1

رابطه ایران و آمریکا یک کالایی نیست که بتوانیم آن را به سرعت بخریم

  • کد خبر : 75679
  • ۲۹ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۲

مصطفی کواکبیان با اشاره به این‌که حزب مردم سالاری تنها حزب اصلاح‌طلبی بود که در انتخابات مجلس نهم لیست انتخاباتی معرفی کرد، گفت: دفتر سیاسی حزب برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم طرح مناسک را آماده کرد.

وی ادامه داد: ولی باید بگویم که از این طرح جوابی نگرفتیم. ما در چند مرحله با آقای خاتمی هم صحبت کردیم و بعد از آن تصمیم گرفتیم که خود حزب نامزدی را برای انتخابات ریاست جمهوری معرفی کند.

این کاندیدای احتمالی انتخابات رایست جمهوری پس از حضور در خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به این‌که من خودم تمایل چندانی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری نداشتم، افزود: شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری من را به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری برگزید، البته اگر اجماعی در میان اصلاح‌طلبان صورت بگیرد، شورای ما تابع آن اجماع خواهیم بود و اگر خاتمی وارد انتخابات شود از او حمایت می‌کنیم.

دبیرکل حزب مردم سالاری همچنین گفت: بعد از حمایتی که از من در شورای مرکزی حزب مردم سالاری و جبهه اصلاح‌طلبان انجام گرفت، من به صرافت افتادم که در انتخابات شرکت کنم.

این فعال سیاسی در ادامه سخنان خود با بیان این‌که باید موانع رشد احزاب در ایران از بین برود، تصریح کرد: یکی از موانع خلاءهای قانونی است که در زمینه فعالیت احزاب وجود دارد. در کشورهای همسایه مثل عراق، ترکیه و افغانستان انتخابات حزبی برگزار می‌شود، و افراد به فهرست احزاب رای می‌دهند.

کواکبیان با اشاره به این‌که باید درباره قانون انتخابات کار شود، خاطرنشان کرد: در مجلس هشتم طرحی دادیم که انتخابات مجلس به صورت حزبی و استانی برگزار شود که البته در مجلس آن طرح به شیر بی یال و دمی تبدیل شد که بخش احزاب آن حذف شد.

نشست خبری کواکبیان در ایسنا

دبیرکل حزب مردم سالاری همچنین با بیان این‌که دولت‌ها و حکومت‌ها خیلی از احزاب استفاده نکرده‌اند، تصریح کرد: خانه احزاب در دوره اصلاح‌طلبان شکل گرفت که من هم از پایه‌گذاران و در شورای مرکزی آن مسوول کمیته حقوقی خانه احزاب بودم، اما دولت نهم و دهم نگاه مثبتی به احزاب نداشت و یارانه احزاب هم در این دوره به طور کلی قطع شد.

به گفته وی، احزاب مشکلات درون ساختاری هم دارند که البته مسایل فرهنگی سیاسی هم در زمینه فعالیت مثبت احزاب نقش دارد و ایرانیان در زمینه کار جمعی و تحزب مشکل دارند.

کواکبیان با اشاره به این‌که در دولتی که من بخواهم تشکیل بدهم، موانع رشد احزاب برداشته می‌شود، تصریح کرد: خانه احزاب باید فعال شود و یارانه احزاب پرداخت شود. احزاب باید از دل مردم برآیند و نسبت به مسائل انتقاد داشته باشند. باید بگویم که حزب مردم سالاری هیچ‌گاه حزب دولت ساخته نبوده است.

این فعال سیاسی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که سازوکار و رقابتی در درون حزب مردم سالاری برای انتخاب نامزد ریاست جمهوری وجود نداشته است، گفت: من معتقد هستم که “الناس علی دین ملوکهم” و اگر حکومت بخواهد، مردم هم می‌توانند خود را با ساختار انتخابات حزبی تطبیق دهند.

کواکبیان همچنین گفت: مقام معظم رهبری بحث نظام پارلمانی را در سفر خود به کرمانشاه مطرح کردند. باید بگوییم که لازمه اصلی نظام پارلمانی تقویت احزاب است و هنگامی که عالی‌ترین مقام نظامی جمهوری اسلامی ایران بحث ساختار پارلمانی را مطرح می‌کنند، می‌توان به تقویت احزاب هم فکر کرد.

کواکبیان با اشاره به این جمله شهیدبهشتی که اگر فعالیت احزاب شکل نگیرد و کادر رهبری حزب فعالیت نکند، باندها شکل می‌گیرند، گفت: اکنون در دولت شاهد وجود باندهایی هستیم.

دبیرکل جبهه حزب اصلاح‌طلبان با بیان این‌که نمی‌خواهیم ماجرای سال ۸۴ تکرار شود و در تعدد و تکثر نامزدهای اصلاح‌طلب رقبا پیروز شوند، گفت: ما برای اجماع سه راهکار اشاره کردیم که عبارتند از وجود یک هیات حکمیت که مرضی‌الاطراف باشد، نظرسنجی و انتخاب یک نامزد از طریق شوراهای مرکزی احزاب اصلاح‌طلب.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری با اشاره به این‌که اگر افرادی خارج از این ساز و کار، وارد انتخابات شوند، برای ما قابل پذیرش نیستند، خاطرنشان کرد: تصورم بر این است که اگر یکی از این سه راهکار برگزیده شود، من نامزد نهایی اصلاح‌طلبان خواهم بود.

نشست خبری کواکبیان در ایسنا

به گزارش ایسنا، کواکبیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که در مجلس هشتم ساکت نبوده است، گفت: من ۲۱ نطق بیش از ۳۰۰ تذکر شفاهی و بیش از ۵۰۰ تذکر کتبی در مجلس داشته‌ام که اینها قطعا در ذهن مردم مانده است. سوابق فعالیت‌های من در میان اصلاح‌طلبان کاملا روشن است و اینگونه نیستم که در دوره‌ای سکوت کرده باشم و در حال حاضر ادعای اصلاح‌طلبی بکنم.

وی همچنین درباره رابطه با آمریکا گفت: رابطه ایران و آمریکا یک کالایی نیست که بتوانیم آن را به سرعت بخریم، بلکه باید با یک برنامه‌ریزی مناسب و براصل ۱۷۶ قانون اساسی، بتوانیم بر تحریم‌ها فائق آییم و هم بتوانیم رابطه با آمریکا را برقرار نماییم. من منتقد احمدی‌نژاد بودم که چرا در سازمان ملل که کشور در معرض شدیدترین تحریم‌ها بود، بحث گفت‌وگوی مستقیم را مطرح کرده است. ما باید نگاهمان این باشد که به سمت برنامه‌ریزی مناسب برای برقراری ارتباط با آمریکا حرکت کنیم. البته معتقدم که اگر ارتباط برقرار شود، همه مشکلات کشور حل نمی‌شود ولی حداقل اثرات تحریم‌ها کاهش می‌یابد. باید توجه کنیم که امروزه کشورهای عربی و لابی صهیونیسم بیشترین سود را در این نوع ارتباط ما با آمریکا کسب می‌کند.

این فعال سیاسی با بیان این‌که نباید هیچ‌گاه روحیه استکبارستیزی خود را کنار بگذاریم، تصریح کرد: رهبری هم اشاره کرده‌اند که با مذاکره مشکلی ندارند ولی باید خطوط قرمز رعایت شود. من معتقدم که دولت دهم درخصوص ارتباط با آمریکا برنامه‌ای نداشت. به طور مثال رییس جمهور در سازمان ملل تا آخر پای سخنرانی اوباما نشست اما اوباما جلسه سخنرانی احمدی‌نژاد را ترک کرد.

وی با انتقاد از این‌که احمدی‌نژاد در مراسم تحلیف جانشین چاوز شرکت می‌کند، گفت: باید درخصوص دیپلماسی کار تخصصی صورت بگیرد و از نیروهای دانشگاهی باید در این زمینه بهره برد.

این فعال سیاسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به هدفمندی یارانه‌ها اظهار کرد: در مجلس هشتم معتقد بودم که نباید اختیارات زیادی را به دولت داد. در ضمن دولت فعلی پایبند به قانون هدفمندی هم نبود،‌اما نگاه ما این است که یارانه‌ها باید هدفمند شود، اما نباید تا پایان یارانه را پرداخت کنیم اما اکنون وعده‌هایی داده می‌شود به طور مثال اینکه یارانه ۵ برابر شود. هدفمندی باید اجرا شود اما طبق ضوابط قانونی.

وی افزود: طرح من در زمینه هدفمندی این است که در بودجه سال ۹۳ کارت اعتباری برای مردم در نظر گرفته شود و به همان اندازه که افزایش قیمت داریم، به همان میزان نیز هزینه‌های سلامت، حمل و نقل، مسکن و… را در کارت اعتباری تعریف کنیم و نباید پول نقد را در اختیار مردم قرار دهیم.

این فعال سیاسی در ادامه با اشاره به این‌که درخصوص مدیریت بازار ارز باید کار کارشناسی صورت بگیرد، اظهار کرد: من گفته‌ام که به طور طبیعی هر ۸ سال قیمت ارز دو برابر شده است اما این دولت در طول شش سال با بخشنامه ارز را ۱۸۵۰ تومان نگه داشت و وقتی شوک ارزی به بازار وارد شد، دولت نتوانست آن را کنترل کند. این شوخی است که بگوییم جمشید بسم‌الله باعث تغییرات قیمت ارز شده است. در حال حاضر حداکثر قیمت دلار باید ۱۶۰۰ تومان باشد اما این مبلغ اکنون ۳۶۰۰ تومان است.

دبیرکل جبهه اصلاح‌طلبان همچنین گفت: رساندن دلار به قیمت ۱۶۰۰ تومان کار طاقت‌فرسایی است و بعید است که دلار زیر ۲۰۰۰ هزار تومان بیاید. اما هماهنگی با مجلس می‌توان دلار را با قیمت ۲۵۰۰ تومان کنترل کرد. من معتقد نیستم که در یک بازده زمانی کوتاه، ارز را ترک نرخی کنیم، اما در دراز مدت باید دلار تک نرخی شود.

دبیرکل حزب مردم سالاری همچنین با بیان این‌که دولت درصدد مقابله با رشد نقدینگی در جامعه نیست، گفت: در دولت نهم اقتصاددانان با رییس جمهور جلساتی داشتند اما هم این جلسه‌ها تعطیل شد و هم وزیر اقتصاد عوض شد. به نظر من یک سوم نرخ تورم مربوط به هدفمندی یارانه‌هاست.

نشست خبری کواکبیان در ایسنا

مصطفی کواکبیان در ادامه با اشاره به این‌که من اصلاح‌طلب بدلی نمی‌شناسم، اظهار کرد: من مسوول ستاد انتخاباتی یکی از نامزدهای انتخابات در سال ۸۸ بودم. در سال ۸۴ و در مرحله اول انتخابات با کروبی و در دور دوم با هاشمی همکاری کردم. من اصلاح‌طلب هستم اما برانداز نیستم. من به دنبال اصلاحات در چارچوب نظام، منافع ملی، خط امام و ارزش‌های دینی هستم به همین دلیل هم می‌گویم که زنده باد اصلاحات. اصلاحات وظیفه دینی ماست و همان امر به معروف و ادامه نهضت عاشوراست. هدف همه پیامبران اصلاح است و آنها دنبال این بودند که انحراف و کج‌روی را به مسیر درست هدایت کنند.

وی افزود: ما در انتخابات مجلس نهم صف‌شکنی کردیم و در آن دوره بسیاری از تندروها به ما خرده گرفتند و به من گفتند که اسب تروای نظام هستم، اما وقتی خاتمی رای داد، من نفس تازه‌ای کشیده‌ام و در مجلس گفتم از خاتمی تشکر می‌کنم که برای پایداری نظام در انتخابات شرکت کرد.

به گفته وی، هم‌اکنون تندروهای دوره انتخابات مجلس هشتم می‌گویند که باید در انتخابات شرکت کنند و شرطی هم برای حضور در انتخابات ندارند که البته باید برای مواضع خودشان در گذشته و اکنون، خودشان پاسخگو باشند.

دبیرکل جبهه مردم‌سالاری با اشاره به این‌که ما با تندروی به جایی نمی‌رسیم، گفت: آقای باهنر گفته است که در وضعیت موجود کشور همه ما شریک هستیم. من هم معتقدم که ما نباید همه مشکلات را به گردن دولت بیندازیم، بلکه در همین زمینه اصولگرایان نیز دارای مشکل بودند و ما برای دولت نذر و نیازهای آنان را هنوز یادمان نرفته است.

کواکبیان افزود: من طرح تحقیق و تفحص را از حساب ذخیره ارزی را در مجلس هشتم مطرح کردم که البته در صحن علنی مجلس گیر کرد اما همین آقایانی که در مقابل من ایستادند، امروز می‌گویند که باید تحقیق و تفحص صورت بگیرد.

این فعال سیاسی با اشاره به این‌که در مجلس هشتم به برنامه‌ای که در آن قرآن همراه با زدن دف به مجری تحویل داده می‌شد، اعتراض کردم، خاطرنشان کرد: اصولگرایان مجلس به من ایراد گرفتند و من به آنها گفتم که من برای دفاع از ارزش‌های دینی که مورد قبول شما هم هست، این اقدام را کردم. بعدها واژه انحرافی اختراع شد و آشکار گردید که من درست می‌گفتم. البته اگر این مراسم در دولت‌های قبل هم انجام شده، باید بررسی شود.

دبیرکل جبهه اصلاح‌طلبان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که در دولت خود از ظرفیت اصولگرایان استفاده می‌کند، خاطرنشان کرد: البته این امر به معنای دولت ائتلافی نیست اما از احزاب مختلف در دولت استفاده می‌شود.در مجلس ششم اصلاح طلبان هیچ کدام از اصول‌گرایان را در هیات رییسه راه ندادند، آن شیوه غلط بود شیوه‌های کنونی هم ایراد اساسی دارد.

کواکبیان با اشاره به اصطلاح «اصلاح طلب بدلی» گفت: من با وجود این‌که مردم دارای مشکل اقتصادی هستند، اخلاق را انتخاب کردم تا فضای اخلاقی تا کمالات انسانی در جامعه تامین شود. من شنیده‌ام قبل از رای‌گیری در انتخابات افشاگری‌هایی می‌خواهد صورت بگیرد. من معتقدم که باید تمام نامزدها به منشور اخلاقی انتخابات پایبند باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به هزینه‌های برگزاری جشن در ورزشگاه یکصدهزار نفری آزادی گفت: شاید شورای نگهبان نتواند از لحاظ قانونی در این زمینه کاری کند ولی باید برای جلوگیراز این مراسم‌ها فکری شود.

دبیرکل حزب مردم سالاری همچنین گفت: مجلس شورای اسلامی همواره تعامل خوبی با دولت داشته است. آقای خاتمی بخشی از دولت خود را با مجلس هفتم گذراند و تعامل خوبی هم در این زمینه صورت گرفت. من معتقدم با مجلس نهم هم می‌توان به راحتی کار کرد و نباید مجلس را به چالش کشید.

کواکبیان با بیان این‌که باید نحوه تعامل دولت و مجلس واکاوی شود، تصریح کرد: اصل نحوه رفتار اهمیت دارد. دولت اصلاح‌طلب می‌تواند با مجلس اصلاح‌طلب هم دچار مشکل شود و در مقابل دولت اصلاح‌طلب هم می‌تواند با مجلس اصولگرا تعامل مثبت داشته باشد. من معتقدم در هر شرایطی مجلس در راس امور است.

این فعال سیاسی در ادامه با بیان این‌که من در انتقاد از مجلس هشتم گفته بودم که این مجلس در راس امور نیست، خاطرنشان کرد: بعدها رییس جمهور گفت که مجلس در راس امور نیست.

نشست خبری کواکبیان در ایسنا

وی در مورد تفسیر شورای نگهبان در مورد رجل سیاسی بودن وی و تایید یا رد صلاحیت وی گفت: بنده از ۱۴ سالگی در حال مبارزات هستم. من دارای حزب سیاسی، روزنامه سیاسی و استاد دانشگاه هم هستم. و در میان کاندیداها تنها کسی هستم که دکترای سیاسی دارم. امیدوارم تفسیرهای شورای نگهبان، مثبت باشد.

مصطفی کواکبیان در مورد حضور هاشمی‌رفسنجانی در انتخابات گفت: آقای هاشمی به دنبال تز دولت وحدت ملی است. آیت‌الله هاشمی به دنبال ایجاد دولت وحدت ملی است و اگر سازوکار چنین دولتی از اکثریت دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب پذیرفته شود و با محوریت هاشمی توافق شود، ممکن است هاشمی در انتخابات شرکت کند؛ در غیر اینصورت بعید است که شرکت کند. البته ممکن است افرادی که با وی همفکری داشته باشند، در انتخابات حضور یابند. خود هاشمی دارای تریبون است و می‌تواند از نامزدی حمایت کند.

وی در مورد احتمال اجماع اصلاح‌طلبان بر یک نامزد غیراصلاح‌طلب گفت: ما کاندیدای اجاره‌ای نمی‌خواهیم و دلیلی ندارد از نامزد احزاب دیگر حمایت کنیم ولی اگر تز دولت وحدت ملی عملیاتی شود، شاید حزب مردم سالاری در آن شرکت کند. ما به دنبال تغییر این دولت هستیم و برای دستیابی به این وضعیت، تدابیر خود را داریم.

این فعال سیاسی افزود: ما نشست‌هایی با سایر نامزدهای اصلاح‌طلبان داشتیم و به نتایجی هم رسیدیم. من با عارف بعد از عید دیداری داشتم و در چارچوب اصلی کار توافقی داشته‌ایم اما تاکنون اجماعی صورت نگرفته است.

کواکبیان با اشاره به اینکه در مجلس هشتم عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بوده‌ام، گفت: من با انواع مسوولان امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی برخورد داشته‌ام و بسیاری از کارها را بدون سروصدا پیش برده‌ام. حتی روزی آقای محسنی‌اژه‌ای به من گفت که تذکری که من درباره جرایم سیاسی داده‌ام که جرایم سیاسی باید در محکمه عمومی و با حضور هیات منصفه برگزار شود، صحیح است، اما این افراد جرایم سیاسی مرتکب نشده‌اند، بلکه جرم آنها امنیتی است. من هیچ‌گاه مصلحت‌سنجی نکرده‌ام اما در مجلس هشتم ۵۰ نفر بیشتر همراه نداشته‌ام و در موقعیت‌هایی که می‌شد با اصولگرایان همکاری می‌کردم.

کواکبیان با اشاره به این‌که پشتکار احمدی‌نژاد اقدام خوبی تلقی می‌شود، خاطرنشان کرد: اما این پشتکار باید با بینش صحیح همراه باشد.

وی در مورد احتمال همکاری با فرد پیروز انتخابات گفت: این امکان را باید جناح پیروز در انتخابات برای همکاری به وجود بیاورد، اگر دولت اصولگرا در انتخابات پیروز شد و زمینه را باز و از ما دعوت کرد، ما هم به آنها کمک می‌کنیم.

این فعال سیاسی افزود: نباید این اتفاق که در سال ۸۸ رخ داد، دوباره رخ بدهد و رییس جمهور پیروز به جای دعوت از دیگران برای همکاری آنها را با ادبیات نامناسب بنامد. البته من معتقدم که رییس جمهور این اصطلاح را برای همه رای‌دهندگان به کار نبرد اما صرف بیان این ادبیات هم خوب نبود.

وی با اشاره به سفرهای استانی رییس جمهور گفت: سفرهای استانی را در حدی که به افزایش توقعات غیرمنطقی نینجامد و وعده‌های بیجا داده نشود را مثبت می‌دانم. همچنین بزرگترین ضعف دولت را تابع قانون نبودن می‌دانم.

مصطفی کواکبیان همچنین تصریح کرد: یک‌سوم اعضای کابینه خود را قبل از روز رای‌گیری معرفی می‌کند اما معرفی این اسامی دلیلی نمی‌شود که حتما این افراد در کابینه حضور داشته باشند زیرا این افراد باید در مجلس هم رای بیاورند.

این فعال سیاسی در پایان افزود: حزب مردم سالاری در شهرهای بالای یکصدهزار نفری برای انتخابات شهر و روستا نامزد معرفی می‌کنند.

 

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=75679

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر