2

فهرست قیمت‌های جدید خودروهای تولید داخل

  • کد خبر : 76633
  • ۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰:۲۳

به گفته مددی‌، سمند با ارز مبادله‌ای ۱۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و ارز آزاد ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، پژو ۴۰۵ نیز با ارز مبادله‌ای به قیمت ۱۷ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان و ارز آزاد ۲۰ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان و همچنین تیبا با ارز مبادله‌ای به ارزش ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و ارز آزاد ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تعیین قیمت شده است.

براساس قیمت گذاری شورای رقابت نرخ رسمی سمند ۱۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، پژو ۴۰۵ با ارزش ۱۷ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، تیبا ۱۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و پراید ۱۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان تعیین شد.

محمد علی مددی در تشریح جزئیات نشست عصر امروز شورای رقابت به خبرنگار تسنیم گفت: نرخ جدید خودرو برای خودروسازان با لحاظ ارز مبادله‌ای و برای فروشندگان در بازار آزاد با لحاظ ارز آزاد محاسبه شد.

وی افزود: قیمت پراید در دستور العمل شورای رقابت با لحاظ ارز مبادله‌ای ۱۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و ارز ازاد ۱۴ میلیون و ۴۷۰ هزار تومان تعیین شده است.

به گفته مددی‌، سمند با ارز مبادله‌ای ۱۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و ارز آزاد ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، پژو ۴۰۵ نیز با ارز مبادله‌ای به قیمت ۱۷ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان و ارز آزاد ۲۰ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان و همچنین تیبا با ارز مبادله‌ای به ارزش ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و ارز آزاد ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تعیین قیمت شده است.

این عضو شورای رقابت درباره نرخ سایر خودروها در دستورالعمل امروز شورا، گفت: در این جلسه فقط نرخ ۴ خودرو نهایی شد؛ پیش از این شاخص تورم بخشی ۴ خودرو از سوی شورای رقابت تعیین شده بود که امروز این شاخص‌ها را در دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو ملاک قرار دادیم.

وی ادامه داد: براساس دستورالعمل شورای رقابت فرمول تعیین قیمت تمام خودروها به این گونه خواهد بود که قیمت هر خودرو برابر با قیمت همان خودرو در یکک سال قبل به اضافه قیمت خودرو در سال پایه (۹۰) ضرب در میانگین وزنی با نرخ تورم به اضافه یک دوم شاخص کیفیت.

براساس این گزارش، نادر قاضی پور در گفت‌وگو با تسنیم از تصویب دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو در جلسه عصر امروز این شورا خبر داد و گفت: امشب قیمت‌های جدید ابلاغ می شود و از فردا این قیمت‌ها برای خودروسازان لازم‌الاجرا خواهد بود.

وی با بیان اینکه نرخ تورم بانک مرکزی و قیمت پایه سال ۹۰ مبنای تعیین دستورالعمل قیمت جدید خودرو است، افزود: درصد کاهش قیمت‌ خودورهای تولید داخل بسته به نوع خودرو متفاوت است.

این عضو شورای رقابت تأکید کرد: از فردا قیمت خودرو ارزان می‌شود که براساس این قیمت‌گذاری خودرو نرخ پراید برای خودروسازان ۱۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان تعیین شد.

رئیس شورای رقابت:
تدوین دستورالعمل قیمت خودرو بر پایه فروردین ۹۱/ قیمت‌گذاری اصل۹۰ غیرقانونی است
همچنین رئیس شورای رقابت گفت:‌دستورالعمل تعیین قیمت خودرو بر اساس نرخ پایه خودرو در فرودین ۹۱ تهیه شده و شورای رقابت تنها مرجع تعیین قیمت خودرو است.

جمشید پژویان در گفت‌وگو با فارس،‌در مورد جلسه امروز شورای رقابت برای تعیین قیمت خودرو، گفت: در این جلسه شورا دستورالعمل تعیین قیمت خودرو مصوب شد که از فردا فرمول آن روی سایت شورای رقابت قرار می‌گیرد.

وی در مورد اینکه چند درصد قیمت خودرو افزایش یا کاهش می‌یابد، گفت: این دستورالعمل درصدی نیست بلکه بر اساس قیمت پایه خودرو در فروردین ۹۱ و همچنین بر اساس متغیر نرخ تورم بخشی صنعت خودرو بر اساس آنچه که بانک مرکزی اعلام می‌کند محاسبه می‌شود.

رئیس شورای رقابت افزود: همچنین متغیر دیگری برای کیفیت خودرو در نظر گرفته می‌شود که سازمان استاندارد آن را اعلام می‌کند، بعلاوه دو درصد برای بهبود کیفیت خودرو باید درخودرو سازان وجود داشته باشد که اگر یک خودروساز افزایش دو درصد کیفیت خودرو را به عنوان حداقل رعایت نکند قیمت آن نسبت به فرمول تهیه شده کاهش پیدا می‌کند.

پژویان در پاسخ به این پرسش که حداقل و حداکثر افزایش قیمت خودرو چقدر خواهد بود گفت: در این زمینه هنوز محاسبه عددی انجام ندادیم، چون هنوز نرخ تورم بخشی خودرو از سوی بانک مرکزی اعلام نشده است گرچه نرخ تورم کلی برای سال گذشته اعلام شده است.

رئیس شورای رقابت در واکنش به اینکه امروز به موازات جلسه شورای رقابت بین کمیسیون اصل ۹۰ مجلس و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان جلسه‌ای برگزار شد و قیمت خودرو در آن اعلام شده بود، گفت:‌این یک نشست غیرقانونی بوده چون هم کمیسیون اصل ۹۰ و هم سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان ارتباطی به موضوع قیمت خودرو ندارند، ممکن است عده‌ای دور هم جمع شده باشند ولی نمی‌توانند راجع به قیمت خودرو تصمیم‌گیری کنند.

پژویان تأکید کرد: خود نمایندگان مجلس قانون را تصویب کردند که شورای رقابت مرجع تصمیم‌گیری در مورد قیمت خودرو است و این قانون مجلس است که در مجمع تشخیص مصلحت نظام هم تصویب و ابلاغ شده است، بنابراین نمی‌توانند خلاف قانونی که خود تصویب کرده‌اند رفتار کنند.

پژویان در مورد اینکه گفته می‌شود قیمت اعلام شده توسط کمیسیون اصل ۹۰ به خودروسازان ابلاغ شده گفت: این اشتباه و غلط است چون یک مرجع قانونی نمی‌تواند قانون را زیر پا بگذارد البته ممکن است اصل این خبر اشتباه باشد و قیمت‌گذاری در کار نباشد.

پژویان در در مورد دستورالعمل قیمت خودرو گفت:‌ دستورالعمل تعیین نحوه قیمت‌گذاری خودرو را شورای رقابت می‌دهد، از این به بعد قیمت خودرو بر اساس این دستورالعمل تعیین می‌شود و خودرو سازان موظف هستند از این دستور تبعیت کنند و اگر مشکلی باشد آن را به شورای رقابت اعلام می‌کنند تا در مورد آن تصمیم‌گیری شود.

رئیس شورای رقابت در مورد اینکه آیا قیمت خودروهای وارداتی هم در شورای رقابت تعیین می‌شود، گفت: شورای رقابت در مورد قیمت خودروهای وارداتی وارد بحث نشده است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=76633

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر