوز برق اضطراری وصل نشده است. ضمن اینکه نصب دو برج خنک‌کننده، از دیگر تغییرات تئاتر شهر در این دوره بوده است.

مدیر تئاتر شهر گفت: یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان هزینه شده اما به چشم نمی‌آید چون هزینه‌های تئاتر شهر بالا است و این مرکز نیازمند بودجه سالانه است که بر همین اساس با دفتر طرح‌های عمرانی مکاتبه کرده‌ایم تا بودجه

مجزایی برای تئاتر شهر در نظر بگیرند.

وی با تاکید بر لزوم تعمیرات تئاتر شهر متذکر شد: تمام تلاش ما بر این بود که این مجموعه تعطیل نشود. هرچند همین تعمیرات عمرانی یک سال زمان برده است و هنوز هم به پایان نرسیده است.

 

 

*** سیاسیون به تئاتر شهر رفت‌ و آمد داشتند

مدیر پیشین شورای نظارت و ارزشیابی، حضور چهره‌های سیاسی را از دیگر نکات مثبت تئاتر شهر در سال جاری دانست و گفت: نمایندگان مجلس‌، وزرای سابق اعضای شورای شهر و … به تئاتر شهر رفت و آمد داشتند و امیدواریم این مراجعات برای تئاترشهر سودمند باشد.

موسوی در بخش دیگری از صحبتش با اشاره به تقاضای هزار کارگردان برای اجرای نمایش در تئاتر شهر اظهار تاسف کرد: مدیر تئاتر شهر ۸۰ درصد وقتش به ملاقات با هنرمندان و عذرخواهی و شرمندگی از آنها می‌گذرد. اگر بپذیریم دست کم ۱۰ درصد تقاضاها متعلق به هنرمندان حرفه‌یی است، سالانه صد گروه حرفه‌یی باید در تئاترشهر اجرا بروند در حالی که این مجموعه فقط ۴۰ فرصت اجرایی دارد که در حال حاضر ۱۳ نمایش از جشنواره تئاتر فجر معرفی شده است.

 

*** اگر خبرنگاران مدیر تئاتر شهر باشند …

او خطاب به خبرنگاران حاضر در نشست گفت: اگر شما مدیر تئاتر شهر باشید چگونه می‌توانید هزار تقاضای اجرا را به ۲۹ فرصت اجرایی تبدیل کنید آن هم با توجه به اینکه هنرمندان حساس و دل نازک هستند و بسیاری از آنها چندین سال منتظر گرفتن سالن بوده‌اند.

موسوی با تشریح سیستم اجرای نمایش که منوط به تصویب شورای هنری تئاتر شهر و تصویب دو شورای نظارت و حمایت است، ادامه داد: با این توصیف می‌بینید فرایند مدیریت در این وضعیت چقدر دشوار می‌شود. من هر لحظه باید بترسم که آیا پرونده اجراها به نتیجه می‌رسد یا نه زیرا تایید نشدن آثار در دو شورای دیگر مدیریت را با بحران بسیار بزرگی روبرو می‌کند.

او با یادآوری خالی ماندن مجموعه تئاترشهر در فروردین سال ۹۰ ادامه داد: هیچ کس به اندازه من دلش نسوخت. پنج اثر را فرستادم که هیچ کدام از شورای نظارت مجوز نگرفتند از سوی دیگر درد آور است که برخی از هنرمندان به سه برابر قرارداد تیپ هم قانع نیستند و همه اینها باعث خالی ماندن سالن‌ها می‌شود.

 

موسوی با اعتقاد بر اینکه مدیریت تئاتر شهر ۱۰ سال پیش خیلی آسان‌تر بوده است‌، با این شرایط امسال تعداد آثار را به ۶۱ نمایش رساندیم در حالی که قبلا کمتر از ۵۰ نمایش در طول سال اجرا می‌شدند البته می‌توان در کیفیت آثار بحث کرد اما به لحاظ کیفی افزایشی غیرقابل انکار داشته‌ایم.

 

 

*** سیاست پرده نشینی بهتر جواب می‌دهد

او در پاسخ به پرسشی درباره عدم اطلاع مطبوعات از تصمیمات شورای هنری تئاتر شهر گفت: معتقدم سیاست پرده نشینی بهتر جواب می‌دهد و سکوت شورا هم در پی سیاست سکوت من است چون بنا به مصالح ترجیح دادم سکوت کنیم.

مدیر پیشین تالار هنر با اعتقاد بر اینکه ترکیب دو شورای مجموعه تئاتر شهر جزو سلامت‌ترین بچه‌های تئاتر هستند، در پاسخ به انتقادات درباره سطح کیفی آثار تئاتر شهر گفت: منصفانه نیست وقتی کسی در اینجا کار نمی‌کند بگوید کارهای تئاتر شهر بد است اینجا تئاتر شهر است و مانند ایران‌شهر مجموعه خصوصی نیست.

 

وی افزود: مدیر یک مجموعه خصوصی فقط دغدغه پرکردن سالن را دارد که ایرانشهر نمونه موفقی از مجموعه‌های خصوصی ما است. اما در تئاتر شهر چنین چیزی نیست این مجموعه حالت پدرخواندگی دارد. اگر می‌توانستم فقط به تئاتر فکر کنم شرایط خیلی فرق می‌کرد البته بدانید یک مدیر میانسال تالار اصلی را به جوانی مانند نیما دهقان نمی‌داد.

*** گاهی ایمان دارم نمایشی شکست می‌خورد اما …

 

موسوی در این نشست گفت: گاهی ایمان دارم نمایشی شکست می‌خورد اما نمی‌توانم به یک استاد پیشکسوت که سابقه دانشگاهی دارد نه بگویم.

او همچنین خاطرنشان کرد: بسیاری از هنرمندان شاخص ما مجوز نمی‌گیرند خودشان هم اشتیاق ندارد چون از اول می‌دانند متنشان مجوز نمی‌گیرد.

مدیر تئاتر شهر خطاب به خبرنگاران گفت: اگر نمایش‌ها کیفیت خوبی ندارند مدیر هنری آخرین فردی است که باید پاسخگو باشد چون امضای هنرمند پای آن اثر است. اگر می بینید نمایشی خوب نیست شما به عنوان خبرنگار با کارگردانش گفت‌وگو کنید که چرا نمایشی با کیفیت پایین اجرا کرده است.

*** عاجزانه استدعا دارم شرایط ناامن تئاتر شهر را در نظر بگیرید

 

مدیر تئاتر شهر در ادامه این نشست، با اظهار تاسف فراوان از وضعیت ایمنی تئاترشهر نسبت به این مقوله هشدار جدی داد و خطاب به خبرنگاران گفت: عاجزانه از تک‌تک شما استدعا دارم شرایط ناامن تئاتر شهر را در نظر بگیرید.

 

وی یادآور شد: این مجموعه در هنگام تاسیس خود یک سالن داشته که این سالن تمام شرایط ایمنی را داشته است معمار بنا آنقدر آگاه بوده که چهار سالن دیگر در زیرزمین نسازد. اما با توجه به وضعیت فعلی تئاتر شهر‌، لطف پروردگار بوده که تا کنون حادثه‌ای رخ نداده است. اگر آتش سوزی شود حتی اگر خود آتش سوزی خطرناک نباشد حمله مردم برای بیرون از مجموعه حتما مشکل‌ساز خواهد بود.

 

او هشدار داد: تئاتر شهر سیستم اعلام و اطفای حریق‌، درهای خروج اضطراری و … ندارد و به همین دلیل سازمان آتش نشانی بارها نسبت به این مقوله هشدار داده است.

موسوی در عین حال از دغدغه جدی معاونت هنری و مدیر کل هنرهای نمایشی برای حل این مشکلات خبر داد و گفت: نامه نگاری‌هایی با وزارت ارشاد شده که امیدواریم به نتیجه برسند.

 

*** پروژکتورهای تئاتر شهر مال ۴۰ سال پیش است

 

او سپس آمار مراجعه کنندگان به تئاتر شهر را هزار نفر در روز اعلام کرد و گفت: با این شرایط هیچ کس به اندازه من نگران تئاتر شهر نیست. هر زمان که تابلوی شهدای مسجد ارگ را می‌بینم به یاد تئاتر شهر می‌افتم البته در این زمینه معاونت هنری هم به تنهایی نمی‌تواند کاری کند چون در حیطه وظایف طرح‌های عمرانی است. برای تعمیرات تئاتر شهر با میراث فرهنگی و دفتر طرح‌های عمرانی مکاتبه کرده‌ایم اما نمی‌دانیم چقدر پول دارند. پروژکتورهای تئاتر شهر مال ۴۰ سال پیش است که به خاطر تجربه بچه‌ها سرپا مانده است.

مدیر پیشین شورای حمایت درباره وعده عملی نشده‌اش مبنی بر تعریف بودجه مستقل برای تئاتر شهر گفت: سال گذشته برای اولین بار هزینه‌های تئاتر شهر را به طور مشخص اعلام کردیم دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان جذب کردیم اما امسال نمی‌دانم سهم بودجه تئاتر شهر چقدر خواهد بود چون بودجه به شکل کلی در اختیار معاونت هنری قرار می‌گیرد و معاونت آن را میان زیرمجموعه‌هایش تقسیم می‌کند.

موسوی تصریح کرد: منظور من ردیف بودجه مستقل برای تئاتر شهر نبود بلکه مشخص شدن بودجه سالانه بود.

 

*** جدول سالانه آماده است اما نمی‌توانیم اعلام کنیم

او درباره منتشر نشدن جدول فصلی نمایش‌ها که یکی از وعده‌هایش در نخستین نشست خبری‌اش بود، توضیح داد: مطلوب من این بود که جدول سالانه را منتشر کنیم و الان هم آمادگی‌اش را داریم چون بدیهی‌ترین اصل این است که مدیر تئاترشهر بداند یک سال آینده چه نمایش‌هایی در مجموعه‌اش به صحنه می‌رود ما نمایش‌ها را انتخاب و توافق کرده‌ایم اما چون باید به تصویب شورای نظارت و حمایت هم برسند، نمی‌توانیم اعلام کنیم.

 

*** اختیار پلیس پارک دست ما نیست

این مدیرهنری از عقد تفاهم‌نامه‌ای با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خبر داد و افزود: کتابخانه تئاترشهر، عمومی نیست. با این حال قرار شده برای تجهیز و به روز کردن آن کمک‌هایی از نهاد کتابخانه‌های عمومی بگیریم.

سید صادق موسوی در ادامه به مشکلاتی که برای سازه پشت‌بام تئاتر شهر پیش آمد اشاره کرد و گفت: تئاتر شهر سال ۸۴ به عنوان میراث فرهنگی ثبت شده است بنابراین دیگر مالک ندارد و ارشاد بهره‌بردار آن است. ما می‌خواستیم یک سازه سبک سه تنی را به مدت دو ماه بر پشت‌بام بگذاریم که هیچ خطری برای تئاتر شهر نداشت فقط به زیبایی بنا لطمه می‌زد اما مخالفت‌هایی که شد باعث شد این مناقشه پنج ماه طول بکشد جالب است که در دوره مدیریت حسین پاکدل با آجر و سیمان سالن تمرین ساخته بودند و هیچ کس معترض نبود. از سوی دیگر پشت بام تئاتر شهر ۱۳ نخاله داشت که برای جابه جایی‌اش باید ۱۰ بار به وزارتخانه مراجعه کنیم. اما سازه پلاستیکی ضد حریق بود و امنیتش بارها بیشتر از تالارهای چهارسو و قشقایی بود.

او با اظهار تاسف از اینکه شهرداری تهران به لحاظ امنیتی هیچ حمایتی از تئاترشهر نمی‌کند درباره مشکلاتی که در اطراف این مجموعه وجود دارد، توضیح داد: اختیار پلیس پارک دست ما نیست باید برای اجرای یک نمایش خیابانی هزاران مجوز بگیریم اما حوزه اختیارات ما مربوط به داخل مجموعه است با این حال با پلیس پارک به صورت شخصی هماهنگ کرده‌ایم اما این توافقات سیستماتیک نیست این نظریه وجود دارد که تئاتر شهر باید دوباره محصور شود تا امنیتش به خطر نیفتد.

 

موسوی با اشاره به شست‌وشوی دیوارهای تئاترشهر در چند روز گذشته یادآور شد: می‌گویند از اول انقلاب تا به حال دیوار تئاتر شهر شسته نشده است چند روز پیش بالابر مسجد کناری را قرض کردیم و با حداقل فشار آب، دیوارها را شستیم

*** بعید است کسی دو ساعت پشت در اتاقم معطل شود

او درباره رفتار نام مناسب مدیریت تئاتر شهر با هنرمندان گفت: قرارهای من ساعتی است. بعید است کسی دو ساعت پشت در اتاقم معطل شود. در تئاترشهر تقسیم کار به خوبی انجام شده من به عنوان مدیر این مجموعه روزی ۱۰ بار عذرخواهی برایم بس است.

به گزارش ایسنا، در بخشی از این نشست، رضا موسوی کارشناس تئاترشهر در سازمان میراث فرهنگی با ارایه توضیحاتی درباره ساخت و سازهای اطراف این مجموعه گفت: ساختمان پشتی ارتفاع زیادی دارد و اگر اجازه نصب سازه را می‌دادید اعتراض می‌کردند که چرا خودتان چنین کرده‌اید در دوره پاکدل تئاتر شهر ثبت نشده بود. امنیت تئاتر شهر بسیار خطرناک و اوضاعش وحشتناک و فاجعه است. درخواست ۵۰۰ میلیونی برای مرمت اضطراری تئاتر شهر ارائه کرده‌ایم و مدیریت میراث تهران موافقت کرده است باید برای احیای اینجا ۵۰۰ میلیون تومان درخواست کمک کنیم.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=68896

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر